Na wat probeersels nu eindelijk een lekker draaiende setup: Ik heb de hele stock gearbox/prop/spinner weggegooid en een brushless buiteloper gemonteerd. 2 uurtjes werk en een toonbaar resultaat volgens mij.
Ik heb de Typhoon 15/13 gebruikt in combinatie met een Graupner CAM 11x8 propellor.
Hoe te werk?
Aangezien mijn EZ aan in elkaar gelijmt was heb ik de neus weer 'gespleten' met een plamuurmes. Na een knal klapte de neus keurig op de naad open tot de servo houders. Aangezien elapor niet makkelijk breekt is er een flinke mogelijkheid om te buigen.
Het bestaande gat van de oude motor wordt opgeruimd met een mesje, zodat de motor vrij kan ronddraaien.
Ik heb vervolgens een vierkante motorsteun gemaakt uit 2 mm triplex met de benodigde gaten voor motorbevestiging en koeling. Ik rond de vierkante hoeken iets af, maar niet te veel! Vervolgens heb ik de steun met motor en al op de gewenste plek in het elapor geprikt. Door de hoeken wordt de steun goed gefixeerd en kan het zaakje weer dichtgeplakt worden. Na het plakken van de romp druppel ik op de hoeken van de motorsteun nog wat styro-CA, zodat de steun echt met de romp is verlijmt.
Door deze montage zal het zwaartepunt ook aangepast moeten worden. De lipo accu moet ver naar achteren, echter, de accu was bij mij te dik voor de al bestaande uitsparing. Niet getreurd: soldeerbout opwarmen en aan de slag. Elapor en een soldeerbout is echt wonderlijk. Bijna beter als een mes!
Ik heb de lipo staand gemonteerd zodat hij lekker stevig vast zit. In de canopy wordt vervolgens ook een sleuf gesmolten om de accu te herbergen. Vervolgens heb ik de sleuf in de onderkant van de canopy opgeruimd, zodat de koeling-lucht goed de accu kan bereiken.
Resultaat, zonder nog gevlogen te hebben: 15 A bij 5600 RPM en 135 Watt. Totaal gewicht van de nieuwe EZ met lipo is 880 gram, dus dat moet wel omhoog gaan.
De nieuwe neus:
De lipo gemonteerd:
Ik heb de Typhoon 15/13 gebruikt in combinatie met een Graupner CAM 11x8 propellor.
Hoe te werk?
Aangezien mijn EZ aan in elkaar gelijmt was heb ik de neus weer 'gespleten' met een plamuurmes. Na een knal klapte de neus keurig op de naad open tot de servo houders. Aangezien elapor niet makkelijk breekt is er een flinke mogelijkheid om te buigen.
Het bestaande gat van de oude motor wordt opgeruimd met een mesje, zodat de motor vrij kan ronddraaien.
Ik heb vervolgens een vierkante motorsteun gemaakt uit 2 mm triplex met de benodigde gaten voor motorbevestiging en koeling. Ik rond de vierkante hoeken iets af, maar niet te veel! Vervolgens heb ik de steun met motor en al op de gewenste plek in het elapor geprikt. Door de hoeken wordt de steun goed gefixeerd en kan het zaakje weer dichtgeplakt worden. Na het plakken van de romp druppel ik op de hoeken van de motorsteun nog wat styro-CA, zodat de steun echt met de romp is verlijmt.
Door deze montage zal het zwaartepunt ook aangepast moeten worden. De lipo accu moet ver naar achteren, echter, de accu was bij mij te dik voor de al bestaande uitsparing. Niet getreurd: soldeerbout opwarmen en aan de slag. Elapor en een soldeerbout is echt wonderlijk. Bijna beter als een mes!
Ik heb de lipo staand gemonteerd zodat hij lekker stevig vast zit. In de canopy wordt vervolgens ook een sleuf gesmolten om de accu te herbergen. Vervolgens heb ik de sleuf in de onderkant van de canopy opgeruimd, zodat de koeling-lucht goed de accu kan bereiken.
Resultaat, zonder nog gevlogen te hebben: 15 A bij 5600 RPM en 135 Watt. Totaal gewicht van de nieuwe EZ met lipo is 880 gram, dus dat moet wel omhoog gaan.
De nieuwe neus:
De lipo gemonteerd: