Ja Wim,
Belofte van verleden jaar("volgend jaar zeil ik je eruit bij de Tour de Fossa"
) maakt schuld. Desondanks ben ik natuurlijk nog maar een "beginner" en moet ik nog veel leren. Voordat ik lichtere loodjes, ander kielen etc overweeg moest ik eerst maar eens gaan zeilen.
Ik worstel nog met langere vin en lichter lood. Verlenging van de vin zorgt voor meer hellend moment vanwege de dwarskracht die lager aangrijpt. Dat wordt dan weer (gedeeltelijk) opgeheft doordat het lood dieper komt. Maar dan ga je het lood weer lichter maken ..... ???? Overigens voeg je ook wat nat oppervlak toe (helaas) . Eigenlijk zou de vin dus weer wat smaller kunnen, maar dan neemt de wrijvingscoefficient toe doordat het Reynolds getal kleiner wordt. Kortom, leuke puzzel. Mogenlijk dat een praktijk proef helderheid geeft.
Vandaag mocht de kleine aan het water snuffelen, kortom een tewaterlating, maar nog zonder motor, zie de foto's.
Voor de zelfbouwers doe ik er ook 3 plaatjes bij met een onderverdeling van het gewicht. Daarin zie je ook dat ik voor de roer servo een klein model heb, wel met metalen tandwielen. Het ding voelt goed aan.
En nu weer snel verder, want ik moet ook nog oefenen en sparren met Ard en zijn nieuwe Spetter. Overigens interessant om de verschillen in bouwwijze te zien.
O ja,
bij de proeftocht bleek dat er bij de voorkant nog een lekje zat. Dat kwam niet tevoorschijn bij het van binnen vullen met water. Nogmaals delen schoongeschuurd en polyurethaan laan er op gesmeerd of eigenelijk ingesmeerd. Nu is hij echt dicht.
Joost vs
Belofte van verleden jaar("volgend jaar zeil ik je eruit bij de Tour de Fossa"

Ik worstel nog met langere vin en lichter lood. Verlenging van de vin zorgt voor meer hellend moment vanwege de dwarskracht die lager aangrijpt. Dat wordt dan weer (gedeeltelijk) opgeheft doordat het lood dieper komt. Maar dan ga je het lood weer lichter maken ..... ???? Overigens voeg je ook wat nat oppervlak toe (helaas) . Eigenlijk zou de vin dus weer wat smaller kunnen, maar dan neemt de wrijvingscoefficient toe doordat het Reynolds getal kleiner wordt. Kortom, leuke puzzel. Mogenlijk dat een praktijk proef helderheid geeft.
Vandaag mocht de kleine aan het water snuffelen, kortom een tewaterlating, maar nog zonder motor, zie de foto's.
Voor de zelfbouwers doe ik er ook 3 plaatjes bij met een onderverdeling van het gewicht. Daarin zie je ook dat ik voor de roer servo een klein model heb, wel met metalen tandwielen. Het ding voelt goed aan.
En nu weer snel verder, want ik moet ook nog oefenen en sparren met Ard en zijn nieuwe Spetter. Overigens interessant om de verschillen in bouwwijze te zien.
O ja,
bij de proeftocht bleek dat er bij de voorkant nog een lekje zat. Dat kwam niet tevoorschijn bij het van binnen vullen met water. Nogmaals delen schoongeschuurd en polyurethaan laan er op gesmeerd of eigenelijk ingesmeerd. Nu is hij echt dicht.
Joost vs