olympus belt drive van comodrills

hi
ik dit eigelijk moeten vragen voor ik het kocht... maarja
Heeft er iemand ervaring met deze riem aandrijving. ik heb er 2 liggen
en zou ze willen gebruiken op een skycat en een Ryan Ep met een 17T of 14T motor op 7cellen

Alles wat je weet over dit boitke is welkom. gekende probleemen
onderhoud , riem spanning.

TM

Hallo,

Ik heb lang geleden (5 jaar) zo'n Comodrill beltdrive getest. Een paar dingen vielen op: de lagers kunnen erg makkelijk uit de behuizing gedrukt worden, maar dat geven ze zelf ook aan dat je met loctite de boel eigenlijk vast moet zetten...

Ik heb een tamiya M (zo'n korte/kleine) en speed 500-600-650 gedraaid. Ik vloog wel op 8 cellen met uit mijn hoofd een 10x4 hout tot 11x7 klapprop. De tamiya M was snel op...met name de speed 600 (Venti600 van Jamara) en de 650 leverde overtuigende trekkrachten.

Qua techniek en robuustheid vind ik hem niet onderdoen voor een beltdrive van Graupner, deze is wel 3x zo duur.

Ik heb nooit gemeten, maar gevoelsmatig zal deze combo toch best eens 900-1000 gram statisch kunnen trekken, en daar kan je best wat mee.

Zo'n SkyCat van multiplex zou wel eens heel goed kunnen vliegen met een zo'n vertraagde 600(venti600) en een 10x7 of 11x7 APC-E / Graupner Camprop en 8 cellen NiMh2000. Je aandrijving weegt zo'n 450 gram, de kist met RC ongeveer 500 gram, kom je op een kleine kilo uit.

Hans

Een tamiya M, Is dat een mabishi ? Want dat zijn dan allemaal standaard motoren waarmee je getest heb. Dan komt het met de 17turn motor wel goed. Eventueel heb ik nog iets zwaarder ook maar dan moet terug collecters afdraaien na een vliegdagje.

Wat voor een vliegtuig heb je ermee gevlogen. De lege kist weegt bij mij 400Gr maar met motor en aandrijving zal ik toch tegen de 1400gr komen voor de ryan. De skycat zou naar de 1500Gr gaan (vrees ik )

TM

alvast bedankt

Hallo,

De tamiya M motor (Actro oid) is een tuningsmotor voor de 1:12 M-chassis auto's (mini etc.). Er staat nergens mabuchi of johnson op, zo te zien is het een sagami motor (externe borstels). Deze motor kan je timen, maar het werd bij 20 A erg heet...

Wat betreft tuning car motoren...in de vliegerij is keer op keer gebleken dat deze motoren weinig voordelen hebben tov standaard motoren. Het enige gebied waar ze in werden gebruikt was de e-impeller vliegerij, omdat met name de motoren met weinig windingen een hoge kV hebben; precies wat een e-impeller nodig heeft. Voor de rest worden ze alleen maar heel erg warm en is het rendement van je aandrijving niet geweldig.

Die Como-vertraging weegt 45 gram een speed 500/600 tussen de 160 en 200 gram en 8 cellen NimH 2000mAh wegen 320 gram; je aandrijving weegt dus 500-540 gram. De lege kist weegt 400 gram, komt er nog 50 gram bij voor 3 mini-servo's (HS81 oid) een lichte ontvanger (10 gram) en een regelaar/bec (20 gram). Volgens mij moet een vlieggewicht van rond de kilo haalbaar zijn...

Ik heb hem gevlogen in een zelfbouwkist van 1,30 meter spanwijdte op 7 cellen met een Venti600. Gewicht weet ik niet meer, maar het was niet superlicht (1200-1300 gram) Het was een langzame/trainer-achtige kist, wel anders dan een SkyCat...maar het vloog leuk.

Als je echt het potentieel wilt benutten van een kist als de Skycat zou ik toch overwegen over te stappen op borstelloos...Een Typhoon 29 met Tsunami 30 regelaar kost rond de euro 110,00 en daarmee heb je al minimaal het dubbele vermogen van wat een speed500-600 ooit zal kunnen bereiken.

Hans

Back