Ombouw Marblehead naar RC

zeilen met ijs op het water is ook niks joost dus zijn we hier maar met de electronica ,,,rc,,,in de weer het ene er uit het andere er in ,opladenvan accu,s en veel hete koffie.vgr tonsr

Beste Joost
Gaan we aan de Carbon zeker ook gelijk carbon gieken en mooi neerhouder van rond buis met kogellagers om de mast
En ik denk dat het in de toekomst ook wel een mooi kielplaatje komt
Gr Tom

Tom,
Nee geen carbon giek want in tegenstelling tot carbon pijp kan je aluminium wel mooi rond buigen. Alternatief is natuurlijk de omgekeerde giek waarbij de neerhouder boven zit.
Neerhouder met kogellagers lijkt me wat overdreven. Bovendien waar haal je dunne/smalle RVS lager met 14mm binnen gat en afdichting tegen stof/rommel vandaan ?
Kielplaat ook nog niet, lood zit eraan vast, Verder moet ik dat het gat in de boot aanpassen (of de bovenkant van de nieuwe vin) en een carbon vin maken...
Dan heb ik bijna aan een nieuwe boot.Van de oude mal of maar meteen een nieuw ontwerp maken?
Maar ja dan ook maar meteen een nieuwe bulb met een hogere L/D verhouding erbij ? Nee nog even niet.
Maar het is een luike suggestie.

Overigens heb ik vanwege leverings problemen bij Carbon winkel me laten verleiden tot een 12-14 mm buis gewikkeld in plaats van gepultreerd. Echter deze is netzo stijf als de 10-12 mm gepultreerd. Derhalve zal de gepultreerde uitvoering ca 2* stijver zijn als de pull winded. Hopenlijk komt de goede binnenkort.
Groet
joost vs

Joost
Ik haal mijn lagers bij IBN Rotterdam ik heb goede ervaring met deze mensen stuur ze een mail met je vraag misschien hebben ze maten die je nodig heb
Kijk eens naar glijlagers van kunststof bij Igus in Dordt daar hebben ze verschillende soorten
Wat de mast aan gaat 14 mm onder is behoorlijk stijf
Kijk eens bij Bantock op zijn site voor neerhouders daar heb je voorbeelden genoeg misschien haal je daar wat vandaan
Ik hoop dat jij nog eens een M klasse gaat ontwikkelen in de toekomst het mooiste zou zijn als Alex Verheust ook eens zijn gedachten er op los zou laten

Gr Tom

Tom,
Dank voor je nuttige en leuke reactie. Maar, ik neem aan dat je niet IBN (Ghaldoun) maar IBS bedoelt ? Tenminste.. die verkopen kogellagers. Ik heb zelf nog een 10-19 mm RVS, maar zo dun zie ik bij hun niet.
De kueze voor de ca 50% onderste helft van de mast in 14 mm komt van een tabel van Graham Bantock.Ik heb niets beters en er geen ervaring mee. Maar ik mik dan wel op de stijve uitvoering. Erg handig en nuttig al die informatie van hem overigens.
Ik wil ook experimenteren met een ongestaagde mast, Vandaar dat hij nu door het dek steekt.
Neerhouders, inderdaad geeft GB een aantal mogelijkheden. Ik vindt het echter leuk om het zelf te maken en.. de oude draaibank van mijn vader doet goed dienst.
Nog een Nieuwe M klasser bedenken. h'm. Ik heb denk ik wel een grote achterstand als ik zo de ontwikkeling zie (Graham!) en de achtergrond daarvan bekijk.Maar ik waardeer je vertrouwen in het duo Alexander-Joost. Er zijn wel wat problemen, met name in het eenmalig fabriceren van de lichte rompen. Ik zie vreselijk mooie dingen zoals carbon vinnen en roeren gemaakt in een mal die met CNC is gemaakt (in plexiglas of metaal!) mooie carbon dekken met uitsparingen etc. Moeilijk om daarmee te concureren. Kickstarter project van maken ?
Verder ben je meestal een aantal ontwikkelingen verder voor dat je een "winning design" hebt. Maar het blijft leuk en interessant om met de gedachte te spelen en de achtergronden te doorgronden..
Alexander is overigens de weg opgegaan van professioneel jacht/boot ontwerper. Ik ken zijn tarief niet :)

Joost
Als ik de foto's goed bekijkt gaat je mast door het dek heen je staat versteld van hoe sterk de carbon pijpen zijn die je gebruikt vooral de 14 mm en de 12 mm naar de top
In de M klasse en zelfs in de 10 R klasse zeilen ze de wel zonder verstaging alleen de masten boven de 200 cm het zogezegde A tuig standaard zijn er wel bij die met verstaging zeilen maar de B en C tuigen nooit
Wat de lagers betreft even een mail naar info@ibsrotterdam.nl zij kunnen aan lagers komen die ook niet op de lijst staan dat is mijn ervaring met deze mensen
De kielplaat ontwikkeling is de laatste jaren en vooral het maken zo veranderd als je een top kielplaat wil hebben kost het gewoon behoorlijk wat geld er zijn er maar een paar mensen die ze maken in het Rc zeilen wereld en wat jij zegt CNC is ook ingetreden zelfs het 3D printen komt voor
Wat het ontwerpen aan gaat zou het mooi zijn als er een project zou los komen van de TH Delft
En je kan zo goed ontwerp hebben de man/vrouw achter de knuppels moet het toch doen

gr Tom

Tom,
IBS: OK.
In de oude opzet stond de mast op het dek, In de nieuwe door het dek zodat je hem kan inklemmen. Dit mede omdat toen ik de zeilen bij Graham Bantock bestelde ik een beslissing moet nemen. Ik wou dat experiment wel aan. Bovendien blijven de zeilen beter bij het optuigen, boot rechtop in de steun, mast rechtop erin, dan pas de stagen verbinden. Dan heb je geen mast die een beetje los op de grond ligt, vieze zeilen etc.
Tja die vin, lastig om deze precies te maken en dat is nodig vanwege het gekozen profiel en gewenste eigenschappen. Je kan natuurlijk winkelen, maar ik heb wat moeite met de diepe bijna paralelle vinnen. Ik zou eigenlijk meer oppervlak bovenin willen zodat je dwarskracht want minder hellend moment geeft.Waarom doen "ze" dat niet?
Ik begrijp ook dat je de GB vin zelf nog moet afwerken (optioneel) en juist de goed vorm van de neus is belangrijk lijkt me.

Ik zit wel al te denken over een vergelijkende weerstandtest. Is niet al te moeilijk om dat zelf te doen.
Wat bedoel je met "project los komen van TUD" ?
En ja, de beste stuurlui staan aan de wal! Een superschip alleen is niet voldoende.
Groet Joost vs

Er valt weer iets te laten zien. Teweten de mastdoorvoering met het dek en de giek verbinding met de mast.
De dekdoorvoering bestaat uit een onder en een bovenplaat met twee stripjes ertussen. Tussen de platen zit een verschuifbare strip die nauw past. Daardoor hopenlijk weinig last van lekkage. Omdat aluminium op aluminium nogal moeilijk glijdt, tenzij het vettig is, heb ik de onder en bovenplaat van een dun stukje plastic van een blisterverpakking voorzien. Er zit ook een spindel om de positie te fixeren.
De neerhouder van de giek zit aan een te verstellen constructie.Hiermee kan je de mate van "neerhouden" bij aan de wind en voor de wind apart instellen.
Zoals je ziet is het nog niet 100% af, maar zo gaat het worden.
rest volgt.

Bijlagen

• giekophanging.jpg
    giekophanging.jpg
    97,8 KB · Weergaven: 524
  • Mastdoorvoering.jpg
    Mastdoorvoering.jpg
    90,4 KB · Weergaven: 386
de mast construktie voor de giek lijkt wel wat er op mijn schip ook zit joost,alleen bij mij zit er tussen boven en onder een verbinding en onder zit een voet waar waarschijnlijk de neer houder in heeft gezeten deze mis ik helaas.vgr tonsr

De lummel ( scharnier ) van de giek is verkeer , 1 scharnierpunt horizontaal het andere verticaal !
Zo gaat je giek wringen als hij naar boven of onder wil.

Ik vermoed dat die lummel niet zo veel mag scharnieren en dat die neerhaler fixeert in opwaartse en neerwaartse richting (ook ophouder functie dus). Het is wel het overwegen waard een bewust slapper/flexibeler deel te kiezen hier om dat wringen en slijtage te voorkomen.

Neerhouder fixeert altijd in neerwaarts en opwaarts, maar een neerhouder moet je kunnen afstellen om je zeil aan de windsterkte aan te passen.

Lummel beslag
Ach ja, waarom zou ik iets veranderen als het al die tijd goed gewerkt heeft. Er zit genoeg speling om de kleine opwaartse en neerwaartse beweging op te vangen. Zo'n extra scharnier is niet nodig.

de mast construktie voor de giek lijkt wel wat er op mijn schip ook zit joost,alleen bij mij zit er tussen boven en onder een verbinding en onder zit een voet waar waarschijnlijk de neer houder in heeft gezeten deze mis ik helaas.vgr tonsr

Ton aangaande jouw neerhouder. Ik kan me moeijlijk voorstellen dat hij niet in de kist zou zitten. Het zou ook een stukje touw met haakjes en een "bowsie" kunnen zijn. Een bowsie is een klein rondje met 3 gaten waar het touw doorheen loopt. Het kan ook een rechthoekig plaatje zijn, net zoals bij de scheerlijnen van een tent.
Tegenwoordig wordt een wantspanner gebruikt of zoiets wat ik op de foto heb gezet.

zoon neerhouder afstellen, ik denk dat dat bij wedstrijd zeilers wel op gaat, bij plezier zeilers zal dat niet zoon punt wezen ik heb ook op mijn schepen vaste neerhouders zitten echter wel met kogel gewrichtjes zodat het toch soepel werkt.vgr tonsr

Vraagje aangaande de carbon masten
In aluminium mast kan je zo leuk gaatjes boren zonder dat de sterkte echt terug gaat.Op die manier had ik indertijd mijn stagen bevestigd.
Hoe zit dat met (gepultreerd) carbon. Ik heb zo de indruk dat het wel mag mits je er een extra carbon pijpje in hebt gezet. Daar de vezels in langichting lopen ben ik bang dat verbinden met alleen een gat de zaak uit elkaar scheurt als je er aan trekt.
Correct ? en suggesties ?

joost ,bedankt voor de tip ik heb idd zoon klein stukje touw met 2 haakjes en zoonrondje in de zeilenkist liggen,dat kon ik niet plaatsen,zocht naar een vaste neer houder van daar.
weer wat terug gevonden joost.vgr tonsr

Joost, op mijn carbonmast heb ik met rovingmateriaal, zeg maar carbon garen wikkelingen gelegd en deze met epoxy vastgezet(verlijmd...
daarna wat glad geschuurd (je wilt het ook een beetje knap eruit zien hebben) en daarna de gaatjes geboord.

(bij MM doe ik dus altijd een wikkelingetje van dun nylon draad tegen het uitscheuren).

Joost
Zoals Arjan (ahcling) schrijft heb ik het ook altijd gedaan. In het begin met carbon tow, maar later met kevlar, dyneema met epoxy, of zelfs secondenlijm.
De laatste jaren boor ik geen gaten meer, maar gebruik voor ophanging van voor- en evt zijstagen een om de mastbuis passend " giek oog" uit de Bantock catalogus.

Ik merk dat de huidige high modulus mastbuizen prachtig licht en stijf zijn, maar erg gevoelig voor splijten. Dus bij masten opgebouwd uit verschillende buisdiktes erg opletten voor een ruime passing. Als de passing te krap is, is de kans op splijten bijna 100%. Met name opletten bij proefpassen bij op maat schuren. Buizen moeten zonder weerstand in elkaar passen met ruime overlap.

Omwikkelen is heel belangrijk aan de top, als het achterstagbeslag in de buis wordt gestoken. Zonder omwikkelen vrijwel zeker een gespleten buis.

Dit voor de Bantock buizen, die zeer dunwandig, licht en erg stijf zijn.
Kan zijn dat cf buizen uit de vliegerwinkel minder gevoelig zijn?

Back