ombouw 45 jaar oude vaanzeiler tot RC-zeiler

Ik vergat nog te vermelden banger te zijn voor onzichtbare waterplanten, in een voorkomend geval had dat een pak natte kleren in de kofferbak als gevolg:D
 
mensen ,allemaal bedankt voor de reactie,s en ideeen,mijn roer ligt in de scheg in geschuur ,dus de as waar het roer op draaid loopt half in de scheg,om het origineel zoveel mogelijk te bewaren wil ik eerst proberen wat het roerwerk doet bij het varen,dat wordt hier ook geopperd door joost en ard,als dit niet naar behoren werkt zal ik moet gaan aanpassen.maar het bovenstaand neem ik zeker mee in het geheel,en uitraard mensen bedankt allemaal voor het mee denken.vgr tonsr.
 
Laatst bewerkt:
yellow boomerang.jpg
nog 1 keer licht schuren ,toch nog wat kleinigheidjes waar ik niet te vrede over ben.
en even een foto van de boomerang zoals ze was en weer gaat worden ,alleen de zwarte lijn komt niet terug,maar hier op zie je de scheg.het roer is dus net zo groot je kan ook zien dat de scheg ahter half rond is waar de roer as in draaid . dus het zit erg nauw in elkaar zodat er tussen de scheg en het roer nauwelijks ruimte is.vgr tonsr
 
Laatst bewerkt:
Tom,
Alexander Verheus had inderdaad een A klasser, maar hij was er niet zo blij mee. Het was een eigen ontwerp.
Joost vs
 
kim bedankt voor het aanbod,ard is vandaag geweest hebben wat info uit gewisseld en gezellig bij de koffie zitten praten.
vandaag ook weer aan het schuren geweest, en haar voor de eerste keer geel gespoten, dit moet even uitharden en dan weer waterproof licht op schuren om vervolgens nog eens te spuiten.als dat dan goed is komt haar naam ,,,yellow-boomerang,,, in mooie sierletters terug op haar flanken hierna komt de blanke bootlak er in meerdere lagen op vgr tonsr
 
Kim, jouw aanbod was een reactie op mijn bijdrage, dus ik dacht dat het (mede) voor mij gold ? Ach wie weet...

Ton, Ard zal er hopenlijk ook op terugkomen, maar we twijfelen of het wel een Highlander is. Kan je ook een foto van de kiel plaatsen. Dan kunnen we meteen zien hoe deze voor en later na jouw fraaie opknapwerkzaamheden eruit ziet.
Joost vs
 
Kim, heb jij A11 met en zonder scheg geprobeerd? Verschil in roerhoeken en wendbaarheid ? Kan je wat ervaringen doorgeven ?
 
en ik dacht dat de uitnodiging voor mij was joost ,sorry maar mogelijk samen dan'

ik zal ook bij hans informeren of hij weet wie de ontwerper was.vgr ton.
 
@Joost: natuurlijk geld het aanbod ook voor jou.

Bij de Highlander (A) heb ik alleen ervaring met dit roer. Dit zat er op toen ik boot van Wim kocht. Ik heb echter ook nog een Jubilee staan. Hierop zit een roer met scheg op. Echter het roer wat erop zat was veel te klein. Bij harde wind kon je hem niet door de wind trekken. Ik heb toen provisorisch een groter roer gemaakt. Dat ging een stuk beter. Voordeel van dit roer is dat je de boot beter uit bepaalde situaties kan halen door te wrikken.

96109e65746dbc8eb44a8b4b1b802019.jpg
 
Even een aantal dingen:
Ontwerp A klasser Tonsr
Volgens info Hans Hoogewerf is de ontwerper van Tonsr 's A klasser JA Lewis. Het is geen Highlander. In het boek van Priest en Lewis staan wat ontwerpen. Mogenlijk dat het daaruit komt. Maar daarvoor is ten eerste de kielvorm een aanwijzing en als dat klopt zouden we de rest eens goed kunnen vergelijken.
Tom Koornhof: staat het soms op de meetbrief ?

Jubilee Kim
De Jubilee zoals Ard die heeft is een Nationale Reeks klasse jacht. De Jubilee van Kim lijkt wat kleiner dan een A klasser, maar is het ook een Nationale Reeks klasse jacht ?
Wat doen bovendien het zeil van een 10Rater erop, of was dat als noodsprong vanwege de harde wind en hoort het er dus niet bij?

En tot slot
H
et was prachtig zeilweer vandaag. Dus toch maar even twee oudjes op stap. Zijnde de NR Jubilee van Ard en de Marblehead Vleermuis van Joost vs.
"Old sailboats never die, they just sail away"

Joost vs
 

Bijlagen

  • IMG_5860.JPG
    IMG_5860.JPG
    222,2 KB · Weergaven: 210
joost en ard ,ik heb de meet brieven hier ,engels en nederlands,op de meetbrief staat als ontwerp de naam levison.gewicht volgens meetbrief 26,8 kilo.
ze is gemeten 20-7-1973,door j,,,,,,,,,,en joost,,,,,,wil verder geen namen noemen,maar ik denk dat
joost haar ooit in zijn handen heeft gehad
ik hoop dat dit jullie iets verteld van die mijnheer levison,uiteraard hoor ik dit graag.vgr tonsr
 
Laatst bewerkt:
mooie foto van jullie schepen,kan niet wachten tot de boomerang klaar is ,ze staat nu weer in haar gele kleur ,de letters voor haar naam worden gemaakt,moet ik ophalen ,dan de blanke lak er op.vgr tonsr
 
Joost
Het 10R zeil is inderdaad een stormzeil op de Jubilee.
Is hoogst persoonlijk door mij gemaakt voor de 10R die nu door Jon Verlinden wordt gezeild, vele 35? jaren geleden.

BTW. Op basis van de uitslagen van Vaan A klasse kampioenschappen in de UK, denk ik dat het ontwerp van de Highlander uit 1958 stamt. Is dus ongeveer 57 jaar oud!
 
Laatst bewerkt:
de boomerang in haar gele kleur gespoten,nu haar naam en dan de blanke lak,daarna nog de hard houten rand,en ook een foto met haar kiel waar om door joost werdt gevraagd
naamloos2.png
naamloos.png
 
Tonsr

Ik heb "Levinson Model Yacht" gegoogled en vond oa. dit bericht (er is meer)
http://www.vmyg.org.uk/pages/history/people_places/levison.html

Volgens dit artikel was A.. Levinson een bouwer en een zeiler, over ontwerper wordt niet gesproken. Hij was professioneel scheepsboegbeeld fabrikant (!).

Zou aardig zijn als de heer Hoogerwerf zich weet te herinneren of de Boomerang een ex UK boot is en dan welke, of dat het schip in NL gebouwd is.

Leuk dit soort zoektochten.

Groet
Wim
 
Laatst bewerkt:
Inderdaad, dat verhaal van Levison had ik ook gevonden, maar... daarin staat dat Bill Daniels de boot van Levison (Jill) ontworpen heeft.
Mogenlijk dat Op de meetbrief de verkeerde naam is gekomen. Joost(!) weet het niet meer en Hans ook niet meer.Gisteren diverse email met Hans daarover gehad. Helaas.
Overigens lijkt de kielvorm op die van JILL. Kan best zijn dat de polyester romp in Engeland gekocht is. De afwerking lijkt mij meer in de stijl van Hogewerf. Maar, ik kan fout zitten en heb enige twijfels gezien de manier waarop het voorzeil draait over die plastic ring.
Grappig dat ik eerst echt aannam dat het een Highlander was maar dat Ard me erop wees dat dat niet klopte!
Ton, je hebt een unieke boot met een puzzel.
 
Back
Top