De trend in het RC racen is juist een flexibele bodemplaat, het zou de wegligging ten goede komen. Of de aluminium bodemplaat beter werkt is natuurlijk alleen te controleren door vooraf ook eerst testen gedaan te hebben met de originele bodemplaat.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
De trend in het RC racen is juist een flexibele bodemplaat, het zou de wegligging ten goede komen. Of de aluminium bodemplaat beter werkt is natuurlijk alleen te controleren door vooraf ook eerst testen gedaan te hebben met de originele bodemplaat.
Ik begrijp dus niet de achterliggende gedachte daarvan. In echte auto races willen men meestal zo stevig mogelijk chassis, waarom bij rc niet?
Klopt, heb wat avondjes met een bekende racecar engineer gezeten en inderdaad is Flex iets waar ze juist geen controle over hebben en dus niet willen hebben. In de F1 met meerdere chassis op dezelfde mannier gemaakt zie je soms toch dat sommige rijders een voorkeur voor een ouder chassis hebben. Of die dan nu meer of minder flex heeft weet ik niet.
In de huidige RC chassis is flex enigzins als een setup optie instelbaar. Bekend zijn de verschillende diktes koolstof platen voor de bodemplaat maar ook met extra steuntjes tussen de bodemplaat en topdeck kan je de stijfheid instellen:
Image view
Het chassis van de XO-1 is standaard al voorzien van een betere onderkant dan een vlakke alu plaat maar beide zullen het ground effect creëren.
Volg dan maar de wedstrijden van dichtbij want het is echt een belangrijke setup optie. Flex wordt gebruikt op low grip circuits en bij elektro zie je nu stijve 7075 aluminium bodemplaten voor hoge grip banen.
Zelfs mijn nieuwe 1:8 onroad heeft een flex optie die ik kan inschakelen dmv 2 schroefjes.
Ook in de offroad wordt er gespeeld met flex opties:
XRAY XB8 - Features
Wat denk je van de olie met vaste viscositeit vervangen door een niet-Newtoniaanse vloeistof?
Schuifspanning niet recht evenredig met de snelheidsgradiënt.
Oftewel bij hoge zuigersnelheden andere demping dan bij lage snelheden.