OFA anders

Na drie Ofa's gebouwd te hebben van volledig hout werd het eens tijd voor nummer 4, maar dan anders.

In tegenstelling tot het bericht wat de eerste "nabouwer" plaatste vliegen die van mij nog steeds met plezier hun rondjes. Zondag heeft zoon Martijn nog enkele malen lekker met de OFA in een bel gehangen.
Toch wil ik het anders proberen en wel met kunststof rompje, antenne in de vleugel wegwerken en een pendelroer om de juiste instelhoek makkelijker te kunnen aanpassen. UIt ervaring is dat laatste toch wel erg wenselijk. Ik heb toch wel wat tijd gestoken in het gepiel met stukjes balsa om het helemaal naar m'n zin te krijgen.
Toch heeft de OFA ook een klein minpuntje en dat is de vleugelbevestiging. De vleugel heeft weinig raakvlak met de romp, en als je licht bouwt en daarom licht en zacht balsa neemt wil na wat smijtwerk de verbinding wat ruimte geven. De vleugel lijkt dan wat los op de romp te gaan zitten. Dit kan opgelost worden maar kost weer gewicht. Het nieuwe rompje moet dit probleem opheffen.

Hieronder wat foto's en wat ideeen hoe ik het wil doen. Het project moet binnen twee week af want dit model moet mee op vakantie.

Ik had veel problemen met het maken van de rompmal. De plug zat weer eens muurvast maar na veel bik- en schuurwerk was er een redelijk te gebruiken mal over. Zie hier het resultaat. De romp is 1 x snel met een kwastje gewit dus geen commentaar op het schilderwerk, dat wordt nog beter. :wink:
Er is voldoende ruimte voor alle RC. Het gewicht zal wel hoger uitvallen dan de balsa versie maar ik probeer het toch onder de 100 gram te houden door nog lichtere RC te gebruiken.

normal_rompje.jpg

normal_vooronder.jpg

Verder met het pendelroertje. Ik heb eigenlijk nog nooit zoiets goed bekeken en heb daarom iets gemaakt zoals ik dacht dat het moest. Het stabilo zelf is weer 2mm balsa. Dit keer op aanraden van Peytr niet dat sierlijke hoogteroertje maar een strakke achterkant. Als asje is er een 2mm carbonstaafje gebruikt. De V-mount had ik eerst van 4 lagen 45 grams glas maar dat was veel te slap en heb er nadien nog wat koolstof in gedaan. Hoe dat veertje moest zitten dat was even puzzelen. Op de eerste foto zie je hoe ik hem uiteindelijk gebogen heb. In eerste instantie had ik er 1 veertje in gemaakt maar dat bleek niet voldoende. Doordat he haakje pas na verlijming van de gehele constructie achter de V-mount vergrendelt wordt staat er amper spanning op tijdens hhet verlijmen. LET OP!!! Gebruik dus geen dunne CA maar dikke om het asje in het stabilo te lijmen. Na het eerste keer lijmen vloeide alles mooi uit en zat alles muurvast. Ik kreeg het redelijk los maar het nette was er af en dat ene veertje moest toch twee worden. Na 2,5 uur alles in de prullebak en weer opnieuw. Resultaat een goed werkend pendelroer van 3,7 gram.

Alle onderdelen
normal_onderdelen.jpg

het veertje
normal_veertje.jpg

alles op z'n plek
normal_pendel.jpg

totaal 3,7 gram
normal_stabilo.jpg

HPIM1205.JPG

prntscrn2.2.jpg

Eeeyyyy, Herkenbaar?

Watvoor vleugel ga je erop zetten?

Ik heb verder alles Pull-Pull en het pendelstabilo moest ik iets anders maken omdat ik die er ook nog af moest kunnen halen.

:lol: Een beetje van dit en een beetje van dat een beetje van zus en een beetje van zo 8)

Alle maten van de houten OFA zijn behouden en ook komt er dezelfde vleugel op. Het enige grote verschil is dus rompje en pendelroer.

@Theo,

Ik ben benieuwd naar de voortgang. Pendelstabilo is erg mooi!
Wat voor staartboom-stok gaat er in de romp? Een skyshark-achtig iets?

Ik heb zelf nog 4 weken voor de vakantie dus ik ga lekker afkijken :wink:

Leon

Even een verslag van de maiden. Foto's volgen.
Deze week de vleugel gemaakt. Ik had alleen nog een 10mm plankje liggen die wat aan de zware kant was. Maar wat doe je als je niets anders hebt... je gebruikt het. Het resultaat was dat de vleugel op maarliefst 63 gram uitkwam. :evil: Dat is wel even een dikke 10 gram zwaarder dan de andere vleugel. Dat zou dus betekenen dat ik ruim over de 100 gram uit zou komen.
Bij de bouw van de romp dacht ik dat ik het extra beetje gewicht van de kunststof romp ten opzichte van de balsa versie mooi kon compenseren met een iets langere boom. Dit zou dan ook weer ten goede kunnen komen van de start. Nee dus.
Vandaag de ontvanger (MZK Penta) en de servo's (waypoint 3,8 gram)op hun plek gezet. De servo die op het hoogteroer zit komt niet mooi in zijn 0 positie terug. Bij de servo is het niet te zien maar bij het pendelroer wel. En verschil van 2 tot 3mm en dat is veel. Ik heb zelfs nog 1 torsieveertje losgekoppelt om te kijken of dat hielp maar helaas niet.
Nou ja toch maar even zo doorgaan en eerst eens zien hoe het vliegt.
Ondanks dat alles zover mogelijk voor in de romp zit moet ik tenslotte ook nog eens 8 gram lood in de neus doen. Tadaaaaa en zo kom je vliegklaar op zo'n 120 gram. 20% te zwaar dus :evil: :evil:
De eerste handstartjes zijn nog niet zo slecht en er is alleen een tikje rechts nodig. Toch zit er duidelijk meer vaart in het kistje dan het orgineel. Op naar de DLG start. Hier wordt het snel duidelijk dat die servo niet lekker in de 0 stand terug komt. Je blijft trimmen.
Vluchtjes van 45 seconden zijn makkelijk haalbaar maar het is duidelijk merkbaar dat er teveel gewicht aan boord is voor zo'n windstille avond. Misschien dat het bij veel wind lekker gaat maar nu even niet. Met die 45 seconden was ik een half jaar geleden nog tevreden geweest maar voor minder dan een minuut doe ik het niet meer 8)
Een inschattingsfoutje en hup de kist hing op 6 meter in een eik. Snel naar huis de hengel halen en even later alles weer heelhuids aan de grond. Ik was van plan nog even met het CG te gaan spelen maar liet per ongeluk de kist op z'n staart vallen. Daar kon hij niet tegen en ik besloot het hier even bij te laten.
De balans tot nu toe:
120 gram is echt teveel. Het vliegt, maar om nog wat lichte avondthermiek te pikken kun je vergeten.
Hou de vleugel rond de 50gram. Kies dus echt de lichtste plankjes uit.
De boom niet verlengen en gewoon de tekening aanhouden.
Als je dit allemaal doet is het geen probleem om rond de 100gram uit tekomen.
Dit zal ik na de vakantie dan ook allemaal gaan veranderen. Andere vleugel dus en de boom inkorten. Het houd je van de straat :wink:

Ik zag hier de stabilo constructie die Sietse heeft toegepast en toen dacht ik: zoiets doen wij bij onze vrijevlucht kistjes ook!!! :D
Dussss.... op mijn nieuw micro-DLG (in aanbouw) komt ook een soortgelijke constructie voor de stabilo ophanging. Het verschil met de methode die Sietse toegepast heeft:

1. Mijn stabilo wordt afneembaar 8)

2. Sietse duwt zijn stabilo achter het draaipunt omhoog terwijl ik mijn stabilo voor het draaipunt naar beneden trek. Voordeel voor mij hierbij is, dat ik mijn stabilo naar beneden in het zadeltje trek. Handig als je stabilo afneembaar is.

De T is 30mm breed (waar het stabilo op schaniert) en 10 mm hoog vanaf bovenhank pook. Het gewicht weet ik even niet, maar ik zal het steuntje vanavond eens even op de waagschaal leggen.

Oke, hier een paar fotootjes om een en ander te verduidelijken:

img4298sfj2.jpg

Het stabilo steuntje is een T-vormige koolstof steun, die met behulp van de koolstof ring onderaan gemakkelijk om de staartboom gemoteerd kan worden.

img4296sya3.jpg

In het stabilo zit een halve plastic buis, waar het horizontale deel van de T-steun valt en waarin het stabilo schaniert.
Voorin het stabilo zitten twee kleine stalen oogjes (gebogen verenstaal van 0.5mm dik) waar de twee veertjes van de steun in haken.

img4292soi2.jpg

Hier even de constructie van achteren gezien.

Uiteindelijk zal het stabilo met een dacron lijn naar beneden getrokken gaan worden. Deze dacron lijn wordt voor in de romp rechtstreeks aan de servo geknoopt. Er komt dus geen armpje op het stabilo, waar de stuurlijn aan bevestigd wordt. De stuurlijn is op dit moment nog niet geimplementeerd. Via een sleutalgat in het stabilo kan deze lijn aan en afgehaakt worden van het stabilo.

Jurgen

Ha J,

Ben je niet bang dat het stabilo van het bokje wordt getild? Anders moet je dat systeem van Allard overnemen met die extra veertjes aan de zijkant dan kan hij er zeker niet af.

Ik neem aan dat hij op het Jun WK zijn vluchtjes maakt :-)

B

Nee, ik ben niet echt bang dat het ervanaf vliegt, maar ik ben het met je eens dat het wel een risico is. Ik neem dan ook zeker wat 0.3 en 0.5 mm verenstaal mee naar Duitsland :D
Ja, het is de bedoeling dat het model op het junioren WK zijn eerste rondjes gaat vliegen!

J.

Mooi, die ideeën. Ik ben net weer met m'n OFA bezig (wordt ook met pendelstabilo) dus alle info kan ik gebruiken.

Ik zit nog te twijfelen aan een 'brug' á la Sietse en Theo of een enkele steun zoals hierboven. De mijne wordt in ieder geval pull-pull, direct aan het stabilo, met een soort van sleutelgaten. Geen verenstaal nodig, dus lichter :wink:

Kun je uitleggen hoe je die 'brug' maakt van koolstof, en hoe die 'sleutelgaten' er uit zien?

Net even de vleugels geschaafd en geschuurd. Inderdaad duurt dat een half uur per vleugel. In een uurtje was ik klaar :lol:

Leon

Jurgen,

Ziet er mooi uit. De door jou gebruikte contructie had ik nog niet eerder gezien. Denk er wel aan dat er bij de start enorm veel kracht op het stabilo komt te staan.
Het gebruik van geen roerheveletje heb ik ook overwogen, echter was ik bang dat op de lange duur het stabilo krom zou trekken vanwege de constante kracht die er op staat..

Het stabilo steuntje maak ik met behulp van een mal van twee blokje aluminium, die ik tegen elkaar aan druk. Ik denk dat ik maar even een fotootje maak van deze mal, want ik vind het een beetje moeilijk om duidelijk uit te leggen hoe ik het steuntje maak. Er gaat in ieder geval koolstof roving in, die ik eerst met R&G LF-II epoxy imprigneer.
Het vertikale deel van de T maak ik mbv een koolstof vliegerbuisje van 4mm rond, waar ik de rovings doorheen trek.
De ring onderaan maak ik (in dit geval) rondom een staaf staal van 6mm rond.

Al met een een werkje van een half uur (als je de mal hebt natuurlijk) en het resultaat mag er wezen.

Voor het loskomen van het stabilo bij de lancering is er door een collega vrije vlucht vlieger (Allard van Wallene, tevens de bedenker van deze hele constructie) bedacht dat twee kleine klemmetjes van 0,3mm staaldraad het stabilo op z'n plek kunnen houden. Deze klemmetjes zitten aan het stabilo vast en worden bij montage om het uiteinde van de horizontale steun geklemt.

Met het sleutelgat in het stabilo bedoel ik deze vorm:
sleutelgatim7.jpg

Aan het uiteinde van de stuurlijn zit een paddestoel vormig busje. Dit kan door het ronde gat in het stabilo gestoken worden en daarna in de sleuf van het sleutelgat geschoven worden. De kop van de paddestoel ligt dan boven op het stabilo en zorgt ervoor dat het staiblo naar beneden getrokken wordt als er door de servo aan de stuurdraad getrokken wordt.

Jurgen

Ziet er mooi uit. De door jou gebruikte contructie had ik nog niet eerder gezien. Denk er wel aan dat er bij de start enorm veel kracht op het stabilo komt te staan.

Mijn Longshot heb ik in eerste instantie ook uitgerust met een pendelroer. (zie het Lonshot draadje)
In eerste instantie, want er komen best wel grote krachten op waardoor het stab bij mij ging flutteren. Ook heb ik verschillende aansturingen geprobeerd (single pull, pull-pull en een hele berg aan veersysteempjes) Uiteindelijk heb ik het maar opgegeven en ben voor een traditioneel stab gegaan............ Alle problemen waren voorbij en ik kon probleemloos vliegen :)

Arno

Nu heb ik ook een 'traditioneel' stabilo met een stuurflapje, maar dat dan wel weer gemonteerd op een F1B stabilo steuntje. Ook gemaakt in een mal zoals Jurgen die omschrijft, maar dit eindigt dan weer in een plateau waar het stablio op verlijmt zit. Hopelijk is het stevig genoeg voor op zo'n 1 meter kist.
Hij is al zwaar genoeg (155 gram). Maar ik kan met wat koolstof liggermateriaal de boel nog verstevigen. Foto's komen nog, of misschien kom ik ook naar de F3k meeting...

crins zei:
Nu heb ik ook een 'traditioneel' stabilo met een stuurflapje, maar dat dan wel weer gemonteerd op een F1B stabilo steuntje. Ook gemaakt in een mal zoals Jurgen die omschrijft, maar dit eindigt dan weer in een plateau waar het stablio op verlijmt zit. Hopelijk is het stevig genoeg voor op zo'n 1 meter kist.
Hij is al zwaar genoeg (155 gram). Maar ik kan met wat koolstof liggermateriaal de boel nog verstevigen. Foto's komen nog, of misschien kom ik ook naar de F3k meeting...

Bij de LS heb ik een balsa "bokje" bekleed met CF. Het stab wordt hier opgeschroefd met 2 nylon m3'tjes....
Dus in elk geval demontabel.

Arno

Hey Arno,

dat is ook een goed idee!!! En ik heb nog 2mm nylon boutjes liggen :)
Dit weekend ga ik dus maar eens even een back-up scenario bouwen 8)

J.

Eric,

Mijn mini DLG is 180 gram geworden (vl. opp. 14,5dm2), vliegt desondanks niet verkeerd. Gewone 28grams accu gebruikt, Jeti 5 ontvanger en 2x D47 servo's.

Gooit lekker hoog, steekt goed door (':D') en vliegt 's avonds toch meer dan een minuut. In de vakantie met rustige thermiek waren vluchten tot 3 minuten goed mogelijk. Zeker waar voor het geld, zo'n 1m massieve balsa vleugel smijter!

Peter

arno888 zei:

Mijn Longshot heb ik in eerste instantie ook uitgerust met een pendelroer. (zie het Lonshot draadje)
In eerste instantie, want er komen best wel grote krachten op waardoor het stab bij mij ging flutteren. Ook heb ik verschillende aansturingen geprobeerd (single pull, pull-pull en een hele berg aan veersysteempjes) Uiteindelijk heb ik het maar opgegeven en ben voor een traditioneel stab gegaan............ Alle problemen waren voorbij en ik kon probleemloos vliegen :)

Arno

Arno, inderdaad, mijn gevoel zegt me ook dat voor een DLG vanwege de grote krachten een traditioneel bevestigd stabilo beter is.

Voor mijn eigenbouw DLG heb ik hier dan dus ook voor gekozen.
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=48329

Loet

Back