Ombouw verslag Xtra 60

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Arnoud Snel, 19 jul 2021.

  1. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.667
    Locatie:
    Onbekend
    Voor de dagen waarop het geen vliegweer is vond ik nog een “projekt” op de zolder.
    Mijn oude Xtra 60 (gebouwd in 2002) staat al ruim 10 jaar stil. Heeft altijd gevlogen met een YS viertakt, deze motor is echter naar de Mach 1 verhuist.
    Een nieuwe YS is een goede optie, echter brandstof met 20-30% nitro (Rapicon) wordt steeds lastiger verkrijgbaar.
    Ik heb besloten de kist om te bouwen naar elektro, mede gezien het succes van mijn elektro Curare.

    Eerst het model geinspecteerd. De kist is technisch gezien nog in een goede staat. De gekleurde Oracover op de romp (fluor pink, geel en blauw) is verkleurd en delamineert, dit moet dus vervangen worden. De openingen in de motorkap voor de brandstofmotor dienen te worden dicht gemaakt. De romp heeft ook een aantal openingen die dichtgemaakt moeten worden.
    De wielkappen gaan eraf en en worden vervangen door kleinere exemplaren. De cockpitkap zit geschroeft op de romp, dit dient vervangen te worden door een cockpitsluiting om de accu vlot te kunnen wisselen.

    upload_2021-7-19_12-47-44.png

    Op de plek van de brandstoftank past een 6S Lipo accu, de elektromotor vind een plek onder de zeer ruime motorkap. De regelaar kan in de tunnel onder de romp, dit is ideaal i.v.m. koeling.

    Met de YS draaide ik een 14 x 12 APC prop, deze prop kan ook op de elektro motor. Echter, een grotere prop is efficienter, een 15 x 12 of 16 x 10 APC E lijkt een betere keuze.
    Een viertal servo’s heb ik ook nodig, Savox lijkt hier een goede keuze.

    Het totale gewicht zal op ca. 3.6 kg uitkomen. Voor een kist van 1.75 m span en 1.75 m romplengte een acceptabel gewicht.

    Binnenkort meer…..

    Grt,

    Arnoud.
     
    ikonmy, strutter, ramses en 4 anderen vinden dit leuk.
  2. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Prachtige kist!
     
  3. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.667
    Locatie:
    Onbekend
    Recent ben ik op zoek gegaan naar een geschikte elektro setup voor de Xtra 60.
    Bleek nog niet zo makkelijk, een motor van ca. 1800 - 1900 watt voor 6S met ca. 400 Kv (geschikt voor een 16x10 APC E) vond ik bij Lindinger :

    Motor Joker 5060-7 V3 / 377 Kv, PWM 8Khz, Timing 21°, Polen 14
    Als regelaar een YEP 150A (kleiner was niet op voorraad). Ik heb reeds een YEP regelaar, vanwege de goede ervaringen ook voor deze motor een zelfde soort besteld.

    Het geheel opgebouwd op een testplankje en getest in de tuin :

    upload_2021-8-15_18-24-43.png

    Tijdens de eerste run viel mij tijdens de volgas runs op dat de motor meer dan handwarm werd, niet heet maar wel tamelijk warm.
    Ik had de standaard settings van de regelaar gebruikt en die bleken niet goed.
    De timing staat in de regelaar standaard op "auto timing", deze heb ik terug gezet naar 24°. (De motor is opgegeven voor 21°, 24° is het dichtste bij)
    De PWM (aansturing naar de motor) van de regelaar staat standaard op 12 Khz, dit heb ik terug gebracht naar 8 Khz.

    De PWM kun je ook berekenen :
    PWM = Kv v/d motor X Volt (3,7 x aantal cels) X aantal polen v/d motor / 20 = xxxxx Khz.
    Voor de Joker motor is dit :
    PWM = 377 X 22,2 = 8369,4 X 14 = 117171,6 / 20 = 5858,58 Hz.
    8 Khz ligt het dichste bij de berekende 5,8 Khz.

    Dit leverde een goede verbetering op, de motor wordt nu niet meer dan handwarm, het max toerental met de 16X10 APC E is 8300 rpm.
    Veel trekkracht en minder vliegsnelheid (ca. 130 kmh). Echter, de Xtra komt uit de tijd dat de snelheid van de F3A modellen al flink omlaag ging.
    Mocht de snelheid te laag zijn dan kan er een 15X12 of 14X14 prop op.
    Het laagste toental waarop de motor draait is 660 rpm, zo langzaam kan een methanol brandstofmotor nooit draaien.

    Ook verder gegaan met het model.
    Oracover laat zich prima verwijderen als je het verwarmd met een haarfohn en daarna voorzichtig lostrekt.

    upload_2021-8-15_19-3-17.png

    De overbodige gaten in de romp (schakelaar, externe glow, uitlaat en antenne) dichtgemaakt en de romp licht geschuurd.
    Hierna reeds deels nieuwe Oracover aangebracht.

    upload_2021-8-15_19-6-4.png

    De motor past middels een zelfgemaakte bok netjes onder de motorkap.

    upload_2021-8-15_19-7-26.png

    Het ZWP komt netjes uit, de accu ligt dan tegen de vleugelbuis. Het gewicht gaat uitkomen op 3,8 tot 3,9 Kg. Echter een vergelijkbare Sebart 110 weegt dit ook, komt dus goed.

    Nog genoeg te doen. Binnenkort meer.

    Grt,

    Arnoud.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    strutter, wvr, ramses en 3 anderen vinden dit leuk.
  4. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.100
    Locatie:
    Thuis
    Prachtig. :thumbsup:

    dat van die PWM instelling van de regelaar kende ik nog niet, stel je dat bij de YEP in met zo’n programmeerkaart ?
     
  5. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.667
    Locatie:
    Onbekend
    Bij de YEP stel je de PWM inderdaad in met de programmeerkaart. Als de PWM te hoog staat wordt de motor sterker lees je in diverse artikelen op internet. Echter, hij wordt hierdoor wel warmer staat er, dat klopt dus wel.
    De motor zit bij mij onder een kap waar ik uiteraard koellucht door zal laten lopen. Echter, het moet natuurlijk niet te warm worden, dan begin je met een verloren wedstrijd.
    Vandaar dat ik dit van tevoren uittest.

    Grt,

    Arnoud.
     
  6. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.100
    Locatie:
    Thuis
    Goed bezig :thumbsup:
    Ik zal het electro vliegtuigje van mij ook eens checken hoe dat ingesteld staat, ik had destijds gewoon alles aangesloten en amperage gecontroleerd om een goeie prop te kiezen….
    Nou moet ik zeggen dat electro ook niet echt mijn ding is qua vliegen, zolang het kan blijf ik fijn door stoken met brandstof, maar op een gegeven moment moeten we wel over.

    ik vind het altijd mooi om te zien hoe iemand netjes en doordacht te werk gaat. :thumbsup:
     
    ramses vindt dit leuk.
  7. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.667
    Locatie:
    Onbekend
    De Xtra 60 is gereed.

    Alle openingen in de motorkap zijn netjes met een malletje dichtgemaakt :

    upload_2021-12-18_14-50-29.png

    Een paar kleine nieuwe openingen voor koeling van de elektro motor : (En andere wielkappen)

    upload_2021-12-18_14-53-7.png

    Alles past in de romp :

    upload_2021-12-18_14-55-21.png

    upload_2021-12-18_15-1-42.png

    Het uiteindelijk gewicht is 3895 gram geworden. De brandstofversie was ,inclusief brandstof, zwaarder.
    Dit model is gebouwd voor een brandstofmotor en daardoor relatief vrij zwaar geconstrueerd. Een vergelijkbare Sebart weegt echter vrijwel hetzelfde, zou dus zeker goed moeten gaan.
    Ik ben benieuwd hoe deze combi vliegt.

    Morgen de remaiden !

    Grt,

    Arnoud.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    strutter, Cnn en ramses vinden dit leuk.
  8. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.089
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Mooi werk, erg strak geworden, fraaie kleurvolle kist!
    Succes met de remaiden, maar dat komt zeker goed :thumbsup:

    Groeten, Ramses
    .
     
    Arnoud Snel vindt dit leuk.
  9. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.667
    Locatie:
    Onbekend
    Vandaag wat miezer regen, tussen de buien door vliegen !
    De Xtra vliegt weer als vanouds, 4 vluchten gemaakt en wat afstelwerk gedaan.
    Echter, wat ik al vermoedde, het vermogen houd met de 16X10 prop niet echt over.
    Voor normaal vliegen is het voldoende maar voor F3A is het wat krap.

    Volgende keer een 16X12 prop proberen of anders een 17X12, dat brengt het vermogen een aantal honderden Watts omhoog.

    upload_2021-12-19_20-10-38.png

    upload_2021-12-19_20-11-6.png

    Grt,

    Arnoud.
     
    wvr en ramses vinden dit leuk.
  10. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.089
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Gefeliciteerd :thumbsup:
    Happy landings

    Groeten, Ramses
    .
     
  11. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.868
    Locatie:
    Velserbroek
    zorg inderdaad voor voldoende spoed....

    een verbrandings motor gaat in de lucht door de verminderde last meer toeren maken.
    een electro motor doet dat niet, die gaat niet sneller als Kv * voedingsspanning.

    als je met te weinig spoed vliegt op de prop, dan moet je al flink gas geven,dat is alleen al om aan je vliegsnelheid te komen.
    je electro motor verstookt evengoed dan het benodigde vermogen.

    vaak kom je beter uit met een iets hogere Kv motor waardoor je op 50-60% je basis vliegsnelheid hebt voor F3A.

    leuk om op die manier de Xtra weer te vliegen, zien we je terug op een F3A-C of B wedstrijd? zijn ook gezellige dagen!
     
    Arnoud Snel vindt dit leuk.
  12. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.667
    Locatie:
    Onbekend
    Eigenlijk heb ik geen wedstrijd aspiraties meer.
    Echter, als ik de Xtra goed krijg zal ik erover nadenken. Anders met de Curare, die heeft power genoeg. F3A-C lukt met de Curare zeker.
    Dan zal ik echter weer moeten trainen om netjes te vliegen.

    In ieder geval bedankt voor de uitnodiging !
    Ik laat het nog wel weten.

    Grt,

    Arnoud.
     
    wvr vindt dit leuk.
  13. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Arnoud Snel vindt dit leuk.
  14. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.868
    Locatie:
    Velserbroek
    zoek/vervang 'wedstrijd' door 'samenkomst van gelijk gestemden' en je hebt er zomaar een paar leuke meetings bij :koud:
     
  15. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.868
    Locatie:
    Velserbroek
    Had je ooit nog gevlogen met een 16x12 of 17x12 ?
     
  16. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.667
    Locatie:
    Onbekend
    Yep, met de 16X12 ging het heel veel beter. (Model vliegt vlotter en trekt beter door)
    Echter, in 2023 heb ik niet met de Xtra gevlogen. De andere modellen die ik heb vind ik persoonlijk beter / lekkerder vliegen dan de Xtra.
    Wedstrijden vliegen gaat er echter niet meer van komen.

    Grt,

    Arnoud.
     
  17. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.868
    Locatie:
    Velserbroek
    Mmm, wordt gokje , of die motor, of de Dualksy 5060/400kv....

    geen probleem , vliegen is leuk maakt niet uit onder welke voorwaarden :D
     
  18. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.667
    Locatie:
    Onbekend
    Heel persoonlijk zou ik nu denk ik gaan voor de 400 kv Dualsky. Heeft net iets meer toeren waardoor je net iets meer snelheid hebt en op de rechte stukken met minder vermogen toe kunt.

    Grt,

    Arnoud.
     
    blaauwen en wvr vinden dit leuk.
  19. Hill

    Hill

    Lid geworden:
    19 jan 2011
    Berichten:
    55
    Hoi Arnoud,

    Recentelijk ben ik begonnen met het herontwerpen van de Xtra-60. Heb dit draadje gevonden wat mij mooie richtlijnen heeft gegeven voor de setup.

    Ga hem vliegen met de Dualsky 4130 met 450Kv, in combinatie met een 6S 4000Mah accu. Zie in je verslag 16x12 staan als mooie combi. Zal hem ook daarmee gaan vliegen.

    Heel benieuwd hoe het gaat vliegen straks
     
  20. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.667
    Locatie:
    Onbekend
    De dual sky motor heeft 450 kv, dat is veel hoger dan dat ik gebruik. (375kv)
    Als het kv getal omhoog gaat gebruik je vrijwel altijd een kleinere prop.
    Dual sky zelf geeft een 16x8 als max aan.
    Met ecalc kun je het dit even narekenen.
    Echter, ik weet bijna wel heel zeker dat een 16x12 niet gaat lukken, de motor trekt dan teveel stroom en zal doorbranden.

    Grt,

    Arnoud.
     

Deel Deze Pagina