Ombouw vintage zenders naar 2.4 GHz

Discussie in 'Vintage & Classic' gestart door N.P.S., 29 nov 2019.

  1. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Een paar leden van mijn vereniging, de Radio Modelvlieg Vereniging Vlaardingen, zijn lid van de TFA of bezoeken evenementen georganiseerd door de TFA. Met drie clubgenoten hebben we twee maal het Dutch Old Warden bij Zwolle bezocht. We hebben daar radio assisted vintage modelvliegtuigen voor.gebouwd. Die vliegen we met moderne RC-sets.

    Op het Dutch Old Warden van september 2019 demonstreerde Bruno van Hoek een zelfgebouwde 2.4 GHz zender die een oude 1 kanaals zender simuleert. Ook zijn ombouw van een oude Microprop zender wekte onze belangstelling. Vintage vliegtuigen behoren te vliegen met vintage zenders!

    Zo zijn we op "Phil & Shauns's Single Channel & Vintage R/C page" met het bijbehorende forum terecht gekomen. Zie http://www.singlechannel.co.uk/ Op het forum is een bouwbeschrijving te vinden om een (vintage) zender is om te bouwen naar 2.4 GHz. Bovendien heeft Bruno van Hoek hier een verslag geschreven hoe hij deze beschrijving heeft gebruikt voor de ombouw van zijn Microprop zender en bovendien hoe hij de functionaliteit van het basisontwerp flink heeft uitgebreid.

    Op zich lijkt de ombouw niet moeilijk. Plaats een Arduino, programmeer die met de bij het basisontwerp bijgevoegde software (of de uitgebreide software van Bruno van Hoek met wat extra elektronica) en plaats een 2,4 GHz module naar keuze. Het basisontwerp bevat een 7 kanalen zender (1 kanaal "slow" functie), een rate- en exponentieel instelling die op alle kanalen tegelijk werkt, en heel interessant voor vintage toestellen een escapement simulatie inclusief een "tikje up" met een druktoets op de zender. De versie van Bruno van Hoek kent individuele nulpunt- en rate instelling. Voor een uitgebreide omschrijving lees de verslagen op het Single Channel forum.

    Zoals gezegd, alle benodigde software is op het Single Channel forum te vinden en het programma is verrassend klein. In het programma staan commentaarregels waardoor de werking goed is te begrijpen. Eigen wensen in de software programmeren is hierdoor eenvoudig mogelijk.

    In dit item zullen we verslag doen van de ombouw van de zenders. Hoewel het allemaal eenvoudig lijkt, zal de praktijk wel wat weerbarstiger zijn.
     
    Laatst bewerkt: 29 nov 2019
  2. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Een project als hierboven omschreven start met het zoeken naar een geschikte zender. Kon een zender/ ontvanger en servo's van het Nederlandse merk Poly Prop uit 1981 overnemen. De zenderkast ziet er gaaf uit en lijkt weinig gebruikt.

    DSC_3402.JPG

    De werkzaamheden beginnen met het documenteren van de in de zender aanwezige bekabeling. Je weet maar nooit waarvoor dat nuttig is. Daarna wordt alle elektronica en bekabeling voorzichtig verwijderd.

    Dit is uit de zender gehaald:

    DSC_3400.JPG

    Vervolgens de zenderkast helemaal leeg gemaakt en schoongemaakt. Hetzelfde geldt voor de sticks en andere nog te gebruiken onderdelen. Daarna alles weer gemonteerd en dan ziet de Poly Prop zender er uit alsof deze gisteren is geproduceerd.

    DSC_3401.JPG

    De voor de ombouw benodigde componenten zijn besteld. Binnenkort verder.
     
    beemstra vindt dit leuk.
  3. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.870
    Locatie:
    Hulshout België
    Enige tijd geleden heb ik een 1 kanaals zendertje en een 3 kanaals Robbe Terra Top omgebouwd met behulp van Phil Green.
    Ook al ben ik een leek op elektronica gebied was de ombouw zeer eenvoudig ,
    daar Phil voor de nodige voorgeprogrameerde printjes heeft gezorgd , was het gewoon een kwestie van de pots van nieuwe kabels met servo stekker te voorzien
    en op de juiste plaats in te pluggen , en de handleiding te volgen om de sticks te kalibreren , te vinden op de site van Single channel

    De Terra Top
    06.JPG

    07.JPG

    diymore_board_3ch.jpg

    De single channel Futaba

    005.JPG

    006 (2).JPG

    Met de Cardinal
    35.JPG

    Groeten Jef
     
    lamberto en beemstra vinden dit leuk.
  4. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.813
    Locatie:
    Vlaardingen
    Ik ben een van de leden welk ook een zender aan het ombouwen is. Na een tijdje zoeken op eBay voor een redelijke prijs een nette Kraft Seventy Nine zender kunnen kopen.
    Inmiddels is de zender schoongemaakt en is de electronica gedemonteerd. De zender ziet er prima uit.

    IMG_20191127_223218711.jpg

    Na het demonteren van de inhoud de potmeters van de sticks gecontroleerd op goede werking en wat hierbij opviel is dat op gas en hoogte een "electronische" trim zat.
    Een extra potmeter voor alleen de trim. Op aileron en richtingroer zit deze extra potmeter niet, hier de bekende mechanische verstelling van de stickpotmeter.
    Bij de controle bleken de potmeters van de trim niet goed te werken. Weerstand waarde schoot op en neer. Tja wat nu, een paar nieuwe potmeters zijn niet zo snel gevonden. Eerst maar de potmeters openmaken. Het zijn draadgewonden potmeters en daarbij ook vuil.... Alles met alcohol schoongemaakt waarna beide trimpotmeters weer prima werkte.

    Alle onderdelen voor de ombouw zijn binnen, alleen de servosnoertjes nog niet. En laat je die nu als eerste nodig te hebben.
    Nou ja dan maar eens passen hoe alles in de kast moet komen.

    IMG_20191129_221453458.jpg

    Ruimte genoeg. Ik ga de Diy More pro mini strong gebruiken. Dit is een heel handig boardje. Lekker klein maar toch volledig met headers uitgevoerd. Erg makkelijk bij het aansluiten van de sticks en andere zaken.

    Als eerste de meter op de voorkant van de kast werkend gemaakt. De meter geeft nu de spanning aan van de accu. Niet heel precies maar het werkt. Zal het schemaatje posten.

    IMG_20191129_221222759.jpg
     
    Bruno van Hoek en jef vinden dit leuk.
  5. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.278
    Locatie:
    Boskoop
    Frans, ik zie dat je net als ik een HFMx module gaat gebruiken. Ik heb een plaatje voor iemand anders gemaakt van de binnenkant, dat laat het aansluiten van een servosnoertje zien. Ongetwijfeld kom je daar zelf ook wel uit, maar misschien is het makkelijk:
    DSC03943.JPG
     
    Bruno van Hoek en Frans Bal vinden dit leuk.
  6. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    De belangrijkste onderdelen zijn binnen. De Arduino en het bordje (shield) waar de Arduino op geplaatst wordt. Heb gekozen voor een Arduino Nano en een wat grotere shield waar alle aansluitingen van de Arduino op headers aanwezig zijn. Deze: https://www.hobbyelectronica.nl/product/arduino-nano-shield/

    De Arduino Nano is op twee verschillende manieren te programmeren. Via een USB aansluiting en via een USBasp programmer. Achteraf blijkt deze keuze een gelukkige te zijn geweest. Maar daar over later meer.

    Als eerste zijn op alle potmeters en schakelaars servosnoertjes gesoldeerd. De servostekkers passen op de headers op de shield. Op het shield moeten twee draadbruggen worden aangebracht, een printspoor worden onderbroken en nog een header worden gesoldeerd.

    Nu kan de Arduino op de shield worden geplaatst. Na het aansluiten van een 2 S LI-Po als voedingsbron knipperde er een LED op de Arduino ten teken dat deze werkt. Om de Arduino te kunnen programmeren is het Windows-programma Arduino IDE nodig. Voor Windows 10 kan dit uit de Windows Store worden gedownload. Voor het programmeren van de Arduino wordt, om voor mij onduidelijke redenen, aanbevolen gebruik te maken van een USBasp programmer. Helaas krijg ik deze programmer met geen mogelijkheid aan de gang. Daarom teruggevallen op het programmeren via de USB-poort op de Arduino. Dit ging probleemloos. Als eerste het programma zoals dit is te vinden via de de Single Channel site is te vinden gebruikt. Later zijn hier wijzigingen op nodig i.v.m. de 2.4 GHz module die ik gebruik.

    Vervolgens alle servostekkertjes op de juiste headers aangesloten en het bordje zonder de 2.4 GHz module weer aangesloten op de LiPo. Je ziet een LED continue branden op de Arduino, maar of het werkt, geen idee.

    Nu moeten alle potmeters worden gecalibreerd. Dit is een eenmalige handeling. De zender wordt met ingedrukte druktoets ingeschakeld. De sticks en de twee extra kanalen (schuifjes) worden inclusief de trim naar de uiterste posities bewogen.

    Om de werking te controleren is op de kabel naar de 2.4 GHz module een oscilloscoop aangesloten. Dan is er een mooie pulstrein te zien. Een goed uitgangspunt om verder te gaan.

    Foto 01.JPG
     
    Laatst bewerkt: 30 nov 2019
    boluzz en jef vinden dit leuk.
  7. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.278
    Locatie:
    Boskoop
    Misschien al bekend, maar je moet dan in het menu "Schets" de optie "Uploaden met programmer" kiezen, dus niet het pijltje-naar-rechts bovenaan het venster van de schets zelf.
     
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  8. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.813
    Locatie:
    Vlaardingen
    Ja klopt.
    Vreemde is dat bij mij de programmer gewoon werkt. Bij Nico "ziet" de IDE software de usbasp niet. Beide dezelfde driver geïnstalleerd.

    Onder het schema voor het aansluiten van de accus spanning op de meter.
    Ik heb een zener 4.7V gebruikt.

    ExpandedVoltMeter1.jpg
     
    Laatst bewerkt: 30 nov 2019
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  9. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.030
    Locatie:
    Zwolle
    Knap hoor al dat ombouw...ik heb al moeite met een stekker in het stopcontact steken..had laatst mijn scheerapparaat er verkeerd om in gedaan..je begrijpt het al..gelijk een baard als sinterklaas..

    maar goed..oude zenders ombouwen..hoe kom je aan oude zenders..moet je toch een oude jood voor zijn...toch?

    fff in mijn doos met oude zenders gekeken..

    is dit oud genoeg voor jullie..dan hoor ik het graag wanneer je er wat mee kunt..

    100_8341.JPG 100_8340.JPG
     
    Laatst bewerkt: 30 nov 2019
  10. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.813
    Locatie:
    Vlaardingen
    Aan de MPX 3010 zou ik niet veel ombouwen dit is een meer dan prima zender. Eventueel ombouw naar 2.4 GHz niet meer.
    Zelfde geldt ook wel voor de Pico, is al aardig modern computer zendertje.
    De Modelec zenders zijn een ander verhaal. Die lijken mij ergens uit de jaren 80.
    Recht aan toe zenders zonder computer poespas, geen slechte kandidaten voor ombouw.
     
  11. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.030
    Locatie:
    Zwolle
    Goed..wie wil er wat van hebben..komt uit de nalatenschap waar ik mee bezig ben en ...de afvalton is nog niet vol...
     
  12. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.813
    Locatie:
    Vlaardingen
    Nou als het echt moet, graag:worship:
     
    Énke Blériot vindt dit leuk.
  13. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.030
    Locatie:
    Zwolle
    ligt gereed voor je in de hangaar. zo ben er mooi van af...weer minder moppers van de directie...
     
  14. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Het uitgangssignaal van de Arduino lijkt in orde en de diverse functies werken. Er zijn reacties zichtbaar op het scherm van de oscilloscoop. Tijd om een 2,4 GHz module aan te sluiten.

    Ga een Robbe RASST 2,4 GHz module gebruiken. Deze is gebruikt in een Graupner zender. Dat levert meteen een complicerende factor op. De RASST module heeft een ander (geinverteerd) signaal nodig dan de Arduino nu produceert. Dat betekent het programma aanpassen en opnieuw naar de Arduino verzenden.

    Dan de RASST module instellen op de 7 kanalen mode. Nu is het tijd de module te verbinden met de Arduino. De 7 kanalen ontvanger ligt klaar. Servo's en voeding aangesloten. De bindtoets op de ontvanger ingedrukt en dat is positief, de led op de ontvanger wordt groen. Maar de servo's weigeren. Raar. In ieder geval iets om over na te denken.

    Morgen verder...

    DSC_3415.JPG
     
    Laatst bewerkt: 30 nov 2019
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  15. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Zie ik het goed dat je maar 4 van de 7 mogelijke kanalen analoog gaat aansturen? Want dan komen er analoge inputs vrij om die trims binnen te hengelen.
    Met een kleine softwaremanipulatie voeg je die vervolgens aan de betreffende kanalen toe.
    Net zoals ik aan die 1 kanaals stond te schroeven om de boel voor een keer goed te zetten....
    Kan je zo laten zien hoe dat werkt.
    8 analoge inputs, dus daar kun je wel even iets mee....
     
  16. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Kijk eens met je scoop, hoe dat signaal van die Graupner (JR?) zender er uit ziet...
    Zoek de verschillen....;)
     
  17. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Heb ik gedaan... Op het eerste gezicht lijken de signalen gelijk te zijn. Loop met dit verslag een beetje achter de feiten aan. Morgen komt de oplossing!
     
  18. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Iets met HIGH en LOW, I presume?:rolleyes:;)
     
  19. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.813
    Locatie:
    Vlaardingen
    Eerst even de standaard software in de arduino blazen en kijken hoe dat allemaal werkt.
    Het is een 4 kanaals zender. Inputs genoeg over om wat te rommelen.
    Idee is om jouw range en mid-trim optie te gaan gebruiken.
    Verder nog iets van een tweede aileron uitgang op kanaal 5 met differentiatie.
    De raderen draaien.......
     
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  20. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Nee, maar vooruit, dan ga ik maar verder met het verslag.

    Op zich is het raar dat het niet werkt. De tijden in de impulstrein lijkt aardig te kloppen in vergelijking met de tijden van de inpulstrein uit de Graupner zender.

    Maar dan zie ik in de handleiding dat de RASST module geschikt is voor een spanning tussen de 9,6 en 12 volt. En ik gebruik een 2S lipo. Dan maar eens testen met een 3S lipo. Maar eerst controleren of de Arduino tegen de spanning van een 3S lipo kan. Dat valt mee. De Arduino verdraagt een maximale ingangsspanning van 15 volt. De 3S lipo aangesloten, en de magische rook waar de Arduino op werkt ontsnapt... Een spanning van 12 volt is te veel van het goede.

    Er blijft niets anders over dan de Arduino te vervangen. Eerst de impultrein gecontroleerd. Die is aanwezig. Dan de RASST module aangesloten, en het werkt! Vraag me niet hoe dat komt, ik heb geen idee...

    Maar er is nog veel te doen. Het interieur van de zenderkast fatsoeneren, de meter aan de voorzijde laten werken, een laadcircuit maken, de alarmpieper maken, de rate potmeter plaatsen en de RASST module en de antenne plaatsen. Dat laatste zal nog wel wat hoofdbrekens kosten.

    Maar er is weer vooruitgang geboekt.
     
    Laatst bewerkt: 30 nov 2019
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina