Ombouw vintage rc PT-109 torpedo boat

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door jsderuiter, 13 dec 2019.

  1. jsderuiter

    jsderuiter

    Lid geworden:
    14 aug 2014
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Zwolle
    Beste forumleden,

    In verband met privé omstandigheden heeft mijn modelbouw hobby afgelopen jaar een beetje stil gelegen. Om deze reden is mijn andere bouwverslag over de Graupner Nautic ook al lange tijd niet meer bijgewerkt. Maar sinds kort heb ik het toch weer een beetje opgepakt en ben ik met een ander leuk projectje gestart. Via Marktplaats heb ik namelijk een bijzonder bootje gekocht: een vintage radiografisch bestuurbare torpedo boot. Dit was een speelgoed bootje uit de jaren 70, met antieke radiobesturing er in. Mijn vader repareerde vroeger elektronica, en heeft ooit eens zo'n bootje gerepareerd voor een neef van me. Ik weet nog goed dat ik toen als kleine jongen al helemaal weg was van dit bootje. En dan is het grappig dat ik hetzelfde bootje nu weer ben tegengekomen. Het bootje wordt nu voor mijn jongste zoon, zodat hij straks ook mooi kan spelevaren.

    Enfin, het gaat in ieder geval om de volgende boot:

    (P.S. dit zijn niet de originele foto's. Ik was zo enthousiast met aanpassingen aan de slag gegaan dat ik er niet meer aan gedacht had om van tevoren eerst duidelijke foto's te maken van de beginsituatie...:hammer:)

    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 16 dec 2019
  2. jsderuiter

    jsderuiter

    Lid geworden:
    14 aug 2014
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Zwolle
    In het bootje zat ook nog de oorspronkelijke (antieke) radiobesturing, en die bleek ook nog te werken! Maar de functionaliteit was erg beperkt. Het bootje kon met een schakelaar "aan" worden gezet, waarna de motoren meteen begonnen te draaien. Op de afstandsbediening zaten slechts twee knoppen om het bootje alleen naar links of rechts te laten sturen. Maar om het bootje ook weer via de afstandsbediening te laten stoppen behoorde niet tot de mogelijkheden....
    IMG_20190926_105513-1.jpg
     
  3. jsderuiter

    jsderuiter

    Lid geworden:
    14 aug 2014
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Zwolle
    De originele motoren waren niet al te best meer.
    IMG_20190926_105454.jpg

    Deze zijn inmiddels vervangen door nieuwe electro motoren (Mabuchi RC-280SA - 2485) die ik via internet (link) heb gekocht.
     
  4. jsderuiter

    jsderuiter

    Lid geworden:
    14 aug 2014
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Zwolle
    Eén van de eerste ideeën die in mij opkwam was dat de plastic kanonnetjes uiteraard moesten kunnen draaien! En dan het liefst ook nog met knipperende rode ledjes aan het uiteinde van de loop, en een geluidsmodule die bijbehorende knal-effecten verzorgt! Nou, maar eens even kijken hoe we dat gaan fabriceren....

    Als eerste had ik kleine smd-ledjes gekocht voor aan het uiteinde van de loop. Maar ik was een beetje verrast hoe klein deze eigenlijk wel niet waren. Hier ligt het ledje op de punt van een AA-batterij:
    IMG_20190928_015735.jpg
    Eerst maar eens met een knoopcel batterij en twee stukjes ijzerdraad testen hoe fel zo'n ledje wel niet is...
    IMG_20190928_015938-1.jpg

    WOW! Dat is best veel licht uit zo'n kleine broodkruimel....

    IMG_20190928_015937-1.jpg
     
  5. jsderuiter

    jsderuiter

    Lid geworden:
    14 aug 2014
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Zwolle
    Ik heb de plastic stokjes van de originele loop verwijderd, en voorzichtig gaatjes geboord om plastic buisjes in te lijmen. Voor het aansluiten van de ledjes gebruikte ik heel dun koperdraad, Hier zijn de ledjes nog niet aan de draadjes gesoldeerd: IMG_20190928_015631_HDR.jpg

    Aan de onderkant van de plastic geschutskoepel heb ik een buisje geplaatst waar ik later een tandwiel op wilde lijmen om de kanonnen te laten draaien. Op deze manier kon ik de draden van de ledjes door het middelpunt laten gaan en zouden deze geen last hebben van het draaien van de kanonnen. Voor het solderen van de ledjes heb ik een dunne koperdraad om de punt van de soldeerbout gewikkeld en vervolgens het uiteinde van deze koperdraad laten uitsteken. Dit was klein genoeg om te kunnen gebruiken als soldeerpunt voor het solderen van de ledjes. Het solderen zelf heb ik onder een vergrootglas gedaan. Maar het is uiteindelijk wél gelukt! Hier is al één ledje op het uiteinde van het plastic buisje gelijmd. (De rubber ring heb ik later toch weer verwijderd)

    IMG_20190928_161828.jpg

    De dunne koperdraadjes waren natuurlijk ook erg fragiel. Voor het aansluiten van de ledjes had ik daarom kleine connectors besteld die ik aan de koperdraadjes heb gesoldeerd.
    IMG_20191009_184724.jpg

    Vervolgens heb ik de connector met epoxy onder in het buisje gelijmd. Beide ledjes zijn hier inmiddels gesoldeerd en aangesloten. Het middelste contactje is de min van beide ledjes. De buitenste contactjes zijn de + van elk ledje.
    IMG_20191009_184530.jpg

    De andere helft van de stekker aan een stukje servo draad gesoldeerd. Met voldoende draadlengte kan het buisje straks prima draaien.
    Nu weer even testen met de knoopcel batterij. EN YES!! Het werkt! :banana: Alles doet het gelukkig!

    IMG_20191009_184930.jpg
     
  6. jsderuiter

    jsderuiter

    Lid geworden:
    14 aug 2014
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Zwolle
    Hier is het tandwiel inmiddels op het buisje gelijmd. Het kanon wordt aangedreven door een groter tandwiel dat op een servo is geschroefd. Daarmee kan ik met een servo uitslag van 2x 45 graden het kanon minimaal 180 graden laten draaien. In dit geval was het tandwiel wellicht wat te groot gekozen, maar dit is wat ik nog had liggen in de "onderdelen bak". Volgens mij zijn deze tandwielen afkomstig uit een oude printer.
    IMG_20191213_230420.jpg
    IMG_20191213_230602.jpg

    Het tandwiel op het buisje past nog nèt door de opening zodat het kanon nog demontabel is.....

    IMG_20191213_230407.jpg

    Het rubberen buisje is even een tijdelijke oplossing om het kanon te borgen. De servo is aan de onderkant gemonteerd, en aan het servo kabeltje heb ik een contra-stekker gesoldeerd die mooi tussen de bestaande bruine buisjes vastgelijmd kon worden. Daar kan dan weer een servo verlengkabeltje in zodat het klepje met het achterste kanon in zijn geheel weggenomen kan worden. De overtollige kabellengte heb ik hier wel op een wat minder fraaie manier...(ahem)....met een lijmpistool vastgezet, maar dat zie je straks toch niet meer...

    IMG_20191213_230753.jpg
     
  7. jsderuiter

    jsderuiter

    Lid geworden:
    14 aug 2014
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Zwolle
    De buitenkant was oorspronkelijk best saai en alles had dezelfde lichte kleur grijs. Hier en daar heb ik inmiddels wat details van kleur voorzien.
    IMG_20191213_231027.jpg
    Met een snijplotter heb ik extra belettering aan de zijkant van de opbouw gemaakt. Het bootje zal nooit zo mooi en gedetailleerd worden als een echte bouwdoos van de PT-109 torpedo boot, maar deze details maken dit bootje toch wel een heel stuk leuker! (het verven mag nog wel iets secuurder zie ik op deze ingezoomde foto....)

    IMG_20191213_231151.jpg
     
  8. jsderuiter

    jsderuiter

    Lid geworden:
    14 aug 2014
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Zwolle
    Na lang wikken en wegen heb ik besloten om de elektronica aan de onderkant van het dek te bevestigen. Inmiddels heb ik ook een TBS mini geluidsmodule besteld. Wat een mooi apparaat is dat zeg. En de schakelbare uitgangen kan ik uitstekend gebruiken om de ledjes van de kanonnen samen met het knalgeluid te laten knipperen, maar ook om op afstand de navigatie verlichting aan- of uit te kunnen zetten. Voor bevestiging van de geluidsmodule heb ik besloten om van hout een kleine houder te maken waar het printplaatje in valt. Het printplaatje wordt met een elastiekje op zijn plek gehouden. Door de geluidsmodule op zijn kant te plaatsen paste dit het beste in de romp en hield ik de meeste ruimte over. De ontvanger is een FlySky FS-IA6. Dit is samen met de FS-6i best een mooie setup voor niet al te veel geld. Bovendien biedt deze enige telemetrie (RSSI en receiver batterij voltage). De twee antenne draden zijn onder een hoek van 90 graden ten opzichte van elkaar aan de onderkant van het dek vastgelijmd.

    IMG_20191213_231455.jpg

    IMG_20191213_231611.jpg

    De servo van het voorste kanon moest in zijn geheel onder het dek blijven, maar wel rechtop gemonteerd worden om het tandwiel (dat vlak onder het dek zit) aan te drijven. Ik heb van hout en aluminium een speciaal frame gemaakt om de servo te kunnen monteren. En ja, het tandwiel op het buisje is tevens de borging van het kanon. Vastlijmen was de makkelijkste manier om het tandwiel op het buisje te bevestigen. Maar áls het ooit weer uit elkaar zou moeten, dan moet ik het tandwiel er af zagen.... (nou ja dat zien we dan wel weer)

    IMG_20191213_231521.jpg
     
  9. jsderuiter

    jsderuiter

    Lid geworden:
    14 aug 2014
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Zwolle
    Oorspronkelijk kon dit bootje sturen door een schroef harder te laten draaien dan de andere. Maar voor besturing van dit bootje wou ik twee roertjes plaatsen zodat beide motoren altijd even hard konden blijven draaien. De oorspronkelijke torpedo boot kon immers ook behoorlijk snel varen. Eerst heb ik de plek bepaald waar de gaten geboord moesten worden. Ik had dit precies symmetrisch vanuit het middelpunt uitgemeten, maar één schroefasje bleek oorspronkelijk toch een beetje scheef te zijn ingelijmd waardoor het roertje niet precies recht achter de schroef zou komen. De makkelijkste oplossing was om 1 roertje dan maar iets te verplaatsen.
    IMG_20191213_200509.jpg

    Om beide roerkoningen precies recht in de romp te kunnen lijmen moest ik een speciaal frame maken die de roerkoningen op zijn plaats hield. Ik heb een vierkant frame gemaakt wat om de achterkant van de romp kon worden geklemd. In dit frame konden de roerkoningen met een metalen stang en plastic afstandsbusjes precies op de juiste hoogte gehouden worden. Zodra de roerkoningen vastgelijmd zaten konden de metalen stangetjes er uit getrokken worden en het frame worden verwijderd.

    IMG_20191213_200137.jpg
    IMG_20191213_200419.jpg
    IMG_20191213_202916.jpg

    Hier nog wat detail foto's van het inlijmen van de roerkoningen:
    IMG_20191213_201139.jpg IMG_20191213_202943.jpg IMG_20191213_203025.jpg IMG_20191213_203102.jpg IMG_20191213_203311.jpg
     
  10. jsderuiter

    jsderuiter

    Lid geworden:
    14 aug 2014
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Zwolle
    Voor de geluidsmodule had ik nog een luidsprekertje liggen die afkomstig was uit oude computer boxjes. Deze produceert meer dan genoeg geluid zodat alle geluidseffecten straks van verre goed te horen zijn. I.v.m. mogelijke storing wou ik de luidspreker niet te dicht bij de ontvanger plaatsen. En het meest realistische zou zijn als het geluid ook uit de achterkant van het bootje zou komen, omdat in de originele boot daar ook de motor zit. Na wat puzzelen heb ik besloten om de luidspreker tegen de onderkant van het dek te bevestigen i.p.v. los in de romp. Dan fungeert de hele boot namelijk als klankkast wat het geluid versterkt. Voor bevestiging van de luidspreker heb ik een houten frame gemaakt die de luidspreker tegen de onderkant aan drukt. Ik wou namelijk niet de bevestigingsgaten van de luidspreker gebruiken anders zou ik voor de bevestigingsboutjes gaten door het dek heen moeten boren. En dat zou heel lelijk staan.

    IMG_20191215_101028.jpg IMG_20191215_101117.jpg IMG_20191215_101228.jpg IMG_20191215_102829.jpg

    De twee houden klosjes zijn met epoxy aan de onderkant van het dek gelijmd. Het houten frame is op de foto alleen maar vastgeklemd om de twee houden klosjes aan te drukken. Straks wordt dit frame met een paar schroefjes aan de houten klosjes vastgeschroefd, zodat de luidspreker ook weer losgehaald kan worden.
     
  11. jsderuiter

    jsderuiter

    Lid geworden:
    14 aug 2014
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Zwolle
    Inmiddels is de luidspreker gemonteerd, en heb ik een aantal toepasselijke geluidsfragmenten in de geluidsmodule geladen. Voor het motorgeluid heb ik momenteel even gekozen voor het geluid van een Spitfire motor. Dit is niet helemaal het juiste geluid, maar dat komt het dichtste in de buurt bij het geluid van de oorspronkelijke motor in de echte torpedo boot.

    Zie onderstaand filmpje voor de toepasselijke geluidsfragmenten die ik er momenteel in gezet heb. Elk geluid is te selecteren via 1 servo kanaal. Bijvoorbeeld de stick drie keer naar links is geluid nummer drie kiezen, en stick naar rechts is geselecteerde geluid afspelen. Zo kunnen er best heel wat verschillende geluiden worden gekozen. Het bootje wordt voor mijn jongste zoon, en hij vindt het nu al helemaal geweldig met al die geluidjes en bewegende kanonnen.



    Ook heb ik zelf navigatie verlichting gemaakt. Dit heb ik gemaakt van plastic buisjes met mini smd-ledjes er in, en aan de bovenkant en onderkant heb ik het bolle hoedje van een kleine split-pen gelijmd. Het is een beetje een creatieve oplossing, maar het eindresultaat ziet er fraai uit. Het leuke is dat de navigatie verlichting via een van de uitgangen op de geluidsmodule op afstand aan- en uitgezet kan worden.

    In het witte gaatje op het dak komt nog een wit navigatie lampje. Bij de oorspronkelijke boot hoort deze helemaal op de punt van de boeg te zitten, maar dat vond ik een nogal kwetsbare plek waarbij het lampje makkelijk zou kunnen afbreken. Maar midden op het dak staat vast ook wel mooi.

    In eerdere foto's van de onderkant van het dek (zie link) is te zien dat ik twee mini-stekkertjes heb gebruikt voor het aansluiten van de dunne koperdraadjes die ik aan de ledjes heb gesoldeerd.

     
    Laatst bewerkt: 16 dec 2019
    ArthurP vindt dit leuk.
  12. jsderuiter

    jsderuiter

    Lid geworden:
    14 aug 2014
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Zwolle
    De houten delen zijn inmiddels van een laagje epoxy voorzien. IMG_20191217_070412.jpeg
     
    Laatst bewerkt: 17 dec 2019
  13. jsderuiter

    jsderuiter

    Lid geworden:
    14 aug 2014
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Zwolle
    De schroefassen en roerkoningen zitten inmiddels in het vet, en zijn gemonteerd. Als koppeling gebruik ik een stukje kabelmantel. Aan de achterkant heb ik een nieuw houten plankje gemaakt voor bevestiging van de stuurservo. IMG_20191217_112147.jpeg IMG_20191217_112318.jpeg IMG_20191217_112539.jpeg
     
    Laatst bewerkt: 17 dec 2019
  14. jsderuiter

    jsderuiter

    Lid geworden:
    14 aug 2014
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Zwolle
    De roerservo is aangesloten op een servo-tester om de uitslag te testen. Alles werkt prima! En volgens mij stuurt dit straks meer dan genoeg...

     
  15. smaragd

    smaragd

    Lid geworden:
    28 nov 2016
    Berichten:
    763
    Locatie:
    Voorschoten
    heel knap gedaan JS !
     
  16. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    mooie vorderingen, super gedaan allemaal
     
  17. Fokko 66

    Fokko 66

    Lid geworden:
    3 sep 2017
    Berichten:
    1.403
    Locatie:
    Winschoten
    Dit brengt herinneringen naar boven.
    Het was mijn allereerste rc bootje
    Nog van mijn vader gekregen.
    Ik weet nog dat ik een schroefblad kwijt raakte en mijn pa de hele avond er mee bezig was om een nieuw blad te maken.

    Het bereik was iets van 20 meter of zo.
    Heb er veel plezier aan beleefd.
     
  18. Fokko 66

    Fokko 66

    Lid geworden:
    3 sep 2017
    Berichten:
    1.403
    Locatie:
    Winschoten
    Marktplaats en jeugdherinneringen.......

    Zo zit je even lekker digitaal te struinen en dan kom je ineens iets tegen.
    Voor de één rommel maar voor een ander een dierbare herinnering van een lang vervlogen tijd.
    Ik was een jochie van volgens mij nog een jaar of 10 toen mijn pa onverwachts thuiskwam met een radiografische speelgoedboot.
    In mijn beleving een joekel van een boot, moest hem wel met twee handen vasthouden, zo groot was ie.
    Jantje ongeduld dat ik was moest hem natuurlijk gelijk uitproberen.
    En wat een plezier heb ik ervan gehad.
    Samen met mijn vader naar het stadsparkvijver, bootje varen en natuurlijk bij buurman Hendrik v/d Wal in de sloot.
    Nee, dat was echt leuk.
    Maar ja ook dat ding verdween ( nadat ik hem vakkundig gesloopt had ) achter het luik.
    En zoals hij daarachter verdween, verdween hij ook in mijn herinneringen.

    Tot een tijdje terug op die bewuste avond dat ik op marktplaats zat te struinen.

    Maar zoals gewoonlijk laat je dat voor wat het geweest is en ga je vrolijk verder.
    Maar op een één of andere manier bleef hij maar door mijn kop spoken.
    En na een maandje stond hij er nog op.
    Eigen moest het zijn stonden ze, want het waren er twee.
    Werking onbekend, dus twijfelachtig.
    Maar met een donor moet dat wel te doen zijn.
    En dit waren er twee in één koop.
    Duzzzzzzz......
    Nu was het zaak om het vrouwtje goed in te palmen met enige liefkijken.
    En alrap kon ik het eerste bod uitbrengen.
    Nope, dat ging hem niet worden.
    Hij wilde de hoofdprijs.....
    Dan laat het maar zitten, moet immers ook leuk blijven.
    Het zijn slechts herinneringen, ook al was het hetzelfde bootje, het was toch niet dat bootje.
    Maar voor een week of wat terug stonden ze ernog op.
    Dus nog maar eens proberen.
    En ja hoor hoor, het is net als vissen,
    op ten duur krijg je wel eens beet.

    En spoedig stond hij dan ook op gereserveerd

    En vandaag was de dag.
    Vanmiddag in mijn dikke vette bolide gesprongen en richting het afgesproken adres getogen.
    Eenmaal aangekomen stonden ze alletwee uitgestald in de achtertuin op een ouwe tafel.

    Wozers, liefde op het eerste gezicht ( dat laatste heeft me al eerder meer dan dertig jaar van mijn leven gekost ) en ja het is waar, oude liefde roest niet.
    Al gauw had ik hem, het of eigenlijk is het haar want een boot is natuurlijk vrouwelijk in mijn handen.
    Maar waar ik vroeger twee handen voor nodig had paste nu met gemak in één hand.
    Wozers, wat vroeger zo groot leek, kwam nu over als een iel klein dingetje.

    Nu kwam het pijnlijkste gedeelte aan bod, en na het aftikken van de nodige peneutas ( ook wel euro's genoemd ) de beide dames in de auto gezet en huiswaarts gekeerd.

    Alhoewel de twee dames best wel gehavend zijn, staan ze nu op de tafel en gaan weldra naar mijn nieuw verworven hobbyzolder om daar bepaalde chirurgische ingrepen te ondergaan.

    Het blijft toch mooi spul, en....
    compleet, met doos en een vergeelde handleiding


    Ik heb de beide dames net aan een visuele inspectie onderworpen.
    Alles ziet er tot zover goed uit.
    Mis alleen van eentje de batterijdeksel en een propblad......
    De andere dame is helaas niet meer in bezit van de originele props.
    En er is maar helaas één "zender" waar ook nog eens de originele antenne van ontbreekt.

    Mijn bedoeling?
    Nog geen flauw idee.
    Sowieso eentje terugbrengen naar de oude originele staat.

    IMG_20200229_135048.jpeg IMG_20200229_141750.jpeg
     
    jsderuiter vindt dit leuk.
  19. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.199
    Locatie:
    Steenbergen
    Leuke inleiding Edge, gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst en ik kan het me helemaal voorstellen hoe dat gegaan moet zijn :p.
    Succes en ik ben benieuwd naar het vervolg.
    Groet, Bert
     
    Fokko 66 vindt dit leuk.
  20. jsderuiter

    jsderuiter

    Lid geworden:
    14 aug 2014
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Zwolle
    Het is alweer een hele tijd terug dat ik voor het laatst een update van de vorderingen heb geplaatst. Maar ondertussen is er wel veel gebeurd. Het bootje was een tijdje terug helemaal vaarklaar, en heeft ook al twee proefvaarten gemaakt. Helaas waren die niet zo succesvol als ik had gehoopt, en dat komt doordat de keuzes die ik gemaakt heb bij het inbouwen van de elektronica toch niet goed heeft uitgepakt. Het leek mij destijds handig om de meeste electronica aan de onderkant van het dek te bevestigen. Zo ook de (nogal zware) luidspreker van de geluidsmodule. (Zie eerdere posts) Dit heeft ervoor gezorgd dat het bootje behoorlijk topzwaar was geworden, en daardoor erg wankel en instabiel in het water lag. Het is immers een vrij smal rompje. Dit heb ik geprobeerd te compenseren met wat extra gewicht onderin de romp, maar daarmee werd het bootje te zwaar zodat het te diep in het water kwam te liggen. Ik heb de grote luidspreker vervangen door twee kleine laptop speakertjes, maar ook dat heeft niet echt geholpen.

    Dan is er nog maar één conclusie, en dat is: terug naar de tekentafel....

    Sent from my MI 5s using Modelbouwforum.nl mobile app
     

Deel Deze Pagina