Ombouwen Moviestar naar rolroeren... kan dat?

Alex Talsma

PH-SAM
Ik wil graag weten of de Moviestar om te bouwen is naar rolroeren. Waar moet een toestel in algemene zin aan voldoen wil dit kunnen? Een zoekopdracht leverde weinig op....

09060010.jpg

Het profiel is waarschijnlijk: HQ 30-12 mod ?!

Voor wat meer informatie over het toestel:

http://plawner.net/4/moviestar/moviestar.html

Hoi Alex,

Dat moet natuurlijk best goed kunnen. Ik heb net met verbazing een stukje over een rolroer Funky Chicken gelezen op http://www.torcman.de (Praxisbeispiele - Funky Chicken). Hier vind je ook een paar foto´s van hoe het gedaan is.

Omdat de Movie Star gemaakt is om last te dragen, lijkt met het gewicht van 2 kleine servo´s (bijv. Graupner C261 - licht en heel robuust) geen enkel probleem.

:D

Heeft het soort toestel hier dan niets mee te maken? Qua profiel van de vleugel bedoel ik dan? Want als dat zo is biedt dat perspectief ;-)

Wat ik er van weet is dat wanneer je er rolroeren inzet de V-stellling vaak iets vermindert wordt, maar dat het profiel niet veel uitmaakt. Maar ik ook ik ben wel benieuwd wat anderen hiervan zeggen.
:D

@Eelco, vaak kan de V-stelling flink verminderen, omdat er rolroeren zijn ingebouwd. De EIGENSTABILITEIT is dan niet meer zo belangrijk, dan kan de piloot met de rolroeren ook bereiken. Dus V-stelling mag wat minder, waardoor de zink-snelheid iets kan afnemen.

Voor de rest kan ik geen bijdrage leveren aan dit draadje.

Te veel eigenstabiliteit is zeker niet goed .... dan worden ailerons al snel onwerkbaar ..... een goede bocht is er dan niet meer mee tevliegen, wil überhaupt niet scheef hangen, alleen een beetje wrikken....(maar dan heeft een staartroer meer effect)

@Dirk... Hoe kun je de eigen stabiliteit van een toestel weten? Kun je maw de "gevolgen" inschatten voor de Moviestar?

Ik overweeg de aanschaf van dit toestel, maar wil het liefste een rolroer kist. Nu kan ik het natuurlijk gewoon gaan proberen, maar een beetje een idee vooraf zou ik wel graag willen hebben.

Kun jij hier specifiek voor dit toestel wat over zeggen?

De grootte van de V-stelling (schatting 10 graden) + oortjes + laag zwaartepunt ..... heeft er alle schijn van zéér eigen stabiel te zijn.....

Wat de filmpjes op "plawner.net" duidelijk laten zien .... -> "video's" staan 4-tal "filmpjes" van de Moviestar .... kijk maar eens hoe snel hij weer terug komt uit een stuurbeweging ... of er een elastiekje aan zit ....

Ik denk dat je de vleugel bijna vlak mag maken (op de oortjes na) voor aileron sturing .....

P.S.
Ik wil mijn PicoCub-op-drijvers ook naar aileron ombouwen (heb al een set extra vleugels) .... hier is de V-stelling ook veels-te-veel .... doel hier is een groter wendbaarhied te verkrijgen ... als ik hem aanvlieg naar zijn landings-sloot moet ik een korte draai plus snelle duik maken (over dijkje met bocht)..... met alleen rudder een tikkie trickie vooral als er wat dwarswind staat...

Dank voor je uitleg. Dan ga ik hem eerst zonder rolroeren vliegen en eventueel later de v-stelling weg werken en ailerons in bouwen. Gewoon proberen.

ps. dat landen van die PicoCun op water zou ik wel eens willen zien..... en landingsloot is een leuk woord ;-)

groet,
Alex

Een tip voor alle hoogdekkers met V stelling:

Als je rolroeren inbouwt, altijd gedifferentieerd aansturen, dwz zorg dat de uitslag naar boven (de vleugel die zakt) minimaal 2x zover uitslaat als de uitslag naar beneden (de vleugel die stijgt). Een simpele verklaring hiervoor is dat de stijgende vleugel teveel weerstand ondervind waardoor er een zgn negatief rolmoment ontstaat wat resulteert in gieren of haken. Meemixen van het richtingsroer is wel effectief, maar resulteert in een boel extra weerstand waardoor alleen maar meer hoogte in de bocht wordt verloren.

Waarschijnlijk vindt je bij de zwevers hier wel een paar topics over, omdat juist zwevers met hun slanke vleugels en doorgaans laag liggend zwaartepunt hier gevoelig voor zijn.

Vlieg ze!

Back