Al jaren gooi ik met regelmaat mijn F3K kistjes op een lokaal veldje. Helaas staan daar sinds kort huizen, en gooien is tussen de motorvliegers op de club toch niet echt ideaal.
Mijn oude Twister (1)is een prima kandidaat om eens een poging te doen voor weinig geld in te stappen in het F5K gebeuren. Hij heeft een ruime romp en weegt nu ruim 300 gr met een 350 mAh NiMH en wat lood. Dat gaat als als elektro niet veel meer worden hoop ik. Om dit model gaat gaat het:
Bekijk bijlage 542367
De aandrijving had ik eigenlijk voor een zelfbouw mini F5K kistje gekocht die een los draadje onder “experimenteel “ heeft, maar moet hier ook wel passen:
T motors 1507 2700 rpm
25 mm cm spinner
6x4 of 7x4 cn prop
Hyperflight 28 A ESC
2 cellen Tatu 450 mAh
Eerste stap was alles in en op de kist plakken, en op de cg weegschaal kijken waar alles moet komen om het zwaartepunt ok te krijgen. Conclusie: de servo’s kunnen blijven zitten, en met alles inclusief de geplande Altis er voor en de accu er achter gaat het goed komen.
Ik heb een tijdje zitten piekeren op de motor montage. Die moet aan de achterkant vast, terwijl je aan de voorkant de spinner netjes uit wil lijnen. Met een spant achter wordt dat een heel gepruts, zeker omdat ik de romp ook nog van ovaal naar rond moet dwingen. Geïnspireerd door de site van hyperflight heb ik een motor mount ontworpen en geprint die aan de voorkant in de kist gelijmd wordt, waardoor de uitlijning van zelf goed komt.
De uitlijning naar de spinner is vrijwel perfect, met een spleet van nog geen halve mm.
Geprint heb ik in PETG. Dat is niet geweldig te verlijmen. Oplossingen zijn een schreeuwend dure primer, of een Corona of plasma behandeling die buiten bereik van de hobbyist valt. Tot ik ergens de tip vond dat je ook met een vlam het oppervlak chemisch kan activeren. Voorzichtig het blauwe deel van de vlam een gasaansteker over het product laten gaan zou moeten helpen.
Eerst zien, dan geloven. Met dit als resultaat:
Het linker ding is behandeld met de vlam, het rechter niet. Bij de eerste trek je de lijm stuk, bij de ander laat de lijm los van de PETG. Dat werkt dus echt!
Bij interesse kan ik de motor mount hier als step of STL file toevoegen.
Mijn oude Twister (1)is een prima kandidaat om eens een poging te doen voor weinig geld in te stappen in het F5K gebeuren. Hij heeft een ruime romp en weegt nu ruim 300 gr met een 350 mAh NiMH en wat lood. Dat gaat als als elektro niet veel meer worden hoop ik. Om dit model gaat gaat het:
Bekijk bijlage 542367
De aandrijving had ik eigenlijk voor een zelfbouw mini F5K kistje gekocht die een los draadje onder “experimenteel “ heeft, maar moet hier ook wel passen:
T motors 1507 2700 rpm
25 mm cm spinner
6x4 of 7x4 cn prop
Hyperflight 28 A ESC
2 cellen Tatu 450 mAh
Eerste stap was alles in en op de kist plakken, en op de cg weegschaal kijken waar alles moet komen om het zwaartepunt ok te krijgen. Conclusie: de servo’s kunnen blijven zitten, en met alles inclusief de geplande Altis er voor en de accu er achter gaat het goed komen.
Ik heb een tijdje zitten piekeren op de motor montage. Die moet aan de achterkant vast, terwijl je aan de voorkant de spinner netjes uit wil lijnen. Met een spant achter wordt dat een heel gepruts, zeker omdat ik de romp ook nog van ovaal naar rond moet dwingen. Geïnspireerd door de site van hyperflight heb ik een motor mount ontworpen en geprint die aan de voorkant in de kist gelijmd wordt, waardoor de uitlijning van zelf goed komt.
De uitlijning naar de spinner is vrijwel perfect, met een spleet van nog geen halve mm.
Geprint heb ik in PETG. Dat is niet geweldig te verlijmen. Oplossingen zijn een schreeuwend dure primer, of een Corona of plasma behandeling die buiten bereik van de hobbyist valt. Tot ik ergens de tip vond dat je ook met een vlam het oppervlak chemisch kan activeren. Voorzichtig het blauwe deel van de vlam een gasaansteker over het product laten gaan zou moeten helpen.
Eerst zien, dan geloven. Met dit als resultaat:
Het linker ding is behandeld met de vlam, het rechter niet. Bij de eerste trek je de lijm stuk, bij de ander laat de lijm los van de PETG. Dat werkt dus echt!
Bij interesse kan ik de motor mount hier als step of STL file toevoegen.
Laatst bewerkt: