ombouw traxxas XO-1

Discussie in 'Algemeen auto's' gestart door harrishawk, 7 jan 2014.

  1. harrishawk

    harrishawk

    Lid geworden:
    22 mrt 2009
    Berichten:
    310
    Locatie:
    Roeselare (BE)
    Hallo iedereen,

    Ik ben laatste jaarsstudent in de richting prof. bachelor energietechnologie. Zelf ben ik al 10 jaar met rc vliegtuigen en helikopters bezig. Maar nog nooit heb ik mij beziggehouden met RC auto's.

    Nu kreeg ik die kans om mijn eindwerk te maken over een RC auto. wat is de bedoeling, ik krijg van school een traxxas xo-1 auto en voor de rest moeten we alles nog aankopen.

    Wat is de bedoeling?? de bedoeling is dat we de motor moeten ombouwen zodat hij met GEMAK de 200km/h en meer kan bereiken. ook dat hij stabiel blijft op deze snelheid en dat de batterijen (lipo/life) zeer snel opladen. meer uitleg zal ik pas krijgen na de examens (27 januari) daarna zullen wij eraan moeten beginnen. ook hebben ze vertelt dat we hem zullen moeten versterken met titanium enzo...

    weten jullie al ideen om die snelheid te kunnen bereiken? mijn leerkracht dacht aan een 2e motor bijplaatsen.

    grtn sam
     
  2. Gies

    Gies

    Lid geworden:
    24 dec 2009
    Berichten:
    1.805
    Locatie:
    Zuid-Oost Brabant
    Dit is een grap zeker, of een Belgenmop:confused::confused::confused:
     
  3. harrishawk

    harrishawk

    Lid geworden:
    22 mrt 2009
    Berichten:
    310
    Locatie:
    Roeselare (BE)
    nee geene grap :)
     
  4. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
  5. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Hebben jullie dan ook een voldoende vlak stuk weg/circuit om zo'n snelheid te kunnen halen? 1 steentje en je auto gaat vliegen, en spat daarna in 1000 stukjes uiteen...
     
  6. Bart_Banaan

    Bart_Banaan Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 nov 2003
    Berichten:
    5.964
    Locatie:
    RC-Junkies.nl
    Het kostte Nick Case enkele jaren met veel sponsoren, veel testen, veel crashes voordat hij een klein autootje in een rechte lijn met hoge snelheid kon rijden. Een RC car is niet te controleren bij zulke snelheden door ons 'normale' stervelingen; dan zal je een zeer ervaren, getrainde wedstrijd rijder moeten hebben uit de snelste klassen (1:8 nitro of 1:10 elektro).

    Zo'n autootje weegt een paar kilogram, de snelheid is hoog, dus elke graad sturen zal al een oncontroleerbare auto geven...

    Je kan beter een studie maken uit "waarom het vrijwel onmogelijk is om met een RC-Car sneller dan 160km/h te halen" ...
     
  7. Wen

    Wen

    Lid geworden:
    13 feb 2011
    Berichten:
    1.139
    Locatie:
    Arnhem
    wordt er ook daadwerkelijk getest of die 200km kan halen of hoef je alleen maar de theorie in te leveren en een berekening te maken? Dat lijkt me meer haalbaar.
     
  8. stefanostokman

    stefanostokman

    Lid geworden:
    13 aug 2013
    Berichten:
    78
    Locatie:
    Epe gelderland
    dit is mogelijk als je een castle xl2 er in weet te krijgen na de motor mount te hebben gemodificeerd. alleen 200 kmh dat is zo snel dat je de auto op een gegeven moment meer kan zien hoe wil je dit oplossen

    zoals eerder gezegd op 200 kmh kan je de auto bijna niet meer controleren,

    de enige optie die ik daarvoor weet is een rollerbank als je deze heel toevallig tot je beschikking hebt

    ik ben erg nieuwsgierig wat er gaat uitkomen met die xo 1

    en ps er zullen vast nog meer auto's zijn die erg hard kunnen bijv 100 mph rustler dat is ook een leuke auto wel duurder dan een xo1 maar vraagt wel moeite om alles in elkaar en werkend te krijgen

    mvg stefano
     
  9. Wen

    Wen

    Lid geworden:
    13 feb 2011
    Berichten:
    1.139
    Locatie:
    Arnhem
    Een roller bank zal niet werken, zoals die al zei hij moet ook nog stabiel blijven en gezien er geen rij wind is op een rollerbank is dat moeilijk te testen. Sinds wanneer is een rustler duurder dan een xo1? De laatste keer dat ik naar de prijzen had gekeken is een xo1 nog meer dan 2x zo duur als een rustler.
     
  10. steventrx

    steventrx

    Lid geworden:
    7 sep 2013
    Berichten:
    1.445
    Locatie:
    Berkel en Rodenrijs
    rustler is idd stuk goedkoper
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  11. marc 2

    marc 2

    Lid geworden:
    15 jul 2009
    Berichten:
    3.899
    Locatie:
    tussen breda en eindhoven
    julie school bestuur is van de pot gerukt.
    een rc auto die 200 moet kunnen halen ???

    da's ronduit levensgevaarlijk.
     
  12. stefanostokman

    stefanostokman

    Lid geworden:
    13 aug 2013
    Berichten:
    78
    Locatie:
    Epe gelderland
    een rustler is ook goedkoper maar als je er een mamba monster in wilt doen nieuwe banden erbij en andere dingen om de 100 mph te halen ben je zo al over de 600 euro incl auto natuurlijk al deze nieuwe onderdelen kosten ook heel veel
     
  13. wicky

    wicky verslagschrijvers

    Lid geworden:
    9 jan 2004
    Berichten:
    226
    Locatie:
    bennekom
    ik denk dat er iets mis is met Uw Universiteit....
     
  14. Tamaniac

    Tamaniac

    Lid geworden:
    2 aug 2008
    Berichten:
    1.839
    Locatie:
    West-Vlaanderen
    Wat wordt de bedoeling om er precies méér zelf aan te doen dan:
    de beste accu's aankopen, laden met de snelste lader.
    De snelste motor beschikbaar aankopen en in de auto stoppen en testen?

    Ik vind het nogal kort door de bocht: versterken met titanium, een tweede motor plaatsen... het is niet dat ze er bij Traxxas niet hebben over nagedacht om al tot deze snelheid te komen, dus ik heb er mijn bedenkingen bij.
    Maargoed, indien serieus, ben ik uiterst benieuwd naar de concrete doelstellingen van het hele project.
    Een eindwerk in de lijn van je eigen hobby zou natuurlijk mooi meegomen zijn.
     
  15. harrishawk

    harrishawk

    Lid geworden:
    22 mrt 2009
    Berichten:
    310
    Locatie:
    Roeselare (BE)
    Bedankt voor de positieve en minder positieve reacties :)

    Natuurlijk weet ik dat het zeer moeilijk / gevaarlijk kan zijn zulke snelheden te bereiken. Nu zit ik nog volop in mijn examens dus meer weet ik er niet van. vanaf 27januari beginnen we eraan. Inderdaad zal er meer moeten gebeuren dan simpelweg betere accus en een snellere lader en motor. maar daar weten we jammergenoeg nog niet meer info over. zelf zei mijn leerkracht er iets van om het sturen bij die snelheid te vergemakkelijjken met gyro's maar dit zal natuurlijk de nodige tests nodig hebben.

    ik denk inderdaad het grootste probleem tot nu toe zal zijn de auto stabiel houden bij die snelheid en een geschikte locatie zoeken. ik zal jullie zeker blijven op de hoogte houden wanneer wij aan ons project kunnen beginnen.
     
  16. Tamaniac

    Tamaniac

    Lid geworden:
    2 aug 2008
    Berichten:
    1.839
    Locatie:
    West-Vlaanderen
    Enige weet van mogelijke eindprojecten van medestudenten ter vergelijking?
     
  17. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Kijk, van 160 naar 200 is maar een 25% winst wat je moet boeken, helaas moet je meer doen dan 25% meer toeren zien te vinden want de aerodynamische muur wordt steeds groter naar mate je sneller wilt....
     
  18. harrishawk

    harrishawk

    Lid geworden:
    22 mrt 2009
    Berichten:
    310
    Locatie:
    Roeselare (BE)
    inderdaad, en onze kennis qua rc auto's is niet groot, altijd in de vliegtuigen en heli's gezeten :D

    is er iemand die een weet heeft hoe je de luchtweerstand etc kan berekenen. hoe kan je weten of je motor zwaar genoeg is om deze snelheid te halen of kan dit alleen maar uit tests?
     
  19. Paul.M

    Paul.M

    Lid geworden:
    30 jun 2011
    Berichten:
    132
    Locatie:
    Nederland
    Leuk idee en vrij simpel te maken ;)

    RC Straalmotor er in en een girootje op het stuur......

    Bel mij ff als'ie klaar is, komen wij met z'n allen kijken ! :rolleyes:
     
  20. knoeier

    knoeier

    Lid geworden:
    29 aug 2013
    Berichten:
    123
    Locatie:
    omgeving Zelhem
    @harrishawk: universiteit, dit project en geen idee over hoe luchtweerstand e.d. berekenen... wérkelijk?!

    Misschien wat negatief, maar dit verbaast me nogal. Dit is middelbare school natuurkunde!
     

Deel Deze Pagina