Ombouw Bruder L574

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door Tjalldeboer, 24 aug 2016.

  1. Tjalldeboer

    Tjalldeboer

    Lid geworden:
    22 mrt 2016
    Berichten:
    51
    Locatie:
    NL
    Goedenavond allemaal,

    Even kort voorstellen: Ik ben Tjalling, 28 jaar, en woon op Urk

    Een poosje geleden ben ik begonnen met het ombouwen van een Bruder Liebherr L574 shovel. Via dit forum wil ik jullie op de hoogte houden, en hoop ik wat advies van jullie te krijgen. Ik wil de shovel hydraulisch maken, en onderdelen daarvoor zelf maken.

    Hier wat eerste plaatjes:

    Mijn draai- en freesbankje:

    [​IMG]

    De Bruder shovel:
    [​IMG]

    Eerste gemaakte onderdelen, zuiger en zuigerstang:
    [​IMG]

    Eerste ventieltje: (deze ben ik momenteel opnieuw aan het maken)
    [​IMG]
    [​IMG]

    Ik hoop dat ik alles hier goed heb gedaan, ik ben nooit zo actief op forums wat betreft plaatsen van posts. Lezen van forums doe ik uiteraard zeer regelmatig

    Mvg,
    Tjalling
     
    Rakthi, Cor, teunsiemons en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  2. teunsiemons

    teunsiemons

    Lid geworden:
    21 dec 2012
    Berichten:
    2
    Wauw, tof als je zelf zulk gereedschap hebt!
     
  3. Tjalldeboer

    Tjalldeboer

    Lid geworden:
    22 mrt 2016
    Berichten:
    51
    Locatie:
    NL
    Ja, ik ben er blij mee. Ik heb deze een poosje terug voordelig aan kunnen schaffen.
     
  4. Tjalldeboer

    Tjalldeboer

    Lid geworden:
    22 mrt 2016
    Berichten:
    51
    Locatie:
    NL
    Nou, vanavond weer even aan de slag geweest. Ik had eerst een zelfgedraaide as als zuigerstang. Deze liep niet zo heel mooi, dus ik heb nu een zuigerstang van verchroomd staal. Deze heb ik in de nieuw gemaakte zuiger geperst. Hij loopt nu mooi door de cilinder. Met de vinger te voelen is het spil luchtdicht. Nu hopen dat het ook onder druk een beetje lekdicht is.
    Binnenkort verder met de ventielen, en met het pompje beginnen.

    De nieuwe zuiger en zuigerstang in de draaibank:
    [​IMG]
     
    Cor vindt dit leuk.
  5. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.339
    Locatie:
    Zwolle
  6. Tjalldeboer

    Tjalldeboer

    Lid geworden:
    22 mrt 2016
    Berichten:
    51
    Locatie:
    NL
    Bedankt voor de links.
    Afgelopen zaterdag heb ik de wielen van de originele assen gehaald. Ben nu aan het nadenken over over de aandrijving. Ik denk dat ik een as maak waarin in een summit differentieel zet met T-lock. Vooreerst ga ik eerst de achteras aandrijven, dan komt daar later de vooras bij.
    [​IMG]

    Vanavond ben ik aan het proberen geweest met een tandwielpompje. Het is nog niet wat het zijn moet, maar het gaat de goede kant op.
    [​IMG]
     
  7. Tjalldeboer

    Tjalldeboer

    Lid geworden:
    22 mrt 2016
    Berichten:
    51
    Locatie:
    NL
    Vanmiddag heb ik een begin gemaakt met het programmeren van een Arduino Uno. Die wil ik gebruiken voor het aansturen van de LEDs, en eventueel later nog voor allerlei andere leuke dingen.
    Hieronder even een paar foto's van het inbouwen van de LEDs. Dat heb ik een poosje terug al gedaan.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]


    Mvg
     
    Raages, Rakthi en Cor vinden dit leuk.
  8. Tjalldeboer

    Tjalldeboer

    Lid geworden:
    22 mrt 2016
    Berichten:
    51
    Locatie:
    NL
    Afgelopen tijd heb ik weinig tijd gehad om verder te gaan.
    Wel heb ik intussen een andere draaibank gekocht (Ferm MD-350). Daar moet alleen een andere motor op, dus ik kan even niet draaien.

    [​IMG]

    Gister heb ik op de freesbank de onderplaat voor de ventieltjes gemaakt.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  9. Tjalldeboer

    Tjalldeboer

    Lid geworden:
    22 mrt 2016
    Berichten:
    51
    Locatie:
    NL
    Laatste tijd ben ik bezig geweest met het ontwerp van een pompje. Ik heb dat nu aardig klaar. Na wat tips en advies van StefanF gebruik ik nu andere tandwielen (M=0,8 ; 10t). Vanavond zal ik eens kijken of ik de gaten voor de tandwielen netjes in het tandwielhuis krijg.
    Draaibank draait ondertussen, dus draaien kan ook weer.
    Helaas heb ik nog steeds weinig tijd, dus tempo ligt laag. Maar dat drukt de pret niet:)

    Mvg

    PS: Kan iemand dit bouwverslag verplaatsen naar de modeltruckers? Of hoe kan ik dat zelf doen?
     
    melvin0555 vindt dit leuk.
  10. excavator

    excavator

    Lid geworden:
    6 apr 2014
    Berichten:
    257
    dit gaan we wat volgen, lijkt mij een mooie ombouw

    Mvg,
    johan
     
  11. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Bericht van het forumbeheer :

    Hallo Tjalling,

    Welkom op het MBF Truckersforum

    Veel kijk, lees en bouwplezier gewenst.
     
  12. Tjalldeboer

    Tjalldeboer

    Lid geworden:
    22 mrt 2016
    Berichten:
    51
    Locatie:
    NL
    Ik ben eindelijk wat verder met de behuizing van het pompje.
    Gaten voor assen en tandwielen zitten er in. Nu moet ik het nog netjes vlakken.
    Dan de tandwielen zo slijpen dat ze exact in het gat passen.
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    VOLVO FH 16 750 en Koos82 vinden dit leuk.
  13. StefanF

    StefanF

    Lid geworden:
    6 mei 2007
    Berichten:
    1.017
    Locatie:
    Lent
    IMG_0951.jpg Zo, dat begint al ergens op te lijken. Ik zet nog wat tips op het hydrauliek gedeelte.


    Bericht van het Forumbeheer :

    Foto even op normaal formaat ingesteld !
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 jan 2017
    kha vindt dit leuk.
  14. Tjalldeboer

    Tjalldeboer

    Lid geworden:
    22 mrt 2016
    Berichten:
    51
    Locatie:
    NL
    Kan iemand me vertellen hoeveel Watt motor ik nodig ben voor mijn pompje? Ik denk aan een borstelloze motor, 11.1V, +/- 1000kv motor, overbrening 1:3. Dan draait de pomp met max 3000 toeren. Maar aan wat voor vermogen moet ik dan denken? Iemand een idee?
     
  15. Tjalldeboer

    Tjalldeboer

    Lid geworden:
    22 mrt 2016
    Berichten:
    51
    Locatie:
    NL
    Gelijk even update:
    Het tandwiel zat toch niet zo heel netjes op de as, dus tandwiel ga ik opnieuw aanpassen. Aan en afvoerpoorten zitten wel in de behuizing. Ik moet regelmatig wat opnieuw doen, maar ja, al doende leert men.
    1486583940897.jpg 1486583952441.jpg
     
  16. StefanF

    StefanF

    Lid geworden:
    6 mei 2007
    Berichten:
    1.017
    Locatie:
    Lent
    hangt een beetje van de werkdruk af wat het vermogen moet zijn.
     
  17. StefanF

    StefanF

    Lid geworden:
    6 mei 2007
    Berichten:
    1.017
    Locatie:
    Lent
    Het vermogen hangt een beetje af van de druk waarmee je gaat werken. Ik heb het nog eens nagerekend en bij 10T mod 0,8 en 5mm breed, kom ik op 0,2cm3 per omwenteling. dan kom je bij 3000rpm op 600ml/min, is misschien een beetje veel.
    Pak anders een overbrenging van 1:5,18. dan draait het pompje rond de 2000rpm.
    Even ter vergelijking, in mijn Dumptruck zit een pompje met 12 T mod 0,6 3,5mm breed. Dit is 0,095cm3 per omwenteling. Hiervoor zit en 400formaat borstelmotor die 20000rpm draait met een vertraging van 1:5,18. de pomp draait dan 3800rpm => 368ml/min. Bij 30bar trekt het motortje 2,8A (bij 12V).
     
  18. Tjalldeboer

    Tjalldeboer

    Lid geworden:
    22 mrt 2016
    Berichten:
    51
    Locatie:
    NL
    Oke, bedankt. Daar kan ik wel wat mee.
    Die 3000 toeren is wat de motor onbelast zou draaien, dus belast zal dat al minder zijn. Werkdruk zal tussen 10 en 20 bar liggen.
     
  19. Tjalldeboer

    Tjalldeboer

    Lid geworden:
    22 mrt 2016
    Berichten:
    51
    Locatie:
    NL
    Update: ik heb gister de tandwieltjes op maat gemaakt zodat ze netjes in het gat passen. Samen passen ze echter niet. Ik heb nog eens nagemeten, maar de gaten zitten toch netjes 8mm uit elkaar. Waarschijnlijk zijn de chinese tandwielen niet zo netjes. Ik ga toch maar paar tandwielen via conrad bestellen. Hopen dat die dan passen.
     
  20. StefanF

    StefanF

    Lid geworden:
    6 mei 2007
    Berichten:
    1.017
    Locatie:
    Lent
    je kunt ook beter eerst even de afstand even meten door de 2 tandwieltjes tegen elkaar te houden en dan de hard op hard maat bepalen. Voor de zekerheid pak je dan een 0,05 tot 0,1mm extra zodat je zeker weet dat ze passen. Je kan ook de tandwieltjes die je nu hebt even tegen elkaar laten draaien, zodat ze een beetje op elkaar inlopen. Hierdoor wordt de steek ook iets kleiner. Dit kun je doen door er 1 in de draaibank te zetten en de andere op een asje in het beitel support en deze draaiend tegen elkaar drukken. Het asje waar het tandwieltje op draait dan wel goed smeren.
     

Deel Deze Pagina