ombouwen eclispe 7

hey there, ik heb sinds kort een eclipse 7 van hitec, maar deze is omgebouw, dus gas en rollers links en rudder en hoogte rechts. nu heb ik het veertje al omgedraaid en enkele andere dingen maar de trims zitten nu nog verkeerd, deze moeten op de een of andere manier ook om gesoldeerd worde, maar ik weet niet hoe, heeft iemand misschien een foto of een tekening hoe dit precies zit bij het origineel?

alvast erg veel bedankjes :D

Ik raad je aan de zender naar een technische dienst van Hitec te sturen, in plaats van zelf aan de zender te gaan sleutelen. (Met alle gevolgen van dien) ;)

hmm, het is niet erg moeilijk, gewoon een kwestie van solderen, ik weet alleen niet hoe de indeling van de trim draden is bij het origineel, als ik hier een tekening of foto van heb dan is het fluitje van 10 minuten

In een Hitec Eclipse soldeert men niet, de mode omzetten gebeurt d.m.v. jumpertjes. Op de print zitten er 4 stuks, als het goed is, staat er aan de soldeerzijde een opdruk met daarop de settings voor mode 1 en2, waarna je aan de componentenzijde de jumpertjes terug kunt vinden.

Als er in de zender soldeerwerkzaamheden zijn verricht: s.v.p. niet in Nederland of Belgie inleveren voor reparatie!!! Ik ga hier niet uitleggen waarom, maar geloof me maar op m'n woord. Ook bij het doe-het-zelf omzetten van het veermechanisme van de knuppel beginnen er hier al nekharen omhoog te staan...

Corrien zei:
Ook bij het doe-het-zelf omzetten van het veermechanisme van de knuppel beginnen er hier al nekharen omhoog te staan...
is dat niet erg overdreven?? we zijn toch modelbouwers en wel een beetje handig. paar schroefjes los, even de knuppel eenheid er uit en veertje los schroeven enzz. is geen enkel probleem maarja.

maar niemand heeft gewoon een foto of tekening hoe het origineel hoort te zitten? :?: :?:

eeeh jan is zo ongeveer de referentie in nederland als het gaat om reparatie van alle merken rc apperatuur , dus ik neem geheel aan dat ie hier uit ervaring spreekt, en het zal wel zo zijn dat ie al meerdere zenders heeft kunnen repareren van "handige modelbouwers" die dachten dit zelf wel even allemaal te doen, en daarna de kapotte zooi naar hem hebben moeten brengen :wink:

wil uiteraard niet zeggen dat jij het niet kunt he, maar ik spreek even over het gros.

Zelf sleutelen aan je zender heeft tot gevolg dat deze niet meer goedgekeurd is, en niet goedgekeurde apparatuur = onverzekerd.
Ik raad je dus nogmaals aan de conversie van mode 2 --> 1 gewoon door een technische dienst te laten doen.
Daarnaast is het bij de Eclipse zo dat je de zender mechanisch wel eenvoudig kan ombouwen, maar electronisch niet. :wink:

Gerard, prima dat je mijn verhaal af doet als bullshit, maar ben je vervolgens ook nog van plan toe te lichten waarom dit volgens jou bullshit is??? :|

omdat het onzin is, een verzekeringsagent heeft absoluut dfe kennis en tijd niet om dit te controleren, en dit hoeven ze ook niet.
recent nog een gevalletje schade gehad en met geen woord word daar gerept over goedkeuringen en andere flauwekul.
het enigste wat die heren interesseert is of je model niet zwaarder is als 20 kilo, voor de rest niks.

heb al meerdere afhandelingen meegemaakt, geen enkel probleem, mijn verzekeringsagent is prima op de hoogte van de aanschaf van onder andere mijn zenderspulen in het buitenland en dergelijke, ook dat is geen enkel probleem.
ik heb expleciet gevraagd of het zelf sleutelen in je zender gevolgen kon hebben, tenslotte heb je ook gewoon schakelaar kits ed om er zelf in te zetten ed, hij zei dat daar zowiso aboluut geen controle op was of niks.

een verzekeringsmaatschappij heeft meestal wel 10 andere dingen klaar om de schade niet te hoeven uitkeren :(

mooi voorbeeldje, stort je met je vliegtuigje neer op een auto van je medeleden, prima schade gedekt.
stort ie 2 meter naar voren in de pits op diezelfde kerel zijn modelvliegtuig ? "ja meneer u doet allebei aan modelvliegsport en daar kan zoiets nu eenmaal gebeuren" helaas pindakaas dus.
daar kan je ook het koren van het kaf scheiden in de verzekeringswereld, maatschappijen die wel beried zijn een regeling te treffen of zelfs geheel uit te betalen zijn er ook, maar erg zeldzaam.

wilco1985 zei:
is dat niet erg overdreven?? we zijn toch modelbouwers en wel een beetje handig. paar schroefjes los, even de knuppel eenheid er uit en veertje los schroeven enzz. is geen enkel probleem maarja.

maar niemand heeft gewoon een foto of tekening hoe het origineel hoort te zitten? :?: :?:

Ik heb al opgegeven: aan de componentenzijde zitten 4 jumpertjes. Deze moeten omgezet worden: als ze tussen de middenpootjes en de linkerpootjes van de 3polige stekkertjes zitten moeten ze dus omgezet worden naar rechts en anders naar links. Hiervoor hoef je niet handig te zijn. Er zijn dus twee manieren, waarop het origineel hoort te zitten: mode 1 en mode 2.
Bij de kruisknuppels moet je ook de potmeters losnemen om de twee onhandig geplaatste asjes over te zetten. Hiervoor is inderdaad niet veel handigheid nodig en ik snap er ook niets van, dat daarna bij veel doe-het-zelvers Koreaanse tekens op het display verschijnen.

Gerard, we hebben de discussie over wat een verzekeraar wel of niet weet al een keer eerder gevoerd, dus ik zal niet in herhaling vallen. :wink:
Je vermeldt echter wel het aspect waar het mij om gaat, namelijk:
een verzekeringsmaatschappij heeft meestal wel 10 andere dingen klaar om de schade niet te hoeven uitkeren
Het zelf sleutelen aan je zender kan dus ook een van deze redenen zijn, en zodoende heb ik Wilco daar dan ook op proberen te wijzen. ;)

Neemt niet weg dat jij er kennelijk praktische ervaring mee hebt, en er zodoende het fijne van afweet. :)

/Einde van het offtopic gepraat. :oops:

be net nieuw op dit forum maar volgens mij heb ik iets verkeerds gezecht......... :?: :?: het is toch niets bijzonders om wat aan je spullen te solderen en te doen?? met het juiste gereedschap wordt het er echt niet slechter op. en als je ioeens problemen met een verzekering of wat dan ook krijgt omdat je ergens aan gesoldeerd hebt dan kun je beter niet meer verzekeren. kijk ik bedoel als er een keer een antene draad van je ontvanger af breekt dan gooi je dus de ontvager weg anders moet je er aan solderen en dan dekt de verzekering het niet meer. slaat toch nergens op??????? moeten we dan niets meer solderen en repareren? en gewoon alles laten zoals het is?? verzekering zal het druk krijgen............................ :P

@ wilco 1985

Nee hoor je hebt niets verkeerd gezegd en je kon ook niet weten dat onze allerbeste Corrien inderdaad de electro-goeroe is wat ontvangers en zenders betreft. Wat gerard wou zeggen was dat die verzekeringshaaien er alles aandoen om niet te moeten betalen. Zo ook, als ze jou de schuld kunnen geven van het feit dat je zelf aan je zender hebt zitten solderen (hoe goed dit ook werd uitgevoerd). Als je deze bij een officiele hersteldienst binnenbrengt heb je tenminste nog een "papiertje" waar je op kan terug vallen.

Tuurlijk kun je nog stekkertjes zelf solderen, maar je voelt toch ook zelf aan dat dit van een andere grootorde is dan het solderen van een printplaat op een ontvanger of de pots van je zender

Ik heb ook zo'n Eclipse maar persoonlijk zou ik nooit aan die zender zelf werken. Gewoon opsturen of onder deskundige begeleiding dergelijke zaken doen.

Anders van harte welkom

Greetzzzz

stevo

oke dan, maar voor mij maakt het weinig verschil wat je soldeerd? heb ook wel eens computer componenten gesoldeerd( ook printplaatje) was no problem. maarja zal wel zien 8)

@ wilco 1985

Maakt niet veel uit:

verkeerd gesoldeerde computerprintplaat = computer crashed.
verkeerd gesoldeerde zender = vliegtuig crashed.

als je alleen die achterste woordjes bekijkt maakt het inderdaad niets uit :wink:

naja ik zeg altijd maar om te crashen moet je eerst vliegen :lol:
zou het trouwens na een verbouwing toch eerst even op de simulator uitproberen(noem geen naam, anders direct weer een nieuwe discusie vermoed ik :lol: )

Nou, laat ik het ook in wat vriendelijker bewoordingen zeggen: ga nou niet in een zender solderen. Niet alleen is dat bij een Eclipse helemaal niet nodig, het is ook nog bar riskant. Ook al lijkt het allemaal erg gemakkelijk, het gaat in veel gevallen mis. De resultaten zie ik elke dag!
Als het geen Eclipse was, zou ik me er ook niet druk over maken...En dat van die Koreaanse tekens op het display is echt geen geintje!!

nee oke, maar je kunt dus gewoon de stekkertjes om pluggen? zag er tenminste erg logisch uit. en koreanse tekens lijkt me nie wat. weer een andere taal leren, nee das nix. :!:

Back