Ombouw van een Walkera 04

Ik ben begonnen om mijn 04 helemaal om te bouwen.
Het begon met de rotorkop, ik heb er nu een van een 4g1 is een stukje steviger naar mijn idee.
Dit heb ik gedaan omdat ik met de oude nog wel is problemen had (kop die tijdens het vliegen los ging)

Origineel:
fixed-pitch-rotor-head.jpg

Nieuwe van de 4G1:
HM4G1A_rotor.jpg

Foto's zijn niet echt goed maar het verschil is redelijk zichtbaar.

Rotorkop er op en vliegen, eerste indruk was niet verkeert maar het blijft een walkera.... dus wat er toen gebeurden... crash!!
Ik wil niet gelijk de electronica de schuld geven maar het was wel een oorzaak.
Mijn motor wilden namelijk nog wel eens een vonkje geven zodat de rest fijn storing krijgt.
Ik had het idee dat dit dus gebeurden tijdens het vliegen op zo'n 20cm boven de grond.

Resultaat bladen aan gort en as nog krommer bleek later, en een persoon die niet echt vrolijk was (ik).

Na een paar dagen besloten het even goed aan te pakken, ik heb pas een DX6I gekocht voor een 450 die later nog is komt.
Dus dacht ik laat ik die maar is gaan gebruiken, ik kijken naar een borstel motor met regelaar.
Kwam er achter dat een brushless bijna net zo duur is...

En dit is dan het resultaat:
Ik moet alles nog netjes maken, wacht nog op een gyro en moet nog een as en een stukje van mijn rotorkop bestellen.

3900 kv motor van esky met een 9 tands tandwiel, een brushed regelaar voor de tail waar al een dd op zat.
Stukje frame van een king2, 20a brushless regelaar en een AR6200 ontvanger die bij de dx6i zat.

En toen nog de bladen.... nu had ik de rotor bladen van xtreme al gezien voor de esky heli's en nu verschillen de fpjes niet zo veel dus heb ik deze besteld.
Maar passen doet dat niet, nou ja dan maken we het zo dat het wel past.

In de rotorbladen zitten op maat gemaakte busjes van aluminium.

Plaatje carbon er boven op om de kop steviger te maken.

Boven en onder de bladen ook nog ringetjes gedaan van brandstofslang, ik denk dat dit niet echt handig is maar ik merk het wel.
Inmiddels heb ik de ringetjes tussen de bladen en de carbon plaat weggehaald en dat voelt al beter.

Waneer het gaat vliegen weet ik nog niet, ooit een keer dus :D
Er moet ook nog een andere canopy op, origineel past niet meer........

Na een zeer lange tijd dit project toch maar weer opgepakt.

Ik heb een poosje een King gehad maar deze beviel niet (kan ook aan mij liggen :roll: ) die is dan ook verkocht nu.

Dan maar weer verder met de FP en daarmee leren vliegen, onderdelen zijn lekker cheap...

Er komt toch maar een borstelmotor op... waarom? iets goedkoper.... iets.

Ik heb al een Hoover vluchtje kunnen maken, dit ging redelijk.. zo af en toe ook niet maar alles is nog heel (op de accu na..)

Maar wat je er ook aan doet aan een FP het blijft een beetje roeren :lol: Maar ja daar ga ik het wel van leren denk.

Na een hele poos op de kast te hebben gestaan is ie dan toch weer vliegklaar gemaakt.
Deze keer met een borstelloze motor er op, die er al op was gezet maar ergens anders in verdween......

Nu dat apparaat ook zo goed als versleten is was er een motor "over" dat kwam me mooi uit, regelaar erbij en bouwen maar.

Gelijk wat aan de staart gedaan, de vorige keer brak die bij het frame....
Gaat nu wat moeilijker met deze versteviging.

Ook de bladen aangepakt, deze zijn totaal niet in balans bij mij :-|
Eerst maar ontdaan van zijn 'huidje' echt hout mag gezien worden toch
Toen maar aan het balanceren gegaan, ik wist dat tape niet genoeg was dus ben ik maar met loodjes bezig geweest..
Gaatje boren en een loodje er in geduwd en vast gezet met lijm, heb geen zin in putten in mijn hoofd

Zender weer geprogrammeerd en globaal afgesteld, en toen was het zover, even buiten proberen ook al waait het.
En jawel hij wil de lucht in, afstellen moet ik nog een keer doen als het niet waait maar het zag er al redelijk uit.
Motor heeft echt power zat, half gas en stijgen zo ongeveer... dat had ik niet verwacht.

Hoop dat ik hiermee een beetje kan leren vliegen en dat het niet te vaak stuk gaat...
Net even boven een 2 persoons bed 'gevlogen' en afgesteld........... woow dat valt niet tegen, ik kan hem boven het bed houden dus dat vind ik al heel wat.
Het blijft nog een beetje behelpen want de staart wil niet zo.. ik weet ook niks om hem meer in te mixen zodat ik niet zelf hoeft bij te stuuren.

Moet het main gear nog wel even goed vastzetten

Weet iemand wat er gebeurt als je slape dempers heb in je rotorkop?
Hier zitten namelijk ook een soort van dempers in maar naar mijn idee werkt dat niet zo...
Anders ga ik het gewoon proberen... ff alu busjes draaien en testen..

Klaar voor transport.........

En een filmpje

Het is en blijft een FP maar binnen vliegt het best aardig, ik ben er voorlopig tevreden mee.
Ik heb zin in een Indoor!!

Want buiten is het gewoon eng, beetje wind en hij schiet omhoog, toeren lager om weer terug te komen..... oeps dan gaat stuuren bijna niet meer door de lage headspeed..

Laatst bewerkt door een moderator:
ik zou eens kijken voor kleinere bladen, als je motor genoeg toeren kan draaine, krijg je dan een hogere headspeed, waardoor die ook met dalen beter te besturen is;)

ik zou eens kijken voor kleinere bladen, als je motor genoeg toeren kan draaine, krijg je dan een hogere headspeed, waardoor die ook met dalen beter te besturen is;)

Hmm dat kan zeker een idee zijn, alleen welke bladen zijn er kleiner?
Origineel zullen ze wel iets kleiner zijn maar die hebben me te veel pitch..
En ik heb er alleen met wind last van verder niet zo, het is zoiezo een idee want dan klopt het ook weer een beetje met mijn staart die kan het nu niet zo best bij houden..

Naja eerst het ding nog strakker maken dan dat het al is, Alu swash is onderweg :D

Gisteren heb ik hem kunnen vliegen in een manege... en dan blijkt dat hij best goed te vliegen is.
Heb ook nog met een bijna standaart mogen vliegen... nou toen wist ik weer waarvoor ik het was begonnen
Wat een verschil!!! het is echt bizar.
Ik heb nog 2 andere laten vliegen, die hebben inmidels een 450 en ze vonden mijn FP bijna net zo goed in hover...

Ik zeg missie geslaagd........
Tijd voor wat nieuws

Vandaag lekker buiten aan het raggen geweest..
Moet nog een beetje strakker gaan vliegen maar de snelheid zit er vast in.

Ziet er goed uit hoor! Ik zie dat je zo'n beetje aan je tax zit van de FP... tijd voor the next level, een 450 of 500 CP? Volgens mij ga jij daar heel veel plezier aan beleven.

Ziet er goed uit hoor! Ik zie dat je zo'n beetje aan je tax zit van de FP... tijd voor the next level, een 450 of 500 CP? Volgens mij ga jij daar heel veel plezier aan beleven.

Volgend jaar...... dan komt alles goed ;)

Nu nog even heerlijk raggen met het gebakie, echt dikke pret zo.
En als hij neer zou gaan kost het niet eens zoveel om hem weer op te bouwen, moeten de bladen wel heel blijven want die zijn het duurst van heel de heli :D

jemig die vliegt echt stabiel.

eeehhhh, welke onderdelen heb je allemaal erbij gekocht, kan ik een verlanglijstje maken voor volgende sinterklaas ;)

Back