Olie in tandwielkast FB2

Deze motor is vlgs mij een kortsluitankermotor.
Oftewel de rotor / het anker is niet voorzien van een collector of wat anders. Het draait in 2 lagers, meer niet.
Je zou zeggen dat het rare geluid nergens anders vandaan kan komen dan uit de lagers.
Ik heb weleens mbv een schroevendraaier tegen mijn oor iets beluisterd, om te achterhalen waar iets niet OK was. Dat ging goed en op die manier heb ik de plaats waar het probleem zat gevonden.
Is die methode (of met een echte stethoscoop) iets voor jou om te achterhalen waar de herriebron zit?
Ik kan me niet voorstellen dat het rare geluid uit de statorwikkelingen komt, tenzij deze heel los zitten misschien.


Daaar ging ik ook vanuit destijds, begonnen met lagers in de tandwielkast en daarna de lagers van de motor maar er blijft licht ratelend geluid geven , ik had een 220V motor even kunnen gebruiken zodoende wist ik zeker dat het geluid uit de motor afkomstig was en niet uit de tandwiekast .
 
Rondje nummer twee.
Dit is al allemaal besproken.

Nogmaals:
Laat de motor als 50 Hz 230 VAC wikkelen.
Dat is het beste wat je kunt doen.

Veel modelbouwplezier,
Willum
 
Rondje nummer twee.
Dit is al allemaal besproken.

Nogmaals:
Laat de motor als 50 Hz 230 VAC wikkelen.
Dat is het beste wat je kunt doen.

Veel modelbouwplezier,
Willum

Zeker Willum , ik had heb bedrijf aangeschreven van het adres wat u had doorgegeven maar nog geen reaktie :)
 
Rondje nummer twee.
Dit is al allemaal besproken.

Nogmaals:
Laat de motor als 50 Hz 230 VAC wikkelen.
Dat is het beste wat je kunt doen.

Veel modelbouwplezier,
Willum

Klopt Willum , nog bedankt voor het doorgeven van het wikkelbedrijf , email gestuurd maar nog geen reaktie van ontvangen.:)
 
Met schrijven is dit niet op te lossen.

Ga naar een wikkelaar,
Neem je complete motor mee en vraag naar de beste oplossing.
De wikkelaar wil altijd zien wat hij moet maken.
 
Ongetwijfeld,
maar dat zal het ratelende geluid niet verhelpen...


Ook dat is hier voorgaand uitgebreid behandeld.
Er zijn twee problemen:
De 60 Hz gewikkelde motor.
En het mechanische,
mogelijk een bevestigings probleem.
 
De 60 Hz gewikkelde motor.
Ik blijf hier een behoorlijk stukje moeite mee hebben.
Herwikkelen voor een spanning kan ik begrijpen, maar herwikkelen voor een frequentie niet.
De reden daarvoor is dat ik met enige regelmaat het schip waarop ik nu vaar, en wat een boordnet heeft wat 60 Hz als frequentie gebruikt. in zijn geheel meerdere dagen op walspanning van 50 Hz heb aangesloten, en dan gebeurt er verder niks vreemds. Alle electromotoren, compressors, pompen etc etc draaien dan gewoon door, en er treden geen rare verschijnselen op, afgezien van dat alle urentellers slechts 20 uur per dag aangeven.
De 440/220 Trafo's blijven functioneren, de electronica gaat gewoon door.
Dus ik zie niet zo goed in wat die wikkelingen van een motor met de frequentie te maken hebben.
Ik begrijp echt wel dat de inductie verandert met de frequentie, maar bij mijn weten is een motor nooit zodanig kritisch gewikkeld dat 50 of 60 Hz een probleem oplevert
 
Zijn motor wil niet normaal lopen.

De ohmse metingen aan de wikkelingen lijken te kloppen.
Wat nu?

Als hij niet stuk is,
heeft iemand een werkende oplossing voor zijn motorprobleem?

Dit is het tweede rondje om de kerk.

Laat een wikkelaar deze motor zien.
Mogelijk kan hij hen meten en test laten lopen.
Daaruit zou dan een oplossing kunnen komen.
Mogelijk zegt het typenschild al genoeg voor de wikkelaar.

Ik ben hier klaar mee.
Willum
 
De ohmse metingen aan de wikkelingen lijken te kloppen.
Wat nu?
Da's prachtig, maar ze kloppen wel voor 115 Volt of zo... Dus daar moet een trafo tussen.
Als hij niet stuk is,
heeft iemand een werkende oplossing voor zijn motorprobleem?
Lijkt me vrij evident: Als dat ding een raar geluid maakt... we krijgen géén opname van "raar geluid" te horen, dus dan is het gissen wat het is. Maar ik kan zomaar een hele rits dingen opnoemen die NIET uitgesloten zijn:
-Kan maar zo zijn dat het huis niet helemaal zuiver in de pasrand ligt en het anker de stator raakt. Vuiltje of braampje is gauw obver het hoofd gezien.
-Lagers kunnen kapot zijn, maar dat die vernieuwd zijn zegt vrij weinig, want die vorige rotte lagers kunnen de lagerzittingen uitgewalst hebben. Loctite bearingfit is dan een oplossing.
-Het aandrijfdeel wat op die lange as zit kan te los zitten, waardoor het kan verschuiven en uit lijn gaat lopen met de rest van de bak-onderdelen.
-Het kan zijn dat de expansie veer ontbreekt (ALS zo'n klein ding zoiets heeft, tenminste), en dan kan de as wat heen en weer gaan stuiteren,

Linksom of rechtsom: Electromotoren op draai- of wisselstroom maken eigenlijk nóóit ratelende geluiden door een electrische oorzaak is mijn ervaring. Hooguit gaat een motor met losliggende wikkelingen harder brommen, maar ratelen is bij mijn weten altijd iets mechanisch. Tenminste, in 30 jaar heb ik nog niet anders meegemaakt.

Dan kan het wel het tweede rondje om de kerk zijn, maar als je op weg naar de kroeg twee keer rond de kerk loopt, heeft het géén zin om dan maar naar het postkantoor te lopen als je eigenlijk op weg was naar de kroeg...
 
Ik blijf hier een behoorlijk stukje moeite mee hebben.
Herwikkelen voor een spanning kan ik begrijpen, maar herwikkelen voor een frequentie niet.
Je hoeft niet te denken dat een herwikkeling naar 50Hz invloed heeft op het toerental, het heeft invloed op de warmte ontwikkeling in de motor.
En met een juist passende condensator een mooi aanloop koppel creëren, .

Zijn motor wil niet normaal lopen.

De ohmse metingen aan de wikkelingen lijken te kloppen.
Wat nu?

Als hij niet stuk is,
heeft iemand een werkende oplossing voor zijn motorprobleem?
Ik heb het hele verhaal eens doorgelezen en de filmpjes aangekeken en beluisterd.
Het blijkt dat zijn motor nog nooit goed heeft gelopen.

De motor is mechanisch stuk.
Anders maakt tie niet zo'n geluid.
@arjan70 Kijk en luister naar het filmpje.
Trek je conclusie en volg de aanbeveling van @brutus met zijn mechanische aandachtspuntjes.
Zet een meetklok op de as en je zie hem op en neer wiebelen.

Als dat wiebelen en overige speling kan worden verholpen en de as weer in het center draait van de stator is het weer een fluisterstille motor.
Gaat dat niet, dan is de goedkoopste en simpelste oplossing het zaakje mechanisch wat modificeren zo dat er een ander type motor gemonteerd kan worden.
 
Je hoeft niet te denken dat een herwikkeling naar 50Hz invloed heeft op het toerental, het heeft invloed op de warmte ontwikkeling in de motor.
En met een juist passende condensator een mooi aanloop koppel creëren,
............
De motor is mechanisch stuk.
Anders maakt tie niet zo'n geluid.
Klopt helemaal, het is de frequentie die het toerental bepaald. Als die frequentie lager wordt zal het toerental ook lager worden.
Een motor specifiek gemaakt voor 50Hz heeft een iets hogere zelfinductie. Dat betekend dat hij een paar windingen meer heeft dan zo'n zelfde motor specifiek voor 60Hz. Dat verschil is echter zo gering dat het meestal zo is dat één en dezelfde motor geschikt is voor gebruik op 50Hz en 60Hz. Dat er een frequentie op het typeplaatje staat wordt eigenlijk alleen gedaan om te zorgen dat het aangegeven toerental klopt. Het toerental van deze motor wordt aangegeven voor een frequentie van 60Hz, bij 50Hz zal de motor dus langzamer draaien.
Dat dit een mechanisch probleem is wordt volgens mij bewezen door dat die schroeven aandraaien er invloed op heeft. Zit er een ventilator op de as? Zo ja loopt die misschien aan tegen de kap? Verder hebben anderen al veel suggesties gedaan, kijk alles heel goed na. Je hoeft niet verder te kijken naar een elektrisch probleem, dat is het volgens mij niet!
 
Klopt helemaal, het is de frequentie die het toerental bepaald. Als die frequentie lager wordt zal het toerental ook lager worden.
Een motor specifiek gemaakt voor 50Hz heeft een iets hogere zelfinductie. Dat betekend dat hij een paar windingen meer heeft dan zo'n zelfde motor specifiek voor 60Hz. Dat verschil is echter zo gering dat het meestal zo is dat één en dezelfde motor geschikt is voor gebruik op 50Hz en 60Hz. Dat er een frequentie op het typeplaatje staat wordt eigenlijk alleen gedaan om te zorgen dat het aangegeven toerental klopt. Het toerental van deze motor wordt aangegeven voor een frequentie van 60Hz, bij 50Hz zal de motor dus langzamer draaien.
Dat dit een mechanisch probleem is wordt volgens mij bewezen door dat die schroeven aandraaien er invloed op heeft. Zit er een ventilator op de as? Zo ja loopt die misschien aan tegen de kap? Verder hebben anderen al veel suggesties gedaan, kijk alles heel goed na. Je hoeft niet verder te kijken naar een elektrisch probleem, dat is het volgens mij niet![/QU

Bovenste lagerhuis / kap kon niet voldoende aangedraaid worden omdat de as tussen de twee lagers dan teveel onder spanning kwam te staan, vermoedelijk zat er voorheen een opvulring tussen het motorhuis. Tevens heb ik een andere rotor kunnen plaatsen maar zal idd meten of er slingering inzit met een meetklok.
Motor loopt onbelast heel stil maar in de tandwielkast gaat hij ratelen, in tandwielkast zijn alle lagers vernieuwd. Omdat ik een andere 220V motor heb kunnen testen op deze tandwielkast en daarmee heel netjes draaide zonder bijgeluiden was ik overtuigd dat het geluid uit te motor moet komen.
Ik heb nog een klein filmpje gemaakt waarbij ik weerstand zet op de spindel en daarmee de trilling verdwijnt.

 
Dat is een aanwijzing dat je lagers speling hebben.
Het is een mechanisch probleem.
Ook ik heb mijn leven lang geen mechanische geluiden veroorzaakt door electrische problemen gezien.
50 Hz en 60 Hz is zuiver het toerental.
Als een motor door electrische problemen mechanische geluiden gaat maken, dan is ie rijp voor de schrotbak.
Dan zijn er wikkelingen stuk en levert ie ook geen vermogen meer.

Wat Bert (Brutus) zegt, meetklok op de assen en meten.
In alle richtingen.
Dan vind je je probleem.
 
Bovenste lagerhuis / kap kon niet voldoende aangedraaid worden omdat de as tussen de twee lagers dan teveel onder spanning kwam te staan, vermoedelijk zat er voorheen een opvulring tussen het motorhuis.
Kans is groter dat iemand die lagers onjuist gemonteerd heeft, en daarmee A die lagers vernaggeld heeft, en B die lagers niet goed op hun plek zaten. Als lagers het vertikken om goed tegen de borst op de as te komen, is dat met nagenoeg 100% zekerheid een teken dat ze scheef op de as zitten... (ja... geloof het of niet, maar dat kán). En dan gaan lagers die onder spanning gezet worden inderdaad zo raar ratelen.

Met wat geluk is de boel nog te redden.
 
Back
Top