ombouw amerikaanse sleepboot naar nederlandse sleepboot

Hallo allen.

Zoals de titel omschrijft plaats ik hier een verslagje van de ombouw van de sleepboot.
meer omdat baggeraar me erop wees dat er geen verslag te vinden was toen de sleepboot ten sprake kwam.

het model toen ik m overnam leek een beetje op deze sleepboot:

Op zich geen lelijk model, ware het niet dat de onderkant van de opbouw geheel verrot was, en al vervangen door de vorige eigenaar.
echter die hield met 1 factor geen rekening, dat je niet ongestraft een triplex plaat in een radius van 8 cm kan buigen (voorkant van de opbouw)
met als resultaat dat dit dus was gescheurd en gebroken.

persoonlijk ben ik zelf enorm fan van de nederlandse sleepboten uit de jaren '20 en '30.

Vandaar ook de ombouw.

Alles is begonnen met een schets, waar ik geen foto van heb helaas.
de opbouw is niet gemeten op een bestaande boot maar getekend en gebouwd, zoals ik in mijn hoofd heb hoe de sleepboot er in die jaren uit heeft gezien,
en natuurlijk google met haar afbeeldingen.

de aanvang van de bouw:
enkel de zijkanten zijn hier nog gemaakt, alles is van 1,5mm balsa met 4x4 mm grenen balkjes als spanten.

de vloer in de stuurhut, omdat deze toch zichtbaar blijft heb ik er voor gekozen de stuurhut in te richten met oa een groot stuurwiel en een telegraaf.:

de vloer is gemaakt van 3x 0.5mm mahonie fineer latjes

voorkant, achterkant en dekken zijn nu ook geplaatst:

stuurwiel en telegraaf: (moeten nog worden voorzien van kleur)

tussendoor een schroef afgetopt voor iets meer kracht:

beslag op de nieuwe opbouw om te fantaseren hoe het moet worden nouja ongeveer dan.:

de patrijspoorten en de raamlijsten van de stuurhut:

raamlijsten aan de voorkant geplaatst, toch ben ik niet helemaal tevreden want het eea sluit niet erg op elkaar aan, toch weet ik zeer zeker dat alles haaks is gezaagd en gelijmd, mischien toch maar kijken voor een andere manier voor de hardhouten bovenkant.

tot zover dit verslag, uiteraard hou ik jullie op de hoogte.
Ik zal niet iedere avond posten maar ik doe mn best, ik streef naar perfectie en dat kost tijd.

de romp word volledig onder handen genomen als de nieuwe stuurhut klaar is.

groeten Dyon.

Hoi Dion
Indien je de mogelijkheid nog hebt zou ik de ramen van het voorroefje iets kleiner maken vanaf de onderkant
Want als een sleepboot zijn eigen wat scheef trek staat het water wel snel tot tegen het raam ( veiligheid )
Voor de rest zal dit wel een leuk slepertje worden zo te zien SUCCES er mee
Grt Ko

Dyon, Lijkt het zo, of zit de straalbuis met de wijde kant naar achteren?
De wijde kant hoort aan de voorkant.
Een Hollandse opbouw op een Amerikaans casco wordt wel iets bijzonders.
De Amerikaanse boten hebben de beting veel verder naar achteren dan de onze en zullen daardoor al slepend anders reageren. De beting moet wel een eindje voor je roer zitten anders wil de boot allen maar sturen als hij vaart loopt.
Succes verder met de verbouwing.
Groeten, Klaas.

Hallo Ko. Bedankt voor je reactie,
De ramen in de voorroef worden inderdaad vanaf onder iets hoger.
Ik lijm er een stukje hout extra in.
De grote van het raam was een tekenfout op het hout.
Maar omdat de zijwand toen al voorzien was van spanten vond ik het jammer om 6 uur knutseltijd weg te gooien.

Klaas. Bedankt voor je reactie, de tunnel is wel op de juiste manier gemonteerd. Met de wijde kant naar voren.
Ik denk dat dit op de foto vertekend.
Vwb de beting, ik zet de beting zo kort mogenlijk achter de opbouw.
En dus ver voor het roeras. Cq ongeveer op het draaipunt van de boot.

Dit geeft me de moed om verder te gaan alle ruiten in het schip
Worden gelijmd met 2 componenten lijm van bison de heldere.

Groeten Dyon.

Even een update,

De stuurhut is nu volledig voorzien van alle hardhouten rijmlijsten.
ook ben ik bezig met een machinekamerkap waar vervolgens de schoorsteen op komt te staan.

ik bedenk me net dat ik de telegraaf en stuurwiel al heb ingelijmd, maar ben ze vergeten te schilderen..:cry:
dat is wel erg dom trouwens geef ik toe.
maarja met 100 dingen tegelijk bezig dan maak je weleens een misser.

Morgen zet ik er nog een fotoverslag bij, ik moet het kabeltje hebben van mijn telefoon,
maar waar die gebleven is haha.

Groeten Dyon.

Zo het foto verslag. zoals beloofd.

hier nog een foto van de stuurhut waarmee ik de boot in mijn bezit kreeg.:

en de hoe ze er nu bij staat.:

bij de bouw van de opbouw miste ik nog wat,
gisteravond nadat de kozijnen etc waren geplaatst schoot het ontbrekende deel ineens te binnen. de machinekamer kap.

hier op de foto te zien:

en nog een paar foto's:

Zoals jullie kunnen zien moet er nog een hoop gedaan worden, echter het voor mij moeilijkste gedeelte zit er op.
vandaag ga ik de hut verder afwerken en zal ik beginnen met de eerste laklaag.

dekken en binnenboeisel moeten nog minimaal 1 keer geschildert worden
alsmede de hele romp.

Groeten Dyon.
commentaar is altijd leuk.

hallo dyon.
Ik vind het al een hele vooruitgang, lekker strak gebouwd. Persoonlijk houd ik ook niet zoveel van die Amerikaanse sleepboten maar dat is mij mening.
Ziet er goed uit!
gr Mike

Grappig dat het zo groeit, ik wil je nog wel aanraden de golfbreker van de kop te halen, want die past er echt niet op.

Mike, Ik hou ook niet van alle amerikaanse sleepboten, er zitten wel mooie exemplaren tussen als je weet waar je zoeken moet.
Vwb het strak bouwen, ik doe mn best al ga ik er niet met de macro stand op want oneffenheden zitten er wel in.

Paul bedankt voor je reactie.!

Baggeraar, ik was eerst niet erg zeker van mezelf of ik het wel tot een goed einde kon brengen.
Maar door de positieve reactie's die ik kreeg ben ik toch doorgegaan, dat geeft de man moed zal ik maar zeggen.
Vwb de golfbreker, die gaat er zeker af. Ik ben nog aan het tobben over de rest van het boeisel, want ik vind het in mijn ogen wel ver naar binnen staan, de sleper waar ik door ben geinspireerd heeft een recht boeisel enkel de kont is negatief zoals het hoort.

Groeten Dyon.

Back