Ombouw Nikko Python 4 F-150

Discussie in 'Bouwverslagen - Auto's' gestart door uSo-Dragon, 17 mei 2014.

  1. uSo-Dragon

    uSo-Dragon

    Lid geworden:
    1 mei 2011
    Berichten:
    23
    Locatie:
    België,Wachtebeke
    Hoi allen,

    Heb hier thuis het volgende staan:
    [​IMG]
    Deze is alle enkele jaren oud en onlangs nog eens mee gereden, reed niet meer zoals ik wou. Dus ben ik deze uit elkaar beginnen halen en zou deze wat willen professioneler maken.

    Nu kwam ik al rap bij het eerste probleem, de wielen gaan er niet zomaar af.

    Heb voor de achteras de as afgeslepen met dremel en zo de as eruit gekregen. En de wielen eruit gekregen en de motor met reductie.

    De as heb ik dan vervangen door een nieuwe zelf gemaakte met schroefdraad zodat ik de wielen erop of eraf kan doen gelijk wanneer ik wil.

    Nu de motor daar zit ik nog met een probleem, heb deze eruit gehaald en deze is nogal klein, nu met de ombouw zou ik deze willen vervangen maar daar heb ik wat hulp/ideeën mits deze zo klein is en ik de tandwielen wil behouden...

    Foto's ter verduidelijking:

    kleine motortje, diameter 26mm:
    [​IMG]

    De tandwielkast met nieuwe as erin en oude erbij:

    [​IMG]

    De tandwielkast open, ziet er deftig en sterk uit, kleine zijn soort ijzer, de grote is soort harde plastiek.

    [​IMG]

    De voorwielen met servo die ook moet vervangen worden.

    [​IMG]

    Da was het voorlopig, iemand idee voor vervangen van het motortje?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. RcMetal

    RcMetal

    Lid geworden:
    24 jul 2013
    Berichten:
    22
    Hmmm....

    Beter koop voor ongeveer 150-200 euro een 'echte' RC auto. Dan kun je vandaaruit ook dingen gaan verbouwen.

    Als je in een Nikko auto professioneel materiaal gaat inbouwen, zal de auto geen lang leven hebben

    Mvg Kees
     
  3. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Euh, volgens mij was jij toch degene die een brushless set in een TA-01 wilde bouwen?
    Precies zoals tegen jou in je eigen draadje werd gezegd: als TS nu eenmaal met dit model aan de slag wil, laat het hem dan gewoon proberen. Aan de foto's te zien, kan zijn Nikko qua aandrijflijn nog wel een degelijker in elkaar zitten dan jouw TA-01.
     
  4. uSo-Dragon

    uSo-Dragon

    Lid geworden:
    1 mei 2011
    Berichten:
    23
    Locatie:
    België,Wachtebeke
    Zoals ik ook dacht, die aandrijflijn zal het wel aan kunnen.

    Enja geen lang leven... Kga er natuurlijk nie iets insteken zwaarste vant zwaarste da komt ook nie goed weet ik.

    Nu terug on-topic, men vraag was of die maat van motortjes bestaan?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  5. RcMetal

    RcMetal

    Lid geworden:
    24 jul 2013
    Berichten:
    22
    Ik hou hem ook niet tegen, maar dat is mijn raad. Ik kan het meeste van mijn TA01 vervangen. Nikko zijn (volgens mij vrij weinig onderdelen van te verkrijgen.

    Maar weer on topic. Qua motor lijkt mij een 540 size motor wel goed. (Ik weet niet of dat daar inpast maar de meeste 1/10 auto's wel.

    Mvg kees
     
  6. markjuhh

    markjuhh Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    7.294
    Locatie:
    Gilze
    De originele motor is een Mabuchi 370 of 380.
    Een 540 size past niet onder de plastic motorbescherming.

    Misschien dat je er een kleine 28mm brushless motor in krijgt.
     
  7. Tamaniac

    Tamaniac

    Lid geworden:
    2 aug 2008
    Berichten:
    1.839
    Locatie:
    West-Vlaanderen
    Ik zou het upgraden van een nikko enkel aanraden om volledig proportionele besturing te hebben, en dus een 'fullsize' zender in de handen te hebben. Een 540 motor zul je er niet makkelijk inkrijgen, gezien de standaard 380? volledig ingekapseld zit in de plastic behuizing. Tenzij je natuurlijk een alu motorplaatje kunt maken, zodat je de nieuwe motor met 2 schroefjes kunt vastzetten (zoals bij bv 1/10e rwd buggy's), dan zit je wel nog met het probleem van het motortandwiel over te zetten.
    Misschien kun je wel de volledige achterbrug van een Tamiya Fighter Buggy overnemen (goedkoop te vinden - starre as - 540 motor), ... maar dan ben je natuurlijk zeer ingrijpend aan het verbouwen.
     
  8. uSo-Dragon

    uSo-Dragon

    Lid geworden:
    1 mei 2011
    Berichten:
    23
    Locatie:
    België,Wachtebeke
    Nja volledige achterbrug is wat veel van het goeie.
    Denk het motortandwiel overzetten nog wel zou meevallen.
    Bedoeling is ook dus volledig nieuwe besturing.Maar eerst het motortje, als ik da nie goed krijg brengt het niet op dat ik de rest doe.
    Kzal al eens rondzoeken achter zo'n standaard 380...
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  9. justme

    justme

    Lid geworden:
    30 okt 2013
    Berichten:
    121
    Standaard 380 motor is 27,5 mm doorsnee en 38 mm lang zou je even moeten kijken of dat in de behuizing past. En meet het asje ook even dat moet 2,2 mm zijn anders word het lastig een passend tandwiel te vinden (met dezelfde vertanding).
    Ik vraag me alleen af wat je doel is, ik kan het mis hebben maar vraag me af of hij er sneller van word. Persoonlijk zou ik dan zoeken naar een sport tuned 380 oid. Of idd een kleine brusless motor, als je idd niet teveel wilt verbouwen.
     

Deel Deze Pagina