Old Time Stunt regels aanpassen en nieuwe klasse introduceren

stunthenk

PH-SAM
Beste mede LB-ers,
De een paar jaar gelden geintroduceerde klasse Old Time Stunt voldoet volgens mij niet. De bedoeling was om interessante, obscure Europese ontwerpen uit de 50er en 60er jaren weer in de belangstelling te krijgen. In Europa liep de ontwikkelingen van Lijnbesturing achter op de Verenigde Staten, met als gevolg dat aan de andere kant van de plas veel eerder grotere en beter vliegende modellen werden ontworpen. De Europese achterstand was in 1964 ingehaald.
Voor onze klasse OTS hebben we dus een grens getrokken bij eind 1964, en een bonussysteem ingevoerd om oude, eenvoudige ontwerpen met een kleine motor te bevoordelen.
In de praktijk werkt het echter niet. Een aantal mensen hebben Amerikaanse 6cc stunters met flaps van voor 1964 (zeg maar Nobler), die zo goed vliegen dat een klein Europees model (zeg maar Micky) het ook met bonuspunten nooit zal redden. Ik wil daarom voorstellen om grote modellen met flaps en een glowmotor uit de klasse OTS te weren.
Om deze modellen toch een plek te geven stel ik voor dat we de nieuwe klasse Classic Stunt invoeren. Ik denk dan aan de PAMPA classic regels, dus modellen gebouwd of gepubliceerd voor eind 1969, die het FAI programma vliegen. Op de NedNats kan deze klasse door de zelfde jury als OTS worden beoordeeld, en ik denk niet dat het veel meer tijd zal kosten omdat het om de zelfde mensen zal gaan die nu met deze modellen OTS vliegen.
Volgens dit voorstel wordt de klasse OTS weer voor de modellen waarvoor het bedoeld was en kunnen de 'grote glow bakken' ook fijn meedoen.
Dit voorstel is geinspireerd door Sal Barile uit Gebk, die elk jaar ook zo'n Classic wedstrijd organiseert.

Lijkt mij een zeer zinvolle splitsing.
Heb Classic altijd al veel leuker gevonden dan Old Time.
Ik wil Classic wel jureren indien nodig.
Ik zou alleen de einddatum op 01-01-1980 leggen.
De modellen van bijv. het WK '78 besschouw ik als echte 'Classics'

Laatst bewerkt:
Ik heb maar 1 keer mee gedaan.
Maar ik vond het programma erg verwarrend met het FAI programma.
Als we toch gaan veranderen waarom niet het 1/2 FAI voor de flap lose?

groet Robert-Jan

Ik heb weinig aan het voorstel van Henk toe te voegen.
Het lijkt mij ook een goede splitsing, die de scoringskansen evenredig naar twee even 'zware' groepen verdeelt.
Ik hoop dat we hier niet te lang over discussieren, omdat beide reeds beproefde en bruikbare concepten zijn en we dan snel invulling kunnen geven.
Frits.

Bruin roert een interessant punt aan. Bij PAMPA hebben ze voor classic eerst een 'minstens 25 jaar oud' regel toegepast, maar later dit op 1969 'bevroren' omdat men vond dat de modellen uit de 70er jaren te weinig originaliteit hadden en teveel op elkaar leken. Anders gezegd: toen waren de belangrijkste aerodynamische ontwikkelingen in LB stunt al geweest. De laatste jaren lijkt er ook in de V.S. een groep mensen te ontstaan die de modellen uit de 70er jaren een warm hart toedragen en ze graag opnieuw tot leven wekken. De nieuwste klasse heet dan ook 'Sweet seventies'. Omdat mijn 'vorming' zich ook in de 70er jaren heeft voltrokken zou ik -met voldoende draagvlak- graag zo'n klasse in West Europa in het leven roepen.

Dit is fantastisch nieuws Henk. Ik ben er vast van overtuigd dat het zal slagen.
Misschien kun je dit nog even vermelden op de homepage van Claudia Kehnen.
Ik ben het ook met je eens om tot eind 1969 toe te laten,ik vind de modellen van de jaren 60 ook het mooist.

Laatst bewerkt:
Hallo Henk.

I write in English, my Nederlands is not so good in writing it.

I would prefer also a new system for "old" models - like deviding it into OTS and maybe 'Classic' or 'Flapped Stunters of the seventys' or how you will name it. But in OTS we should not have a deadline for the construction like in the US. The european Stuntmodels of the 50s, and 60s were not that far developed as their american counterparts. The Europeans flew Matador and Blue Pants and Hegi 50 when the Americans had the Nobler, Ares, Cobra and so on.
In OTS we want to see Ultra Stunter, Hegi 60, Ambassador, Blue Pants and Suppi. So maybe we should make a list which design is OTS legal rather than drawing a deadline. On the OTS competition in Geilenkirchen this year we even gave bonus points for European designs. Maybe this is worth a thought, too.
And I would like to fly the 'old' schedule in OTS which is the actual schedule for Old Time Stunt. It is the FAI-schedule for the 50s. It is something different and it 'fits' these old designs!

In Classic we should fly the current FAI-schedule and set the deadline to 1979. Because then all the models are at least 30 years old and everybody can choose the design he likes most. From Nobler to Genesis and from Olympus to Trianic.
We here in Europe were ten years behind the americans in stuntflying, so why not take a deadline which is ten years 'earlier' or is it 'later'?

This are my thoughts about OTS and Classic.

Groetjes
Willi

Laatst bewerkt:
Als ik alle reacties op me in laat werken voel ik steeds meer voor Classic een einddatum van 1979 aan te houden. Dat geeft inderdaad als voordeel dat alle interessante stunters uit de 70er jaren mee kunnen doen. Ik weet er zo een heel stel likkebaardend lekkere ontwerpen! Een lijst van toegestane ontwerpen hanteren lijkt me minder geslaagd, want dan heb je elke keer dat iemand een interessant maar obscuur ontwerp ontdekt, een probleem. Dus ik denk dat we de regels erg helder moeten schrijven om te zorgen dat de glowkisten met flaps niet meer aan OTS mee doen. De jury zal overigens in alle gevallen de bindende beslissing moeten doen of een model in OTS of in Classic mee mag doen.
Ik vind het toch ook wel leuk om bij OTS het huidige programma vast te houden en niet een beginnersproramma te gebruiken. Het huidige OTS programma is volgens mij een juiste mix van 'goed te doen' en interessant. En beginnende of minder stunt ervaren piloten kunnen als ze willen met een OTS model meedoen met beginners of gevorderden.
Over de gedachte van Willy om bij OTS de datum los te laten en in plaats daarvan de karakteristiek van de modellen goed te beschrijven (zodat ook geschikte ontwerpen van na 1964 mee kunnen doen (Ultra stunter, Suppi) moeten we nog maar eens goed nadenken. Het is wel een aantrekkelijk idee!

Henk,
In Genk is de regel om modellen toe te laten tot eind 1969.Jij bent van plan modellen toe te laten tot eind 1979.In Duitsland zijn er ook Classic wedstrijden met misschien nog andere regels? Het word een beetje ingewikkelt Is het niet beter om overal dezelfde regels te houden? Daarom stel ik voor om er eens gezamelijk over te praten.Wat vindt jij ervan?

Sal

Hoi Sal,
Ik was ook steeds uitgegaan van een uiterste datum voor Classic van eind 1969. Hierin volgde ik PAMPA. Ik heb me echter laten verleiden tot het oprekken van de datum tot 1979 omdat ik in de tweede helft van de 70er jaren mijn vorming tot stuntpiloot heb doorgemaakt, en daarom een zwak voor de modellen van die tijd heb. Bovendien ben ik het eigenlijk niet eens met de gedachte dat er na 1969 geen originele en interessante ontwerpen meer zijn gemaakt. Ik denk ook zeker niet dat een model uit 1979 een technische voorsprong heeft op een model uit 1969. Mijns inziens is de volgende stap vooruit in de stunttechnologie (10cc motoren, grotere modellen, dikkere vleugelprofielen, grotere stabilo's en langere momentarmen) in de 80er jaren gemaakt.
Ik ben er natuurlijk voor dat we in ons hoekje van Europa gelijke regels hanteren, maar ik wil zeker pleiten voor het oprekken van de Classic periode tot 1979! (en ik vind het overdreven om voor de periode 1970-1979 een aparte klasse in te stellen).
Zondag over een week hebben wij onze vliegersvergadering waarin zal worden beslist over ons wedstrijd aanbod in 2009.

We hebben gister in onze vliegersvergadering besloten om de klasse OTS inderdaad op te delen in een klasse Old Time Stunt voor kleinere, eenvoudige modellen, en voor de grotere, op Amerkaanse leest geschoeide stunters de klasse Classic stunt in het leven te roepen.
De voorgestelde modelspecificaties voor OTS zijn: modelontwerp uiterlijk 12-12-1979. Modellen met motoren kleiner dan 4cc (.25) mogen flaps hebben, modellen met motoren vanaf 4cc mogen geen flaps hebben.
We hopen met deze regel modellen van na 1964, die wel geschikt zijn, zoals de Paul Tupker ontwerpen uit 1969 tot 1972, toe te laten maar te voorkomen dat iemand meedoet met een Nobler uitgerust met een OS 25LA. Een Mickey, met flaps en met een 2,5cc motor mag dan wel.
De nieuwe klasse Classic stunt geldt voor modellen vanaf 4cc met flaps en vliegt het FAI programma. Uiterste ontwerpdatum is weer 12-12-79. De datum is opgerekt van 1969 (de PAMPA grens) omdat er zoveel leuke ontwerpen uit de 70er jaren zijn! Ten slotte hebben we toegevoegd dat je met een model niet zowel in OTS als in Classic mag vliegen. Je mag uiteraard wel met je Classic model in F2B meedoen.

Ach, en over 10 jaar verstaan we onder Classic en Old Time alle modellen die nog met verbrandingsmotor vliegen.....;)

Ik ben bang dat mijn beste teammaat Bruin de zaak weer eens niet goed heeft begrepen... NIETS hoeft hem tegen te houden om een OTS model van een electrische ventilator te voorzien! Hij krijgt dan natuurlijk geen bonuspunten omdat hij iedereen vanzelfsprekend kan overtuigen van de superioriteit van rondslingerende electronen...

de superioriteit van rondslingerende electronen...
Zelf geloof ik meer in een uiteindelijk gelijkspel tussen de MB .77 en de ultieme electo set-up.....

Maar als we 31-12-1979 als einddatum nemen, dan valt mijn eigen Nobler versie daar ook onder...
En ik heb al zo weinig tijd..:( En nog zoveel leuks te bouwen....:D

OTS regels

Ik heb de jury handleiding van het NK 2008 nog eens doorgelezen.
De tekst is best wel lastig, vooral daar waar de vliegfiguren afwijken van de bekende FAI figuren, b.v. bij de krakeling optie in de achten.
Is het mogelijk om op de eerste LB dag in Almere het OTS programma eens door te vliegen?
Ik breng het nu al ter sprake omdat ik anders het punt in het heetst van de strijd (nou ja!) kan vergeten.

Back