Offroad: Het kopen van de juiste motor.

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door Bart_Banaan, 24 nov 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bart_Banaan

    Bart_Banaan Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 nov 2003
    Berichten:
    5.964
    Locatie:
    RC-Junkies.nl
    Offroad: Het kopen van de juiste motor.

    Eens komt de dag dat je een nieuwe motor moet kopen. Er zijn genoeg goede redenen te bedenken om een nieuwe krachtbron op je RC-auto te monteren ; een RTR motor upgraden voor een sterkere motor, een zuinigere motor of het vervangen een defecte/ versleten motor. Het kiezen van de juiste motor voor je budget is wellicht ingewikkelder dat je zou denken. Alleen al door te surfen naar één van de populaire online winkels heb je keus uit meer dan 80 off-road 0.21ci (3,5cc) motoren met een prijs variërend tussen de 110 € en 600€. Dit zijn veel keuzes!
    Dus, hoe kies je de juiste motor?

    Waar moet je op letten bij de keuze van een nieuwe motor?
    Het eerste waar je naar moet kijken bij de aankoop van een nieuwe motor is je budget. Als je 200€ te investeren hebt voor een nieuwe motor, besteed dan geen 300€. Respecteer je budget. Het is het beste om een motor van 200€ te kopen en nog geld in je zak te hebben voor brandstof in plaats van een 300€ motor en geen geld meer te hebben voor de rest van het seizoen.
    Koop geen gebruikte motor, met uitzondering als je de verkoper goed kent en weet wat hij heeft gedaan met de motor. Koop een goedkopere motor, maar koop een nieuwe motor!
    Als je van plan bent om wedstrijden te rijden, zoek dan een motor met een vlakke powerband (‘smooth’), een laag brandstof verbruik en een goede ondersteuning van de fabrikant. Als je budget het toelaat kijk dan eens naar de motoren die gebruikt worden door pro racers zoals de NovaRossi 21 Plus 4 (~280€) en de OS Speed ,21 VZ-VB V-Spec (~380€).

    [​IMG]

    Heb je echt behoefte aan een high performance-motor?
    Als je een die-hard wedstrijdrijder bent dan is het antwoord: ja.
    Anders kan je natuurlijk een dure performance motor kopen, maar de kans is groot dat het helemaal niet hoeft. Natuurlijk kan je de motor kopen die je wilt,we leven tenslotte in een vrij land. Maar het is een feit dat je helemaal geen high-end motor nodig hebt. Motoren met een groter aantal poorten produceren meestal meer toeren (RPM) dan motoren met 3 of 4 poorten. Maar motoren met minder poorten produceren meer koppel. De keuze tussen deze motoren is een kwestie van gevoel en track omstandigheden.

    Welke motor is het beste?
    Deze vraag wordt vaak gesteld. Wat is de beste motor voor mijn buggy of truggy? Het antwoord is zeer eenvoudig. De beste motor is die motor die blijft lopen, die niet uitvalt, niet oververhit raakt en tank na tank probleemloos blijft lopen. Er is geen specifiek merk of model te noemen.
    Als je de tijd neemt om de motor goed in te lopen, zorgvuldig af te stellen en goed te onderhouden, zal je lang kunnen genieten van een goed presterende nitro motor. Een goed afgestelde motor van 120€ is beter dan een slecht afgestelde motor van 500€ die uitvalt of oververhit raakt na enkele minuten lopen.

    Wanneer je te veel vermogen hebt:
    Ja, het is mogelijk om een motor te hebben met té veel vermogen. En je ziet vaak coureurs met moeite het vermogen van hun auto in bedwang houden. Een motor met te veel vermogen past zeker niet bij elke rijstijl. Te veel vermogen maakt dat een auto moeilijker te controleren is en veroorzaakt extra wielspin. Dat je een beetje extra vermogen wil om dubbele sprongen makkelijk te nemen is begrijpelijk, maar veel meer dan dat hoeft het niet te zijn.
    Koop geen motor op basis van de specificaties van de fabrikanten. Niet elke fabrikant gebruikt dezelfde methode om de toerentallen en het aantal PK te controleren. Baseer je beslissing niet op deze beweerde getallen.

    Hou je aan de reglementen:
    Als je van plan bent om met je RC auto alleen te bashen met vrienden en niet van plan bent om deel te nemen aan wedstrijden, hoeft u zich geen zorgen te maken over de cilinderinhoud van de motor. Echter, als je van plan bent om deel te nemen aan wedstrijden, dan moet je eerst de reglementen van de organisatie bekijken. Bij wedstrijden zijn vaak motor reglementen van toepassing en die moet je respecteren. De regels zijn bij elke klasse anders en het is natuurlijk een goed idee om eerst contact op te nemen met de mensen van de organisatie om er achter te komen welke regels worden toegepast. Hieronder elke algemene reglementen voor de motor voor enkele populaire klassen:

    - 1:8 buggy: Alleen 0.21ci (3,5cc) motoren zijn toegestaan in deze klasse. Sommige wedstrijdseries hebben een "beginners" klasse waar alle motoren kunnen worden gereden. Deze beginners klassen biedt nieuwkomers de mogelijkheid om met hun RTR voertuigen deel te nemen.

    - 1:8 Truggy: Hier zijn motoren met een cilinderinhoud tussen .21ci (3,5cc) en .28ci (4,66cc) toegestaan. Net als de buggy klasse kunnen newbies deelnemen "beginner" klasse, zonder enige regels betreffende de motoren, gewoon voor het plezier om deel te nemen aan een race.

    [​IMG]

    Zorg voor uw motor:
    Gedurende de volledige levensduur van uw motor moet je deze goed onderhouden. Motoronderhoud begint met een goede manier van inlopen. Het is zeer belangrijk om de inloop procedure welke de fabrikant voorschrijft te volgen, deze verzekert de beste prestaties, een lange levensduur en zorgt dat de motor makkelijk af te stellen is.
    Reinig het binnenste en buitenste luchtfilter regelmatig en olie deze goed in. Beter is nog om het binnenfilter regelmatig te vervangen voor een nieuw, goed ingeolied filter. Gebruik na het rijden afterrun olie, zeker wanneer u de motor voor meer dan een week laat staan. Het is beter om uw motor altijd een beetje aan de rijke kant houden. Dit kan zorgen dat de motor goed blijft lopen tijdens lange races of onder zware omstandigheden zoals modder, een versleten koppeling of kleine luchtlekken. Als je problemen hebt met het afstellen van de motor, stel de motor dan altijd terug naar fabrieksafstelling. Gebruik een ty-rap om het luchtfilter stevig op de carburateur te monteren.

    [​IMG]

    Hoe zit het RTR motoren?
    De moderne ‘Ready-To-Run’ modellen worden geleverd met motoren die voldoende vermogen leveren en eenvoudig af te stellen zijn. RTR motoren zijn gebruiksvriendelijk, maar ze slijten iets sneller dan dure motoren. Een RTR motor kan makkelijk 20 liter brandstof verbruiken voordat hij versleten is.

    Niet alle motoren zijn gelijk:
    Dat klopt, je krijgt wat je betaalt. In een 110€ motor heeft zeker niet dezelfde techniek, prestaties en levensduur als een 500€ motor. Grote motoren fabrikanten investeren veel geld in R & D om kleine prestatie verbeteringen te bereiken, waarbij tegenwoordig de focus van de fabrikanten gericht is op een economisch (laag) brandstof verbruik.

    High performance motoren kosten meer omdat deze zijn uitgevoerd met features die gericht zijn op het behalen van meer vermogen. Ze zijn duurzamer en gemaakt van een betere kwaliteit materiaal. Veel van deze high-performance motoren hebben meer dan 4 liter brandstof nodig voordat ze ‘los komen’. Andere features zoals composiet carburateurs, turbo scoop krukassen, keramische lagers, speciale koelkoppen, turbo gloeipluggen, een brede powerband en een laag verbruik zijn allen gemeenschappelijke kenmerken van de huidige high-performance motoren. Al deze features zijn de reden waarom je deze motoren vooral op het circuit ziet en niet bij bashers. De prijzen beginnen ergens rond de 225€ -250€.

    Minder dure motoren hebben minder "performance" features, maar dit betekent niet dat ze waardeloos zijn. Sommige low-budget motoren of ‘sport’ motoren zijn niet alleen om te bashen, ze presteren vaak ook goed op het circuit. De Alpha Plus F850 motor is een goed voorbeeld van een motor met goede prestaties met een redelijk prijskaartje.

    [​IMG]

    Conclusie:
    Het maakt niet uit met welke buggy, truggy of monster truck je rijdt, als je maar in gedachten houdt dat je een budget hebt en dat je je moet concentreren op wat je echt nodig hebt. Ja, een 550€-motor zal er echt cool uit zien in je auto, maar als je het vermogen niet kan beheersen, is ‘ie niet meer waard dan een 200€-motor. Neem de tijd, stel vragen aan je modelbouw winkel, in forums en aan ervaren personen.

    Ik hoop dat dit artikel je zal helpen om de juiste motor te kiezen.

    Originele text (engels) : Sylvain Lafrance - myRCbox.com
    Vertaling: Bart_Banaan – RC-Junkies.com
     
    Laatst bewerkt: 10 mei 2010
  2. Aleq

    Aleq

    Lid geworden:
    5 okt 2009
    Berichten:
    422
    Mooie text, een vraagje ;

    Als je een goede motor gekocht hebt, En hij is na een tijd versleten en je wilt hem 'reviseren'

    Wat moet je dan allemaal reviseren? Krukas, Drijfstang , Zuiger, Zuigerbus??? of ook nog een Lager?
     
  3. Bart_Banaan

    Bart_Banaan Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 nov 2003
    Berichten:
    5.964
    Locatie:
    RC-Junkies.nl
    Alle bewegende delen plus de cilinderbus... Dus inderdaad ook de lagers.
     
  4. Aleq

    Aleq

    Lid geworden:
    5 okt 2009
    Berichten:
    422
    Oké, Heb even zitten kijken en zie dat ik dan duurder uit kom als dat ik hem nieuw koop..

    RB RT9 (heb gekeken bij amainhobbies)


    Dat is ook apart..
     
  5. timstah

    timstah

    Lid geworden:
    20 mei 2008
    Berichten:
    148
    STICKY tijd !
     
  6. BigScaleBart

    BigScaleBart Guest

    ik heb een vraagje: mijn AE SC8, onder welke klasse valt hij? het is niet echt een buggy, al lijkt zijn chassis er wel een beetje op. Ze zeggen dat het 'op basis van de RC8T is geproduceerd'en dat is een truggy, iemand anders vertelde me dat ik in nl niet mee kan doen aan wedstrijden, omdat er geen echte klasse voor is
     
  7. Bart_Banaan

    Bart_Banaan Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 nov 2003
    Berichten:
    5.964
    Locatie:
    RC-Junkies.nl
    Precies, het is een ShortCourse auto, en daar zijn (nog) geen wedstrijden voor. Die komen er waarschijnlijk wel in 2010, kijk maar eens op ShortCourse.nl | Pick your poison…

    Nitro ShortCourse auto's zijn een 'niche' en hebben nog geen vaste 'vorm' en er zijn nog geen reglementen. Ze zijn er in schaal 1:10 (o.a. de Kyosho DRT) en 1:8 (o.a. Traxxas Slayer/AE SC8 ).
     
  8. BigScaleBart

    BigScaleBart Guest

    is de slayer 1/8, o dan was dat misschien geen slechte keuze geweest. Bedankt, maar ik dacht eerst dat hij bij truggy hoorde vanwege de 0.28 motor
     
  9. Aleq

    Aleq

    Lid geworden:
    5 okt 2009
    Berichten:
    422
    Er zijn ook RTR buggy's een een 4,6 cc.

    Ik vind dit ook wel een STICKY waart idd.
     
  10. BigScaleBart

    BigScaleBart Guest

    ik heb net even gekeken op shortcourse.nl en daar zeggen ze dat er (helaas) alleen wedstrijden zijn voor 1:10 electro auto's zoals de Blitz,Slash etc.
     
  11. NVM

    NVM

    Lid geworden:
    28 mrt 2002
    Berichten:
    5.418
    Het is tot een sticky benoemd!
     
  12. Bart_Banaan

    Bart_Banaan Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 nov 2003
    Berichten:
    5.964
    Locatie:
    RC-Junkies.nl
    Mijn dank is groot, Robert!
     
  13. roland1973

    roland1973

    Lid geworden:
    12 mei 2008
    Berichten:
    1.587
    Locatie:
    Helmond
    Je kan ook gewoon de delen vervangen die echt aan vervanging toe zijn.
    Als je bus versleten is en je wil deze vervangen of pinchen, kijk dan (of desnoods iemand met meer ervaring) of de rest nog goed is. Geen speling op lagers en/of drijfstang.
    Het beste blijft natuurlijk alles reviseren maar ja dan is het meestal niet echt de moeite waard en kan je beter een nieuwe aanschaffen.
    Tis net wat je ervan verlangt en wat je wil. Een nieuwe motor(300E of meer) voor 30ltr rij plezier of 90E voor een bus en zuiger voor 20ltr of meer(of misschien ook minder omdat er tussen tijds een lager begeeft).
    Het is en blijft een beetje een gok met nitro motoren, maar zolang je hem goed behandelt is de kans op een lange levensduur toch groter.
     
  14. rcfire123

    rcfire123 Guest

    hallo,

    ik heb een vraag,
    als je een R2R auto hebt met een 3,46 cc motortje en je wil meer power kun je er dan ook een 5cc of hoger motortje in zetten??

    grtss rcfire123
     
  15. roland1973

    roland1973

    Lid geworden:
    12 mei 2008
    Berichten:
    1.587
    Locatie:
    Helmond
    Alles kan maar bigger is not alway's better. Je kunt beter naar een iets duurdere .21 ofwel de betere merken, de budget motoren die meestal op de rtr modellen zitten zijn niet altijd de sneltste.
    Kijk eens naar de volgende motoren: novarossi, r&b, OS, GO, LRP, Picco
     
  16. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.477
    Locatie:
    Sassenheim
    Welkom op dit forum, dit is niet de plek om je vraag te stellen als ook dit onderwerp in 1 van de andere topics die vast bovenaan staan is beschreven.
     
  17. rcfire123

    rcfire123 Guest

    Ja okeej maar ik bedoel kun je die er dan gewoon in zetten zonder alles aan te passen ofso?
    grts
     
  18. Oversized_RC

    Oversized_RC

    Lid geworden:
    22 feb 2010
    Berichten:
    617
    Locatie:
    Vlak bij Emmen
    Als je naar Conrad.nl gaat en dan naar motoren&onderdelen en dan naar 2 takt automotoren, kun je van alle Force motoren de inbouw afmetingen zien
     
  19. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.477
    Locatie:
    Sassenheim
    Een 3.5cc is een zgn. bigblock en alles wat onder de noemer "bigblock" wordt verkocht hebben veelal dezelfde maten.
    Maar ik kan je nu al zeggen als je verder niets veranderd je ook niet veel sneller zal zijn met bv. een 5cc.
     
  20. rc joepie

    rc joepie

    Lid geworden:
    6 jan 2010
    Berichten:
    42
    Locatie:
    voorburg
    en een 3.0cc???
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina