Ombouwverlag Super Decathlon Bellanca van Brandstof naar Electro

• Topicstarter Topicstarter MeX101
  • Startdatum Startdatum
M

MeX101

Guest
Update:

Het begint meer op een ombouwverslag te lijken nu ik bijna klaar ben dus heb de mods gevraagd dit topic in bouwverslagen te plaatsen.

-------------------

Weet iemand het merk of het zwaartepunt voor dit model? Het is een "Super Decathlon Bellanca" het is een oud model. De buitenkant is van plastic en aan de binnenkant is het piepschuim. Er komt namelijk een brushless motortje in die al onderweg is en zou graag het zwaartepunt willen weten.

IMAG0005.jpg

IMAG0006.jpg

IMAG0008.jpg

IMAG0007.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Johan,

Als ik je goed begrijp dan de breedte van de vleugel opmeten in het midden waar de romp zit. En dan 30% vanaf voor voorkant van de vleugel lijst het zwaartepunt leggen?

Vanmiddag wat zitten klussen en opeens viel me op dat er een text op de wielen staat, en het is een Kyosho. Zo meteen maar even googelen of er wat over te vinden is.

De nitro motor is er nu vanaf
IMG_8956.jpg

IMG_8959.jpg

Er zijn aardig wat doekjes doorheen gegaan omdat het model nogal vies was, ik denk dat deze zo'n 6 jaar stil heeft gestaan op de zolder:rolleyes:

IMG_8962.jpg

Maar ik vind het een leuk model!
IMG_8964.jpg

De servo stekkers vervangen voor de stekkers die we nu gebruiken omdat er van die hele oude stekkers opzaten met pinnetjes die uitstaken.

IMG_8967.jpg

De servo voor de ailerons gemonteerd en 2 stuur stangen gebogen.
IMG_8971.jpg

Pak de span 1meter, de breedte vd vleugel is bv 12cm. 1/3 is een uitgagspunt dus licht het ZP dan op 4cm. ongeveer

Nu komt het vervelende... Wachten op de elektronica en onderdelen, onderweg zijn.

10x6 prop
8x6E.jpg

NTM Series 35-36B 1400Kv / 495W
NTM3536b-1400.jpg

Propeller Adapter (colet type) 4mm
propAdapter.jpg

HXT Alloy Composite Firewall Mount (85/36mm)
mount(1).jpg

Leuk kistje, ik heb 'm +/- 7 jaar geleden ook nog gehad (helaas gesneuveld bij een mid-air) en vloog hem met een 6.5cc O.S. viertaktje, vloog erg goed:)

Oh dat valt dan nog enigszins mee ik dacht dat deze ouder zou zijn :) Klopt het trouwens dat het een Kyosho is? Want ik kom namelijk niets tegen over dit model...

Tnx Alex dat ik ga even googelen!

Vandaag (11 dagen later) zijn de onderdelen binnen gekomen en begin van de avond weer eens gaan zitten knutselen. De ombouw naar brushless is bijna klaar!

De motor, firewall, prop adapter en prop
1-4.jpg

Voordat je de firewall vast zet door 4 schroeven in het houd te draaien eerst alles goed opgemeten wat het midden is en op welke hoogte de 4 gaten moeten komen voor de schroeven.

Nu bleek de firewall niet lang genoeg en de prop dus niet buiten 'Cowl'? komt te zitten.
3-4.jpg

Gelukkig zit er aan beide kanten een 4mm as en kon dus zonder problemen de motor OP de firewall monteren
9.jpg

Een joekel van een prop (10x6) :D
hfhrttrrt.jpg

De Cowl en prop erop

7.jpg

8.jpg

Ik heb me een beetje vergist in het vermogen toen ik de set samenstelde... Dit setje geeft serieus veel power ik denk zo non stop verticaal omhoog zonder probleem :rolleyes:

whatsup = 55amp @ 700watt

Oja de gaten in cowl waar voorheen de uitlaat en motor uitstaken heb ik dicht gemaakt door een pet fles te ontleden en deze vervolgens wit te spuiten. Helaas had ik alleen wit en geen geel meer dus heb voor het geel wat afplaktape gebruikt, en een blauw turnigy stickertje om de blauw tekst door te laten lopen. Het ziet er niet mooi uit maar 'who cares?'

aa1.jpg

aa3.jpg

Dat zou goed kunnen. Toen ik de setup ging samenstellen vergeleek ik het met een AXI 1410kv met een 10x5 met bijna de zelfde afmetingen die ik al had en het erg goed doet op 3s. Deze motor is ook 1400kv. Op de brandstof motor zat een 10x6 prop dus dacht deze prop maat meteen te gebruiken als prop. Nu lijkt het wel of deze Turnigy NMT meer vermogen levert dan de AXI er zit dan wel een 10x6 op i.p.v. een 10x5 of zal dit zoveel meer uitmaken?

Oja de gaten in cowl waar voorheen de uitlaat en motor uitstaken heb ik dicht gemaakt door een pet fles te ontleden en deze vervolgens wit te spuiten. Helaas had ik alleen wit en geen geel meer dus heb voor het geel wat afplaktape gebruikt, en een blauw turnigy stickertje om de blauw tekst door te laten lopen. Het ziet er niet mooi uit maar 'who cares?'

aa1.jpg

aa3.jpg

Als je nu die petfles eens langs de buitenzijde met tape op de motorkap kleefde, kon je langs de binnenkant een glasmatje leggen. daarna als alles uitgehard is petfles eraf, een beetje schuren/plamuren/spuiten en je zag niet meer dat de kap ooit uitgesneden was:smile:

P.S. doe ook maar loctite op alle schroefjes van de alu motordrager en de prop niet vergeten te balanceren... Heb zo eens een volledig-uit-balans prop gehad ( ook niet /vergeten te balanceren ) resultaat>>> alle schroeven los van de motordrager en motoras ( 5 mm. ) krom

Laatst bewerkt:
Back