Ton,
Onderstaande is mede in overleg met forum lid ARD.
Mag ik je adviseren eerst eens met de bestaande setup van roer en scheg te gaan zeilen. Doe dat niet in teveel wind maar ook niet te weinig. BF 3-4 lijkt goed. De ervaring van ARD met zijn Nationale Reeeks (een soort kleine A klasser) is het volgende. Hij heeft de scheg wat verminderd zodat het oppevlak van de scheg ongeveer gelijk is aan dat van het roer.Deze combinatie voldoet goed zelfs bij wat meer wind. Gezien het profiel van Highlander zou ik daarom eerst de bestaande setup proberen. Een mogenlijk probleem krijg je met veel wind en teveel zeil waardoor het schip niet meer luistert naar de stuurman.Maar...
Er zit een fundamenteel verschil tussen een balansroer en een aangehangen roer met scheg. Een balansroer werkt goed mits de uitslag beperkt is tot 10, hoogstens 15 graden. Als het schip eenmaal draait mag de uitsl;ag wat meer worden. Dat heb ik zelf ondervonden bij Marblehead die ik recent naar RC omgebouwd heb. Een aangehangen roer daarentegen werkt nog goed bij grote uitslagen ARD melde dat het zelfs tot zo'n 35 graden nog goed stuurt. Dat komt natuurlijk omdat er maar een deel draait maar ook omdat dit soort roertjes minder snel zijn te overtrekken.
Een balansroer vraagt -mits een goede layout is gebruikt- weinig kracht van de servo. Een aangehangen roer vraag meer.
Er moet wel opgemerkt worden dat je een balansroer een mooi modern efficient vleugelprofiel kan geven. Een scheg en flap zoals bij de Highlander is niet zo efficient (lees lift/drag verhouding).
Overigens dient de spleet tussen scheg en roer wel zo klein mogenlijk te zijn voor een goede werking.
Zoals je ziet is niet alleen het oppervlak van belang
Daarnaast speelt bij vaanzeilen het snel kunnen manouvreren niet van belang. Bij RC wedstrijdzeilen wel. Maar als je "toerzeilt" is dat aspect dus ook niet zo van belang, zolang je de controle maar houdt.
Moch er toch een stuurprobleem zijn dat zij er diverse oplossingen Het uiterste is een balansroer, maar dan moet de scheg eraf (zie foto van eerdere bijdrage in dit forum). Het is dan ook erg makkelijk om een kleiner of groter roer aan te brengen.
Echter, je wilt de autheticiteit geen geweld aan doen en de scheg dus behouden.
In de scan heb ik wat mogelijkheden geschetst. Je zou het bewegende deel (roer) groter kunnen maken en tegelijkertijd de ruimte tussen schip en roer wat op kunnen vullen zodat er minder omstromingsverlies aan de bovenkant is. Let er wel op dat je roer nog tot zo'n 35 graden uitslag aan kan zonder vast te lopen. DE verbinding met de servo moet dat dus ook toelaten.
Een volgende stap zou zijn om het oppervlak verder te vergroten en onder de bestaande scheg uit te laten steken. Je kan dan nog steeds de bestaande ophanging gebruiken. Onderaan een pen erin zodat je de lagering aan de onderkant van de scheg blijft gebruiken.
Je krijgt zo meer oppervlak. Een kanttekening is dat het onderste deel eigenlijk maar effectief is tot de 10-15 graden als hierboven. Daar is wat op af te dingen omdat het niet echt een twee dimensionale vleugel is.
Succes met het geheel en we volgen je inspanningen met interesse,
Joost vs