ombouw bootje van loodaccu naar lipo

• Topicstarter Topicstarter fs2504
  • Startdatum Startdatum
F

fs2504

Guest
Ik zal me even voorstellen, mijn naam is Frank
Sinds heel kort ben ik in het bezit van een leuk bootje dat vaart met een graupner electromotor met 1 schroef. Het bootje weegt ongeveer 2 kg ( zonder de loodaccu). De boot is ongeveer 65 cm lang.
Het is een marinesleper en heel mooi gemaakt ( niet door mijzelf).

Ik ben een absolute beginner op het gebied van RC modelbouw maar wil het volgende gaan doen:
ik wil de loodaccu vervangen door een lipo accu zodat ik een redelijke tijd kan varen
ik wil een vaar(t?)regelaar aanschaffen die met deze lipo -accu overweg kan
ik wil de motor die nu ingebouwd is vervangen voor een type die weer met deze regelaar overweg kan.

Ik hoop dat ik met deze volgorde een beetje op de goede weg zit. Bij hobbyking ( ook via dit forum gevonden) heb ik een 5000mah lipo accu en een Turnigy Marine 120A Brushless Boat ESC aangeschaft, maar misschien is dit wel helemaal verkeerd en dan heb ik binnenkort dus iets te koop op dit forum :confused:. Als deze combinatie wel oke is zou ik graag nog advies willen over een geschikt motortje ( brushless denk ik?)

Is er iemand die mij een beetje op weg kan helpen ?
Alvast bedankt voor de hulp.
Vriendelijke groet
Frank

ik weet het niet zeker maar volgens mij kun je de loodaccu er beter in laten als je voor een langere vaartijd gaat. misschien eventueel een accu met een hogere capaciteit.

is een stuk goedkoper lijkte me, maar wat zit er nu in ? ( wat voor accu voltage en capaciteit (mah) motor en regelaar

Bedankt voor de antwoorden tot zover.
De overstap naar Lipo is niet alleen maar een langere vaartijd. Het gaat ook om het "oplaad gemak en het onderhoud van de accu". Ik heb al een goede lipo-lader.
De huidige lood-accu is al wat ouder, 3500 mah, en is toch aan vervanging toe.

Ik zit inderdaad sterk te denken aan een brushless motor en wil dan graag weten wat voor deze combinatie geschikt is.

vriendelijke groet

Frank

Hallo Frank,

Ik heb een gemodificeerde Dickie sleper van dezelfde afmeting.
Ook ik vaar op Lipo's, 2 stuks 4000mAh 15C parallel, dus 8000mAh en 7,4V.

full

De motor is een 550 vijfpool borstelmotor en ik kan de 40 mm schroef dusdanig langzaam laten draaien, dat je de bladen van de drieblad prop nog kunt onderscheiden.

Als regelaar gebruik ik een THOR 15Li Vaar-Rijregelaar 16A vooruit/stop/achteruit van CTI
(RC-Point & 2ehandsRC Webshop en Modelbouwwinkel Beugen)

Met deze combinatie kan ik vijf uren continue volgas (6 km/h) varen voordat ik weer moet laden, da's (véél) langer dan ik het aan de waterkant volhoudt...

De regelaar uit de link van Mark is alleen vooruit, da's dan wel goedkoop, maar in een sleper...?

De regelaar die je hebt aangeschaft wordt over het algemeen ingezet in speedboten, het regelgedrag op lage toeren is niet precies wat je voor ogen staat, als je voorzichtig wilt kunnen manoevreren.

Als je voor een slepertje per sé borstelloos wilt, dan zou je een overbemeten buitenloper moeten nemen en een regelaar uit de autoserie van Hobbyking.
De reden voor een overbemeten van de motor is het feit, dat je niet de hele tijd vol gas zult varen en borstelloze motoren en regelaars ontwikkelen nogal wat warmte in deellastgebruik.
Je zult het motorspant dan ook watergekoeld moeten maken, zodat de warmte afgevoerd wordt.
Als de regelaar verse lucht van buiten de romp krijgt, zal die waarschijnlijk zonder waterkoeling uitkomen, maar da's een kwestie van proberen.

Dit soort zaken waren voor mij de reden om bij een borstelmotor te blijven, voor het langzaam varen regelt het veel fijner en het verbruik is nog steeds erg laag.

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt door een moderator:
Beste Jan

dank voor je uitgebreide antwoord. Ik ga dus achter een ander regelaartje aan en blijf voorlopig "aan de borstelmotor".

de andere regelaar zal dus binnenkort te zien zijn op marktplaats denk ik..

wordt vervolgd

vriendelijke groet

Frank

Hallo Frank,

Bekijk je motor eens goed, met name de koolborstels en de collector, tenminste als je die kunt zien.
Als die mooi schoon en koperkleurig is, dan is de motor nooit overbelast of te heet geweest.

Vanwege de joekel van een lipo kun je dus straks vaartijden halen waar je motor nooit van had kunnen dromen...
Een borstelmotor heeft gemiddeld een rendement van 65%, de overige 35% is verlies en grotendeels warmte.

In mijn slepertje zit een andere motor dan de standaard 380, omdat ik die tijdens de eerste testvaart op lipo's een 'beetje' te heet heb laten worden, twee uur continue volgas was iets boven de specificaties, blijkbaar, alle plastic onderdelen aan en rond de motor waren vervormd door de hitte.

Om dit bij de 550 motor te voorkomen heb ik een 6V ventilatortje vlak boven de motor gemonteerd, die de extra warmte wegblaast, het inwendige wordt voldoende gekoeld door het omringende water en de motor wordt amper handwarm, zelfs na een rondje om de stad van anderhalf uur vol gas varen.
De fan is parallel aan de motor aangesloten, méér gas is ook meer koeling.

Ook dit heb ik geprobeerd, het werkt ook, maar een fan is toch effectiever om de warmte weg te krijgen:
full

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt door een moderator:
Dag Jan,

zo leer ik in een avond al weer veel nuttige dingen. Ik heb de motor in het schip bekeken en hij is niet heel schoon.

Dus misschien toch een vervangend exemplaar . Maar dan voorlopig even gewoon één met borstels.
Ik zie op de site waar ik de thor vaarregelaar bestel ook wel mooie motoren staan. Zoals een graupner speed 500 torque 7,2 V of een motor met ingebouwde ventilator. graupner speed 900 bb torque, wel de duurste overigens. Kortom weer genoeg om over na te denken.
Maar wel erg leuk. Mocht je nog een motor aan willen raden dan houd ik mij natuurlijk aanbevolen.

Met vriendelijke groet
Frank

Dag
hier ben ik weer , ik heb nog wel een vraag.
in mijn zoektocht naar de regelaar is mij door de verkoper een graupner vaartregelaar genius 30 aangeraden. Die heb ik dus maar besteld. De reden hiervoor was dat deze vaartregelaar geschikt is voor brushed en brushless gebruik en ik met niet meer dan 2s ga werken ( mode 4) maar...
de aansluiting op de accu bestaat uit twee hele kleine dunne draadjes , terwijl ik bij alle andere vaartregelaars toch beduidend dikkere draden zie en een ander stekkertje.
kan ik volstaan met het vervangen van de stekker of is het verstandig om ook de draden te vervangen door dikkere exemplaren.
images

met vriendelijke groet

Frank

Hallo Frank,

Een link i.p.v. een plaatje is gemakkelijker, want de uitvoering op jouw plaatje vind ik niet...
De Graupner 7161 is niet meer leverbaar en ziet er op de afbeelding 'iets'anders uit:
Graupner GM-GENIUS SPORT 30 R BRUSHLESS
Ik ben benieuwd waar jouw verkoper die voor je gaat bestellen (welke verkoper, als ik vragen mag?).

Het vervangende type is fors duurder:
Graupner BRUSHLESS GM-GENIUSSPORT 35R
Daar koop je gemakkelijk drie Thor regelaars voor.

Ik vind het idee achter de Genius leuk, maar ze zijn véél te duur vind ik, een goede borstel regelaar én een goede borstelloze kosten samen minder tegenwoordig.
Daarnaast is zo'n regelaar behoorlijk overkill in een sleper, maar dat is mijn persoonlijke mening.

Mocht de regelaar inderdaad met die dunne draadjes van de foto geleverd worden, dan deugt er iets niet, da's te dun om de maximale stroom door te jassen en de stekker lijkt ook verdacht op een ontvangerstroom stekkertje, waar je maximaal 3-5 A doorheen kunt laten gaan vóór het naar gesmolten plastic begint te ruiken.
Op ander plaatjes van deze regelaar zijn fors dikkere kabels te zien.
Ik zou er zelf niet aan solderen, dan verspeel je gelijk je garantie, laat de 'verkoper' er dikkere draden voor je aanzetten.

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt:
Hallo Frank,

Chris Ooms moet ergens nog toegang tot oude voorraad hebben, want Graupner levert deze 2895 niet meer:
Graupner GRAUPNER-GENIUS 30 BRUSHL.+ BRUSHED
Ook het vervangende type, de 2896 is niet meer leverbaar:
Graupner GRAUPNER-GENIUS 40 BRUSHL.+ BRUSHED
Deze heeft/had wél voldoende dikke draden.

Met een Thor Lipo ben je ook goed bediend, maar ja, het is jouw geld...
RC-Point & 2ehandsRC Webshop en Modelbouwwinkel Beugen
Houdt je ook nog geld over voor een schakelmodule, waarmee je verlichting op afstand kunt inschakelen, zoiets b.v.:
RC-Point & 2ehandsRC Webshop en Modelbouwwinkel Beugen

Groeten, Jan.

Hallo Jan

dank voor je reactie

ik heb al contact opgenomen en ik ga voor de thor lipo
dat scheelt inderdaad weer...

dank voor de tip.

vriendelijke groet

Frank

Back