ombouw Bruder graafmachine

Hallo liefhebbers van grondverzet!

Na het uitvoering testen van mn Bruder Shovel begon het te kriebelen om er nog een grondverzetter bij te halen :-) !

bij deze wil ik mijn volgende project(je) voorstellen:

het gaat om de ombouw van de Bruder Caterpillar graafmachine. De bewegingen zullen mechanisch gebeuren.

De aandrijving van de kettingen zal gebeuren door de welbekende RB's, voor het bewegen van de arm komen er motortjes in van Lemo Solar.

De snelheidsregelaars (tamelijk veel :-) ) zullen van CTI komen.

Zender moet ik nog kopen, dus welk model het wordt, weet ik nog niet.

Verder worden ook allerhande alu onderdelen gebruikt.

Bij deze wil ik ook diegenen die meehelpen aan dit project(je) alvast heel erg bedanken voor hun kennis en expertise!!

Dit is graver recht uit de doos: (meteen eventjes in zn toekomstige habitat gezet, kwestie dat ie al een beetje went:-) )

en zo ziet ie er nu uit met de verstevigde onderdelen:

Ik heb erover nagedacht om de volledige arm te verstevigen met hout aan de binnenkant, maar naar mijn mening is de originele contstructie al zeer sterk. Sterker dan bij de Liebherr shovel. De houten kopie van de arm ligt al klaar, dus moest het nodig zijn, kan die er meteen in.

Reacties, tips zijn altijd welkom!

Alvast bedankt.

Groeten
Nicolas

super cool mega fantaastic project!!!!! ga ik absoluut zeker weten volgen!! ik vind het fijn als er nog zo van die grond-verzet liefhebbers zijn :D

gr.senne

ps.tegen iedereen die hier post: geef niet teveel commentaar op Nicolas,alles wat hij doet komt toch goed :)

hey Senne, een goeiemorgen

straks gaat er een pakketje jouw richting uit! :-)

Dankjewel voor je lof over mn projecten, maar iedereen mag zoveel commentaar geven als je wil :-)

Van commentaar worden de projecten alleen maar beter!
Hopelijk kan ik maandag wat verder werken.....
Ik zal eerst maar eens een lijst samenstellen met al de te bestellen delen.

Tot binnenkort met meer nieuws!

Groetjes
Nicolas

hallo Nicolas

ik wens je alvast veel succes met je graafmachien en ik kijk al uit naar het resultaat.
hopelijk zal hij zo goed zijn als je bull

heej nicolas
ik heb ergens een linkje gezien waar deze graafmachine ook stond
alleen deze man had hem omgebouwd
met de nodige rb motoren
en touwen
dit scheen goed te werken in zand
misschien een idee??
kga direct de link ff zoeke voor je;)
groetjes wesley

Hey Wesley!

Bedankt voor de link. Deze kraan had ik al gezien bij het Duitse forum. Dit is inderdaad een mooie oplossing met die touwtjes.

Bij de mijne zullen de bewegingen gedaan worden door motortjes. Het spindel systeem.
Dit geeft (denk ik) veel meer kracht dan met de touwtjes.

Maar ik zal wel enkele oplossing "pikken" van hem :-) . Zoals de draaikrans, misschien de bediening van de hoofdarm.

Straks maar eens goed nadenken over de te bestellen stukken en dan kan het bouwen verder gaan!

Update volgt binnenkort.

Groetjes
Nicolas

kheb ook eens gezien
die had servos omgebouwd
en daarop had ie weer een pijpje gemaakt met n moer op
waar een draadeinde doorheen liep
en zo bediende ie zn arm
wat wel een probleem word is je servo zo make dat ie niet erg opvalt..
groetjes wesley

hoi ik zag dat hier over liefhebbers van grondverzet machines werd gesproken,.
allemaal erg leuk al dat modelbouw maar als je echt eens wat leuks wilt doen, in duitsland is een soort museum van graafmachines waar je tegen een vergoeding zelf mag spelen / graven met
de 1 op 1 machines klein tot super groot
http://www.monsterbagger.de/

t kost wat. maar wel een mooie ervaring!

Mn idee is om mechanische cylinders te maken. De motortjes komen in de arm te zitten, zodat je enkel de cylinders ziet.
Een draadstang in 2 in mekaar schuivende buisjes die aangedreven wordt door 2 kleine tandwieltjes. Het motortje 'hangt' onder de cylinder.

Nu de haalbaarheid van deze oplossing bekijken/bespreken.... :-)

Momenteel kan ik zeer weinig doen, maar binnenkort zeker meer foto's!

Groetjes
Nicolas

Volgens mij ben ik goedkoper uit als ik het geheel op hydraulica laat bewegen.....

mmmmmm, stof tot nadenken... :-)

Nicolas

franzD1 zei:
hoi ik zag dat hier over liefhebbers van grondverzet machines werd gesproken,.
allemaal erg leuk al dat modelbouw maar als je echt eens wat leuks wilt doen, in duitsland is een soort museum van graafmachines waar je tegen een vergoeding zelf mag spelen / graven met
de 1 op 1 machines klein tot super groot
http://www.monsterbagger.de/

t kost wat. maar wel een mooie ervaring!

ja idd!! wij (ik en mijn pa) zijn erg,heel erg geinteresseerd in grondverzet machines,en we zijn al een tijdje aan het sparen om in de kerstvakantie naar daar te gaan,dan gaan we voor 500 euro machines huren :D

het project vordert gestaag:

versteviging van de armen

door de alu inlegplaatjes is de torsie verdwenen. De zichtbare kopjes worden later nog weggewerkt.

Tot de volgende update!

Groetjes
Nicolas

Zo, het is weer een tijdje geleden!
Maar, ondertussen heb ik ondervonden dat het plastic niet goed te bewerken valt. Vooral de scharnierpunten. Die kreeg ik maar niet haaks op elkaar....

Dus, alles opnieuw bouwen! :-)

Een alu plaat van 2mm dient als basis en dit is het resultaat:

De volgdende stap is het opnieuw maken van de bak en het scharnierpunt arm-bovenwagen.

Graag tips en of opmerkingen! :-)

Oh ja, heeft iemand tips voor de draaikrans?? Een oplossing met eventueel sleepcontacten??

Alvast bedankt!

Nicolas

jow Nicolas

dat zier er weer super uit , ben eens benieuwd hem weer int echt te zien
zo dat ik nog eens kan spieken zoals mee den shovel he ..... hahahahahaha

ps : mijn wedico cat 966 ll staat op de kast hoor
en mijn liebherr met hydroliek komt van de week binnen
dus heb ik nu drie shovels..... kan bergen grond verzetten nu.

hey Fabi!

ahahahahahaha :-) afkijken mag altijd hé!!

eerst dendezen afwerken en dan de shovel eens grondig herwerken ;-)

ale, hopelijk kan ik vanavond nog een duwke geven en de bak maken. Dan test ik direct of de 2K lijm werkt.

binnenkort meer foto's

goeiavond iedereen!

de bak is bijna klaar, hier een klein voorsmaakje:

materiaal is alu 2mm met epoxy metaallijm aan elkaar geplakt. Na het uitharden wordt alles bijgevijld en bijgewerkt.

maar..eerst de foto's:

nu alleen nog de tanden maken...dat wordt iets moeilijker.

volgende stap? de connectie arm en bovenwagen.

Meer foto's binnenkort!

Nicolas

Back