Dag mensen!
Laat ik bij het begin beginnen. Toen ik mijn brevet haalde (een jaar of 5-6 terug?) heb ik van m'n ouders een gevorderde kist gekregen, omdat die trainer toch echt wel ging vervelen... Dit was een Piovra, een zeer oud wedstrijdtoestel uit de vorige eeuw. Het zal mij zeer verbazen als er iemand is die er ooit van heeft gehoord. Dit toestel hebben m'n ouders destijds wedstrijden mee gevlogen, maar toen de F3A richtlijnen veranderden was het toestel niet geschikt meer en is dus uit dienst getreden. Totdat 15-jarige ik er een kreeg dus.
Afijn, 't vloog best mooi, maar heeft niet al te veel actie gezien en ik had op een gegeven moment continue problemen met de motor en de tank die elke keer weer lek was, dus 15-jarige ik besloot dat het veel vermakelijker was om een shockflyer o.i.d. te gaan vliegen. Piovra ging op de plank en heeft de afgelopen 5 jaar stof gehapt.
Maargoed, het begint toch wel te prikkelen, en eigenlijk wil ik er ook nog wel een keer wedstrijden gaan vliegen. En laatst kwam m'n ouwe heer aanzetten met een electromotor die best wel geschikt zou zijn voor dit toestel. Tegenwoordig vliegt iedereen electro, dus misschien is dat ook wel de beste route. Nou heeft m'n 500 heli laatst een vingerstoring gehad
eek
dus heb ik ook nog ineens een 100A regelaar over, zou er ook perfect in kunnen.
Dus hier is het plan: ik ga dit oude beestje renoveren, ombouwen naar electro en 2.4GHz, en dan als het een beetje mee zit dit jaar nog een wedstrijd vliegen.
En vandaar dit draadje. Wat voor setup zou geschikt zijn om een F3A-C programma mee te vliegen? Ik denk dat ie dat in z'n huidige staat wel zou kunnen, maar ik wil van de brandstofmotor af. Er zit op dit moment een OS 10 in met een 12.5*10 prop. Er gaat een turnigy 5045 660kv motor in (1.4kW), op 5s lipo. Wat voor een prop zou hier het beste op kunnen?
Heeft er eigenlijk iemand ervaring met het ombouwen van brandstof naar electro? Ik zit te denken om een nieuw motorschot te maken voor de electromotor en deze gewoon voor het bestaande schot vast te lijmen, regelaar erachter en de accu op de plek waar nu de tank zit.
Ook wil ik de roerhoorntjes verstevigen, deze zijn in de loop van de tijd gammel geworden, en de huidige 35MHz besturing is waarschijnlijk geen geweldig idee met een 1.4kW motor voorop, hoewel het wel zou kunnen. De servo's die er in zitten zijn oud maar wel goed, dus die ga ik gewoon laten zitten.
Als iemand me hiermee kan helpen, zou zeer welkom zijn!
Mvg,
Sven
Laat ik bij het begin beginnen. Toen ik mijn brevet haalde (een jaar of 5-6 terug?) heb ik van m'n ouders een gevorderde kist gekregen, omdat die trainer toch echt wel ging vervelen... Dit was een Piovra, een zeer oud wedstrijdtoestel uit de vorige eeuw. Het zal mij zeer verbazen als er iemand is die er ooit van heeft gehoord. Dit toestel hebben m'n ouders destijds wedstrijden mee gevlogen, maar toen de F3A richtlijnen veranderden was het toestel niet geschikt meer en is dus uit dienst getreden. Totdat 15-jarige ik er een kreeg dus.
Afijn, 't vloog best mooi, maar heeft niet al te veel actie gezien en ik had op een gegeven moment continue problemen met de motor en de tank die elke keer weer lek was, dus 15-jarige ik besloot dat het veel vermakelijker was om een shockflyer o.i.d. te gaan vliegen. Piovra ging op de plank en heeft de afgelopen 5 jaar stof gehapt.
Maargoed, het begint toch wel te prikkelen, en eigenlijk wil ik er ook nog wel een keer wedstrijden gaan vliegen. En laatst kwam m'n ouwe heer aanzetten met een electromotor die best wel geschikt zou zijn voor dit toestel. Tegenwoordig vliegt iedereen electro, dus misschien is dat ook wel de beste route. Nou heeft m'n 500 heli laatst een vingerstoring gehad


Dus hier is het plan: ik ga dit oude beestje renoveren, ombouwen naar electro en 2.4GHz, en dan als het een beetje mee zit dit jaar nog een wedstrijd vliegen.
En vandaar dit draadje. Wat voor setup zou geschikt zijn om een F3A-C programma mee te vliegen? Ik denk dat ie dat in z'n huidige staat wel zou kunnen, maar ik wil van de brandstofmotor af. Er zit op dit moment een OS 10 in met een 12.5*10 prop. Er gaat een turnigy 5045 660kv motor in (1.4kW), op 5s lipo. Wat voor een prop zou hier het beste op kunnen?
Heeft er eigenlijk iemand ervaring met het ombouwen van brandstof naar electro? Ik zit te denken om een nieuw motorschot te maken voor de electromotor en deze gewoon voor het bestaande schot vast te lijmen, regelaar erachter en de accu op de plek waar nu de tank zit.
Ook wil ik de roerhoorntjes verstevigen, deze zijn in de loop van de tijd gammel geworden, en de huidige 35MHz besturing is waarschijnlijk geen geweldig idee met een 1.4kW motor voorop, hoewel het wel zou kunnen. De servo's die er in zitten zijn oud maar wel goed, dus die ga ik gewoon laten zitten.
Als iemand me hiermee kan helpen, zou zeer welkom zijn!




Mvg,
Sven