Ombouw en verbouw van Moskito in R22 Robinson uitvoering

Super john

verslagschrijvers
Vorig jaar kwam ik een draadje tegen van een Robbe Moskito in R22 uitvoering, toen ik de foto's zag was ik eigenlijk al verkocht. Het was een simpel uitgevoerde heli met een rompset eromheen maar zag er hartstikke leuk uit. Heb wat contact gehad met de eigenaar en ben zelf ook om zoek gegaan naar een Moskito om deze ook als een R22 uit te voeren. En zowaar enkele weken later had ik er eentje hier op het MBF gevonden en opgehaald, compleet met beschrijving en originele doos. Ik miste wel enkele onderdelen maar daar kon ik wel aankomen, tevens wilde ik deze ombouwen naar elektro. Ik had nog een motor liggen en heb een 75A regelaar gekocht en vervolgens is de boel op de plank beland.

Mijn hoofddoel was en is immers nog steeds het F3C vliegen maar ik wilde gewoon een model erbij wat er leuk uitzag en waar ik zo nu en dag lekker mee kon rondtuffen. Echter kreeg ik enkele weken geleden een berichtje van de eigenaar van de R22 die ik vorig jaar zag met de mededeling dat hij de Moskito geheel compleet en extra onderdelen en zelfs een extra R22 rompsetje! van de hand ging doen. Na veel wikken en wegen heb ik toch besloten om deze oldie op te halen, ik kon het mijzelf niet vergeven dat ik deze kans vooorbij kon laten gaan en ben hem vorige week wezen ophalen in de buurt van Sittard.

De eigenaar wilde hem vliegend laten zien en we hadden daarom bij de club afgesproken, het was een prachtige windstille dag dus de kans om het vliegend te zien. Ik had ook het plan om deze om te bouwen naar elektro maar toen Roger het motortje startte was ik al verkocht, hier komt voorlopig GEEN elektro aandrijving in. Uiteraard is het een oud modelletje en vliegt niet zoals de huidige heli's maar de R22 pruttelde prachtig rond en ziet en vliegt er gewoonweg heerlijk uit.

Ik ben dus nu de eigenaar van een heuse Oldie, een Moskito R22 Robinson:

r5.jpg
r6.jpg
r7.jpg
r8.jpg


Ik doe hier voorlopig niets mee maar ik heb genoeg onderdelen om eens wat te experimenteren, ik wil eens onderzoeken of ik deze R22 flybarless kan maken! ik heb extra koppen dus wie weet kan ik wat verbouwen en aanpassen om hem flybarless te vliegen.

r1.jpg

Het andere mechaniek wil ik wel ombouwen naar elektro en zal nog wel wat uitdagingen hebben, ik heb een 1620 kv motor liggen maar heb nog geen flauw idee of deze wel geschikt is. Ik moet een motor steun gaan fabrieken en dat is niet zo'n heel groot probleem, ik heb echter nog geen enkel idee wat voor een motor tandwiel i moet gaan zoeken dat past op het hoofdtandwiel en hoeveel tand dit moet zijn. Daarnaast moet ik dit tandwiel op een of andere wijze op de motor as zien te knutselen. Gelukkig heb ik de beschikking over mijn eigen engineer zie in het bezit is van een draaibank en samen met hem weet ik zeker dat we iets kunnen verzinnen.

r2.jpg
r3.jpg
r4.jpg


Genoeg te doen en ik zal hier mijn vorderingen posten.
 
Mooi project,
zeker met brandstofmotor,
en nog beter zou het zijn met flybarless,
ga ik volgen ! :kwijl:
 
Heel leuk ding! En waarom zou je hem niet brandstof laten, met dat Zimmermann uitlaatje maakt het nauwelijks geluid. Heb ik zelf ook op mijn Heli-Babies.

Waarom flybarless? Hij vliegt toch prima zo en met dat flexibele frame en die gekke stuurbruggen is de kans op succes met FBL elektronica niet erg groot IMHO.
 
Heel leuk ding! En waarom zou je hem niet brandstof laten, met dat Zimmermann uitlaatje maakt het nauwelijks geluid. Heb ik zelf ook op mijn Heli-Babies.

Ik laat de brandstof motor erop zitten en wijzig voorlopig niets aan dit schattige slagroomkloppertje. Ik heb nog een 2e mechaniek en die wil ik wel ombouwen naar elektro, daarnaast heb ik heb ik 2 rotorkoppen extra en wil eens kijken of ik hier iets mee kan om de elektro uitvoering in een flybar versie uit te voeren. Ik heb echter nog geen idee waar ik tegen aan loop als ik een van de koppen ga aanpassen.

Eerst maar eens zien hoe ik de elektro aandrijving erop kan knutselen en vliegend krijgen en dan het volgende .
 
Ik weet niet of je deze site kent (http://www.mhm-modellbau.de/robbe-moskito.php) maar daar staan de onderdelen op die je nodig bent voor de ombouw naar elektro,
ik heb zelf bij mijn eigen moskito de motoras vervangen door een langere en daar de originele koppeling opgemonteerd.
Dit geeft bij het starten een apart geluid.
 
Uiteraard had ik die shop al gevonden maar wil eerst kijken of ik zelf iets kan verzinnen. Maar je dat je de koppeling van de brandstof motor op een elektro motor hebt gemonteerd? Ik ben dat nl zelf in eerste instantie ook van plan maar weet niet hoe ik met de tandwiel verhouding wegkom.
 
Ik ben dat nl zelf in eerste instantie ook van plan maar weet niet hoe ik met de tandwiel verhouding wegkom.

Dat stelt natuurlijk geen ruk voor: selecteer een motor, die met het aantal cellen van jouw keuze op hetzelfde toerental als een brandstofmotor uitkomt.
Reken voor die moskito op 13000~14000 toeren, en ongeveer 1000W continue, dus mikken op een motor die onbelast tegen de 15000 toeren draait op jouw cellenaantal, zit je een heel eind in de goede richting....
 
Back
Top