Ombouw MX-16S / MX-12 met Corona 2,4 Ghz module !!!

Discussie in 'Model elektronica' gestart door prop-er, 23 okt 2008.

  1. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.015
    Locatie:
    Moordrecht
    Laatst bewerkt: 23 okt 2008
  2. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    aha interessant. de syntheser wordt zo uitgeschakeld?
     
  3. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.015
    Locatie:
    Moordrecht
    De auteur schrijft dat hij een wisselschakelaar tbv de plus en min gebruikt, maar dat gelijktijdig gebruik van 2,4 en (in dit Franse geval) 41mhz waarschijnlijk mogelijk zou zijn.

    Bij de MX-12 bleek het niet mogelijk de signaalkabel ononderbroken te laten. Deze dient dus ook over een wisselschakelaar gevoerd te worden. (=tricky)
    Gelijktijdig gebruik is hier dus niet mogelijk.

    In dat geval zeker niet besparen op de kwaliteit van de schakelaar!
     
    Laatst bewerkt: 23 okt 2008
  4. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    abootje bij deze
     
  5. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    welke set heeft die gebruikt voor de 2,4ghz? zie alleen maar met behuizing
     
  6. Manuel

    Manuel Guest

    Misschien toch eens proberen :)
     
  7. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.015
    Locatie:
    Moordrecht
  8. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.015
    Locatie:
    Moordrecht
  9. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.015
    Locatie:
    Moordrecht
  10. robert14

    robert14 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    5.709
    Locatie:
    Warffum
    even een voorbeeld, ik heb een mx16 op de 40/41mhz band, als ik hier dus een 2.4 corona inbouw, kan ik zus ook nog gewoon de 40/41 gebruiken en ook als ik wil de 2.4ghz als ik het goed begrijp?? zo ja dan zou dat wel mooi zijn!
     
  11. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.015
    Locatie:
    Moordrecht
    Je begrijpt het goed!

    Die laatste site geeft overigens wel aan dat het niet altijd zo eenvoudig uit is te voeren als het in eerste instantie lijkt.

    Voor dit geld is het op zich wel een experimentje waard...
     
  12. Aaalie

    Aaalie Guest

    Hey Robert,

    idd, met de MX 16 is het niet al te moeilijk mogelijk. Het meest lastige is om een makkelijke en goede antenneverlenging te vinden om je antenneuitgang buiten de zender te krijgen.
    Wil je met de 2,4 Ghz vliegen, dan kies je bij het aanzetten van de zender om het HF module uit te laten. Er word dus blijkbaar wel een signaal gemaakt door de zender, wat op zich logisch is omdat je zonder HF module wel met een kabeltje alle functies in je model kan laten werken. Om de 2,4 Ghz dus te laten werken hoeft deze alleen nog maar spanning te hebben (extra ingebouwde schakelaar).
    Wil je alleen 35/40 Mhz vliegen, dan zet je de zender aan en kies je wel voor het inschakelen van je module en laat je de 2,4 Ghz gewoon uit.
    Je kan ook kiezen om simultaan te gebruiken, gewoon alletwee aan!

    Eigenlijk heel eenvoudig, maar dat is vaak zo met alle goede ideën. Het lijkt mij de moeite waard om dit eens te proberen met de Graupner IFS module. Tevens ben ik ook nieuwsgierig of het is toegestaan (wet en regelgeving) op deze manier, i.v.m. verzekeringen!

    Greetz, Aldert
     
  13. michiel b

    michiel b

    Lid geworden:
    26 aug 2003
    Berichten:
    3.065
    Locatie:
    Eindhoven, Noord-Brabant
    Bij het gebruik van beide modules tegelijk, is het stroomverbruik bijna 2x zo hoog. Dus je accu is ook een stuk sneller leeg.
    Aangezien je er toch niet veel aan hebt, zou ik ze dus ook niet beide tegelijk gebruiken.

    Zoals Aaalie(Aldert) al zegt, de kabel naar de 2,4GHz antenne is erg kritisch. Deze mag je niet zomaar verlengen met een normaal stuk kabel. Dat moet een coax-kabel zijn met de juiste impedantie(50Ohm?)
    Het makkelijkst is dus om die vergulde connector op het module rechtstreeks naar buiten te voeren. Maar dat zal niet passen ben ik bang.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  14. robert14

    robert14 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    5.709
    Locatie:
    Warffum
    eigenlijk klinkt dit best interesant maar ik denk dat het garantietechnisch niet helemaal kan? dan vervalt je garantie op je zender natuurlijk en die hbe ik nog niet zo lang. misschien ergens een keer een goedkope 2e handse mx12 opscharrelen en die gewon ombouwen voor standaard op de 2.4ghz band
     
  15. H. de Winter

    H. de Winter

    Lid geworden:
    23 sep 2007
    Berichten:
    491
    Locatie:
    Deventer
    Of je koopt gewoon een 2e hands ff9. mx-.. of WFT zender met moduul. Kun je 2 kanten op zonder dat de garantie vervalt. Maar jullie hebben gelijk, als je wilt knutselen kun je een mx 12 leuk ombouwen voor weinig geld. Ik heb nog een complete (nieuwe) corona set liggen, misschien dat ik de exercitie nog eens doe.
    Een Hitec moduul zender kopen kan trouwens ook. Dan heb je voor 89 euro een combinatie 2.4 Ghz. en 35 Mhz. die zo uit de winkel komt

    Ik heb nog een Robbe Mars zender liggen. Ruimte genoeg in de behuizing. Weet iemand (Jahre?) wat hiervan de pinbezetting in het moduul is? Wellicht is een retro Mars 2.4 ghz. ook wel een leuke optie :)
     
  16. robert14

    robert14 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    5.709
    Locatie:
    Warffum
    ik heb hier nog een simpele 4 kanaals zender liggen en nu wordt ik eigenlijk wel benieuwd of het daarmee ook al lukken. hoe kan ik dat makkelijk zien? alles zit op 1 printplaat
     
  17. robert14

    robert14 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    5.709
    Locatie:
    Warffum
    niemand??
     
  18. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    is het met een 2,4ghz ook mogelijk tussen meerdere ontvangers te schakelen? en bevat een 2,4ghz ontvanger ook standaard ingebouwde failsaves? dit omdat ik graag snel tussen meerdere modellen wil kunnen blijven schakelen. zonder het model uit te hoeven zetten.
     
  19. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    iemand?
     
  20. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.354
    Locatie:
    Woerden
    Dan zal je eerst moeten uitleggen wat je wilt want je vraag zegt mij niets. Ik zou echt niet weten wat voor antwoord ik daarop zou moeten geven.
    Alleen de fail safe. Alleen die systemen die gebruik maken van een soort PCM hebben een fail safe. Wanneer je een "gewone" zender ombouwd (een andere module erin) dan heb je dezelfde functies als voorheen en dus geen fail safe.
     

Deel Deze Pagina