Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Ik vlieg een Trex600 met Hughes 500 "Breitling" romp en zou deze graag ombouwen van 2-blads naar 3-blads maar weet eigenlijk niet goed wat deze ombouw allemaal gaat inhouden..
Ik weet niet welke aankopen ik zeker moet doen en met welke kosten ik rekening moet gaan houden ?
Als je een Hughes hebt waarom dan geen 5-blads kop?
Wat je natuurlijk nodig hebt is de kop + bladen maar ook de bijbehorende tuimelschijf (met 5 link-kogels op de goede plaats) en een tuimelschijf meenemer want je washout vervalt straks. Verder is het handig als je een electronische tuimelschuif-verdraaing (phasing) op je zender hebt. Hier lees je meer over in het topic wat Brutus aangaf.
Het kan ook zijn dat je staartrotor een beetje zwak gaat aanvoelen omdat de meer-blads kop meer koppel vraagt, maar dat is op te lossen door iets langere staartrotorbladen te monteren of evt. een 4-blads staartotor.
Ik zou hem willen vliegen met een stabi V5.0. Deze zou het "paddelvliegen" het beste benaderen. Ik moet natuurlijk mijn 2-blads kop vervangen door een 3-blads kop, maar is dit iets merkgebonden of is dit universeel ? Hetzelfde geldt voor de swashplate !!! En hoe zit het met de pallen, is een pal van een 3-blads anders dan van een 2-blads ?? M.a.w. moet ik 3 nieuwe of slechts 1 bijkomende pal kopen ?
P.S. Zijn nogal veel vragen hé :lol::lol::lol:, maar ben een leek op gebied van meerbladsheli's![]()
Ik vlieg wel al jaren met 4 heli's, 2x 2-blads (R22, Huey), een 4-blads en een 5-blads (MD900) ZONDER electronica zoals Brutus met grote tevredenheid. Tenminste als er geen wind is, als het waait wordt het lastig.....
En dan te weten dat je er tijdens het vliegen weinig van ziet
Waarschijnlijk zul je ook nog moeten investeren in "perfekte servo`s" onder de swash, want die krijgen het zwaar en met een V-stabi , of een vergelijkbaar systeem, worden hoge eisen gesteld aan de nauwkeurigheid en kracht. Anders vliegt hij alsnog als een dweil. Vliegen zonder systeem kan, maar de vraag is of je het dan nog leuk vind om ermee te vliegen. Helivliegen is al niet gemakkelijk, maar dan kun je het als "moeilijk " beschouwen.
De "pretfaktor" wordt dus aanzienlijk minder.
Durf je je te wagen aan een inschatting m.b.t. flybarless onder de knie te krijgen zonder v-stabi en consorten, ervan uitgaande dat vlieger al goed kan vliegen? Helft van de tijd die het die vlieger kostte om te leren vliegen?... Ik geef toe dat de mensen die er aan beginnen een rigid vaak als ERG moeilijk ervaren ...
Durf je je te wagen aan een inschatting m.b.t. flybarless onder de knie te krijgen zonder v-stabi en consorten, ervan uitgaande dat vlieger al goed kan vliegen? Helft van de tijd die het die vlieger kostte om te leren vliegen?
Stel dat ik voor een 5-blads ga en alles op een rijtje plaats denk ik dat ik het volgende ga nodig hebben (prijzen zijn van diverse websites en indicatief) :
5-blads rotorkop : 265€
5-blads swashplate : 100€
3 paar pallen : 225€
V-stabi : 275€
In totaal dus ca. €865,00 !!!! (hopende dat ik alles heb natuurlijk)
Amai, das nie niks !!