ombouw bootje van loodaccu naar lipo

• Topicstarter Topicstarter fs2504
  • Startdatum Startdatum
F

fs2504

Guest
Ik zal me even voorstellen, mijn naam is Frank
Sinds heel kort ben ik in het bezit van een leuk bootje dat vaart met een graupner electromotor met 1 schroef. Het bootje weegt ongeveer 2 kg ( zonder de loodaccu). De boot is ongeveer 65 cm lang.
Het is een marinesleper en heel mooi gemaakt ( niet door mijzelf).

Ik ben een absolute beginner op het gebied van RC modelbouw maar wil het volgende gaan doen:
ik wil de loodaccu vervangen door een lipo accu zodat ik een redelijke tijd kan varen
ik wil een vaar(t?)regelaar aanschaffen die met deze lipo -accu overweg kan
ik wil de motor die nu ingebouwd is vervangen voor een type die weer met deze regelaar overweg kan.

Ik hoop dat ik met deze volgorde een beetje op de goede weg zit. Bij hobbyking ( ook via dit forum gevonden) heb ik een 5000mah lipo accu en een Turnigy Marine 120A Brushless Boat ESC aangeschaft, maar misschien is dit wel helemaal verkeerd en dan heb ik binnenkort dus iets te koop op dit forum :confused:. Als deze combinatie wel oke is zou ik graag nog advies willen over een geschikt motortje ( brushless denk ik?)

Is er iemand die mij een beetje op weg kan helpen ?
Alvast bedankt voor de hulp.
Vriendelijke groet
Frank

ik weet het niet zeker maar volgens mij kun je de loodaccu er beter in laten als je voor een langere vaartijd gaat. misschien eventueel een accu met een hogere capaciteit.

is een stuk goedkoper lijkte me, maar wat zit er nu in ? ( wat voor accu voltage en capaciteit (mah) motor en regelaar

Bedankt voor de antwoorden tot zover.
De overstap naar Lipo is niet alleen maar een langere vaartijd. Het gaat ook om het "oplaad gemak en het onderhoud van de accu". Ik heb al een goede lipo-lader.
De huidige lood-accu is al wat ouder, 3500 mah, en is toch aan vervanging toe.

Ik zit inderdaad sterk te denken aan een brushless motor en wil dan graag weten wat voor deze combinatie geschikt is.