ombouw traxxas XO-1

2 motoren levert natuurlijk extra kracht, maar zorgt ook voor extra gewicht en extra kosten. Gezien je deze auto ook als een product moet gaan opzetten, ik denk nietdat er veel mensen zijn die 2500 euro voorover hebben. Met zijn setup verwacht ik dat die autozo 250km kan halen, maar dat is natuurlijk weer overkill voor jouw project.

Ff opeen rijtje waar je op moet letten.

Rijgedrag:
Zorg voor dat er zoveel mogelijk gewicht evenredig wordt verdeeld in het midden vd auto zit.
Zorg voor de juiste airodynamica. Dus zoveel mogelijk lucht over je auto heen en zo min mogelijk lucht onder je auto door. Zorg vooral voor dat er GEEN rijwind tegen je wielen aankomt, want dan stijg je op. Dat kan je bv doen door extra spoilerz te maken.
Zorg dat je goeie banden hebt die 200km aankunnen.
Zorg voor een goeie servo en verminder de stuuruitslag.

Vermogen:
Een esc die 8s aan kan. Castle xl2 of mgm
Een motor die meer vermogen kan leveren. Leopard 5698 of neu 2028.
Een grotere pinion/kleinere spur.
Verminderen vd rolweerstand. Dus betere lagers.
Verminderen vd gewicht. Denk aan accus met minder mah en zoveel mogelijk plastic gebruiken indien mogelijk.

Ik heb je nu genoeg voorgekauwd. De rest is allemaal trail en error. Dat zal je dus zelf moeten testen welke setup en afstelling het beste werkt.

Cw kunnen jullie met de windtunnel bepalen.
A is even rekenen. Of een 3d scan en oppervlakte (laten) bepalen. Of een frontale foto en dan met bekende vormen benaderen. Of...verzin zelf wat. ;-)
De rest is opzoeken!

Ha, ha, Wen, zullen we het samen doen?

Haha hoe simple kan een hbo project tegenwoordig worden?!
Zo`n autotje die zal je binnen 1 dag kunnen bouwen als de onderdelen beschikbaar zijn.

Het vinden van een baan waar ik 200km kan rijden duurt denk ik nog langer voor mij.

haha, bedankt, en dat hadden we daarnet al berekent die luchtweerstand en daarbij komen we op 40.49N luchtweerstand, dit lijkt mij een realistische waarde. en dus eventueel 2 leopard motoren zouden jullie niet doen? hoe sneller wij kunnen gaan hoe beter (tenminste de leerkrachten willen dat zien volgens mij)

Rolvermogen ook al uitgerekend?

P=F maal mu maal v
P= rolvermogen
F=gewicht in Newton
Mu=rolweerstandscoefficient band/wegdek
v=snelheid

Bij constante snelheid zijn Prol + Plucht en Paandrijving gelijk.

ok, weer een beetje helpen: bij normale straatbanden is mu ongeveer 0,0125.
Bij de banden die jullie gebruiken zou je dat proefondervindelijk kunnen vaststellen natuurlijk.... (hoop ik dan toch)

Laatst bewerkt:
@88 Nee!
Lees je de posts ook werkelijk?
Formules zijn niet gelijk!
Bij "die van mij" vermenigvuldig je nog eens met de snelheid en dus is het resultaat vermogen, geen kracht (wat een hoofdletter moet zijn).

Laatst bewerkt:
haha, bedankt, en dat hadden we daarnet al berekent die luchtweerstand en daarbij komen we op 40.49N luchtweerstand, dit lijkt mij een realistische waarde. en dus eventueel 2 leopard motoren zouden jullie niet doen? hoe sneller wij kunnen gaan hoe beter (tenminste de leerkrachten willen dat zien volgens mij)

Je kan wel meer snelheid halen, maar kan je die auto nog wel besturen? 2 motoren zorgt voor extra gewicht achterin de auto en het dwingt je de esc`s meer naar de zij kanten te plaatsen. Dus je rijgedrag gaat er op achteruit. Plus door de extra gewicht achterin de auto is er meer kans dat je auto opstijgt. Dan zal je dus nog extra spoilers aan de voorkant moeten maken om de gewicht verschil te compenseren.
Er zijn mensen die op 1 leopard motor 230km hebben gehaald. Verder moet je ook rekening gaan hiuden met de aandrijving of die de kracht van 2x 5698 motor aankan. Gezien traxxas niet echt bekend staan om hun kwaliteitsaandrijfslijnen, zal je dat ook moeten veranderen. Dus dikkere en sterkere staal gebruiken, waardoor je ook meer gewicht aan de auto voegt.
En hoe zwaarder een auto, hoe minder goed die te besturen is.

Met jouw antwoorden en uit de losse pols kom ik tussen 2300-2500W, wat me vrij laag lijkt. Bovendien zijn er (grote) verliezen in de aandrijving. Zie eerdere posts met aandachtspunten.

In de aandrijving met diverse tandwielen, lagers, etc. zou het me niet verbazen dat je zomaar 25-50% vermogen verliest. Dus dan zit je al op 5000W nodig om de boel aan te drijven!

Precies wat Wen zegt, en wat dus al diverse malen is aangehaald: kan de constructie dit aan? Dat is berekenen en anders heel veel proberen en stukmaken! Zo min mogelijk stukmaken en dus voorbereiden/berekenen/etc heeft wat mij betreft meerwaarde voor de technische kant van dit project.

Laatst bewerkt:
Met jouw antwoorden en uit de losse pols kom ik tussen 2300-2500W, wat me vrij laag lijkt. Bovendien zijn er (grote) verliezen in de aandrijving. Zie eerdere posts met aandachtspunten.

2500w lijkt me erg laag. Ik had zelf eerder in de richting van 3000-3500 verwacht. In de aandriving verliest die niet zoveel kracht, aangezien er geen midden diff in zit volgens mij. Dus zolang die rechtdoor gaat is die verlies minimum.

Zorg maar eerst voor dat je die auto veilig met 200km kan laten rijden, kijk daarna dan naar meer vermogen en sneller dan 200km.
Voor een leek zoals jou en zelfs voor gevorde rijders is het zeer moeilijk om een auto met 200km te besturen/recht houden.
Dus je kan wel een auto bouwen wat je in theorie 300km kan laten rijden, maar wat heb je aan dat ding als je hem bij 150km al crashed wegens belabberde rijgedrag.

Ik ken de auto helemaal niet en ga puur af om mijn achtergrond en ervaring met 1:1 modellen.
De berekende waarde van 2500W lijkt mij ook erg laag, dus vandaar de vele verliezen in de aandrijftrein etc. die ik had opgevoerd.
Maar wanneer jij zegt dat er daar niet heel veel verlies is, wat ik toch waag te betwijfelen, dan geloof ik je wel (een beetje;)).
Aandrijving gaat namelijk steeds meer verlies opleveren wanneer het zwaarder wordt belast.

En dan weer een vraag aan HarrisHawk: hoeveel downforce heb je bij 200km/u? (Windtunneltests...)
Dit heeft nogal invloed op de rolweerstand!

Ik ken de auto helemaal niet en ga puur af om mijn achtergrond en ervaring met 1:1 modellen.
De berekende waarde van 2500W lijkt mij ook erg laag, dus vandaar de vele verliezen in de aandrijftrein etc. die ik had opgevoerd.
Maar wanneer jij zegt dat er daar niet heel veel verlies is, wat ik toch waag te betwijfelen, dan geloof ik je wel (een beetje;)).
Aandrijving gaat namelijk steeds meer verlies opleveren wanneer het zwaarder wordt belast.

En dan weer een vraag aan HarrisHawk: hoeveel downforce heb je bij 200km/u? (Windtunneltests...)
Dit heeft nogal invloed op de rolweerstand!

De meeste kracht verlies zit in de diffs. En zolang alle wielen even snel draaien, dan draairen de tandwielen in de diffs niet, dus daar heb je ook geen verlies. Alleen in de praktijk is het anders, want om zo vlak ondergrond te vind om alle 4 de wielen precies even snel te laten draaien, is bijna onmogelijk.

Ooh wacht, op de diff cups zitten er haakse vertandingen. Die zorgen wel voor kracht verlies.
Maar naar mijn schatting zal 3000w wel genoeg zijn om 200km te rijden.
Een leopard motor levert volgens mij 3500w. En heeft een efficientie van 91% ofzo. Mensen hebben daarmee 230km gehaald.

Ok, dus alleen pinion/spur en de lagers etc dan?
En dan exact jouw laatste punt: die wielen en het vermogen op de grond (kunnen) zetten! Dan komt wegligging, constructie/ophanging en aerodynamica om de hoek.
Waarom zou een F1 auto er zo raar uitzien?! Grote motor is één ding, maar de bruikbaarheid is minstens zo belangrijk.

@HarrisHawk: kun je hier wat mee? (Begint een beetje streling van het eigen ego te worden en het is ook niet de bedoeling om jouw draadje te kapen...)

Schiet me nu te binnen: heb je bij A berekenen ook de banden (deel wat onder de body uitsteekt) meegenomen? Bij te hoge rijhoogte en zonder diffusor kan de luchtstroom niet goed onder de auto door en dus weerstand. A is dan bij benadering de body PLUS alles tot aan de grond!
Dit zou verklaren waarom het vermogen zo laag uitkomt.

Ok, dus alleen pinion/spur en de lagers etc dan?
En dan exact jouw laatste punt: die wielen en het vermogen op de grond (kunnen) zetten! Dan komt wegligging, constructie/ophanging en aerodynamica om de hoek.
Waarom zou een F1 auto er zo raar uitzien?! Grote motor is één ding, maar de bruikbaarheid is minstens zo belangrijk.

@HarrisHawk: kun je hier wat mee? (Begint een beetje streling van het eigen ego te worden en het is ook niet de bedoeling om jouw draadje te kapen...)

Mijn mening is eigenlijk nog steeds, dat de wegligging in dit project belangrijker is dan zoveel mogelijk vermogen.
Het is veel moeilijker om die auto 200km te besturen, dan dat die 200km kan halen.
Er moet veel meer aandacht aan de airodynamica en gewichtsverdeling besteedt worden, dan de vermogen vd motor. Een leopard 5698 of neu 2028 is meer dan genoeg. Maar een simpele kapje en de standaart voorspoiler is niet genoeg om de auto aan de grond te houdenbij 200km. Als er een beetje zij wind is, dan ga je stijgen.

Back