Olie van brandstof uit balsa halen?

goeiedag,

even een vraag, ben in het bezit van een methanol toestel ( Curare 40, originele houtbouw, jaar of 30 oud schat ik) die in het leven bij zen vorige eigenaars helaas niet 100 procent verzorgd geweest is want in de snuit vooraan heeft hij last van balsa die olie bevat (van de mix van de methanol)

Nu heb ik al gehoord dat die balsa wegrot door die olie, weet wel niet hoe langzaam of hoe snel dit proces gaat, anyway goed is het niet volgens mij.

maaarrr nu de magische vraag..

is er een manier om die olie uit die balsa te halen...?
of kan je enkel opnieuw beginnen alles te reconstrueren en is het niet mogelijk.

voor alle duidelijkheid, hij is nu niet rot hé, maar werk liever wat "preventief".

ik heb opgevangen dat je door het balsa met Aceton te behandelen de olie er min of meer uit komt..

iemand ervaring daar mee?

mvg, alvast bedankt en lang leve de oude modelvliegtuigjes, zij zijn de mooiste. :)

Je zou kunnen proberen het hele ding herhaaldelijk met remmenreiniger te doordrenken, maar ik verwacht niet dat je de vettigheid er 100% uit krijgt zodat het weer lijmbaar word, en ik denk dat dit behoorlijk zal stinken in huis, de eerste paar dagen.

Ik weet dat er een jaar of 30 geleden een stufje in de handel was (ik meende een soort van schuim in een spuitbus) en dat trok alle vettigheid uit het hout. Afspoelen met water en weer laten drogen, klaar.
Kan me met de beste wil van de wereld niet meer herinneren hoe dat spul heette, zou ook niet weten of het nog te krijgen is. Was niet iets uit de modelbouw handel volgens mij.

Overigens, voor zover ik weet gaat Balsa niet echt verrotten van die olie hoor, het word wat zachter, en het is totaal niet meer te lijmen of bespannen, maar er is bij mij nog nooit een kist door uit elkaar gevallen (en ik was vroeger zéér slordig met fuelproofing).

Groet, Bert

als het niet helemaal doorgetrokken is, kan je proberen om er wc papier over te leggen, en dan met je strijkijzer/foliebout het spul flink heet te maken.. dan trekt de olie in het wc papier.. zo krijg je er veel uit, maar niet alles...

...remmenreiniger...en ik denk dat dit behoorlijk zal stinken in huis, de eerste paar dagen.
Dat geld ook voor aceton ;).

Balsa gaat niet echt verrotten van die olie hoor, het word wat zachter, en het is totaal niet meer te lijmen of bespannen
Inderdaad, het enige wat nog gaat is de folie over elkaar heen te plakken en als het ware om het model heen strak spannen, het hecht niet meer op het hout.

als het niet helemaal doorgetrokken is, kan je proberen om er wc papier over te leggen, en dan met je strijkijzer/foliebout het spul flink heet te maken.. dan trekt de olie in het wc papier.. zo krijg je er veel uit, maar niet alles...
Dat heb ik ook geprobeerd in combinatie met aceton, het hout was dan oppervlakkig minder vet en dan hield de oracover tijdens het bespannen. Later ging het toch weer loszitten maar omdat het om het model gespannen zat bleef het redelijk zitten.

Dat geld ook voor aceton ;).

Klopt.... maar remmenreiniger is nét effe een tikje minder schadelijk voor jezelf, en remmenreiniger is ook vriendelijker voor eventuele verlijmingen.

Als je Aceton gebruikt en de verlijmingen laten los, dan krijg je het ook nooit meer gerepareerd. Met remmenreiniger is die kans dus vele malen kleiner.

Groet Bert

als je de olie er met wc papier uit hebt gehaald, kan je de hechting van de folie verbeteren door de olie plekken in te smeren met STIX-IT (hobby-in) is een nagenoeg dezelfde lijm die op oracover zit.

En de bekende Oracover Heissiegelkleber. Ik heb hier een uniek potje van staan, met een opmaak/drukfout :-). Staan er 3x S op ipv 2.
Werkt even goed als Stix-it. Orara kwast iets beter... zolang het oplosmiddel niet vervlogen is.

Zou je nog kunnen kijken naar stofjes die in de stomerijen werden gebruikt voor chemisch reinigen. Perchloorethyleen (PER). K2r waarin gips of klei is verwerkt. De fijne poeder neemt de vetten op. Ieder geval aan de oppervlakte.

Ik weet niet of perchloorethyleen de lijmverbindingen aantast, zoal bij aceton zou kunnen optreden. Ik heb hier thuis een vervet Graupner Starlet rompje liggen. Daar wil niets meer aan kleven. Over bouwen is bijna de enige optie. (voorlopig komt het daar toch niet van... ander verhaal)
Gr Bas

... Ik weet dat er een jaar of 30 geleden een stufje in de handel was (ik meende een soort van schuim in een spuitbus) en dat trok alle vettigheid uit het hout. ...
K2R kledingreiniger.

-------

edit d.d. 09-03: oorspronkelijk stond er het onjuiste ovenreiniger i.p.v. kledingreiniger. Gewijzigd n.a.v. van Nico's bericht #23 verderop. Daarmee komt Bert's kanttekening in bericht #10 hier onder te vervallen.
K2R is geen ovenreiniger, maar vlekkenreiniger voor kleding, verkrijgbaar bij kruitvat,ed. Werkt wel, meerdere malen behandelen.
Original K2r

Laatst bewerkt:
K2R ovenreiniger.

NEEEEEEE geen ovenreiniger gebruiken, dat is caustisch en daar kan Balsa heel slecht tegen.

Het was echt een specifiek ontvetter product. Er rinkelt mij een vaag belletje van een naam die klonk als KEM....

Ik weet het gewoon domweg niet meer. Ik weet niet eens meer of het daadwerkelijk in een spuitbus zat. Ik heb ooit eens een beetje geleend
van een clubmaat. Werkte goed, kist weer geplakt, end of story.

Groet, Bert

bedankt voor de info al,

blijven denken Brutus, men verwachtingen zijn hoog, ik wil het weten ;)

of is aan die clubmaat vragen missch (allee moest je hem nog zien natuurlijk)

Ho, ho! Google is je vriend...

"cleaning balsa wood"... linkje naar een alleraardigst PDF-ie

http://www.wamasc.org.au/pdf/technical/Removing Oil from Balsa Wood Air Frames.pdf

Veel van hetzelfde...
http://www.geistware.com/rcmodeling/general_tips.htm

Removing Oil from Balsa

We had a Lazy Bee that got oil soaked and from advice we used Corn Starch after applying K2R. Applying corn starch to the area and heating with covering iron the oil was gone!!! It does work. If you can't find K2R then try mixing alcohol and corn starch together. Heavy on the alcohol, but not to the point of dripping. This will work, but it will take several applications if it is really bad.

De Google vertaling... vers van de pers.. :mrgreen:

We hadden een Luie Bij dat ermee olie gedrenkt en van adviezen die we gebruikt Maïszetmeel na het aanbrengen van K2R. Het toepassen van maïszetmeel naar het gebied en verwarming met betrekking tot ijzer de olie was weg! Het werkt. Als u niet kunt vinden K2R probeer het mengen van alcohol en maïszetmeel bij elkaar. Zwaar op de alcohol, maar niet op het punt van druipen. Dit zal werken, maar het duurt een paar toepassingen als het echt slecht.

Gr Bas

Een paar dagen laten weken in Isopropanol. Erg goed om vet en olie te verwijderen maar niet zo aggresief als keuken- of remmenreiniger. Wordt gebruikt om elektronica te reinigen en verkrijgbaar bij de bouwmarkt.

Platte oppervlakken warm maken met de strijkbout met keukenpapier ertussen. Zweet letterlijk de olie er tussenuit en gaat dan in het papier zitten. Daarna behandelen met stix-it. Is wel een klusje wat geduld vergt.

Ovenreiniger verdampt niet, dus zul je het na moeten spoelen.
Die remmenreiniger verdampt meteen met de olie en je kunt meteen gaan lijmen.
Echt wereldspul is dat !

Met ammoniak (ammonia) en water gaat het ook goed (wel buiten doen, voor je eigen bestwil :-) ) ...

Die remmenreiniger verdampt meteen met de olie en je kunt meteen gaan lijmen.

Helaas.... de remmenreiniger verdampt, de olie niet. Je zult dus echt moeten spoelen met RR totdat er alleen nog klare reiniger zonder olie vanaf loopt. Daarna droogt het wel "vetvrij en streeploos" op.

Maar als je er gewoon remmenreiniger op sproeit zonder te spoelen, dan droogt het net zo vet op als dat het was om te beginnen....

Groet, Bert

Moeilijke hoekjes die niet meer goed vet vrij worden wil dunne secondenlijm nog wel eens helpen.
Trekt het hout in en er blijft een nieuw top laagje over. Maar wel eerst zoveel mogelijk olie uit het hout zien te krijgen.

lijkt me een simpelere en schonere oplossing dan alle spoelmiddelen die voorbij zijn gekomen :mrgreen:

Zoveel werk kan een neus nooit zijn;-)

Back