Ombouw/tuning fotoverslag Mini Q3 aka Turnigy TZ4

Discussie in 'Bouwverslagen - Auto's' gestart door anthem2, 3 okt 2015.

  1. anthem2

    anthem2

    Lid geworden:
    23 sep 2011
    Berichten:
    2.118
    Locatie:
    Belgie,Antwerpen,Brasschaat
    Een jaartje ofzo geleden was ik maar weer eens naar hobbyking aan het kijken,en mijn oog viel op een auto'tje (schaal 1/28) met uit de doos al een carbon chassis.Aangezien ik Mini Z rijder ben en wel eens een Mini Z drifter wou hebben leek dit mij een perfecte auto aangezien deze ook 4x4 is en dezelfde schaal heeft.
    Na wat zoeken op internet bleken ze ook bij banggood te koop onder de naam sinohobby Mini Q3.
    De reviews op internet waren zeker goed te noemen en er zouden Mini Z onderdelen op passen zoals body's,velgen,banden,wiel assen,diffs,veren.... Je kan ook de wielbasis veranderen naar 3 standen dmv verschillende spurs die je moet bij bestellen zodat zowat elke body mogelijk moet zijn. Prachtig gewoon!Bestellen dus!

    Stock wagen:

    [​IMG]

    [​IMG]


    Na de eerste rit op stock banden viel mij de performance zeker niet tegen.Snelheid is zeker snel genoeg met de 2s lipo die je erbij krijgt,je kan met deze auto'tjes brushless gaan maar is absoluut niet nodig,wel leuk natuurlijk dus misschien als deze motor het begeeft ;)Ook heeft deze een voltage cutoff.
    Qua grip was dit eigenlijk ook al enorm goed,ik kon mijn kammeraad met zijn mr02 volledig getuned en afgesteld goed bijhouden.Qua zender,je hebt ze ready to run met wat mij nog wel een OK zendertje lijkt,maar ik heb hem bnd gekocht,en gebind aan mijn hobbyking gt2 zender die hier stof lag te verzamelen.
    Direct driftbanden bij besteld en de diffs uit elkaar om ze vast te zetten,drift performance was ook weer top!Als kleine extra nog een mini cooper body :)

    Hier een linkje van mijn youtube filmpje ervan.



    Qua elektronica is het enerzijds spijtig dat receiver en esc in 1 blokje zitten,de servo daarentegen is gewoon een 3 draads micro servo.Je hebt momenteel ook buiten brushless de keuze om een brushed esc ervoor aan te schaffen,zo kan je dan toch weer eventueel je spektrum of andere ontvanger plaatsen en je goede zender gebruiken.Ik vind het zeker nog niet nodig aangezien het zo perfect werkt,maar in de toekomst brushless zou fijn zijn in combinatie met mijn dx3c.

    Dan zag ik op banggood (ook hobbyking) dat er dus voor bijna elk onderdeel een aluminium variant beschikbaar is,na een tijdje wachten en met de auto te rijden toch heel de reeks stukken besteld.
    Wat ik nog mis nu is de asjes naar de wielen en de balldiffs maar die moet ik van een Mini Z 4x4 nemen op asiatees ofzo.
    Ik heb altijd al een volledig getunede rc willen hebben,heb lang zitten kwijlen vroeger op de full alu rustlers ,mini revo's,.....Noem maar op.Vaak liggen tellen hoeveel dit allemaal zou kosten maar wat dan...Ik zou er niet meer mee durven rijden en kon het mij financieel ook gewoon niet veroorloven.
    Met deze auto is het gewoon betaalbaar,en je rijd ermee op een rcp track dus van eventuele schade hoef je je niets aan te trekken.



    Foto's :


    Alle nieuwe onderdelen nog in de zakjes

    [​IMG]

    Auto volledig gestript en begonnen met bouwen.
    Servo erin en motormount gedeeltelijk.

    [​IMG]

    Bumper en motor erin.

    [​IMG]

    Motor even terug gedemonteerd ter voorbereiding centrale as en plaatsing van het batterijvak.

    [​IMG]

    Centrale as erin en motor terug geplaatst.

    [​IMG]

    Dan een grote stap vooruit met de achterkant.
    Spur,pinion,diffbehuizing en diff.

    [​IMG]

    Achterste knuckles en bovenplaat gemonteerd.

    [​IMG]

    Voorste diffbehuizing en diff.

    [​IMG]

    Stuurknuckles.

    [​IMG]

    En klaar... :D

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    De afwerking van de aluminium delen is buitengewoon mooi en goed,alles past perfect van de eerste keer,alles van schroefjes enz was aanwezig.Top materiaal! Er waren ook nog alu velgen maar die heb ik bewust niet genomen,deze zijn goudkleurig dus misschien eens kijken naar alu kleurige Mini Z velgen.

    Verlanglijstje:

    alu velgen
    alu wielassen
    balldiffs
    blanco lexan kapje om hem mooi op de kast te zetten en zo alles mooi te kunnen zien :)
     
    Laatst bewerkt: 3 okt 2015
    Roemer1 vindt dit leuk.
  2. Biem 01

    Biem 01

    Lid geworden:
    2 jan 2015
    Berichten:
    289
    Locatie:
    Haarlem
  3. Caretaker

    Caretaker

    Lid geworden:
    15 mei 2005
    Berichten:
    3.531
    Locatie:
    \m/ (-_-) \m/
    Ziet er buitengewoon leuk uit.
    Nette prijzen zie ik ook...
     
    Laatst bewerkt: 4 okt 2015
  4. anthem2

    anthem2

    Lid geworden:
    23 sep 2011
    Berichten:
    2.118
    Locatie:
    Belgie,Antwerpen,Brasschaat
    Prijzen zijn inderdaad zeer fijn!
    Momenteel is de Q3 niet meer beschikbaar,deze is nu veranderd naar de Q4 (4 aaa batterijen) en de Q5 (ook lipo maar er is gezorgd voor een grotere veerweg.
    Ikzelf heb de 2de versie van de mini Q3,deze heeft wielmoeren ipv wielen vast zetten met vijsjes en een case rond het elektronica boardje.Dit was natuurlijk ook het geval bij de turnigy tz4,zijn ook 2 versies van geweest.
    Die velgen zijn zeker wat,maar veels te duur ;) Op hobbyking hebben ze meer dan alleen de gouden alu velgen dus denk ze daar te bestellen.Kosten 7 euro voor een set van 2 dacht ik.
    De diffs zouden deze moeten worden:

    http://www.asiatees.com/display?Kyo...&brand=Kyosho&model=Mini-Z+AWD&id=46576&pid=1

    Er zijn ook solid axles enz. maar wil gewoon 2 ball diffs aangezien ik er toch meer mee ga racen dan driften,en tenslotte kan je die balldiffs ook hard genoeg aandraaien.

    Voor de assen wil ik deze:

    http://www.asiatees.com/display?-Mini-Z-AWD-Parts-Hop-Ups-Upgrades&brand=Kyosho&model=Mini-Z AWD&id=43863&pid=1

    En dan nog de pinion gear en dan zijn we er wel,spur kan niet in alu en de diff pinion vooraan ook niet.

    Wie weet bestel ik wel ineens een chassis uit plastic erbij en bouw een volledige terug op uit plastic :)
     
    Laatst bewerkt: 4 okt 2015
  5. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.340
    Locatie:
    Zwolle
    Dat goud zou je er toch af kunnen deanodizeren?
     
  6. anthem2

    anthem2

    Lid geworden:
    23 sep 2011
    Berichten:
    2.118
    Locatie:
    Belgie,Antwerpen,Brasschaat
    Dat kan perfect, maar als het niet hoeft gaan we het ook niet doen :D
     
  7. anthem2

    anthem2

    Lid geworden:
    23 sep 2011
    Berichten:
    2.118
    Locatie:
    Belgie,Antwerpen,Brasschaat
    Bestelling bij asiatees is gedaan.
    Ik wou de balldiffs voor en achter en de aluminium assen.
    Plots zag ik dat er ook nog diff outdrives in alu waren dus die ook mee besteld.
    Een pinion heb je ook nog in alu maar daar twijfel ik nog over,alsook een spurgear.De spurgear heb ik echter wel nog maar in 1 maat gevonden dus dan kan ik niet meer veranderen van wielbasis,deze moet dus (voorlopig) ook nog plastic blijven.

    Foto's van de bestelde parts:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Foto's van de bouw volgen uiteraard nog als de onderdelen aangekomen zijn :)
     
    Laatst bewerkt: 23 jan 2016
  8. anthem2

    anthem2

    Lid geworden:
    23 sep 2011
    Berichten:
    2.118
    Locatie:
    Belgie,Antwerpen,Brasschaat
    Goed nieuws en slecht nieuws :(
    De onderdelen zijn hier zojuist toegekomen, zeer snel!
    Maar... De diff outdrives gaan niet passen op de ball diffs :( (op de stock wel)
    Foto's komen er aan als ik de tijd vind om alles in te bouwen.
     
  9. anthem2

    anthem2

    Lid geworden:
    23 sep 2011
    Berichten:
    2.118
    Locatie:
    Belgie,Antwerpen,Brasschaat
    Juist alles gemonteerd, niet veel over te zeggen buiten dat het gewoon weer plug and play was :)

    Alles (weeral ;) ) uit elkaar

    [​IMG]

    Effe voorgemonteerd

    [​IMG]

    En alles klaar :)

    [​IMG]

    Momenteel zijn er nog nieuwe tandwielen onderweg om de wielbasis aan te passen en dan denk ik dat de auto redelijk klaar is :) Er is toch uiteindelijk ietsje meer geld in gaan zitten dan oorspronkelijk gehoopt, maar het blijft een peulenschil, vergeleken met de alu traxxassen enz. die je vaak op het net tegenkomt.En persoonlijk als ik naar het autotje kijk heb ik er absoluut geen spijt van en zou het zo terug opnieuw doen.Mijn mini z met een aantal opties heeft ook ruim het dubbele gekost dus...
     
    Laatst bewerkt: 27 jan 2016
  10. anthem2

    anthem2

    Lid geworden:
    23 sep 2011
    Berichten:
    2.118
    Locatie:
    Belgie,Antwerpen,Brasschaat
    Even wat daglicht foto's :)

    [​IMG]

    [​IMG]


    [​IMG]
     
  11. anthem2

    anthem2

    Lid geworden:
    23 sep 2011
    Berichten:
    2.118
    Locatie:
    Belgie,Antwerpen,Brasschaat
    Mini z kapje pas gemaakt :)
    De lancia moet ik nog doen.
    Binnenkort nog maar eens een drift filmpje posten denk ik,ziet er 1000 keer beter uit met die M3 erop :D

    [​IMG]
     
  12. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.340
    Locatie:
    Zwolle
    Dat ziet er inderdaad een stuk beter uit dan de body uit de eerste post!
     

Deel Deze Pagina