Ombouw Victor naar electro

Discussie in 'F5J' gestart door Stef, 23 aug 2012.

  1. Stef

    Stef

    Lid geworden:
    20 mrt 2005
    Berichten:
    30
    Locatie:
    Aalst
    Hallo,

    Ik ben al een tijdje in het bezit van een aftandse F3B Victor van Lubos Padzerka.
    Het toestel heeft door de vorige eigenaar verschillende malen onzacht kennis gemaakt met moeder aarde en heeft dus heel wat kleine beschadigingen opgelopen.
    Ondertussen is alles zo wat een beetje hersteld maar als echt F3B/F3J model is het toestel jammer genoeg gepensioneerd.
    Nu heb ik het plan opgevat om het om te bouwen naar electro en dan bedoel ik niet met een hotliner set-up.
    Ik zie het dan eerder als F5J trainer zonder spectaculaire stijgsnelheden.
    Ik ben hiervoor op zoek naar een geschikte electro set-up (motor/regelaar/prop en Lipo's) voor een middelmatige stijgsnelheid.
    Ik heb een Kontronik Fun 480/33 met reductie alleen weet ik momenteel niet meer welke verhouding deze reductie heeft.
    Weet iemand wat een goede combinatie zou zijn en welke schroef er dan bijhoort?

    Hartelijk dank

    Stef
     
  2. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Die kontronik 480 zou kunnen, als je gewoon vlotjes omhoog wilt.
    De vetraging: een zwart puntje achter op de motoras zetten, de uitgaande as 1 volle slag ronddraaien en tellen hoe vaak de motoras rondgaat. Het is of 4.4 of 5.2.

    Als je de overbrenging weet, kunnen we er eens aan rekenen.
    Wat weegt die Victor?

    Gerben
     
  3. Stef

    Stef

    Lid geworden:
    20 mrt 2005
    Berichten:
    30
    Locatie:
    Aalst
    Dag Gerben,

    Bedankt voor de snelle reactie.
    Na de test met het puntje op de in- en uitgaande as stel ik vast dat het om de 4.4 vertraging gaat.
    De Victor weegt ongeveer 2.3 kg in zijn F3B - F3J setup. Dus met servo's, ontvanger en ontvangeraccu.
    Ik heb nog een Kontronik regelaar liggen Jazz 55-6-18. Dus 55 A geschikt voor 6-18 cellen. Ik denk dat deze regelaar ook te gebruiken is met LPo's maar dat moet ik morgen even nakijken in de handleiding.

    Mvg

    Stef
     
  4. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Hoi Stef,

    Ik zou denken aan een 3S3000mAh lipo en 14x8 RFM prop op een zogeheten 'versetzte' spinner.
    Modellbau Nicole Freudenthaler | Detailansicht | CFK-Klapp-Propeller | Propeller 14x8 | RFM 8155

    Modellbau Nicole Freudenthaler | Detailansicht | CFK-Spinner versetzt | Spezialspinner 38mm, 0° versetzt | RFM 9130MK

    Door de versetzte spinner klappen de bladen mooier dicht, liggen beter tegen de romp aan als de prop dichtgeklapt is.

    Qua lipo heb je ruime keuze, van duur tot goedkoop. Bij mij werken de Turnigy lipo's van Hobbycity prima, neem een 30C of 40C pakket. (beetje afhankelijk van welke maat goed past). Als je puur als F5J model wilt vliegen, kun je nog iets terug in capaciteit, wat minder stijgvluchten op 1 lipo, maar ook minder gewicht.

    De regelaar hoeft geen lipo-programma te hebben. Een lipo-afslag is toch altijd te laat. Beter is een timer op je zender instellen die op de motor meeloopt. Zo instellen dat hij een alarm geeft als de lipo maximaal 75% leeg is, voor een goede levensduur.

    En ga eens kijken bij een F5J wedstrijd, zul je veel gelijkgestemden tegenkomen :)
    www.f5j.nl

    Gerben
     
  5. frans46

    frans46

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    427
    Locatie:
    Gelderland
    Hoi Stef
    Ik kwam een Franstalig verslagje tegen van iemand die hetzelfde heeft gedaan.
    http://pierre.rondel.free.fr/images2/Victor-E/index.htm
    Hij plaatste zijn servo's achterin de V staart. Dan wordt de staart zo zwaar dat je voorin een grote lipo zou moeten plaatsen en daar is dan weer weinig ruimte. Tenzij de neus lang genoeg is en je motorgewicht dat weer compenseert. Je moet op zoek naar een mooie practische verdeling om uit te komen met weinig gewichts toename. Succes er mee.
     
  6. Stef

    Stef

    Lid geworden:
    20 mrt 2005
    Berichten:
    30
    Locatie:
    Aalst
    Inderdaad een interessant verslag Frans.
    Ik denk wel dat de Hacker B40 iets meer vermogen zal leveren dan mijn Kontronik.
    Ik ga hetgeen ik tot nu heb liggen proberen in te bouwen en dan zien we wel wat het wordt.
    De bedoeling is wel dat ik de servo's op de voorziene plaatsen ga inbouwen. Met Lipo's denk ik het wel in balance te krijgen. Het voorbeeld in het Franse verslag is nog van toepassing op NiMh cellen.
    Ondertussen kan ik misschien mijn licht eens opsteken bij de één of andere F5J wedstrijd.
    Ik dacht ergens gelezen te hebben dat er in de Hout kortelings een F5J treffen is.
    Iemand meer inlichtingen hierover?
    Ik stel wel vast dat het F5J gebeuren in België moeilijk op dreef geraakt.

    Mvg
    Stef
     
  7. trebor siuhyn

    trebor siuhyn

    Lid geworden:
    29 nov 2002
    Berichten:
    1.964
    Locatie:
    Eibergen
    Klink interessant eens rondsnuffelen.

    Ik heb wel van een paar Belgische collega's de vraag of ze in Nederland mee mochten vliegen en dat is natuurlijk geen probleem dus Stef op 29 september zijn we in Swalmen alle geïnteresseerde zijn welkom.
     
  8. Stef

    Stef

    Lid geworden:
    20 mrt 2005
    Berichten:
    30
    Locatie:
    Aalst
    Voorlopig wegens chronisch tekort aan hobbytijd project "on hold" tot 29 september. Dan kom ik even snuffelen in de Hout.
    Tot dan.


    Stef
     

Deel Deze Pagina