oldskool houtbouw charter

Zo mijn piper project is even on hold omdat het geen beginnerskist was volgens mijn instructeur.

En aangezien je bij mijn vereniging verplicht eerst tien lessen met een charter krijgt ga ik er zelf ook een bouwen

Ik ben nu drie weken bezig en de romp is grotendeels af. Ik heb hem ook aangepast. Aan de acherkant van de cabine heb ik de bovenkant 8 mm verhoogd om zijn klimgedrag te neutraliseren. Ook bij het stabilo ga ik het een en ander aanpassen zodat die wat deugenlijker bevestigd kan worden ook ga ik in de romp hier en daar verstevegingen plaatsen en komt de antene buis te vervallen (2,4 ghz)

Ook is de skeletbouw van een van de vleugeldelen af hier heb ik niks aangepast dus gewoon met vleugeltipverdraaing en een hoek van 5 graden ten op zichte van normaal

foto's volgen nog zodra ik dat kabeltje voor mijn camera teruggevonden heb

greetz thijs

ik neem aan dat jouw instructeur verstand van zaken heeft, maar om nu te beweren dat een piper (J3 cub neem ik aan) geen beginnerskist is... deze kisten staan bekend om hun goedmoedige vlieggedrag.

ook een beetje een kromme regel dat je eerst 10 lessen met een charter moet hebben gehad. waarom zou dat dan ook niet met een andere (natuurlijk wel een trainer) kist kunnen.

gek dat je leraar bij een charter zweert. van fabriek af hebben deze al een klimneiging (maar die heb jij er dus al 'uitgebouwd'). en tegenwoordig zijn er zeer veel goede alternatieven te vinden.

ja Ze hebben de klimneiging door hun vleugelhoek dus als je de achterkant van de vleugel 8mm verhoogd is de hoek vlakker. waardoor hij dus minder geneigd zijn te klimmen toch tenminste zo is mij verteld

en de eerste 10 vluchten zijn verplicht met de leskist van de club en dat is een charter. daarna mag je wel een ander toestel maarja dan heb ik er dus meer aan als ik het bij hetzelfde toestel houdt.

ze zijn nou eenmaal gek op charters bij mijn club

en de piper een j3 idd is inderdaad een hele vriendenlijke kist

maar heeft bij landen de neiging te zoeken (over de vleugel weg glijden) is mij gezegd

ook is het een staartkist en hebben ze liever dat ik een neuskist eerst neem

vandaar

het bouwen is wel leuk

heb me er de kerstvakantie prima mee vermaakt

Je instrukteur is een wijs man.

Een Piper wil alls je hem te langzaam maakt inderdaad plots wegvallen, Bij een landing gaan pompen doordat de vleugel juist weer wat meer lift krijgt als de staart zakt. Bij eventuele schade ook niet al te fijn om die supernetjes te repareren.
Een driepootje is inderdaad ook makkelijker om mee op te stijgen en landen.

Krijg soms ook nog wel eens zin om een lekker Chartertje te bouwen. Helaas te veel leuke dingen op de plank.

Succes!

Erik

Ik weet niet hoe jullie erbij komen dat de charter van origine klimt.
Dit komt doordat we allemaal een veel te sterke motor monteren. Als je de originele motor monteerd dan is dat klimmen niet meer aanwezig. Origineel is hij bedoelt voor een 4 ccm van 20 jaar terug, dus met een moderne 3,5 ccm motor moet het makkelijk vliegen.

Maar dit hadden jullie allemaal al kunnen vinden in de diverse draden over de charter.

En tja, een piper als leskist zijn de meningen over verdeelt. als het een goede echte piper is dan is het als leskist niets, maar is het een trainer lookalike dan moet het misschien kunnen. Dat hangt een beetje af van het profiel wat ze gebruikt hebben en of de vleugel tipverdraaiïng heeft.

Als ik nu iemand het advies moet geven voor een brandstof trainer dan wordt het een Calmato (hoogdekker) die opnieuw gefolied is.

Theo schreef :

Als ik nu iemand het advies moet geven voor een brandstof trainer dan wordt het een Calmato (hoogdekker) die opnieuw gefolied is.

Die folie wil wat zeggen hé !
Zo een prima vliegtuig met zulke brol van bespanmateriaal erop...
Kyosho zou beter een 10 euro per toestel meer vragen en een fatsoenlijke bespanning afleveren.:smile: dan was alles prima :cool:

ja Ze hebben de klimneiging door hun vleugelhoek dus als je de achterkant van de vleugel 8mm verhoogd is de hoek vlakker. waardoor hij dus minder geneigd zijn te klimmen toch tenminste zo is mij verteld

dat hebben ze dan helemaal goed ;)

en de eerste 10 vluchten zijn verplicht met de leskist van de club en dat is een charter. daarna mag je wel een ander toestel maarja dan heb ik er dus meer aan als ik het bij hetzelfde toestel houdt.

OK, nu is het me helemaal duidelijk :D

maar heeft bij landen de neiging te zoeken (over de vleugel weg glijden) is mij gezegd

mij een onbekend fenomeen. Erik v. Schaik heeft het hier ook al over, jah

ook is het een staartkist en hebben ze liever dat ik een neuskist eerst neem

ik heb zelf liever een staartkist, een neuskist heeft vaak (bij ons althans) de neiging tot het verdraaien van het wieletje als je in een gat taxied ofzo. en een staartkist heb ik bij het taxien ook nog nooit over de kop zien slaan. een neuskist maar al te vaak. :( maarjah, dat is voor iedereen verschillend

het bouwen is wel leuk

helemaal mee eens :D

ook helemaal mee eens :D. zelf heb ik mijn calamto niet opnieuw bespannen, maar wel bij ons op de club gezien dat de folie op het stabilo losliet. IN DE LUCHT NOG WEL! :s na de landing kon je mooi het geraamte zien zitten.

ik heb zelf liever een staartkist, een neuskist heeft vaak (bij ons althans) de neiging tot het verdraaien van het wieletje als je in een gat taxied ofzo. en een staartkist heb ik bij het taxien ook nog nooit over de kop zien slaan. een neuskist maar al te vaak. :( maarjah, dat is voor iedereen verschillend

Een staartkist is wat zoekerig bij opsteigen, vooral als er zoon ronddraaiend staartwiel onder zit LOL!!

Een leskist is om te lessen, niet irriteren.

De Calmato laagdekker heeft betere stalleigenschappen als de hoogdekker. Vind ik zelf een betere kist en is net zo stabiel. Kwaliteit van de folie is voor elektro gewoon perfekt. Wel even de randjes met tape nalopen en hij gaat een leven mee.

wie zegt dat ik er een staartwiel onder heb? ik heb gewoon zo'n beugeltje van verenstaal gebogen :D (moet ik wel weer vastzetten trouwens als ik weer met mijn calmato ga vliegen, maar voorlopig mag die nog even van zijn pensioen genieten ;))

...ik heb zelf liever een staartkist, een neuskist heeft vaak (bij ons althans) de neiging tot het verdraaien van het wieletje als je in een gat taxied ofzo. en een staartkist heb ik bij het taxien ook nog nooit over de kop zien slaan. een neuskist maar al te vaak...

Dit fenomeen is gedeeltelijk te ondervangen door grotere wielen te monteren. Standaard hebben die goedkope ARF's bijna allemaal kleine wieltjes, waardoor ieder gat en heuveltje 'groot' zijn. Ik monteerde vroeger, en die komen ook weer op mijn Skystar, gewoon dikke 70 of 80 mm wielen. OK, het ziet er een beetje uit als de SUV uitvoering, maar ja, je gaat er ook mee off-road. En in de lucht zie je het echt nauwelijks.

Hugo

zitten al grotere wielen onder (80mm vind ik wel weer overdreven :D) een ander lid van onze club (die ook op dit forum zit) had met zijn charter steeds het probleem dat deze over de kop sloeg net voor take-off. zelfs 6mm bandjes (dacht ik) hielpen niet.

maar verder met zijn charter in plaats van de neuswiel/staartwiel kwestie, want daar is al een draadje over ergens.

back :ontopic: :D

Theo schreef :

jammer dat de wot trainer zo weinig bekendheid geniet
since ik deze heb aangeschaft is mijn instructeur hier toch erg over te spreken en vind hem zelfs fijner vliegen als een calmato.

jammer dat de wot trainer zo weinig bekendheid geniet
since ik deze heb aangeschaft is mijn instructeur hier toch erg over te spreken en vind hem zelfs fijner vliegen als een calmato.

Nieuw, he.
Ik heb er zelf ook nog nooit een zien vliegen. Maar echte slechte leskisten zijn er niet. Alleen zijn ze allemaal net anders. De Calmato is bv wel erg makelijk te repareren.
Ik heb een keer een protech trainer de boom in zien duiken waar aleen een vleugel en een zak onderdelen uit kwamen. Bij een Charter of een calmato komt er dan haast alles heel uit....

Zolang niet alles overpowerd wordt gaat het meestal wel.

Sucses met de bouw.

Back