Na me 2 jaar groen en geel geërgerd te hebben aan de gelijkstroommotor die in mijn BF25 ingebouwd zat brak vorige week dan eindelijk het moment aan dat deze er definitief de brui aan gaf. Met een grote steekvlam aan de bovenzijde gaf het doorslaan van de aardlek en stop en de fijnzekering in de machine aan dat de motor gebakken was.
Tijd voor vervanging van de motor naar een draaistroomvariant.
Nu ben ik niet de eerste die dit meemaakt dus er is op het internet voldoende aan voorbeelden te vinden. Echter vooral in het duits of engels.
Dus vandaar het idee om het hier in Nederlands weer te geven . Mogelijk zijn er mensen met dezelfde machine die tegen hetzelfde idee aan zitten te hikken maar niet weten hoe.
Oorspronkelijk is de machine voorzien van een 600 W (laat je niet misleiden door het plaatje waar 800 W op staat want dit is niet zo) 220 Volt gelijkstroommotor. In de praktijk is het koffiemolen qua geluid, erg onrustig en rauw!
Zowel de motor als de printplaat zijn de twee grootste zwakke punten van de BF25 in mijn optiek aangezien de motor slecht gewikkeld en gebalanceerd is, de koolborstels erg zacht zijn en de printplaat net aan voldoende is voor de 600 Watt van de motor. Bij een beetje zware belasting schieten de vonken van de collectors af en wordt de motor zeer warm bij langdurig draaien (langer dan een uur). Toerental van de motor is 6000 tpm.
Omdat de uitgaande as van de oude motor 10 mm is ben ik daar in eerste instantie naar op zoek geweest ter vervanging, echter zonder resultaat. Bouwvorm 63 leverde een asgrootte van 11 mm op bij maximaal 550 Watt maar deze motor gaat over de 200 euro heen.
Een bouwgrootte 71 motor met een B14 flens komt op een asdiameter van 14 mm met een maximale sterkte van 550 watt. (750 watt kan ook maar is weer schrikbarend duur). Maar dan wel voor een meer schappelijke prijs van rond de 90 euro. De draaisnelheid is 2800 tpm bij 50 Hz.
Volgens de leverancier kunnen deze motoren echter makkelijk langdurig draaien op 80 Hz (= 5000 tpm). Ik ga voor de zekerheid op 70 Hz zitten wat neer komt op 4500 tpm.
Als frequentieregelaar heb ik een Teco 0,75 kW toegepast die 1x 220 Volt inneemt en er 3x220 Volt uitspuugt naar de motor. Ook zijn hiermee de acceleratietijden, decelleratietijden, eventuele remkracht, koppelcompensatie bij lage toeren en schakelfrequenties (4 tot 16 kHz) van de motor in te stellen.
Omdat het tandwieldeel dat om de as zat maar 16 mm groot was en de as 14 mm zou daar te weinig vlees overblijven om er een spiebaan 5 mm in te steken.
Bij Buitelaar een messing reservetandwiel op de kop getikt, hier een 20 mm messing staf op hardgesoldeerd en daarna inwendig op 14 mm uitgedraaid en twee 5 mm madeschroeven aangebracht die in het spiebaandeel van de as van motor vastgezet worden. Op die manier kan het tandwiel met geen mogelijkheid van de as loskomen.
Omdat de uitgaande as langer is dan het origineel heb ik de onderzijde van de oude motor gebruikt als opvuldeel zodat daarin ook de gaten voor de bevestiging van de nieuwe motor zijn opgenomen.
Na het afstellen van de speling tussen de tandwielen ben ik verder gegaan met de elektronica.
Hierbij is alles hergebruikt behalve de potmeter voor de draaisnelheid aangezien deze bij de frequentieregelaar 10 kOhm moest zijn ipv de aanwezige 4,7 kOhm bij de gelijkstroomregelaar.
Na twee avonden noeste arbeid was vanavond het grote moment en dat viel me niet tegen. Het geluid is veel beter nu, scheelt zeker de helft tov het oude systeem en wat vooral opvalt is het verschil in kracht in de machine. Dat is niet te vergelijken met de oude situatie waarbij de motor bij het kotteren of vlakdraaien het soms echt moeilijk had. Daar merk ik nu niets meer van.
Ik heb er echt een nieuwe freesbank voor teruggekregen.
Hieronder de foto's
Links het orginele, stalen tandwiel en rechts de aangepaste messing variant, beide reeds uitgedraaid naar 14 mm.
Madeschroef ter borging in de spiebaan van de motoras
De onderzijde van de oude motor als opvulling door de langere aslengte
Motorgegevens
Motor geplaatst, tijd voor ede elektronica, kijk meteen alle verbindingen maar na want daar zijn de kwaliteitssystemen van de gemiddelde Chinees niet toereikend !
En draaien maar! Op basis van 70 Hz is het maximale toerental bij de hoge gearing 2260 tpm, bij de lage gearing 1130 tpm. Precies op de fabrieksgegevens dus.
O ja! Omdat de draad die vanaf de schakelkast rechts naast de freeskop naar de motor nu niet meer binnendoor maar buitenlangs loopt had ik meteen de kans om een langgekoesterde wens in te bouwen. Een vaste machine verlichting. Ik had al een LED lampje van de IKEA aangebracht (kostte een tientje in de uitverkoop) maar deze gaf echt veel licht op een relatief kleine oppervlakte .
Doordat ik nu plaats over had kon er een extra draad getrokken worden binnendoor waar ik een 20 Watt halogeen keukeninbouwspotje aan vastgehangen heb. Deze zit inwendig vast mbv twee magneten zodat hij er ook makkelijk uitkan ivm onderhoud oid.
Heb er geen foto van maar je ziet wel duidelijk dat de basis van de Z-as nu goed verlicht is.
Tijd voor vervanging van de motor naar een draaistroomvariant.
Nu ben ik niet de eerste die dit meemaakt dus er is op het internet voldoende aan voorbeelden te vinden. Echter vooral in het duits of engels.
Dus vandaar het idee om het hier in Nederlands weer te geven . Mogelijk zijn er mensen met dezelfde machine die tegen hetzelfde idee aan zitten te hikken maar niet weten hoe.
Oorspronkelijk is de machine voorzien van een 600 W (laat je niet misleiden door het plaatje waar 800 W op staat want dit is niet zo) 220 Volt gelijkstroommotor. In de praktijk is het koffiemolen qua geluid, erg onrustig en rauw!
Zowel de motor als de printplaat zijn de twee grootste zwakke punten van de BF25 in mijn optiek aangezien de motor slecht gewikkeld en gebalanceerd is, de koolborstels erg zacht zijn en de printplaat net aan voldoende is voor de 600 Watt van de motor. Bij een beetje zware belasting schieten de vonken van de collectors af en wordt de motor zeer warm bij langdurig draaien (langer dan een uur). Toerental van de motor is 6000 tpm.
Omdat de uitgaande as van de oude motor 10 mm is ben ik daar in eerste instantie naar op zoek geweest ter vervanging, echter zonder resultaat. Bouwvorm 63 leverde een asgrootte van 11 mm op bij maximaal 550 Watt maar deze motor gaat over de 200 euro heen.
Een bouwgrootte 71 motor met een B14 flens komt op een asdiameter van 14 mm met een maximale sterkte van 550 watt. (750 watt kan ook maar is weer schrikbarend duur). Maar dan wel voor een meer schappelijke prijs van rond de 90 euro. De draaisnelheid is 2800 tpm bij 50 Hz.
Volgens de leverancier kunnen deze motoren echter makkelijk langdurig draaien op 80 Hz (= 5000 tpm). Ik ga voor de zekerheid op 70 Hz zitten wat neer komt op 4500 tpm.
Als frequentieregelaar heb ik een Teco 0,75 kW toegepast die 1x 220 Volt inneemt en er 3x220 Volt uitspuugt naar de motor. Ook zijn hiermee de acceleratietijden, decelleratietijden, eventuele remkracht, koppelcompensatie bij lage toeren en schakelfrequenties (4 tot 16 kHz) van de motor in te stellen.
Omdat het tandwieldeel dat om de as zat maar 16 mm groot was en de as 14 mm zou daar te weinig vlees overblijven om er een spiebaan 5 mm in te steken.
Bij Buitelaar een messing reservetandwiel op de kop getikt, hier een 20 mm messing staf op hardgesoldeerd en daarna inwendig op 14 mm uitgedraaid en twee 5 mm madeschroeven aangebracht die in het spiebaandeel van de as van motor vastgezet worden. Op die manier kan het tandwiel met geen mogelijkheid van de as loskomen.
Omdat de uitgaande as langer is dan het origineel heb ik de onderzijde van de oude motor gebruikt als opvuldeel zodat daarin ook de gaten voor de bevestiging van de nieuwe motor zijn opgenomen.
Na het afstellen van de speling tussen de tandwielen ben ik verder gegaan met de elektronica.
Hierbij is alles hergebruikt behalve de potmeter voor de draaisnelheid aangezien deze bij de frequentieregelaar 10 kOhm moest zijn ipv de aanwezige 4,7 kOhm bij de gelijkstroomregelaar.
Na twee avonden noeste arbeid was vanavond het grote moment en dat viel me niet tegen. Het geluid is veel beter nu, scheelt zeker de helft tov het oude systeem en wat vooral opvalt is het verschil in kracht in de machine. Dat is niet te vergelijken met de oude situatie waarbij de motor bij het kotteren of vlakdraaien het soms echt moeilijk had. Daar merk ik nu niets meer van.
Ik heb er echt een nieuwe freesbank voor teruggekregen.
Hieronder de foto's
Links het orginele, stalen tandwiel en rechts de aangepaste messing variant, beide reeds uitgedraaid naar 14 mm.

Madeschroef ter borging in de spiebaan van de motoras

De onderzijde van de oude motor als opvulling door de langere aslengte

Motorgegevens

Motor geplaatst, tijd voor ede elektronica, kijk meteen alle verbindingen maar na want daar zijn de kwaliteitssystemen van de gemiddelde Chinees niet toereikend !

En draaien maar! Op basis van 70 Hz is het maximale toerental bij de hoge gearing 2260 tpm, bij de lage gearing 1130 tpm. Precies op de fabrieksgegevens dus.

O ja! Omdat de draad die vanaf de schakelkast rechts naast de freeskop naar de motor nu niet meer binnendoor maar buitenlangs loopt had ik meteen de kans om een langgekoesterde wens in te bouwen. Een vaste machine verlichting. Ik had al een LED lampje van de IKEA aangebracht (kostte een tientje in de uitverkoop) maar deze gaf echt veel licht op een relatief kleine oppervlakte .
Doordat ik nu plaats over had kon er een extra draad getrokken worden binnendoor waar ik een 20 Watt halogeen keukeninbouwspotje aan vastgehangen heb. Deze zit inwendig vast mbv twee magneten zodat hij er ook makkelijk uitkan ivm onderhoud oid.
Heb er geen foto van maar je ziet wel duidelijk dat de basis van de Z-as nu goed verlicht is.