stunthenk
PH-SAM
Beste mede LB-ers,
De een paar jaar gelden geintroduceerde klasse Old Time Stunt voldoet volgens mij niet. De bedoeling was om interessante, obscure Europese ontwerpen uit de 50er en 60er jaren weer in de belangstelling te krijgen. In Europa liep de ontwikkelingen van Lijnbesturing achter op de Verenigde Staten, met als gevolg dat aan de andere kant van de plas veel eerder grotere en beter vliegende modellen werden ontworpen. De Europese achterstand was in 1964 ingehaald.
Voor onze klasse OTS hebben we dus een grens getrokken bij eind 1964, en een bonussysteem ingevoerd om oude, eenvoudige ontwerpen met een kleine motor te bevoordelen.
In de praktijk werkt het echter niet. Een aantal mensen hebben Amerikaanse 6cc stunters met flaps van voor 1964 (zeg maar Nobler), die zo goed vliegen dat een klein Europees model (zeg maar Micky) het ook met bonuspunten nooit zal redden. Ik wil daarom voorstellen om grote modellen met flaps en een glowmotor uit de klasse OTS te weren.
Om deze modellen toch een plek te geven stel ik voor dat we de nieuwe klasse Classic Stunt invoeren. Ik denk dan aan de PAMPA classic regels, dus modellen gebouwd of gepubliceerd voor eind 1969, die het FAI programma vliegen. Op de NedNats kan deze klasse door de zelfde jury als OTS worden beoordeeld, en ik denk niet dat het veel meer tijd zal kosten omdat het om de zelfde mensen zal gaan die nu met deze modellen OTS vliegen.
Volgens dit voorstel wordt de klasse OTS weer voor de modellen waarvoor het bedoeld was en kunnen de 'grote glow bakken' ook fijn meedoen.
Dit voorstel is geinspireerd door Sal Barile uit Gebk, die elk jaar ook zo'n Classic wedstrijd organiseert.
De een paar jaar gelden geintroduceerde klasse Old Time Stunt voldoet volgens mij niet. De bedoeling was om interessante, obscure Europese ontwerpen uit de 50er en 60er jaren weer in de belangstelling te krijgen. In Europa liep de ontwikkelingen van Lijnbesturing achter op de Verenigde Staten, met als gevolg dat aan de andere kant van de plas veel eerder grotere en beter vliegende modellen werden ontworpen. De Europese achterstand was in 1964 ingehaald.
Voor onze klasse OTS hebben we dus een grens getrokken bij eind 1964, en een bonussysteem ingevoerd om oude, eenvoudige ontwerpen met een kleine motor te bevoordelen.
In de praktijk werkt het echter niet. Een aantal mensen hebben Amerikaanse 6cc stunters met flaps van voor 1964 (zeg maar Nobler), die zo goed vliegen dat een klein Europees model (zeg maar Micky) het ook met bonuspunten nooit zal redden. Ik wil daarom voorstellen om grote modellen met flaps en een glowmotor uit de klasse OTS te weren.
Om deze modellen toch een plek te geven stel ik voor dat we de nieuwe klasse Classic Stunt invoeren. Ik denk dan aan de PAMPA classic regels, dus modellen gebouwd of gepubliceerd voor eind 1969, die het FAI programma vliegen. Op de NedNats kan deze klasse door de zelfde jury als OTS worden beoordeeld, en ik denk niet dat het veel meer tijd zal kosten omdat het om de zelfde mensen zal gaan die nu met deze modellen OTS vliegen.
Volgens dit voorstel wordt de klasse OTS weer voor de modellen waarvoor het bedoeld was en kunnen de 'grote glow bakken' ook fijn meedoen.
Dit voorstel is geinspireerd door Sal Barile uit Gebk, die elk jaar ook zo'n Classic wedstrijd organiseert.