Olie van brandstof uit balsa halen?

Leuk idee, maar meestal is die olie ook in de rompzijwanden getrokken.
Bij heel veel kisten lopen die romp-panelen tot achteraan de staart, of minstens tot achter de vleugel, en dan praat je al bijna over een nieuwe romp.

Ik kan mij van mijn vleugeltijd in elk geval geen enkele kist herinneren waarbij de neus vernieuwen niet op een totale herbouw van de romp neer kwam.

Groet, Bert

ik ga hem dit w-kend nog is goed bekijken want hij ligt voorlopig niet bij mij thuis, heb al wel gemerkt de laatste keer dat ik hem zag dat de olie al wat in de vezeplaat gedrongen was (bespanning is er op de neus al wat af) waar hij op ligt, ook al een goed teken, elke druppel minder in het hout is een druppel minder :)

thnx voor de reacties al.

K2R is geen ovenreiniger, maar vlekkenreiniger voor kleding, verkrijgbaar bij kruitvat,ed.

Werkt wel, meerdere malen behandelen.

Original K2r

Als het vlekkenreiniger is en geen ovenreiniger, dan S.V.P. mijn advies om het niet te gebruiken, negeren....
Ik reageerde op "ovenreiniger", niet op de merknaam.

Groet, Bert

ok ik ga die k2r dan is toepassen, missch nadien dat maiszetmeel ook, zal nog zien.

Heel erg bedankt voor de info!

Hoe olie uit balsa halen

Wij deden dat vroeger met methanol, drenk de neus van het toestel hierin, laat het een tijdje inweken, laat het achteraf drogen, de meeste olie zal er uit zijn. Wel letten dat de bouwlijm achteraf goed nagezien wordt. werkte vroeger altijd.

Gr

Chris

Ik deed het "vroeger" (ik vlieg al vele jaren, "electric-only") met water verdunde ammonia(=5% ammoniak oplossing) en veel water om te spoelen, dring diep in de vezels door ... daarna de boel goed laten drogen ... en je heb weer een vetvrij oppervlak, om te verven of te beplakken ... (100% zal je het er waarschijnlijk nooit uitkrijgen) ... en ammonia kost nog geen € 1,-- per halve liter en bij elke supermarkt, drogist of verfhandel te koop. ...

Back