ombouw van 2-blad naar 3-blad

Ik vlieg een Trex600 met Hughes 500 "Breitling" romp en zou deze graag ombouwen van 2-blads naar 3-blads maar weet eigenlijk niet goed wat deze ombouw allemaal gaat inhouden. ;).
Ik weet niet welke aankopen ik zeker moet doen en met welke kosten ik rekening moet gaan houden ?

Ik vlieg een Trex600 met Hughes 500 "Breitling" romp en zou deze graag ombouwen van 2-blads naar 3-blads maar weet eigenlijk niet goed wat deze ombouw allemaal gaat inhouden. ;).
Ik weet niet welke aankopen ik zeker moet doen en met welke kosten ik rekening moet gaan houden ?

Tsja, da's altijd een gewetensvraag.

Als je bereid bent er wat oefentijd in te steken en ruwweg een vol seizoen uittrekt om eraan te wennen (naar mijn ervaring: plm 3 uur zuivere vliegtijd, dus pak 'm beet 20 acculadingen, voor je het vertrouwen hebt om de eerste rondvluchtjes te doen, en de rest van het seizoen om je er lekker en comfortabel mee te voelen), dan heb je letterlijk niks méér nodig dan een goed driebladskop en een setje bladen en mogelijk een nieuwe tuimelschijf als de jouwe niet van extra aanstuurpunten voorzien is, en wat tijd.... (welke kop en bladen geschikt zijn voor jouw heli kan ik je niet vertellen helaas, ik ben totaal niet bekend met wat er allemaal voor een T-rex te koop is op dat gebied)

Lees wat dat betreft ook "meerbladskoppen afstellen en vliegen", post#1.
Dan weet je ongeveer wat je te wachten staat.

Wil je niet de moeite doen om met een rigid te leren vliegen, dan zul je een FBL systeem moeten kopen en daar mee leren omgaan en afstellen. Daarin is zeer ruime keus (en welke je hebben moet kan ik je niet vertellen, want ik vlieg zonder....)

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Als je een Hughes hebt waarom dan geen 5-blads kop? :p

Wat je natuurlijk nodig hebt is de kop + bladen maar ook de bijbehorende tuimelschijf (met 5 link-kogels op de goede plaats) en een tuimelschijf meenemer want je washout vervalt straks. Verder is het handig als je een electronische tuimelschuif-verdraaing (phasing) op je zender hebt. Hier lees je meer over in het topic wat Brutus aangaf.
Het kan ook zijn dat je staartrotor een beetje zwak gaat aanvoelen omdat de meer-blads kop meer koppel vraagt, maar dat is op te lossen door iets langere staartrotorbladen te monteren of evt. een 4-blads staartotor.

Als je een Hughes hebt waarom dan geen 5-blads kop? :p

Wat je natuurlijk nodig hebt is de kop + bladen maar ook de bijbehorende tuimelschijf (met 5 link-kogels op de goede plaats) en een tuimelschijf meenemer want je washout vervalt straks. Verder is het handig als je een electronische tuimelschuif-verdraaing (phasing) op je zender hebt. Hier lees je meer over in het topic wat Brutus aangaf.
Het kan ook zijn dat je staartrotor een beetje zwak gaat aanvoelen omdat de meer-blads kop meer koppel vraagt, maar dat is op te lossen door iets langere staartrotorbladen te monteren of evt. een 4-blads staartotor.

Dat van die hekrotor is nieuw voor mij, ik heb het in elk geval nog niet kunnen merken (heb tot nog toe maar een heli omgebouwd naar 3 blad en dat is een trainer, dus vrij licht).
Maar ik heb eerder de indruk dat door het betere rendement het koppel juist (een klein beetje) kleiner is. Maar het zou goed kunnen dat je gelijk hebt, zoals gezegd, daarmee heb ik weinig ervaring.

Wat ik nog vergeten ben: het kan vliegtechnisch van voordeel zijn als je zonder V-stabi o.i.d. gaat vliegen, om dan Heading Hold ook uit te schakelen. je krijgt dan een iets betere feedback op zijwind etc, terwijl het met moderne gyro's nauwelijks merkbaar is in de rust in de staart.
Je moet nu eenmaal als je "naturel" Rigid vliegt, redelijk "op je gevoel" vliegen, en dan is een HH gyro licht in het nadeel naar mijn ervaring (is persoonlijk, en kan voor anderen verschillend liggen)

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Brutus,
Dat van die staartrotor heeft ook te maken met de veel hogere toerentallen die een TRex draait. Ik weet het niet uit eigen ervaring maar het schijnt dat een Trex600 me electronica terug kan naar 1350rpm en dan zou je het staartprobleem niet hebben.
Ook ik moet nix hebben van headinghold :nooo: maar da's persoonlijk denk ik.

Ik zou hem willen vliegen met een stabi V5.0. Deze zou het "paddelvliegen" het beste benaderen. Ik moet natuurlijk mijn 2-blads kop vervangen door een 3-blads kop, maar is dit iets merkgebonden of is dit universeel ? Hetzelfde geldt voor de swashplate !!! En hoe zit het met de pallen, is een pal van een 3-blads anders dan van een 2-blads ?? M.a.w. moet ik 3 nieuwe of slechts 1 bijkomende pal kopen ?
P.S. Zijn nogal veel vragen hé :lol::lol::lol:, maar ben een leek op gebied van meerbladsheli's ;)

Ik zou hem willen vliegen met een stabi V5.0. Deze zou het "paddelvliegen" het beste benaderen. Ik moet natuurlijk mijn 2-blads kop vervangen door een 3-blads kop, maar is dit iets merkgebonden of is dit universeel ? Hetzelfde geldt voor de swashplate !!! En hoe zit het met de pallen, is een pal van een 3-blads anders dan van een 2-blads ?? M.a.w. moet ik 3 nieuwe of slechts 1 bijkomende pal kopen ?
P.S. Zijn nogal veel vragen hé :lol::lol::lol:, maar ben een leek op gebied van meerbladsheli's ;)

Tsja, welke kop en bladen, dt hangt af van wat er te koop is, he?

Wat bladen betreft: je moet ALTIJD, en in het bijzonder bij een meerbladskop, bladen uit één set gebruiken. Dus NIET een los blad bij een bestaande set van twee voegen

Tsja, met V-stabi vliegen, dat moet je zelf weten. Persoonlijk vind ik dit net zoiets als een optisch gepimpte auto met grote spoilers.... Het ziet er snel uit, maar het rijd precies hetzelfde.... Maar dat is je eigen keus.

Groet, Bert

Beste, waarom zo ver gaan, zie Century in Duitsland, alles wat je moet hebben vind je daar. Century Helicopter -

Wat betreft de stabilisatiesystemen, Vstabi of HC3 ik vind die gelijkwaardig en beide vrij eenvoudig af te regelen, op eenzelfde manier trouwens. Ik heb de HC3 in Blue Birds Alouette mogen installeren en van 't weekend een Vstabi geprobeerd, beide lijken met correct te werken.
Ik vlieg wel al jaren met 4 heli's, 2x 2-blads (R22, Huey), een 4-blads en een 5-blads (MD900) ZONDER electronica zoals Brutus met grote tevredenheid. Tenminste als er geen wind is, als het waait wordt het lastig.....
HH of niet, goede vraag, Vario raadt aan en daar ben ik mee akkoord om op grote heli's GEEN HH te gebruiken, en waarom, omdat de staartrotor niet zo krachtig is als die kleine (700's en kleiner) voor als je moeilijke momenten krijgt, veel wind of er hapert iets aan de staartrotor (meegemaakt met mijn Huey) dan wordt je verwittigd. je voelt de staatrotor dan weggaan en dan weet je ik ben hier extreem bezig of er komt misschien iets los in de staartaandrijving. In HH krijg je geen verwittiging, daar is het alles of niets.
In het geval met mijn MD900 is HH 100% af te raden!!! omdat die staartrotorwerking allesbehalve sterk is.

Hopelijk is mijn bijdrage je van nut en kan je een gepaste beslissing nemen.

ps; waarom geen 5-blads, er bestaat geen Hughes 500 in 3-blads, wel de Hughes 300 of Schweitzer.

Ik vlieg wel al jaren met 4 heli's, 2x 2-blads (R22, Huey), een 4-blads en een 5-blads (MD900) ZONDER electronica zoals Brutus met grote tevredenheid. Tenminste als er geen wind is, als het waait wordt het lastig.....

Dat met die wind valt alles mee hoor, ik vlieg zowel de BO 105 als ook de (zéér zwak gemotoriseerde en eigenlijk veel te laag toerige) Bell 47 G II
met wind tot 4 Bft. Het enige wat écht lastig is, is wanneer je veel turbulentie hebt (een bomenrij vlak bij het veld bijvoorbeeld).
Het is echt even wennen aan dat je de heli soms wat onverwachte bewegingen ziet maken, maar daar wen je aan, en gaandeweg kom je er achter dat al die "onverwachte" bewegingen eigenlijk heel voorspelbaar zijn. En dan blijkt het eigenlijk volledig probleemloos en net zo nauwkeurig te sturen. Ook het vermeende gebrek aan stabiliteit valt heel erg mee. Dat is grotendeels ogenschijnlijk. De Rigid is inderdaad minder stabiel, maar lang niet zo instabiel als velen beweren. Wel is de benodigde stick-imput soms wat anders, en vlieg je bij wind relatief veel met de sticks uit het midden. Ook dat went, en ik hoover bij "veel" wind gewoon met dezelfde settings die ik voor rondvliegen gebruik. Met windstil weer heb je inderdaad daar vrijwel geen last van.

Voor het overige ben ik het volledig met Tempel eens.

Groet, Bert

Stel dat ik voor een 5-blads ga en alles op een rijtje plaats denk ik dat ik het volgende ga nodig hebben (prijzen zijn van diverse websites en indicatief) :

5-blads rotorkop : 265€
5-blads swashplate : 100€
3 paar pallen : 225€
V-stabi : 275€

In totaal dus ca. €865,00 !!!! (hopende dat ik alles heb natuurlijk):(:(:(

Amai, das nie niks !!

En dan te weten dat je er tijdens het vliegen weinig van ziet ;)

Waarschijnlijk zul je ook nog moeten investeren in "perfekte servo`s" onder de swash, want die krijgen het zwaar en met een V-stabi , of een vergelijkbaar systeem, worden hoge eisen gesteld aan de nauwkeurigheid en kracht. Anders vliegt hij alsnog als een dweil. Vliegen zonder systeem kan, maar de vraag is of je het dan nog leuk vind om ermee te vliegen. Helivliegen is al niet gemakkelijk, maar dan kun je het als "moeilijk " beschouwen.
De "pretfaktor" wordt dus aanzienlijk minder.

En dan te weten dat je er tijdens het vliegen weinig van ziet ;)

Waarschijnlijk zul je ook nog moeten investeren in "perfekte servo`s" onder de swash, want die krijgen het zwaar en met een V-stabi , of een vergelijkbaar systeem, worden hoge eisen gesteld aan de nauwkeurigheid en kracht. Anders vliegt hij alsnog als een dweil. Vliegen zonder systeem kan, maar de vraag is of je het dan nog leuk vind om ermee te vliegen. Helivliegen is al niet gemakkelijk, maar dan kun je het als "moeilijk " beschouwen.
De "pretfaktor" wordt dus aanzienlijk minder.

Sorry als het lomp overkomt, zo is het niet bedoeld, maar dit is redelijk onzin! Een rigid van de afmetingen van een T-rex 600 vliegt (bewezen!!!) uiterst prima met gewoon relatief simpele en oude S9202 onder de tuimelschijf. Zelfs met maar drie stuks. Al is een vierde servo gewoon vanuit alle opzichten aan te bevelen (niet voor de nauwkeurigheid, want 3 servo's stuurt wat dat betreft gewoon merkbaar beter).

Een rigid stuurt ABSOLUUT NIET als een dweil, tenzij je hem verkeerd hebt afgesteld, OF er een slechte kop op zit.
Integendeel, een Rigid stuurt juist uiterst scherp en direct, en zelfs dusdanig, dat de meeste mensen het voor instabiliteit aanzien. In werkelijkheid moet je gewoon wennen aan het directe stuurgedrag, anders overstuur je constant.
Een V-stabi heb je NIET nodig. In de praktijk is 3 tot 5 vlieguren voldoende om er mee om te leren gaan, mits je gericht oefent (in de praktijk is dat het grootste deel van het seizoen voor de meeste mensen, vandaar dat velen afhaken....). Ga je wél een V-stabi gebruiken, dan heb ik van het Duitse Vario-forum begrepen, dat die het ook prima doen met S9202 of soortgelijke goede analoge servo's.

Ik geef toe dat de mensen die er aan beginnen een rigid vaak als ERG moeilijk ervaren, maar zodra je er eenmaal mee overweg kunt, valt dat reuze mee. Het is moeilijker, maar ook weer niet ondoenlijk.
Tenzij je bij windkracht 5 of 6 ook nog wilt vliegen, maar dan blijf ik sowieso al thuis, ook met paddelstang heli's, want dan is vliegen gewoon niet meer leuk naar mijn mening.

@ Corsairk: je kunt NIET een 5 blads rotor uitrustten met vijf bladen uit 3 setjes van twee.... Je MOET een bij elkaar horende set van 5 bladen kopen! Of je moet weten hoe je 5 bladen perfect aan elkaar gelijk weet te krijgen, maar ik waag mij daar niet aan....

Groet, Bert

... Ik geef toe dat de mensen die er aan beginnen een rigid vaak als ERG moeilijk ervaren ...
Durf je je te wagen aan een inschatting m.b.t. flybarless onder de knie te krijgen zonder v-stabi en consorten, ervan uitgaande dat vlieger al goed kan vliegen? Helft van de tijd die het die vlieger kostte om te leren vliegen?

Durf je je te wagen aan een inschatting m.b.t. flybarless onder de knie te krijgen zonder v-stabi en consorten, ervan uitgaande dat vlieger al goed kan vliegen? Helft van de tijd die het die vlieger kostte om te leren vliegen?

Ik kan niks relateren aan de tijd die het iemand kostte om te leren vliegen omdat ik niet weet hoe lang een willekeurig iemand daar over deed. Maar ik durf, uitgaande van het feit dat ikzelf zowel als mijn vliegmaat beide na vrijwel exact 3.5 uur zuivere vliegtijd aan onze eerste rondvluchten toe waren, wel een uitspraak te doen (wij houden onze gevlogen tijd vrij strak bij i.v.m. onderhoud).
Mijn maat vloog zeker twee jaar eerder als ik Rigid en vanwege beperkte tijd heeft hij die 3.5 uur in vijf of zes maanden met een winterstop er bij tussendoor bijeen gesprokkeld. Ik heb vanwege mijn andere persoonlijke situatie wat meer tijd en had dat met anderhalve maand voor elkaar. Verder hebben we geen van beide echt hulp gehad, afgezien van wat we hier en op bijv. het Vario forum gelezen hebben.
De overeenkomst van 3.5 uur in beide gevallen is redelijk tekenend, en aangezien zowel mijn maat als ik maar heel gemiddeld getalenteerde vliegers zijn, durf ik deze uitspraak te doen: Als wij het kunnen, kunnen meer mensen het....
Verder heb ik (als een van de weinigen denk ik), een specifieke lesheli met ongestabiliseerde driebladsrotor, waarmee ik les geef, en ook daarom durf ik een uitspraak te doen. Gek genoeg is daar overigens maar weinig vraag naar, men koopt blijkbaar liever een V-stabi. Lessen is echter goedkoper én leuker....
Hoewel iedere heli zijn specifieke eigenschappen heeft, is rigid vliegen redelijk algemeen. Beide konden we na met onze eigen heli getraind te hebben, probleemloos overstappen op de ander zijn Rigid, of dit nu twee, drie of vierblad was.

Ja, ik durf mij aan iets dergelijks te wagen. Iemand die per weekend twee a drie tankjes leeg vliegt en GERICHT oefent, danwel oefent onder aanwijzing van een ervaren Rigid vlieger, vliegt binnen een seizoen zijn eerste rondjes, en voelt zich daar absoluut comfortabel bij....

Één voorwaarde moet ik hier aan stellen: de adspirant-rigidvlieger moet de juiste techniek hanteren voor een hoover, anders word het niks.... Dat is meestal vrij vlot te zien als je weet waar je naar moet kijken, maar een beetje lastig uit te leggen.
Die techniek is niet moeilijk, maar hij moet er vanaf het eerste begin goed "ingebakken" zitten, het behoort nl. tot het onbewuste gedeelte van het helivliegen. Heb je vanaf het begin dat je heli vliegt, verkeerd leren sturen, dan kost het wat meer moeite om eerst de goede stuurtechniek aan te leren. Hier is het leren vliegen met een sim juist eerder nadelig dan voordelig, omdat je jezelf erg makkelijk een verkeerde techniek aanleert, EN met paddelkop is de verkeerde techniek niet een groot probleem, met een rigid wel....
De meeste mensen hanteren helaas deze juiste techniek NIET, en dan word het rigid vliegen een stuk moeilijker. Dat word dan gecompenseerd door inbouwen van een V-stabi o.i.d.

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Iedereen bedankt tot nu toe voor de interessante info ;). Gaat de goede kant op en zie de bomen al een beetje doorheen het bos.
Ik heb bij spinblades een bij elkaar horende set van 5 pallen gevonden voor 170€ maar vind moelijk leveranciers van 5-blads rotorkoppen ??? Zijn er hier mensen die me enkele adressen kunnen opgeven voor zulke rotorkoppen passend op een Trex600 ?

Ik heb voor 185 euro een 5-blads Peka(Vario achtige) kop met goede nwe rotorbladen en bijbehorende tuimelschijf gescoord dus zo kan het ook. Maar dat is misschien even wat werk om eea aan te passen aan de TRex maar veel werk kan het niet zijn. De Vario-kop is voor een 10mm as geschikt.

Stel dat ik voor een 5-blads ga en alles op een rijtje plaats denk ik dat ik het volgende ga nodig hebben (prijzen zijn van diverse websites en indicatief) :

5-blads rotorkop : 265€
5-blads swashplate : 100€
3 paar pallen : 225€
V-stabi : 275€

In totaal dus ca. €865,00 !!!! (hopende dat ik alles heb natuurlijk):(:(:(

Amai, das nie niks !!

Back