Officiele hellingzweeflocatie nu geopend

Status
Niet open voor verdere reacties.
Officiele hellingzweeflocatie nu geopend

Op de duinen te Zoutelande wordt zowel door modelvliegers, parapenters en zeilvliegers hellingstijgwind gevlogen. Geen wonder, want de locatie is er voor Nederlandse begrippen werkelijk schitterend en uitermate geschikt bij de meest voorkomende zuidwestelijke windrichting. Parapenters en zeilvliegers hebben hiervoor officieel toestemming van de eigenaar van het terrein en de gemeente. Modelvliegers vliegen er “wild” en dus illegaal.

Het is het beleid van de KNVvL dat luchtsporters zomogelijk gezamenlijk gebruik maken van dezelfde terreinen, zeker nu de mogelijkheden voor het uitoefenen van luchtsporten steeds minder worden.

Het scheppen van zekerheid voor hellingzweven te Zoutelande is dus in ons belang. Er is contact opgenomen met de vertegenwoordigers van beide luchtsporten om modelvliegen erbij te voegen. Daar was men op zich niet tegen, echter werd wel te verstaan gegeven dat modelvliegers het vliegen van de anderen regelmatig bemoeilijken of soms onmogelijk maken.

Te voordele van alle betrokkenen is Zuiderduin (vijf kilometer richting Westkapelle) in het vizier gekomen. De KNVvL heeft contact gezocht met het Waterschap (eigenaar) en de gemeente (Veere) en er zijn ter plekke gesprekken plaatsgevonden.

Een en ander resulteerde in een positief besluit van de locale overheden om het vliegen met modelzweefvliegtuigen toe te staan. Echter, net als voor parapente en zeilvliegen te Zoutelande, moest de regie aan een plaatselijke vertegenwoordiger overgedaan worden. De enige KNVvL-club die hiervoor in aanmerking komt is MVC Delta Vlissingen.

Het bestuur van MVC Delta Vlissingen heeft zich bereid gevonden voor het verdere vervolg te zorgen en is inmiddels in het bezit van een officiële ontheffing van de eigenaar. De vliegplaats bevindt zich op de duinen nabij de strandovergang Bucksweg, tussen dijkpalen 239 en 240 te Zoutelande. Er mag worden gevlogen gedurende het tijdvak van 1 september tot en met 14 juni van 2 uur na tot 2 uur voor hoogwater. In de periode 15 juni tot en met 31 augustus mag gevlogen worden na 18:00 uur tot zonsondergang. Vanzelfsprekend dienen de piloten op deze vliegplaats zich te houden aan het Basis Veiligheidsreglement Modelvliegen (BVM) van de KNVvL. en natuurlijk ook aan de strandbepalingen uit de Algemene plaatselijke verordening (APV) van de gemeente Veere. Deze laatste kan worden opgevraagd bij http://www.veere.nl . Het Waterschap en politie dragen zorg voor handhaving en controle op naleving van de regels en verordening die in het strandgebied gelden.

Gezien het feit dat de ontheffing is verleend aan de club, mogen in principe uitsluitend leden van MVC Delta Vlissingen van de vliegplaats gebruik maken. Niet-leden kunnen zich bij de receptie van onder het duin gelegen Hotel Zuiderduin op vertoon van hun KNVvL-lidmaatschapkaart inschrijven als hellingzweeflid van MVC Delta Vlissingen. Dit lidmaatschap is gratis en geldt uitsluitend voor de hellingzweeflocatie. Bij inschrijving krijgt men een speciaal lidmaatschapsbewijs dat geldig is voor 1 jaar en op aanvraag getoond dient te kunnen worden.

MVC Delta Vlissingen heeft inmiddels gezorgd voor een frequentiebord en is verantwoordelijk voor het onderhouden van de vliegplaats, hetgeen in nauw contact met de beheerder van het duingebied wordt gedaan.

Nu nog goede wind

Namens het bestuur van Delta

Henk Struijk

4.jpg

Hmmmm, jammer, alleen voor KNVvL leden. Dit lokt alleen maar meer aan tot wildvliegen op andere plaatsen.

Ik vind het werkelijk schitterend dat it nu officieel rond is. :D

Een goede aktie van de Knvvl en van MVC Delta!
Ik vind het ook logisch dat er een plaatselijke vertegenwoordiger is die het overzicht bewaart. Dat dit dan via de plaatselijk Vliegclub gaat is ook te begrijpen. Misschien een beetje omslachtig voor als je een enkele keer wilt gaan vliegen, maar je bent tenslotte niet de enige die wilt vliegen, dus moet je daar maar rekening mee houden en blij zijn dat het officiel toch mag/kan. En eigenlijk vind ik het Knvvl lidmaatschap nog niet eens zo vreemd, misschien is het voor mensen die erg kortzichtig denken ook een voordeel om van knvvl lid te zijn.
(Er wordt zo vaak gezegd dat de Knvvl niks/weinig doet, nu zie je weer een goed resultaat!)

Fantastisch nieuws Henk, weer een reden temeer om KNVvL lid te zijn en natuurlijk te blijven. Nu nog een mooi KNVvL modelvliegveld ergens centraal in Nederland en wij zijn helemaal op de goede weg. :D

Als ik het dus goed begrijp is er weer een plaats minder om te vliegen.
Wat een puinhoop.
Bedank knvvl :evil:

ik heb begrepen, de Belgen aangesloten bij ( VML ) ook welkom alsook de Duitse vrienden (DMF ) en ook de andere FEDERATIES

Buitenlandse vliegers krijgen ook een gratis lidmaatschapsbewijs. Zij dienen bijvoorbeeld een DMFV/DAeC/VLM lidmaatschapsbewijs te overleggen.
Overigens blijft ten alle tijde de regeling modelvliegen van kracht.

Henk, super bericht. Goede actie van alle betrokkenen.
Ik kom binnenkort eens een keer langs om te hellingen, hopelijk tref ik je daar :wink:

Ik verheug me erop om op die locatie een keer te kunnen vliegen.

Hans.

Theo Coenen zei:
Hmmmm, jammer, alleen voor KNVvL leden. Dit lokt alleen maar meer aan tot wildvliegen op andere plaatsen.

Ik zou zeggen dat het lokt tot het inschrijven bij de KNVvL, iets wat sowieso verstandig is.

Bertus zei:
Als ik het dus goed begrijp is er weer een plaats minder om te vliegen.
Wat een puinhoop.
Bedank knvvl :evil:

Ik denk toch dat je het niet helemaal begrijpt, Bertus.. er is juist een plaats bijgekomen om legaal te vliegen.. idd.. bedankt KNVvL.

Ik vind het mooi van MVC Delta dat ze dit doen en van de KNVvL dat ze dit geregeld hebben. Iedereen had dit kunnen regelen, maar zij zijn diegenen die het gedaan hebben. Dan vind ik het een beetje jammer dat er gelijk zo negatief over gedaan moet worden, terwijl het een positief iets is. Een als zodanig erkend veld erbij.

Hezik en ook anderen, het is leuk dat er weer een helling vliegplaats bij is die officieel is. Maar om nu gelijk die plek te beperken tot maar 2000 van de 12000 nederlandse modelvliegers...................
Men kan toch ook tegen overlegging van een geldig verzekeringsbewijs waar modelvliegen specifiek op vermeld wordt het vliegen daar toestaan.

En ja dat heb ik al eerder gezegd, zodra ik het mij weer mag veroorloven wordt ik weer KNVvL lid, maar niet om dit hellingvliegen alleen hoor. Puur en alleen dat een goed overkoepelend orgaan nodig is.

Ten eerste gefeliciteerd met dit succes.

Ten tweede, Compliment voor KNVVL en alle betrokkenen, die dit mogelijk hebben gemaakt in dit bekrompen landje vol met regels en verboden..

Ten derde, Is er geen mogelijkheid om online te registreren als hellingzweeflid?
Het lijkt mij namelijk makkelijk om dat alvast geregeld te hebben, zodat ik (kijkend naar het weer) kan besluiten dat ik er heen wil gaan, en dan ook kan gaan vliegen, zonder er achter te komen dat het om wat voor reden dan ook, niet kan.
Dat zou namelijk erg vervelend zijn, na een rit vanuit Almelo.
(303 km, enkele reis).

Het is prachtig !

Maar er wordt langs de gehele kust van Vlissingen tot Texel gevlogen, door de liefhebbers van deze vorm van modelvliegen...

Ze weten de plekjes te vinden, net zoals de vissers hebben ze een stek en als de wind zo staat moeten we daar naar toe en als de wind zo staat kun je beter daar vliegen..... via mobieltjes houden de vliegers contact, als er maar de juiste weersomstandheden zijn !

En dat laat zich niet plannen in het weekend, nee dat kan iedere dag, er zijn speciale site's voor waar ze doormiddel van kaarten af te lezen weten waar ze naar toe moeten en hoelaat de wind daar staat...

En ik denk dat de modelvliegers hun gedrag nu ook niet veranderen en ik denk ook niet dat de vliegers daar nu lid van de KNVvL voor gaan worden.

Want het is eigenlijk een apart iets het is maar een aantal keren per jaar, we zijn afhankelijk van moeder natuur en dat we dan ook tijd hebben en dat het droog is ....kortom het is een samenspel van omstandigheden en dan ineens is het de juiste wind uit de juiste hoek en heb je tijd en dan is het écht te gek !

En dat gaat al vele jaren zo en dat zal wel zo blijven....

Dus aan alles modelvliegers die denken jammer voor mij nu er weer regeltjes zijn, regeltjes zijn er altijd en modelvliegers zijn mensen die graag een uitdaging aan gaan en de Nederlandse kust is groter dat het stukje bij Zuiderduin.

Dat stukje is voor de groep modelvliegers die aangesloten zijn bij de KNVvL.

En de rest van de kust is voor de modelvliegers die niet aangesloten zijn bij de KNVvL

En dan kloppen de verhoudingen hier ook weer.

Er zijn veel meer modelvliegers dan er gedacht wordt en die hebben allemaal de grootste lol op hun manier en daar gaat het toch om.

Laten we genieten van onze fascinerende hobby.

Groeten Martin

Ik weet het niet he, ten eerste ik heb er mij niet mee te bemoeien , maar een ding iedereen kan er gratis vliegen mits men lid is van een erkend orgaan. waarom moeilijk doen.
Wat kost een bakje koffie bij Hotel Zuiderduin, om UW GRATIS JAARKAART te halen.

lezen is moeilijk is het niet ?

gratis vliegen is alleen mogelijk als je 80 euro op jaarbasis neertelt voor de knvvl, niet een gratis bakje koffie bij hotel zuiderduin.

en aangezien nog geen kwart van de nederlandse modelpiloten knvvl lid is, is het eigenlijk meer een modelvliegtterrein afpakken dan bijgeven in mijn mening.

:offtopic: Toch wel grappig om te lezen dat mensen die altijd zeggen dat ze geen lid worden van de KNVVL, "omdat die niets doen voor de modelvliegers"
zelfs nu niet kunnen/willen toegeven dat die vereniging wel wat doet voor modelvliegers.

:ontopic: Ik kan me het gevoel wel indenken dat men zegt dat er alleen maar "airspace" wordt afgenomen.
Maar we kunnen ook proberen het te zien als een positieve ontwikkeling voor de sport.
Het is toch weer een stukje erkenning :wink:

lezen is moeilijk is het niet , ja voor mij is dit moeilijk .
Waarom zagen daarover, betaal Uw bijdrage en daarmee basta.
EENDRACHT MAAKT MACHT, ik heb het meegemaakt op CAP BLAN NEZ, daar kende de FRANSE FEDERATIE ons zelfs niet, omdat we er geen lid van waren, U heeft toch ook een autoverzekering

Hallo Maarten,

Je hebt volkomen gelijk met de gedachte dat het een positieve ontwikkeling is voor de modelvliegsport. Wij zullen in dit land dat vergeven is van regel en wetgevingen door overheden steeds meer te maken krijgen met instanties, die rechtstreeks met een overkoepelend orgaan zoals de KNVvL willen onderhandelen en zeer zeker niet met individuele (wildvliegende) modelvliegers die alleen maar gebruik willen maken van de faciliteiten die door de betalende KNVvL leden zijn verwezenlijkt. :wink:

Dus clubs die niet aangesloten zijn bij de KNVvL zijn volgens jou individuele (wildvliegende) modelvliegers .
Ik dacht dat wij in een vrij en democraties land woonde.

En ten tweede, als de KNVvL niet zo giganties duur was zou ik nog steeds lid zijn van deze organisatie, maar met dat beetje kattepis wat wij als AOWers van de regering krijgen kan ik dat niet, met nog eens een flink clubgeld er bovenop, betalen.
Als de KNVvL en de vliegclubs er nu eens aan dachten om de minder capitaalkrachtige vlieger een reductie te geven was ik zo weer lid van een dergelijke organisatie.

Janneman :zon:

wie is een kapitaalkrachtige vlieger ???? ik niet hoor, maar ik betaal mooi mijn bijdrage zonder morren. ik ken er die zeuren over 50 euro lidgeld , maar ze vliegen wel met een bak van 2.000 euro.
Er moet iemand zijn om onze belangen te verdedigen, en dit is nu de KNVVL, en in mijn geval de VML, weliswaar geven ze veel geld uit aan wetstrijden(piloten) maar bij ons ook aan recreatievliegen. Ik zou zeggen doe de pocket open. Ik was vorige week op de wasserkuppe, mocht daar ook betalen ( 2,50 euro) aan de ENZIAN HUTTE ( 3 euro ) dit vind ik normaal

Simen, Daar zeg je wat. Als ik daar aan de helling bijvoorbeeld 3 euro per dag zou moeten betalen om die ene of 2 of 3 keer per jaar dat ik wil hellingzweven dan zou ik daar totaal niet over morren, en dit direct betalen.

Het laatste jaar merk ik in de modelbouw heel sterk dat een behoorlijk aantal mensen bezig is om er weer een elite sport van te maken. Het lijkt er heel veel op dat je met kleine goedkope en eenvoudige modellen niet meer meetelt, en je dan ook buiten de boot valt met alles. Ook merk ik heel vaak dat de kennis en ervaring niet meer tellen, maar dat alles afgemeten wordt aan het formaat van de modellen. Hoe groter het model hoe beter de piloot schijnt te zijn, maar of dat waar is betwijfel ik ten zeerste.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back