Hallo allen.
Zoals de titel omschrijft plaats ik hier een verslagje van de ombouw van de sleepboot.
meer omdat baggeraar me erop wees dat er geen verslag te vinden was toen de sleepboot ten sprake kwam.
het model toen ik m overnam leek een beetje op deze sleepboot:

Op zich geen lelijk model, ware het niet dat de onderkant van de opbouw geheel verrot was, en al vervangen door de vorige eigenaar.
echter die hield met 1 factor geen rekening, dat je niet ongestraft een triplex plaat in een radius van 8 cm kan buigen (voorkant van de opbouw)
met als resultaat dat dit dus was gescheurd en gebroken.
persoonlijk ben ik zelf enorm fan van de nederlandse sleepboten uit de jaren '20 en '30.
Vandaar ook de ombouw.
Alles is begonnen met een schets, waar ik geen foto van heb helaas.
de opbouw is niet gemeten op een bestaande boot maar getekend en gebouwd, zoals ik in mijn hoofd heb hoe de sleepboot er in die jaren uit heeft gezien,
en natuurlijk google met haar afbeeldingen.
de aanvang van de bouw:
enkel de zijkanten zijn hier nog gemaakt, alles is van 1,5mm balsa met 4x4 mm grenen balkjes als spanten.

de vloer in de stuurhut, omdat deze toch zichtbaar blijft heb ik er voor gekozen de stuurhut in te richten met oa een groot stuurwiel en een telegraaf.:

de vloer is gemaakt van 3x 0.5mm mahonie fineer latjes
voorkant, achterkant en dekken zijn nu ook geplaatst:

stuurwiel en telegraaf: (moeten nog worden voorzien van kleur)

tussendoor een schroef afgetopt voor iets meer kracht:

beslag op de nieuwe opbouw om te fantaseren hoe het moet worden nouja ongeveer dan.:

de patrijspoorten en de raamlijsten van de stuurhut:

raamlijsten aan de voorkant geplaatst, toch ben ik niet helemaal tevreden want het eea sluit niet erg op elkaar aan, toch weet ik zeer zeker dat alles haaks is gezaagd en gelijmd, mischien toch maar kijken voor een andere manier voor de hardhouten bovenkant.

tot zover dit verslag, uiteraard hou ik jullie op de hoogte.
Ik zal niet iedere avond posten maar ik doe mn best, ik streef naar perfectie en dat kost tijd.
de romp word volledig onder handen genomen als de nieuwe stuurhut klaar is.
groeten Dyon.
Zoals de titel omschrijft plaats ik hier een verslagje van de ombouw van de sleepboot.
meer omdat baggeraar me erop wees dat er geen verslag te vinden was toen de sleepboot ten sprake kwam.
het model toen ik m overnam leek een beetje op deze sleepboot:

Op zich geen lelijk model, ware het niet dat de onderkant van de opbouw geheel verrot was, en al vervangen door de vorige eigenaar.
echter die hield met 1 factor geen rekening, dat je niet ongestraft een triplex plaat in een radius van 8 cm kan buigen (voorkant van de opbouw)
met als resultaat dat dit dus was gescheurd en gebroken.
persoonlijk ben ik zelf enorm fan van de nederlandse sleepboten uit de jaren '20 en '30.
Vandaar ook de ombouw.
Alles is begonnen met een schets, waar ik geen foto van heb helaas.
de opbouw is niet gemeten op een bestaande boot maar getekend en gebouwd, zoals ik in mijn hoofd heb hoe de sleepboot er in die jaren uit heeft gezien,
en natuurlijk google met haar afbeeldingen.
de aanvang van de bouw:
enkel de zijkanten zijn hier nog gemaakt, alles is van 1,5mm balsa met 4x4 mm grenen balkjes als spanten.

de vloer in de stuurhut, omdat deze toch zichtbaar blijft heb ik er voor gekozen de stuurhut in te richten met oa een groot stuurwiel en een telegraaf.:

de vloer is gemaakt van 3x 0.5mm mahonie fineer latjes
voorkant, achterkant en dekken zijn nu ook geplaatst:

stuurwiel en telegraaf: (moeten nog worden voorzien van kleur)

tussendoor een schroef afgetopt voor iets meer kracht:

beslag op de nieuwe opbouw om te fantaseren hoe het moet worden nouja ongeveer dan.:

de patrijspoorten en de raamlijsten van de stuurhut:

raamlijsten aan de voorkant geplaatst, toch ben ik niet helemaal tevreden want het eea sluit niet erg op elkaar aan, toch weet ik zeer zeker dat alles haaks is gezaagd en gelijmd, mischien toch maar kijken voor een andere manier voor de hardhouten bovenkant.

tot zover dit verslag, uiteraard hou ik jullie op de hoogte.
Ik zal niet iedere avond posten maar ik doe mn best, ik streef naar perfectie en dat kost tijd.
de romp word volledig onder handen genomen als de nieuwe stuurhut klaar is.
groeten Dyon.