Ombouwverslag speelgoedslepertjes ".Actie", "Re.Actie" etc

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door setsunakaede, 5 jul 2012.

  1. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Zoals misschien al duidelijk was, heb ik een hopeloos zwak voor varend speelgoed zoals LEGO drijvende boten etc.
    Dus, toen ik bij de Action, op zoek naar Poolnoodles, een bootje tegen kwam dat er nog niet eens echt lelijk uit zag, zat ik met dat ding thuis voor ik er erg in had.
    Het bootje is nogal een maf ding, zoals hij in de verpakking zit:
    [​IMG]
    Zoals je ziet, is het bootje op zich redelijk in verhouding... En vervolgens hebben ze er een stel kanons en schutters op gezet die in het echt door alleen te stampen al boten kunnen laten zinken...
    Voor de €2,80 die ik hiervoor betaalde verwachtte ik eigenlijk al dat het een PolyPropyleen of PolyStyreen prul was, waarvan het motortje het misschien niet eens zou doen. Wat blijkt: Het is netjes ABS en het motortje draait prima. Draait zelfs nog prima op een 2S LiPo ipv de standaard 3x AA die er in hoort...

    Ik ben dus lekker aan het demonteren geslagen en daarna met PS plaat weer aan het bouwen, en na een avondje had ik een kraantje, liertje, achterdek kapje, voormastje en een mini-voorbetinkje/voorbolder klaar. En toen heb ik er nog maar een paar gekocht...:
    [​IMG]

    Detailfoto van het kraantje en het sleepliertje:
    [​IMG]
    Voor het idee: De kraan is ongeveer 4,5cm hoog, de lier is 1,5cm hoog en inclusief zij-poelies 2,5cm breed...

    Op de brug twee navigatieverlichtingsbakjes gemaakt, radartje geknutseld en de hele opbouw wit gespoten + eerste kleurtjes alweer aangebracht:
    [​IMG]

    Waterkerinkje aan de binnenkant van de opbouw gemaakt en het batterijvak er uit geslepen:
    [​IMG]

    "Fatsoenlijk" roertje geflanst:
    [​IMG]

    En in het tweede bootje een normale schroef + as, en een wat groter roer geplaatst:
    [​IMG]

    [​IMG]
    Dit levert alleen wel een probleem op: Deze opstelling heeft véél te veel vermogen! Bij een testje sprong het bootje al zo de wasbak uit... Ik ga denk ik de bladen van de prop maar een beetje bijbuigen, een beetje aftoppen en het motortje dmv diodes in serie wat knijpen.

    Voor de slepertjes even een kleurtestje gespoten op een rompje dat ik verknald heb:
    [​IMG]
    Ik twijfel nog wat over het groene dek, mijn vriendin zegt "grijs" en ik ben er nog niet over uit. Wat vinden jullie?

    En tot slot nog een technische meedenkvraag.
    Dit is de oorspronkelijke aandrijving:
    [​IMG]
    Motortje staat verticaal en drijft een schijfje aan met vinnetjes, die het water van onderaf aanzuigen en door een tunneltje naar achteren persen. Dat werkt op zich prima, en ik wil eigenlijk de meeste bootjes met deze standaard aandrijving blijven gebruiken, maar... Dit kan dus niet achteruit. Als je het motortje ompoolt wordt het water nog steeds naar achteren geperst, zij het minder efficient.
    Weet iemand een elegant idee om dit ding wél achteruit te kunnen laten varen, met behoud van de originele aandrijving? Ik houd het liefst het "zicht" van het bootje, dus boven de waterlijn, zo origineel mogelijk.

    Tot slot nog, ter illustratie van hoe klein dit bootje echt is:
    [​IMG]
    Vooraan het mini-slepertje, in het midden de Libeccio (ongeveer 50cm lang) en daarachter de romp van één van mijn Zwarte Zeeën (80cm). Schattig toch? :p
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 nov 2015
  2. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Grappige dingetjes, en je maakt er wat moois van.
     
  3. NielsdB

    NielsdB

    Lid geworden:
    19 aug 2007
    Berichten:
    976
    Locatie:
    Kockengen
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  4. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Wow, gaaf zo'n Kitchen Rudder... Ik weet niet of me dat gaat lukken, de ruimte rond dat straalbuisje is ongeveer 1cm in het vierkant en de mond van het buisje is nóg kleiner... Maar ik ga kijken of het lukt, en anders of ik het wat kan versimpelen. Het idee is in ieder geval erg mooi! (en mijn schoonvader gaat dit leuk vinden, die zat ook al iets in deze richting te brainstormen)
     
  5. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    [​IMG]

    Geen commentaar verder :D
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 nov 2015
  6. NielsdB

    NielsdB

    Lid geworden:
    19 aug 2007
    Berichten:
    976
    Locatie:
    Kockengen
    Heb je snel gedaan :)

    (Hoop alleen dat je het nog uit elkaar krijgt om in dat bootje te prakken.)
     
  7. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Dat lukt wel, de buckets zitten er nog los op gedrukt, even voor het passen en de foto ;)
    Ik moet alleen nog andere buckets maken, deze zijn te breed denk ik waardoor ik waarschijnlijk te weinig roer in de straal heb bij kleine uitslagen, én de buckets zo tegen de achterkant van de romp aan gaan lopen... En omdat alles gesoldeerd wordt, is het ook eenmaal vast, nooit van zijn levensdagen meer los dus even proberen is wat minder een optie.

    Overigens was de grootste uitdaging, hoe het "echte" systeem te vertalen naar een werkbare, voldoende kleine model-oplossing... LEGO bood de uitkomst, even een snelle mock-up gemaakt en toen dat werkte direct in messing gaan prullen :)
     
  8. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Vandaag een hoop geklooid en uiteindelijk dit als resultaat:

    -Een gemonteerd en vastgesoldeerd, en in de teflonvet gezet Kitchen Rudder onder één van de bootjes;
    [​IMG]

    -Een servo-tray voor beide servo's, geleidingen voor de roer- en reversing kabels, en het kitchen rudder van binnen ook mechanisch helemaal klaar, m.u.v. de trekkabels;
    [​IMG]

    Nu moet ik alleen even op zoek naar iets van een lusterklemmetje oid die ik op mijn servo-arm kan zetten, om de kabellengte makkelijk in te kunnen stellen. Of iets anders slims.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 nov 2015
  9. NielsdB

    NielsdB

    Lid geworden:
    19 aug 2007
    Berichten:
    976
    Locatie:
    Kockengen
    half kroonsteentje?
     
  10. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Half kroonsteentje is een optie die ik inderdaad al aan het proberen ben.

    Ik wil even jullie mening...

    Groen dek?
    [​IMG]

    Of grijs dek?
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 nov 2015
  11. KlaasKamstra

    KlaasKamstra

    Lid geworden:
    14 okt 2010
    Berichten:
    724
    Locatie:
    Heerenveen (FRL)
    Grijs, groen staat net iets te fleurig...
     
  12. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Wel de verschansing aan de binnenkant een andere kleur geven. ;)
     
  13. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    @klaas; is deze specifieke kleur groen te fleurig, of groen zowiezo?
    @Indoorvlieger: Wat voor kleur zou dat moeten worden, zonder er direct een kermis van te maken?
    Het gaat trouwens wel een lekkere uitdaging worden om de binnenkant van de verschansing een andere kleur te geven, dat waterkerinkje van de dekopening staat op sommige plekken lelijk in de weg.

    Even een overzichtje van de stand van zaken:
    [​IMG]

    Massaproductie :p
    En net nog even een mailtje gestuurd naar de importeur voor betere foto's + verkooppunten van het broertje van deze bootjes:
    [​IMG]
    Nooit geschoten...
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 nov 2015
  14. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    [​IMG]
     
  15. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Wat is eigenlijk de reden van die lichtgele binnenkant? Ik bedoel, je ziet het wel vaker dus zal het wel een nut hebben, ipv gewoon in dekkleur meeschilderen, of de kleur van de romp aan buitenzijde...?
     
  16. NielsdB

    NielsdB

    Lid geworden:
    19 aug 2007
    Berichten:
    976
    Locatie:
    Kockengen
    Tel ik er daar nu direct 4, wat ben je allemaal van plan?
     
    Gerrit-Jan vindt dit leuk.
  17. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Is een beetje crème, geen geel.
    Geen idee waarom dat zo is.
    Misschien geeft het een beter zicht in het donker.
     
  18. KlaasKamstra

    KlaasKamstra

    Lid geworden:
    14 okt 2010
    Berichten:
    724
    Locatie:
    Heerenveen (FRL)
    Die kleur van de verschansing... dan zie je de verschansing goed staan in het donker?
    Net als waarom je bolderkoppen wit zijn...
    Ik weet het ook niet, maar het klinkt aannemelijk.

    Ik vind groen op dekken gewoon net iets te speels staan bij deze bootjes, maar dat is mijn bescheiden, doch ongezouten, mening.
     
  19. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Hmm, ja dat klinkt inderdaad wel aannemelijk. Okee, morgen ofzo maar even op jacht naar cremegeel :)

    Klopt Niels, je telt er inderdaad 4... Ze kostten geen drol en het is leuk prulspul, kan ik straks leuk mee varen en anders zijn ze klein genoeg om ergens neer te zetten op een plank in mijn kamer ofzo.

    Overigens heb ik er meer gekocht; ééntje heb ik verknald dus die is onderdelendonor en kleurtestdingetje en er zit er nog ééntje in de verpakking...
     
  20. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    foto met wat meer zon:

    [​IMG]
     

Deel Deze Pagina