Ogar, monster in de lucht...of...

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Peter À, 28 apr 2020.

  1. Peter À

    Peter À

    Lid geworden:
    10 aug 2016
    Berichten:
    237
    Locatie:
    Amersfoort
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.950
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik ga mijn best doen Peter. Op dit moment vertoont de motor een voor mij onverklarbare nukkigheid in het stukje van vlak boven stationair tot ongeveer half gas. Dat heb ik nog niet bij andere motoren meegemaakt, en ik krijg het niet weggesteld.

    Op zich wel lachen, ik had die motor dus lopend, en dacht ach, dat gaat vlot... Nog effe een haartje bijstellen, en plof, niet meer voor of achteruit willen dat ding, kreeg helemaal niks meer gedaan, reageerde totaal niet meer op veranderingen in de afstelling. Me het schompes gezocht, tot ik er achter kwam dat het boutje wat de gasklep in de carb houd, er uit gelopen was, en er dus eigenlijk helemaal geen gasklep meer in zat... Tenminste, niet een werkende...

    Gelukkig lag dat iniminie schroefje nog in de motorkap, dus die is er weer, maar dat nukkige gebied blijft dus...
    Kan zijn dat een extra veertje onder de gasklep het oplost. Moet ik nog testen.
     
  3. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.741
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.950
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Inderdaad... lijkt me nu niet direkt de meest geschikte motorisering, maar allee, daar kan ik mezelf ook niet op betrappen. 7 kilo is wel lijvig...
    Ik ga als mijn weegschaal klopt, om en nabij de 5,5 kilo uitkomen als ik de gewichten bij elkaar optel (3650 gr voor de romp, `1550 voor de vleugels, en 420 gram lood in de neus). Beter kan ik het niet wegen, mijn weegschaaltje gaat maar tot 5 kilo...

    De motor heeft met een 11 x 7 APC 9500 toeren laten zien, wat 2 kilo stuwdruk, en ongeveer 400 W of 0,55 pk zou moeten zijn.
    Moet volgens mij kunnen... Nu maar hopen dat de koeling afdoende is...
    Motor draait nu redelijk, in de lucht maar verder kijken, maar er moeten helaas wel nieuwe lagers in, dus daar moet ik volgende week maar eens mee aan de gang...
     
    Laatst bewerkt: 18 jun 2020
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.950
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Veertje vervangen voor een iets zwaarder veertje, en nu loopt hij alleszins redelijk door.
     
    Berrie, serge pot, Peter À en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  6. Peter À

    Peter À

    Lid geworden:
    10 aug 2016
    Berichten:
    237
    Locatie:
    Amersfoort
    IMG-20200619-WA0016.jpg
    Vandaag was de dag in Roden. Zeer mooi veld.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Berrie, brutus en Hans V vinden dit leuk.
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.950
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Spannend... Oude kist, zo goed mogelijk nagekeken, maar je weet het nooit.
    Een motor die zichzelf nog niet echt op de testbank bewezen had, een duwopstelling (geen koeling tijdens de start), en sowiso hééééél erg lang dat deze jongen een zwever gevlogen had, en dan ook nog waren dat nooit prestatiezwevers of groter dan 2 meter.
    En dan nu gelijk een vintage motorzwever van 5,5 kilo en 3,5 meter span.
    Taxiën wilde eigenlijk al nauwelijks, maar toch... voor het goede fatsoen toch een poging gedaan, met tiplopers. Dat wilde niet.
    Daarna nog een poging met tiplopers die wat enthousiaster een duwtje meegaven. Wilde ook niet... :(
    Dus maar een handstart, de motor was ondertussen behoorlijk heet, ik schijn de 130 graden aangeraakt te hebben (mijn zender geeft dan een audio melding) maar ikzelf was zo gespannen dat ik daar niks van gemerkt heb.

    Zoals je ziet, ging de handstart op zich prima, wat "wackelig" zoals die duitsers dat zeggen, maar deze oude dame reageerde van meet af aan verrassend goed op de roeren, en liet zich eigenlijk gewoon met ailleron en elevator sturen zoals een gewone motorkist.
    Via Peter (post hierboven, van wie ik de Ogar over mocht nemen) ontving ik een video van de gehele vlucht die, nu ik terug kijk, slechts ongeveer 3 1/2 minuut duurde maar voor mij aanvoelde als véél langer... Ik was, achteraf, toch wel een beetje gespannen dus...
    En daar is hij dan:


    Hier moet dus minimaal een hoogstarthaak en een bungee bij komen. Mischien ook nog een dolly, maar dat zien we wel...
     
    Berrie, Jonkje, Justus en 5 anderen vinden dit leuk.
  8. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.469
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    gefeliciteerd! mooi om te zien. Hij gaat best hard bij de landing!
     
    brutus vindt dit leuk.
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.950
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Viel nog wel mee, vond ik, gezien de omstandigheden. Er was vrij weinig wind, en er bleek achteraf maar één remklep te werken, en ik moest komende van boven die bomen, minstens 15 meter hoogte kwijt zien te raken. Maar echt heel erg langzaam is hij niet, nee.

    EDIT: vanmorgen de telemetrie-logs bekeken, maar het lijkt er sterk op dat OF mijn gasaansturing minder optimaal was dan ik dacht, OF ik moet nog verder met de afstellingen, want ik nam wel gas terug, maar het toerental liep niet of nauwelijks terug.
    IMG-20200620-WA0000.jpeg
    De rode lijn is de gaspositie, de groene lijn het toerental.
    Inderdaad bleek de gasaansturing niet helemaal goed te verlopen, en dat is inmiddels ook al verholpen, nu nog testen, maar daar kom ik vandaag denk ik niet aan toe.
    Maar het vliegbeeld is mooi, dus... om de vraag uit de topic titel te beantwoorden: Monster? Nee, een sierlijke dame...
     
    Laatst bewerkt: 20 jun 2020
    Peter À en ISOLA2 vinden dit leuk.
  10. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Gefeliciteerd!
     
    Peter À en brutus vinden dit leuk.
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.950
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dank je! Na het fiasco van twee weken terug (mooie X1200 de grond in) blij dat er weer eens een maiden WEL goed ging...
     
    Peter À vindt dit leuk.
  12. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.741
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    ???
     
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.950
    Locatie:
    Oldeberkoop
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.950
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dit is inmiddels verholpen, en nu aan het werk met een starthaak, de bedoeling is om "bungee-assisted" te gaan starten, dus met niet meer lijntrek en treklengte dan nodig om het wiel uit het gras te krijgen, vanaf dat het grondcontact weg is kan de motor het verder zelf wel...
     
    Huibert en Peter À vinden dit leuk.
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.950
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Haak gemaakt uit drie lagen triplex (met verschillende vezelrichting uiteraard), door de bodem gestoken. De bodem ter plaatse gedubbeld met 3 mm triplex, dus de haak valt daar óók doorheen, De haak afgezekerd met twee 3 mm carbon pennen, en alles verlijmd met UHU Endfest 300, waarmee de haak ook gelijk maar "gecoat" is.

    Die haak, die overleeft een nucleaire aanval...

    IMG_20200621_205057.jpg

    Plaatsing redelijk ver naar voren, teneinde de neiging tot klimmen aan de bungee enigszins te onderdrukken.
     
    Hans V en Peter À vinden dit leuk.
  16. Peter À

    Peter À

    Lid geworden:
    10 aug 2016
    Berichten:
    237
    Locatie:
    Amersfoort
    Dat wordt morgen een spannende dag... hoever ga je het elastiek strak trekken.. bij zo'n start willen de vleugels achterblijven.. dus genoeg postelastieken door de romp steken..

    p.s. ik ga morgen iemand bellen die me gaat helpen met de restauratie van de vleugels:D
     
    Huibert vindt dit leuk.
  17. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.741
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Dar is wel een dingetje ja, mat vlakstalen als vleugelverbinders...
     
  18. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.741
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.950
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik heb met de vleugels er op, de neus verticaal gehouden en flink geschud. Dat is "1G" en de vleugels bleven op hun plek. Dus ik zou een acceleratie van 1G moeten kunnen hebben zonder dat er wat engs gebeurt.
    De motor trekkracht is ongeveer 2 kilo, en daarbij rolt hij net wel/net niet, dat heb je met eigen ogen kunnen zien. Dus zeg maar, neutraal, een totale weerstand in het gras van 2 kilo.
    Dat zou betekenen dat 5 kilo trekkracht daar bovenop, een veilige versnelling van 1G moet geven.
    Ik zou dan, uitgaande van toenemende lift (en dus afnemende weerstand want hij komt uit het gras) tijdens de acceleratie ongeveer mogen verwachten dat de motortrekkracht deels het ontspannen van de bungee compenseert, en het klopt niet helemaal, maar een ruwweg constante versnelling van ongeveer 1 G over pak hem beet 20 meter, zou voldoende moeten zijn om 15 m/sec te bereiken, da's 54 km/u en daarmee moet de Ogar ruimschoots vliegen, maar ook weer niet zo hard gaan dat het gevaarlijk wordt.... En dan valt de lijn los, en doet de motor het verder zelf...

    M.a.w ik mik op een lijn die bij volle rek 5 kilo trekt, en dan voldoende lengte om 20 meter rek te hebben.
    Volgens mij reken ik daarbij aan de ruime kant, want ik denk eerlijk gezegd dat hij bij 10 m/sec ook wel vliegt.
    En dan wordt het een kwestie van een notitieboekje, en bijhouden hoeveel rek er nodig is bij welke windsterkte.
     
    Peter À vindt dit leuk.
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.950
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat wordt een winterprojectje, en die krijgt dan ook gegarandeerd een starthaak… :D :D :D
     
    Peter À vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina