Ombouw Bruder CAT 308

Goedenavond,

Afgelopen weekend in Ede geweest, en een nieuw project(je) meegenomen. De CAT 308 van Bruder, om deze rc te gaan maken. In het verleden heb ik al eens de Fendt omgebouwd, dit is wel gelukt, maar daar is ook alles mee gezegd. Ik wilde het nu nog eens proberen, en een mooie afwisseling van mijn andere grote project, de Scania met stenentrailer.

Thuis gelijk maar begonnen om te kijken of deze een beetje makkelijk uit elkaar te halen is, en ik moet zeggen, valt zeer niet tegen. Ging vrij makkelijk, en alle clipjes zijn nog heel:beer:.

Toen hij uit elkaar was eens gaan bedenken hoe ik hem precies rc wilde gaan maken, en tot de conclusie gekomen dat het eigenlijk alleen maar n20 motoren worden. De cilinders voor de arm en de schuif (of zoiets) dus ook. Dit wordt een 3d-geprinte behuizing en zuigerstang, waarvan de printer voor de eerste sessie bijna de opdracht krijgt. De rest van de 3d delen zijn ook al getekend.

De aandrijving wil ik gaan doen door n30 motoren met een lange as. Of deze motoren sterk genoeg gaan zijn om te rijden weet ik niet, maar het is ook een beetje een experiment. Zulk dapper graafwerk zal er toch niet mee gaan gebeuren.

Ook met die reden ga ik zoveel mogelijk de bestaande draaipunten gewoon laten zitten. We zien wel wat het gaat doen in de toekomst.

Deze dus:

550x333.jpg


Hierbij de kraan in delen:

20250319_203502.jpg


Eerst heb ik het hefmechanisme van de schuif aangepast. Dit wordt deels gebruikt, de rest moet weg om plaats te maken voor de n20 motor:

20250319_183907.jpg


Toen het zwenk mechanisme van de arm verbouwd. Hiervoor moest het een en ander weggeslepen worden om ruimte te maken voor de motor.

20250319_185738.jpg


20250319_202420.jpg


In de stang die er uit de doos al voor het zicht op zit, een gat 3mm geboord. Hier vervolgens een stukje styreen buis overheen geschoven en vastgelijmd. Om de n20 te laten werken, heb ik in dat buisje een moertje gelijmd met draad m3. En zo krijg je dan een in en uitgaande beweging.

20250319_200152.jpg


20250319_200132.jpg


20250319_200334.jpg


20250319_202831.jpg


20250319_203044.jpg


Nu is het wachten op alle onderdelen uit china voordat we weer verder kunnen.
 
Laatst bewerkt:
Ik neem aan dat je N20 motoren met een haakse tandwielkastje gaat gebruiken? die zijn behoorlijk sterk op de benodigde hoge vertraging...
Cor
 
Voor de aandrijving wordt het wel een haakse overbrenging op de n30 motoren, maar voor de cilinders gebruik ik een n20 met een rechte vertragingskast
 
Goedenavond,

Inmiddels zijn we 3 weken verder en ben ik een update verschuldigd. Zo erg zelfs, dat de kraan eigenlijk al bijna klaar is. Maar om maar bij het begin te beginnen.

Eerst de aandrijving aangepakt. Hier heb ik de originele asjes verwijderd en het gat waar die asjes inzaten groter gemaakt. Vervolgens ook in de sprockets de gaten uitgeboord en hier een messing buis 4x0,5 ingelijmd. Deze over de as van de n30 motoren geschoven en met een stelschroef vastgezet. Om de motor te bedekken heb ik een kapje geprint en vastgeschroefd:

IMG-20250415-WA0009.jpg


IMG-20250415-WA0014.jpg


IMG-20250415-WA0010.jpg


Om het stroom van de bovenwagen naar de onderwagen te krijgen, heb ik een slipring gebruikt. Deze heb ik met een opvulbus vastgeschroefd aan de bovenwagen:

20250404_221848.jpg


20250404_221854.jpg


IMG-20250415-WA0015.jpg


Om het spul te laten zwenken is er uit een groot nylon tandwiel een gat geslepen zodat die over het bestaande draaipunt heen kon worden bevestigd. Dit alles met 9 boutjes vastgezet. Ook de motor voor het zwenken gemonteerd, hier zit een messing tandwiel op:

IMG-20250415-WA0008.jpg


20250404_230347.jpg


De behuizing voor het zwenken van de giek ook gemonteerd:

20250404_222021.jpg
 

Bijlagen

  • IMG-20250415-WA0012.jpg
    IMG-20250415-WA0012.jpg
    91,9 KB · Weergaven: 14
Laatst bewerkt:
Toen aan de slag met de elektra enzovoort. Ik wilde het alles een beetje netjes een plek geven, zonder al te veel in het model te zagen en te slijpen. Na lang te kijken en te denken wat handig was, een mooie oplossing gevonden. Een 'houder' getekend en geprint waar de esc met stroomvoorziening voor de ontvanger, de overige esc's en de accu een plekje hebben gekregen. Om de accu uit het model te krijgen, met een gat moeten maken in de achterkant. Jammer, maar wel de meest schone oplossing.

Ondestaand de 'houder' voor de elektra

20250404_235214.jpg


20250404_221725.jpg




20250404_235205.jpg


Hieronder het gat voor de accu, die mooi achter het originele klepje kan worden opgeborgen:

20250404_222808.jpg


20250404_222714.jpg


20250404_222843.jpg


Aan de binnenkant ziet het er als volgt uit, alles zit mooi op z'n plek:

20250409_210158.jpg


IMG-20250415-WA0016.jpg


Dit was hem voor nu even, ik hoop dat de motoren voor de cilinders snel binnenkomen, dan kan de kraan afgemaakt worden.
 
Back
Top