Ogar, monster in de lucht...of...

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Peter À, 28 apr 2020.

  1. Peter À

    Peter À

    Lid geworden:
    10 aug 2016
    Berichten:
    142
    Locatie:
    Amersfoort
    Toen ik in 1980 in Veenendaal bij Quartel naar de bouwdozen keek viel mijn oog op de supergrote doos van Robbe .. als een blok was ik verliefd als 14 jarige op dit toestel de Ogar ... destijds 350 gulden, een megabedrag destijds.

    Een week later op mijn fiets vanuit Amersfoort met al mijn spaargeld van de krantenwijk het toestel aangeschaft, weet nog wat een drama om dat ding terug naar huis te krijgen op de fiets..

    Mijn vorige vliegtuig was de UHU met klokje en een onbekende zwever met afstandsbesturing... dus veel ervaring had ik niet:koud: en was niet lid van een club.. dus moest het alleen uitzoeken.

    Binnen 3 weken gebouwd, zonder motor maar met starthaak, was van plan om hem aal het elastiek omhoog te brengen.. De remkleppen en de Aillrons afgeplakt, wist eigenlijk niet waarvoor het diende.. Omhoog aan het elastiek was niet zo'n goed idee, binnen hele korte vliegtijd was ik weer beneden.. Bij zijn laatste vlucht ging het hoogteroer stuk en daarna is hij 39 jaar met mij meeverhuisd, en in de opslag beland... maar de liefde is nooit verdwenen voor dit monster.... Hij gaat weer vliegen, met electromotor, de oude lineaire servo's eruit.. 6 september, op de landelijke Epsilondag in Soest vraag ik ontheffing om met een duwprop te mogen vliegen ... De remaiden zal een feit zijn..

    Ondertussen heb ik er 4.. waarvan 3 met de nodige schade, 2 worden opgebouwd en voorzien met een ander profiel..Getekend door Maarten van de " Hortens " en 1 gaat naar net zo'n liefhebber als "ik zei de gek"

    Aankomende maanden wordt het spannend, maar we doen ons best tijdens deze lockdown..

    Gr.Peter
     
    Laatst bewerkt: 28 apr 2020
    Hans V, Berrie en Justus vinden dit leuk.
  2. Peter À

    Peter À

    Lid geworden:
    10 aug 2016
    Berichten:
    142
    Locatie:
    Amersfoort
    IMG-20190302-WA0029.jpeg

    Een belachelijk dik Worttman profiel, destijds veel gebruikt bij 1:1 zwevers..
     
    flymax vindt dit leuk.
  3. 5p1k3

    5p1k3 Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jan 2008
    Berichten:
    9.854
    Locatie:
    Hoevelaken
    Leuk! Ga ik volgen!
     
  4. Peter À

    Peter À

    Lid geworden:
    10 aug 2016
    Berichten:
    142
    Locatie:
    Amersfoort
     

    Bijgevoegde bestanden:

  5. Peter À

    Peter À

    Lid geworden:
    10 aug 2016
    Berichten:
    142
    Locatie:
    Amersfoort
    Ton uit de buurt van Oss gaat ook zijn restauratie hier bijhouden.. IMG-20200428-WA0009.jpg
     
  6. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    22.209
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dit vond ik vroeger ook al om een of andere reden een schitterende kist, met die motorkap die gewoon uitschreeuwde dat daar wel een mooie dikke boxer onder zou kunnen liggen...
     
    Peter À vindt dit leuk.
  7. Peter À

    Peter À

    Lid geworden:
    10 aug 2016
    Berichten:
    142
    Locatie:
    Amersfoort
  8. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    677
    Locatie:
    Amsterdam
    Leuk om te lezen dat je de Ogar gaat opknappen, was inderdaad een imposante bouwdoos om te zien.

    Zo zie je maar weer dat je van kranten bezorgen rijk kan worden. :) :)
    Succes met de bouw.
     
    Peter À vindt dit leuk.
  9. Peter À

    Peter À

    Lid geworden:
    10 aug 2016
    Berichten:
    142
    Locatie:
    Amersfoort
    Rijk in de vorm van verzamelen, wat uiteindelijk altijd weer geld kost:hammer:dus word ik weer arm..
     
  10. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    677
    Locatie:
    Amsterdam
    Herkenbaar. :)
     
  11. Peter À

    Peter À

    Lid geworden:
    10 aug 2016
    Berichten:
    142
    Locatie:
    Amersfoort
    [/GALLERY]
    Vandaag Ogar 1 uit de schuur gehaald, deze heb ik overgenomen van Peter (Zeevlieger), welke na een koprol aan de romp "licht" beschadigd is geraakt... vleugels iets meer dan meer.

    Bij deze romp is het binnenwerk losgeraakt, scharnierpennen afgebroken, de verenstalen (vastgelijmde) vleugelpen afgebroken in de romp en het polyester romp hier en daar scheurtjes vertoond.

    De verbinding van de staartboom is nog intact en zeker niet onbelangrijk de canopy is op 1 scheurtje na heel.

    Dit model hou ik w.b.t. het vleugelprofiel in originele staat, Worttman profiel. Deze kist bouw ik echt voor de Otto velden, met flitstarthaak, alla Dirk Schippers, zonder staart wiel om het landen op het "knollenveld" zo schadevrij door te komen.

    Nu kan ik alleen bouwen als mijn vrouw aan het werk is... want het moet gedeeltelijk in de woonkamer.. en daar wordt ze niet blij van.. aankomende 2 dagen is het dan zover..

    Gr.
     
    Laatst bewerkt: 28 apr 2020
    Hans V vindt dit leuk.
  12. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    22.209
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik heb een Boxer, maar ik denk dat die een haartje te dik is... :D
    Meen me te herinneren dat het ding met iets van een 7,5 cc gevlogen moest worden?
     
  13. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    11.671
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Er bestaat een Ogar van Modellbau Schulz, die is 5,5 meter.
    Ooit eens geinformeerd, hij is niet goedkoop.
    Maar daar past makkelijk een boxer in, 4 takt.

    GJ
     
  14. Peter À

    Peter À

    Lid geworden:
    10 aug 2016
    Berichten:
    142
    Locatie:
    Amersfoort
    IMG-20200429-WA0009.jpg

    Via clublid Ron een standaard gescoord... staat hij toch wat beter op zijn "benen"..
     
    MBM63 en Hans V vinden dit leuk.
  15. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    11.671
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Heb je enig idee wat dat nou gaat wegen?
    Wat ik me kan herinneren is dat de Ogar van Robbe eigenlijk te zwaar was.
    Met de huidige techniek zal ie waarschijnlijk beter vliegen.

    GJ
     
  16. Peter À

    Peter À

    Lid geworden:
    10 aug 2016
    Berichten:
    142
    Locatie:
    Amersfoort
    Hij is veel te zwaar, ga hem zo wegen incl. 6s accu in de neus.. Voor de andere modellen gaan we kijken of we iets verlichting kunnen brengen dmv ander profiel of bouwwijze.. het gewicht zit toch in de zware polyester romp.

    Het mooiste zou een houtbouw romp zijn scheelt misschien wel 1.5 kilo... maar ja, wie wilt dat tekenen...

    De romp is totaal (incl sturing e.d.) 3200 gram exl. de paar reparatie stroken polyester wat er nog in moet.

    Vleugels zijn 730 gram incl. 2 ingebouwde servo's.

    Dus 5 kilo vlieggewicht moet haalbaar zijn... (is mijn Epsilon van 4 meter ook)
     
    Laatst bewerkt: 29 apr 2020
  17. Rick NL

    Rick NL The First Aviators

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    3.396
    Locatie:
    Gouda
    Toch even GJ lief aankijken, hij malt hem zo af en bouwt een lichtere voor je.......:banana:
     
  18. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.020
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    als dat gaat gebeuren, wil ik er ook wel een....
    Vroeger ook één gehad, gebruikt gekocht, maar veel te vroeg aan begonnen, kon amper vliegen:rolleyes:
    Wat ik me herinner, was die heel zwaar ja.
     
  19. Peter À

    Peter À

    Lid geworden:
    10 aug 2016
    Berichten:
    142
    Locatie:
    Amersfoort
    IMG-20170715-WA0007.jpeg

    Piepschuimen Ogar... vliegt verbazend goed en altijd spannend om hem van het veld te laten starten...
     
  20. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    11.671
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Nou... als je een romp over hebt dan is dat een idee.
    Beschadigen doet ie niet, ik vorm vaker nieuwe modellen af, gewoon omdat je dan een reserve hebt.
    Ik heb alleen geen idee hoe groot de romp is en of er lastig af te vormen delen aan zitten.
    Als hij nu polyester is dan kan je zeker 30% lichter bouwen in epoxy met dezelfde sterkte.

    Ik had 1 klant die er 1 had maar hij zei dat ie amper los kwam omdat ie te zwaar was en te weinig vermogen had, volgens mij zat er maar een 3,5cc motortje op of zo?
    Dan kan je nu met een minimale electro-aandrijving wel een goed vliegende kist krijgen want een 3,5cc-tje leverde maar 400 watt of zo, dat doet nu een 120 grams motortje al makkelijk.

    Ik ga toch modellbau Schulz nog eens even de prijslijst vragen, als ik alleen de romp en kabine heb dan snij ik zelf de vleugels wel...

    GJ
     
    Peter À vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina