ombouw naar zeilboot

• Topicstarter Topicstarter prakkie
  • Startdatum Startdatum
P

prakkie

Guest
hallo allemaal.

Enige jaren geleden kocht ik bij Cornrad een model van een één of ander kustwacht boot (tracker heette het en word nu nog verkocht).

298034_BB_00_FB.EPS.jpg

door geld en tijdgebrek destijds is het ding nooit afgekomen en heeft de romp (ik schaam me dood) zelfs nog als plantenbak dienst gedaan.

nu ik echter weer de tijd en geld er voor heb wilde ik er weer mee beginnen.
van de oorspronkelijke dek en kajuit is niets meer over.
nu wil ik dat ding ombouwen naar een leuk motor zeilertje. maar ik weet eigenlijk weinig tot niets van de tuigage af.

wie kan mij daarbij helpen?

de romp is 1.20 m lang en 38 cm breed. masthoogte wordt ong 1.50 m
er komt een 3.5 mm triplex dek op met een open kuip aan de achtersteven. daarvoor komt een kajuit en verder word het uitgerust met zij-zwaarden. het zal er maf uitgaan zien. maar ik denk dat het wel een leuk schuitje gaat worden

met die romp zal je nooit een goede zeiler bouwen, maar zoals je al zegt: een motorzeilertje..

aller eerst heb je niet zo zeer tuigage nodig, tenzij je er alleen mee voor de wind wilt zeilen..

een kiel of een zwaard (of meervoud) is noodzaak.

als je dat hebt gemaakt is tuigage een simpel iets: mast van een rondhoutje. als je wilt met stagen (lijnen om de boel omhoog te houden) maar is geen must. een giek is handig: (balk onderaan het zeil) en een schoot met een servomotor (lijn om het zeil te besturen)

meer zeilen is mogelijk. zelfs met maar 1 zeilservo.

maar eerst zorgen dat je boot niet "overdwars" door het water kan.
een flinke kiel (liefst lang, smal en diep, met een druppelvormig gewicht onderop)

succ6

mvg Rico

de kiel kan nog leuk worden.
het is mijn bedoeling om een zo min mogelijk diepgang te hebben.

ondertussen heb ik eens elders op dit forum rondgesnuffeld. en die duikboot bouwers hebben mij op een idee gebracht. (dit is echt maf)

iedere duikboot heeft een diepte roer
maar als je de vinnen niet goed trimt, gaat die schuit net als een vliegtuig rollen

als ik nu een dergelijk rolroer nu eens monteer, en dan net boven de waterlijn, dan kan ik die zijwaardse krachten toch ook compenseren ten einde de boot stabiel te houden?

situatieschets:

ship helt over door de werking van de wind en zeilen.
laat men nu het rol roer aan de lage kant achterover kantelen dan wordt daar de waterstroom afgebogen naar beneden en ontstaat er onder het roerblad een opwaartse druk die het schip weer recht duwd. aan de andere zijde gebeurd het tegenovergestelde.
eventuele drift word opgevangen door het richting'sroer.

feitelijk een boot met vliegtuig besturing alleen ontbreekt dan het hoogteroer

het systeem heeft 2 nadelen:

1 zoals al is genoemd, eventuele zijwaartse drift word niet opgevangen en zal met het gewone roer gecompenseerd moeten worden.

2 het schip word door de extra weerstand op de roerbladen geremd, en zal wanneer het roer in actie komt ook langzamer gaan varen.

Hoi Prakkie,

Het is een zeker een creatief idee dat roer.
Het gaat echter niet werken:
Om de drift ("verlijeren" zegt men in de zeilsport) tegen te gaan, zal je tegen de wind in moeten sturen. En hoe meer je tegen de wind instuurt, hoe kleiner de de voorwaardse (zeil)component wordt en des te groter (relatief gezien) de zijwaardse component. Waardoor je nog meer tegen de wind in moet sturen etc, tot je scheepje stil ligt.

De roerbladen voor de opwaardes druk zullen je scheepje zeker gaan remmen.
Wellicht zou je een over het dek verplaatsende (zware) bemanning kunnen creëren (er bestaan al rc-zeilbootjes die dat systeem gebruiken).

Wellicht is gewoon een lange -in langsrichting geplaatste- ondiepe kiel, de makkelijkste oplossing: je schip zal dan niet snel kunnen wenden, maar het werkt wel. Dat systeem zie je onder zeilsloepen.

Je zou ook kunnen denken aan kimkielen: aan weerszijde van het schip aangebrachte kielen (die onder +/- een hoek van 45 graden naar beneden staan): Dit systeem zie je onder allerlij schepen die gebouwd zijn om droog te kunnen vallen (op het wad bijvoorbeeld).

Ik hoop dat ik je op wat ideeën heb gebracht.

Succes ermee. JP

ff een impressum:

't ziet er nog wat krakkemikkig uit maar het begin is er.
er zal nog wel een hoop gaan veranderen voor het echte eindresultaat er is.

Afbeelding013.jpg

geen commentaar op de houten winch deze is slechts voor test doeleinden, en er zal dan ook niet mee gevaren worden.

Afbeelding011.jpg

voorproefje v.h. roer.
met de romp ben ik zowiezo nog wel een tijdje zoet.
de oude gaten voor de schroef assen moeten nog worden gedicht, evenals de gaten op de plaatsen waar de oorspronkelijke roeren hebben gezeten.

Afbeelding009.jpg

de mast word gehaald uit een oude vishengel die in de schuur slingerde
licht en sterk. zoals het er naar uit ziet zal de totale hoogte zo'n 1.65 m zijn, waarvan de mast zo'n 1.45 m zal zijn.
voor het gemak van het transport maak ik de mast neerklapbaar door deze tussen 2 voetstukkken in te zetten. tevens is de mast doordat het ooit een hengel was inschuifbaar

ik heb nog wel een vraagje over die kim-kielen.
moeten deze nog verzwaard worden aan de onderzijde of kunnen deze
meteen gemonteerd worden.

ben trouwens ff aan het snuffelen geweest, en zeg het mij als deze stellingen niet kloppen. ik ben immers geen scheepsbouwkundige.

1 de romp

(A) vorm:
Platbodems en knikspanten zijn stabiele bodems voor een zeilschip.
door het grote draagvlak van deze rompen, zijn deze moeilijk tot zeer moeilijk te kapzijsen. Hoe ronder de romp hoe onstabieler het schip.
hoe platter, hoe stabieler. het is dus de kunst om de romp zo plat mogelijk te houden.

(B) gewichtverdeling:

hoe meer gewicht onder de waterlijn hoe stabieler het schip is.

2 de kiel /zwaarden

functies:

(a) stabiliteit:
door extra gewicht onder de romp (dus beneden de waterlijn aan te brengen) wordt de stabiliteit van de romp verhoogt.

(b) koershandhaving:
kielen en zwaarden voorkomen dat het schip gaat driften (verlijeren).

het plan aan de hand van deze stellingen: (mits juist)
de motorzeiler die ik aan het bouwen ben, is een knikspant die bij de boeg
als een vrij scherpe V begint, en waarvan de hoek richting middenschip steeds groter wordt.
vanaf het middenschip tot aan de achtersteven is deze hoek zo groot dat
deze nagenoeg sprake is van een platbodem.

het meerendeel van het gewicht komt beneden de waterlijn.
en zal bestaan uit 2 12v 7 Ah accu's die elk zo'n 1.5 kilo wegen.
om de waterlijn goed uit te lijnen is totaal zo'n 9 Kg nodig.
slechts 2 kilo daarvan bevind zich boven de waterlijn.

al de bovenstaande stellingen juist zijn zouden in principe de kiel weggelaten kunnen worden, en kunnen worden volstaan met enkel 2 zij-zwaarden om het verlijeren tegen te gaan.

toch? :roll:

er.....

zijzwaarden. jah. tis wel een extra dimentie aan het zeilen. voor het overstag gaan laten zakken anders wordt door de stuwing het zwaard tegen de romp gedrukt en gaat die niet meer omlaag of omhoog. dus timing is essentieel

waarom is trouwens diepgang een probleem?

platbodems (alle zwaardboten) hebben een hoge beginstabiliteit, een heel lage eind..
dwz ze hellen niet zo snel. maar áls ze gaan liggen ze om

een kielboot heeft een lage beginstabiliteit, bij een beetje wind liggen ze schuin, maar een heel hoge eindstabiliteit. en bij een waterdichte romp, een lange kiel met een gewicht er onder, zelfs zelf herstellend.
(komt vanzelf weer rechtop)

wat érug fijn is bij een modelzeilboot. scheelt veel natte voeten.

dus ik zou gaan voor de oversized steekkiel met een ballast blok onderaan (druppelkiel)

is je diepgang écht steekhoudend, dan voor de langscheepse kiel zoals bij op kustzeilers (of kimkielen) maar je hebt een vreselijk instabiele boot.
realiseer ook dat bij elk bochtje je boot zo'n beetje stil ligt. en het ís al niet zo'n snelle romp... een stilliggende zeilboot verlijerd trouwens ook alleenmaar.

zijzwaarden? ik zou het niet doen.. boot is bijna onbestuurbaar als je je zwaard mist. ben je te laat, dan komt de kracht op je lijzwaard van de verkeerde kant en kan beschadigen of afbreken. je loefzwaard gaat niet meer omlaag wat dat weer versterkt (je verlijerd maximaal!)

ik ben even nieuwschierig naar je kennis en ervaring met zeilen..
dat is namenlijk wel de grondslag voor het bouwen van een zeilboot.
gezien dat rolroerverhaal betwijfel ik of je überhaubt wel eens gezeild hebt...???

prove me wrong, no offence!!

mvg
Rico.

Theoretisch werken die "rolroeren" natuurlijk wel.
Het argument van vergrootte weerstand klopt niet, want je kiel zit ook onder water en die geeft ook weerstand. De kiel wordt vervangen door de rolroeren, dus dat zou gelijk blijven.
Blijven over: het verlijeren en de stabiliteit.
Verlijeren: heb ik niet zo veel kennis van. Moet ik aan anderen overlaten.
Stabiliteit: zoals gezegd: theoretisch zou het wel werken, maar ik denk dat dit alleen het geval zal zijn wanneer de rolroeren diep genoeg zitten. Zie dezelfde toepassing bij grote cruiseschepen als de QM2.
2 problemen: zo een rolroer werkt beter naarmate de snelheid hoger is, en je zit vlak onder de waterlijn, waardoor je effect veel geringer is. (Water zal er overheen "spetteren"
Verder denk ik dat je behoorlijk grote rolroeren moet hebben om de krachten te kunnen compenseren. Zoe even aan gerekend moeten worden.

Al met al waard om er een expiriment mee uit te voeren, maar met aan andere romp dan die jij nu hebt.

Probeer eens te kijken naar andere modelzeilschepen als bijvoorbeeld de Mistral. Dit soort modellen worden ook gezeild met een ondiepe, lange kiel, zoals hiervoor al is beschreven.
Ik denk dat, in dit geval, deze oplossing de beste is.

Succes,

Wim

ah, ik snap het. stabilisatoren én een kiel. er.

hoe lager de snelheid, hoe hoger de invalhoek van de stabilisatoren= meer weerstand = minder snelheid. dus meer invaloek..
visueuse circel :!:

maar nu: hoe hoger de snelheid, hoe lager de druk in de zeilen, dus de boot gaat rechterop varen, = meer zeiloppervlak, dus meer snelheid enz.
klinkt beter eh ;)

werkt idd prima bij een schip waar de stabilisatoren zo'n klein percentage is van de voorstuwing en bewegende massa. een zeilschip echter... hmm

door er een zeilboot van te maken heb je een heel ander type boot nu.

ik vraag me af of het nog relevant is op een 9kg zware boot te maken gewoon voor de waterlijn juist te hebben.

het lijkt me echt het simpelst de boot zelf zo licht mogelijk te maken en er een druppelkiel onder te zetten.

hoe minder waterverplaatsing, hoe sneller ie gaat he...

Patrick

gewoon een andere romp bouwen 8)

even uittekenen op A0 1:1
triplex spanten figuurzagen, balsa strips 1mm x 10mm voor beplanking, say.. 3 lagen? beetje plamuur, lak en verf..

:) iets meer werk, maar dan is het tenminste iets waard!!

zal eens kijken of ik nog een fototje kan posten voor mijn langetermijn project: RC brig inaanbouw, romp = bijna klaar. 1e x beplankt en binnenkant waterproof gelakt.

lator!
Rico

wel,

ik begrijp dat prakkie iets wil bouwen dat uniek is - gewoon voor de uitdaging, ik ben zelf ook aan zoiets bezig.

maare...

mijn zeilboot basic jolle is gebouwd in 2 weken en dat is een getest ontwerp. Er zijn nog andere plannen op het internet die in enkele weken een zeilboot opleveren.

het voordeel van prakkies boot is dat je een motor kan inbouwen, maar zelfs dan kan bijna in alles.

ik ben zelf aan het denken een IOM te maken of nog iets groter. budget en tijd zullen het uitwijzen.

mijn ervaring met de jolle is dat het allemaal wel gaat hoor... maar dat eenmaal aan de waterkant het niet echt snel genoeg gaat vergeleken met een meer profesioneel ontwerp... en dan is de leut er snel af.

bij ons varen grotere zeilboten en die hebben toch allemaal een kiel met lood in, op die grotere boten zitten ongemeen grote krachten met zeiloppervlaktes van meer dan een meter.

als ik zie hoe snel die gaan (sneller dan een windstar) en hoe die overhellen ... dan denk ik dat prakkie beter geen te grote zeilen steekt als ie geen kiel heeft.

P.

In principe moet het mogelijk zijn om zonder kiel of wat ook te varen. Het hangt gewoon af van de gewichtsverdeling. De theeklippers (Cutty Shark) hadden in 1/1 ook geen kiel, alleen ballast in de romp.

gezien dat rolroerverhaal betwijfel ik of je überhaubt wel eens gezeild hebt...???

tot nu toe alleen met punters.
maarja de eerlijkheid gebied mij te zeggen dat feitelijk iedere willekeurige kip met zo'n scheepje kan zeilen.

ben op zeilgebied feitelijk alleen bekend met termen als laveren, overstag gaan, gijpen... echt de meest elementaire dingen die je moet weten om zo'n ding vooruit te krijgen.

van de natuurkundige aspecten weet ik eigenlijk heel weinig. en ach ik hou wel van een experimentje.

realiseer ook dat bij elk bochtje je boot zo'n beetje stil ligt.

had ik al rekening mee gehouden. anders kwam er ook geen motor in ;-)

maar ja het is en blijft een experiment.
dat wil zeggen dat dit schuitje dienst gaat doen als een soort "opleidingsbootje".
gaandeweg komen wij dus vanzelf achter de do's en don'ts en die kennis passen wij dan weer toe in andere boten.

en natte voeten? die vallen onder "ingecalculeerde risico's"

heb nu zo'n beetje dat conrad geval maar weer in de mottenballen gelegd.

tussentijds wel ff een Phantom speedboot (Graupner) veroordeeld tot zeilbootje.
best lachen dat ding.

de handelingen op een rijtje :-)

ik heb dus een kiel eronder gepropt, heel simpel
door een sleuf te maken en er een plaatje 3 mm triplex erdoor te schuiven waarna er iets in de boot kon worden gemonteerd wat wel wat weg had van een zwaardkast.

voor de stabiliteit heb ik gemakshalve een loden strip er gewoon omheen gewikkeld. hieruit wordt ooit nog een bulb gegoten. en de schootvoering loopt wegens ruimtegebrek geheel bovendeks (dus ook de servo

de kajuit is vervangen voor een plaatje triplex.

resultaat van de eerste proefvaart:

voor wind gaat lekker hard, met zijwind vaart de boot vooral zijwaards.
sturen heeft geen zin maar kan derhalve enigzins met de stand van de zeilen worden gedaan.

overigens wist ik dat de boot zich ongeveer zo zou gaan gedragen.

momenteel ben ik bezig met het ontwerp van een gecombineerde kiel die zowel aardig wat lengte als diepte heeft, en het roer wordt ook aangepast.

foto's komen nog

Blijven expirimenteren Prakkie!
Daar leer je het meeste van, en het is nog leuk ook!

Je zegt dat je boot vooral zijwaarts vaart. Bedoel je hiermee soms dat het schip constant afvalt?
Als dat het geval is moet je de positie van de mast veranderen (vergelijk met een surfplank, die stuurt ook door de positie van het zeil t.o.v. het zwaard (eigenlijk: t.o.v. het lateraalpunt) te veranderen.
Kijk eens op
http://www.zeiltheorie.nl/
hier staat o.a. een theoretische beschouwing van de werking van de zeilen.
Nuttig voor alle zeilers!

Wim

zinnia zei:
In principe moet het mogelijk zijn om zonder kiel of wat ook te varen. Het hangt gewoon af van de gewichtsverdeling. De theeklippers (Cutty Shark) hadden in 1/1 ook geen kiel, alleen ballast in de romp.

de vorm van een theeclipper bestudeerd? dat ís een kiel ;) ze hebben alleen de romp vergeten :P

een theeclipper is een bonk stroomlijn en is lang en smal, dus snijd als een mes door het water..

een surfplank werkt ook "ongeveer" zo. zodra die níet rechtop vaart tenminste.. (schuim met 1 boord in het water)..

deze romp is zeker geen geschikte romp om zonder kiel te varen.. hij zal verlijeren, en met veel geluk nét halve wind varen.. (en door het opsturen geen snelheid krijgen, dus hoge zeildruk!)

mvg
Rico

@ Wimg

het klopt dat de boot constant afvalt.
Het phantomproject om het maar zo te noemen
is net zoals de andere eigenlijk bedoeld om er achter te komen hoe de diverse krachten zich
op bepaalde oppervlakken uitten, en wat de uitwerking ervan is.

de oorzaak van het afvallen komt voornamelijk
doordat het roer eigenlijk te klein is.
voeg daar aan toe dat er gezeild wordt op een plaats waar de wind door de weerkaatsing tegen een flatgebouw voortdurend veranderd.

normal_vijver.JPG

echt een test vijvertje dus zelfs mijn Micro Magic weet vaak niet waar die de wind vandaan moet halen.

een beetje spelen met de omstandigheden zeg maar. net zoals de natuurkunde proeven op de middelbare school.

Op de foto wel geen echte theeklipper, maar een stalen zeilschip zonder ballastkiel. Het profiel van de romp verschilt niet zo veel van een modern vrachtschip met motor. De maquette is van de Avenir, en staat in Oostende aan boord van de Mercator, een gelijkaardig schip.
normal_mercator2%20051a.jpg

Prakkie,

Het afvallen komt niet doordat het roer te klein is.

Sturen op een een zeilboot doe je met je zeilen, en het roer is alleen een hulpmiddel. Je zou dus je boot zonder roer moeten kunnen zeilen.

Waar ligt het dan wel aan?

A. Alle krachten op je onder-water-schip grijpen "theoretisch" aan op 1 punt: het lateraalpunt.
Als je een kiel gebruikt: als je je kiel naar voren zou verplaatsen, gaat je lateraalpunt ook naar voren. Verplaats je je kiel naar achteren, dan verplaatst je lateraal-punt ook naar achteren.
-Op zeilboten met een klapzwaard -die dus om een punt scharnieren- kan je hier mee spelen: je kan het zwaard wat meer laten zakken of optrekken: hoe meer je het zwaard laat zakken hoe meer het lateraalpunt naar voren komt te liggen,; hoe meer je het optrekt, des te meer het lateraalpunt naar achteren komt te liggen.

B. De wind in de zeilen, levert ook een krachtensspel op. Mechanisch gezien grijpen die krachten aan, in 1 punt: het zeilpunt.
En nu opletten:
B1: zet je je mast naar achteren: dan komt je zeilpunt meer naar achteren te liggen; Zet je je mast naar voren, dan komt je zeilpunt meer naar voren te liggen.
En/of:
B2: Als je je fok aantrekt en je je grootzeil laat fladderen, dan ontstaat er meer kracht "voor de mast" en komt je zeilpunt meer naar voren te liggen én vise-versa: laat je fok fladderen en trek je je grootzeil aan, dan komt het zeilpunt meer naar achteren te liggen.
-Op een surfplank maak je gebruik van dit principe: je stuurt door je mast meer naar voren of naar achteren te brengen, want onder water verandert er "niets".
-Tevens wordt op lichte boten met gewichtsverdeling van de bemanning gespeeld: Alle bemanning naar achteren => schip komt wat achterover te liggen => zeilpunt gaat wat naar achteren + lateraalpunt gaat wat naar voren. (Wij hebben -echte- zeilbootjes bestuurd door alleen maar met gewichtsverplaatsing: samen met de fokkenist meer naar achter-/voren te gaan zitten)

A+B=C
C: Als je schip steeds wil afvallen, betekent dit dus dat je zeilpunt vóór het lateraalpunt ligt.
Mogelijke Remedies:
-mast naar achteren
-kiel naar voren
-groter grootzeil
-kleinere fok
-je schip achterover trimmen: gewicht dus achterin
(of een combinatie van bovenstaande)

Succes,

JP

PS: Als je dus echt met krachten wil expirimenteren:
Maak een boot met:
-een soort "rails" waarin je je mastvoet kan verzetten (meer naar voren-achteren) +voldoende verstelmogelijkheid op de diverse stagen
- een soort rails waardoor je je kiel makkelijk kan verplaatsen (naar voren-/achteren)

Back