Ombouw MF70 naar CNC

Discussie in 'CNC' gestart door wiggie, 5 mrt 2012.

  1. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Mijn MF70 staat al jaaaaaren op de plank aangezien dit mijn eerste werkmachine was waarmee ik dacht ook wat grotere gaten te kunnen boren dan 3 mm en het motortje daar niet zo over dacht :).

    Bij Jankraak zag ik echter wat een ombouwset naar CNC voor een mogelijkheden voor me zou kunnen openen in de hobby.

    Na een half jaar op de achtergrond te hebben gespeeld heb ik afgelopen maand de knoop doorgehakt dat de MF70 naar CNC omgebouwd gaat worden.

    De ombouwset van Usovo stond me qua prijs echter tegen, het moet wel een hobby blijven natuurlijk.
    Bij de plaatselijke dumphandel toevallig tegen drie gelijkwaardige stappenmotoren, grootte NEMA 17 aangelopen met een maximake stroom van 1,5 A per stuk op 24 Volt en een stapgrootte van 1,8 graden.

    Via Ebay een chinees stappenmotorbordje besteld wat al een project op zich wordt aangezien daar ook het nodige aan veranderd moet worden om het goed te laten werken. Ook hier geldt dat internet je vriend is. Er is zoveel over het TB6560 bordje te vinden.

    De motor is vervangen door een borstelloze variant aangezien deze met regelaar (originele was ook kapot) een stuk goedkoper was dan de originele proxxon variant. Scheelt de helft !.

    De stappenmotoren zitten er ondertussen op, er zal genoeg aan fout zijn maar het is voor mij een leerproces . Ben ondertussen ook begonnen met 3D tekenen wat me redelijk afgaat.
    Zijn er nog voorkeuren voor programma's die de freespaden maken. Ik heb nu met MeshCAM en ArtCAM lopen klooien en om heel eerlijk te zijn bevallen ze beide niet echt.
    [​IMG]
     
  2. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Hmm, interesant, ik heb ook een mf70 !
     
  3. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.978
    Locatie:
    Rottevalle
    ik werk met EMC2, als je er aan gewent bent vind ik het een perfect programma.

    plus dat het gratis is.
     
  4. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Het grootste nadeel van emc2 is dat het alleen onder linux draait. ALhoewel dat nu ook weer niet zo'n groot nadeel is tov Windows. :)
     
  5. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.978
    Locatie:
    Rottevalle
    Linux draait ook op verouderde systemen lekker stabiel en er is een grote groep gebruikers die support kan geven.
     
  6. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Absoluut maar ik ga met een Pentium 4 van vijf jaar oud met XP erop ook niet echt op de grenzen van het systeem zitten denk ik. Het enige dat het beestje moet doen straks is het laten draaien van Mach 3.
     
  7. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Korte update:

    Chinees bordje was geen succes, ondanks de gedane verandering conform de aanwijzingen op de diverse fora niet het gewenste resultaat bereikt. Wel de magische witte rook! Dat dan weer wel.

    Je moet natuurlijk ook niet teveel verwachten van € 35,- maar uiteindelijk blijkt het weggegooid geld.

    Zit nu aan linisteppers te denken. Voordeel hiervan is dat het vervangen van elektronische componenten niet erg veel kosten als er iets fout gaat.
    PIC Linear Stepper Motor Controller

    ArtCAM is trouwens wel mijn beste keuze wbt het omzetten van tekeningen naar toolpaths (om er maar eens een engelse term tegenaan te gooien)
    Wordt vervolgd:
     
  8. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Ondertussen nieuwe drivers aangeschaft via stappenmotor.

    Dit zijn drivers die minimaal 0,21 A en maximaal 1,5 A kunnen sturen op maximaal 36 volt. Aangezien de stappenmotoren maximaal 1,4 A mogen hebben voldoen ze dus prima. Ze zijn voorzien van optocouplers om zowel de drivers als de PC te beschermen mocht het fout gaan ergens.
    Ook heb ik er een breakoutboard bij genomen waarmee de verbinding tussen de parallele poort en de drivers wat makkelijker te maken is.

    Voor de rest is het veel zelfbouw (we blijven modelbouwers nietwaar?) dus de behuizing wordt gemaakt van 1,5 mm aluminimum voor de boven-, onder-, achter-, en voorzijde terwijl de twee zijkanten van 10 mm aluminimum worden gemaakt. Op deze manier dient de behuizing ook als koelelement waardoor ik hopelijk geen ventilator oid nodig heb.
    Als voeding dient een 24 Volt 3,5 A laptopvoeding die precies in de sokkel van de Z-as past en je er niets meer van ziet straks.
    Eindschakelaars zijn microswitches die nog aangebracht moeten worden.
    Hier een tussenstand van de werkzaamheden.

    [​IMG]
     
  9. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    IT's ALIVE !!!!!!

    Zoals de titel al doet vermoeden zit er beweging in het geheel sinds gisteren.
    Aansluiten is een eitje maar ik had in het begin nog wel wat problemen met de instellingen goed te krijgen.Het bleek uiteindelijk een vuil signaal op de enable-lijn te zijn waardoor de X en de Z-as niet lekker liepen.

    Mach 3 draait nu op 45000 Hz kernelspeed en hier haal ik maximaal 843 mm/m1 mee op basis van 3200 stappen per omwenteling.
    Ik moet Mach nog updaten naar de laatste versie zodat ik hoger in de kernelspeed kan gaan. De drivers kunnen maximaal 200 kHz aan. Of de PC dat net zo leuk vindt valt te betwijfelen (Pentium 4 op 2 gHz).

    Maximale stroom staat nu begrensd op 0,63 A wat meer dan genoeg is. De motoren worden maximaal handwarm en de drivers helemaal niet.

    ZIe het filmpje hieronder

    MtzNxuK7Ckg[/media] proxxon MF70 CNC - YouTube

    Ik ben er ondertussen ook achter waarom het chinese bordje overleed. Het was Human-error helaas. Bij het solderen van de aansluitingen in de stekkers heb ik de kabelafscherming niet voldoende verwijderd waardoor deze ervoor heeft gezorgd dat de motorpolen werden kortgesloten. Aangezien het bordje niet is voorzien van een beveiliging hiertegen waren de driverchips heel snel doorgebrand op deze manier.

    ALs laatste de kosten van het geheel.

    Nu bem ik in het bezit van een draaibank en freesbank dus dat scheelt natuurlijk.
    Reken ik puur de materiaalkosten door en laat ik het chinese bordje buiten beschouwing

    Borstelloze motor met regelaar en servotester inclusief verzending: € 55,-
    Voeding borstelloze motor, 15 Volt, 6,5 A: Oude laptopvoeding -> gratis
    Stappenmotoren Nema17 1,4 A, 1,8 gr./stap: Dumphandel €3,50/stuk € 10,50
    Drivers: 1,5 A, 36 Volt max. 3 st. a € 29,95 € 89,85
    breakoutboard € 8,95
    Voeding stappenmotoren, 24 Volt 2,3 A, oude laptopvoeding gratis
    klein materiaal tbv steunen, koppelingen, schroeven e.d. € 20,-
    Totaal € 184,=

    Ik vindt het een leuke prijs voor alles zo, reken je motorupgrade niet mee kom je zelfs op € 130,= uit.

    Volgende stap is het uitvogelen hoe ermee te werken, zodra het eerste werkstuk gemaakt gaat worden zal ik het jullie laten zien.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  10. woujaco

    woujaco

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    268
    Locatie:
    Bedum
    Ziet er goed uit:)

    Even een handleiding van het ombouwen:p Dan kunnen meerdere mensen zon mooi goedkoop bankje maken (A)
     
  11. jankraak

    jankraak

    Lid geworden:
    22 jan 2005
    Berichten:
    647
    Locatie:
    Den Helder "Netherlands"
    ik heb zelf ook de mf70 omgebouwd naar cnc, met het USOVO pakket.
    werkt fantastisch ( de ondewrdelen zijn te zien op het topic:
    rainbow-schaal-1-19-a-26
    of op mijn site: kraakmodelbouw.com , "rainbow JH2"

    de software die ik gebruik is Aspire van vectrc en mach3
    Aspire werkt prachtig en makkelijk, zowel voor 2D als voor 3D.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Uploaded with ImageShack.us
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  12. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Ik zie nog toekomst in mijn bijna niet gebruikte mf70!!
     
  13. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Vandaag lekker lopen stoeien met instellingen freesjes.

    Eindelijk eens een mooi steuntje voor mijn BA tapjes. Toch veel netter dan alles bij elkaar geraapt in een doosje.

    [​IMG]
     
  14. mjfdassen

    mjfdassen

    Lid geworden:
    19 feb 2009
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Landgraaf
    Ik heb exact hetzelfde: ooit een MF70 gekocht en nooit mee gewerkt. Ik heb hem sinds afgelopen week omgebouwd naar CNC (NEMA23 en TB6560 op een 24V PU) en een wereld gaat voor je open. Ondertussen heb ik ook al wat "luxe"-probleempjes verholpen; zoals een eenvoudig te (de-)monteren stofafzuiging van een 32mm PVC-knie.

    In ieder geval heel veel plezier ermee!
     
  15. woujaco

    woujaco

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    268
    Locatie:
    Bedum
    Mag ik vragen wat voor type brushless motor u er in heeft zitten en waar u dit gekocht heeft ?
     
  16. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
  17. woujaco

    woujaco

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    268
    Locatie:
    Bedum
    Dankje:) En hoe heb je die plastic koppeling verwijderd van de as dan. of heb je die vervangen ?
     
  18. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Die plastic koppeling zit vastgegoten aan een metalen deel dat in de as geschroefd zit . Je moet hem dus losdraaien. Het zal niet heel makkelijk gaan maar het kan dus wel. Ik heb daarna het plastic deel afgedraaid naar 8 mm. Daar zit dan weer een koppelingsbus op die naar de motoras gaat. De uitlijning daarvan is heel kritisch ivm trillingen. Dat is ook de reden dat proxxon het systeem toepast wat er nu inzit, met het tandwiel.
     
  19. woujaco

    woujaco

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    268
    Locatie:
    Bedum

    U heeft het nu over de spindel ? die wil er dus ook af, is dat engelse draad wat daar op zit? hoe klem je dat, want breekt volgens mij redelijk makkelijk..

    En op de motor as zelf van de motor, hoe heeft u die er af gehaald? of vervangen door een andere koppeling?(ik lees nu beter, u heeft dus idd een koppeling gebruikt, heeft u daar fotos van ?)
     
  20. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    http://www.zujeddeloh.de/download/PROXXON_Mikro_Fraese_Art-Nr._86040110.pdf

    Omdat er toch nog vragen zijn heb ik de handleiding van de MF70 hierboven gelinkt staan.

    Ga je daarin naar de laatste pagina zie je een uitgewerkte tekening staan van de freeskop. Ik kan het niet mooier tekenen denk ik.

    Onderdeel 60 is de freesas, die loopt rond in twee lagers. Tussen de lagers zit een bus (onderdeel 59). Aan de bovenzijde van de freesas zit onderdeel 57, dat is gedeeltelijk van metaal met een schroefdraad M6 waarmee het vastgeschroefd zit in in de freesas. Om het metalen deel zit kunststof gegoten (het groene kunststof wat je ziet als je de motor verwijderd) en daarop zit de ventilator geklikt. Als je onderdeel 57 wil verwijderen moet je daar dus kracht op zetten terwijl je onderdeel 60 tegenhoudt met een sleutel 13. Omdat de machine waarschijnlijk al belast is geweest zit de schroefverbinding al goed vast, het losdraaien gaat zeker niet vanzelf maar kan dus wel. Het is gewoon normaal draad. Van bovenaf gezien is tegen de klok in draaien dus los en met de klok mee vast.
    Omdat het kunststof deel door het losdraaien misschien vervormd (bij mij wel iig) zal je die dus weer netjes rond moeten krijgen door dit af te draaien naar bijvoorbeeld 8 mm (zoals ik het gedaan heb) of naar eigen inzicht natuurlijk. Op die maat zet je dan een verbindingsbus naar de nieuwe motoras om ze te koppelen met elkaar.

    Hieronder een fotootje van de onderdelen 60 en 57 met daarop de ventilator. Niet van mezelf trouwens maar van het internet afgeplukt.
    Nu dat ik de koppeling goed trillingsvrij heb ga ik er liever niet aan klooien voor (ver)bouwverslag. Da tis me iets teveel werk van het goede. ;)

    [​IMG]

    Hier ook nog de link naar het volledige ombouwverslag van iemand die de freesas heeft vervangen voor een ER11 as met behoud van de standaardmotor. Zodoende kan je normale frezen gebruiken met een 6 mm schacht. Die zijn veeeeeeel goedkoper dan de Proxxon varianten. Zet wel je spaanse pet op of laat de pagina vertalen door G..gle.
    Proxxon MF70 con pinza ER11??

    Als er nog meer vragen zijn dan hoor ik het wel.
     

Deel Deze Pagina