Omgebouwde stuwdruk meter, handig!

Hoi allemaal, onlangs zelf een electronisch weegschaaltje omgebouwd naar portable stuwdruk meter en werkt zeer goed :D
Ombouw is erg simpel en het ding is betrouwbaarder dan ik dacht, altijd handig om zo'n ding in je startbox te hebben, vooral voor de zelfbouwers onder ons :wink:

Het gaat als volgt:
Bij de plaatselijke vissport winkel heb ik een portable visweger gekocht bij http://www.vlemmix.nl/nl/product/witvis/1809_wegers_wegen/jvs/jvs_digitale_weger/ravjvs073/

!
42179.jpg

Deze is bedoeld om een zakje met vis aan te hangen dus hij zal omgebouwd moeten worden naar duwen in plaats van trekken.
Thuis gekomen kwam ik er achter dat hij ook negatief in de min kon wegen en wel net zoveel. Vraag is echter of dan dezelfde waardes gemeten wordt indien dat ding gecalibreerd is op trekken. Proef op de som, heb baksteen aan een koord gehangen en een waarde van 5.75 gemeten. Daarna weger omgedraaid en de balksteen erop laten balanceren.......precies 5.75!!! :D dat zit dus wel snor. Effe checken hoe betrouwbaar deze waarde is op een duurdere weegschaal.....5.77....voor mij perfect hoor!

Apperaatje opengeschroefd en ik zag al meteen dat het een snelle modificatie zou worden. Op het aluminium rekblokje zitten metalen plaatjes waar het weeghaakje aan zit. Na verwijderen van het weeghaakje door het metalen lusje door te knippen blijft er een gat over van 5mm. Hierin heb ik M6 schroefdraad getapt zodat er een lange bout van M6 in past. Voor de andere kant heb ik van nylon een bus gedraaid met aan de ene kant ook M6 getapt en de andere kant een conus vorm. Deze vorm kun je op bijna alle neuzen van jets duwen, anders is een alternatieve vorm zó gemaakt natuurlijk.

Nu het zaakje in elkaar geschroefd en klaar!!!!

Hier reeds in gemodificeerde toestand, met een mooi tassie erbij:
GroteFoto-6V8ULZSD.jpg

Weger open geschroefd, oude haakje ligt er ook nog bij:
GroteFoto-FSCXNUWI.jpg

Close-up van het aluminium rekblokje en de meet kop:
GroteFoto-I8LSDUEK.jpg

Hier het zaakje weer in elkaar. Let hier op dat bij het dicht duwen de rode draad niet geplet word, deze kan over de verkeerde kant van de meetpen lopen:
GroteFoto-SWWC6OGZ.jpg

Hier het meet display, je kunt hem nullen, van eenheid veranderen naar pound en is afleesbaar tot op de gram. (Hoewel ze de nauwkeurigheid per 10 gram stellen) Daarnaast zit er een "hold" functie op die vanzelf inkomt als de waarde constant blijft, handig om hem naderhand uit te lezen.
GroteFoto-XCDTYIFQ.jpg

Lijkt me duidelijk: Weger in de hand (voor de sterkere turbines beter met twee handen..... :wink: ), nylon busje op de neus, volgas geven en uitlezen. Natuurlijk is het wegen vanaf het model niet dé nauwkeurigste manier, de wielen geven wel wat weerstand en je zult de krachtmeter tijdens volgas meting wel effe een beetje naar voor en achter duwen voor het beste gemiddelde maar het is zéker tot 100 gram nauwkeurig op deze manier. Je kunt er in ieder geval wél erg mooi mee zien hoeveel de turbine inbouw met jetpijp aan vermogen verliest. Vaak hoor ik op het veld dat "hun" inbouw géén vermogen verliest....dat kan onder de juiste omstandigheden maar als ik het model vervolgens maar nét los zie komen weet je dat er gebrabbeld wordt...... :? .....met deze meter is de stoere praat zó voorbij.

Heb hem afgelopen week op het veld aan mijn Rafale gehangen. De motor geeft bij 120K 8.7kg op de bok, deze kract meter gaf volgas op de neus 8.61kg aan, niet slecht lijkt me. Binnenkort mijn F15 eens proberen, daar zit die broekspijp uitlaat in en ben benieuwd wat deze in het model geeft......

Groetjes,
Gerald

Edit; je hebt meerdere types in de markt, heb er nu eentje gevonden die tot 40kg gaat, zéker voldoende voor grote motoren! http://www.duduta.com/mini-portable...gital-scale-with-weighting-hook-40kg-10g.html
GroteFoto-YJLIVA4T.jpg

Laatst bewerkt:
...kwam ik later ook achter vóórdat ik hem ombouwde....kon nog ruilen zeg maar. Testje gaf aan dat deze tot 12.99kg kan meten en da's genoeg voor mij, heb voorlopig geen sterkere motoren in de planning liggen, eerder kleinere 8) Maar bedankt voor de verwijzing :D Ik zie dat je lekker aan het stoeien bent met je kist na de reparatie, goed bezig!

Hier plaatje waar ik nieuwe Wren wieletjes aan het bewerken ben voor die kleinere motortjes:
26914534877.jpg

26914534691.jpg

Groet,
Gerald

@Gerald, ik heb die andere besteld.
En heb eindelijk eens de knoop doorgehakt om ook een turbine te gaan bouwen, te beginnen met een Martin44er :wink:
Ik vindt dat zo'n lief motortje en aangezien Martin het zelf veels te druk heeft zal ik hem zelf grotendeels moeten gaan bouwen.
En daarna een Wren 54 en daarna een 70er met een vortex diffusor en daarna, etc etc etc.
Ben nu aan het sparen voor een goede draaibank en dito frees bankje, een oude lastrafo heb ik nog, kan dus lekker vooruit :D

Maak uiteraard een verslag van de dingen die komen gaan.
Voor de 44er heb ik al een kissie gebouwd, een F18 Hornet met een span van 1 meter en een lengte van 1,49 meter.

Grt Ger.

..........en daarna, etc etc etc

Hey Ger, daar heb ik ook last van, nog tien miljoen plannen op stapel...... :D Maar in ieder geval ,welkom bij de zelfbouwers :music:

Zelfbouw is gewoon erg gaaf, geeft hoopjes voldoening en je kunt alles ook zelf repareren voor relatief weinig centen indien er iets niet goed is. Zoals je al gemerkt hebt, er zijn er inmiddels genoeg op dit forum die je verder kunnen helpen als je vast loopt, als ik niet weer eens weg ben help ik je ook graag.

Grt,
Gerald

Hallo Ger en Gerald.

Mooi man dat julllie mekaar zo kunnen helpen.

Ik vond het een mooi artikeltje over die visweger, heb het gelijk ook geprobeerd,maar bij mij lukt het niet ( ander constructie)

Gerald, ik zie dat je al bezig bent met de bouw van de 54 er, houd die vortex diffussor in de gaten , die levert een hoop vermogen op.

Ger , heb je je materiaal al een beetje bij elkaar ?
Zo als Ger al schreef , heb ik het inderdaad behoorlijk druk van de winter , en dit komt omdat ik ga proberen s,werelds kleinste freepower turbine te bouwen .

Ik was hard op zoek naar een compressor wiel , en ben vorige week op bezoek geweest bij turbos hoet in Belgie .
Nu zal je vragen ,waarom niet in Nederland? simpel, ze besteden iets meer tijd voor me in Belgie ,en toen ik daar binnen kwam ,viel ik bijna achter over ,zoveel mooie compressor wieltjes hebben ze daar

Ik wil dus een 3 tal motoren gaan bouwen die allen een diameter hebben van 60mm .
Met gebruik van de vortex techniek ,kan ik over de 2kg stuwdruk komen met 220.000 tpm , en dat moet te doen zijn,want ik draai nu al bijna 200.000tpm met de 44 er.

Ik probeer deze drie motoren van de winter klaar te hebben ,en ga daarna eerst 1 freepower gedeelte maken ,waarmee ik al de motoren test op een proef traktor.
Al de 3 motoren zullen voorzien worden van een ecu ,zodat ik data uit kan lezen.

Daarna zullen de 3 motoren gekoppeld worden aan een gefreesde tandwiel verzamel bak ,met daar achter en zogenaamde prise as rem.

Als dit goed funtioneerd ,hoop ik en snellere start te kunnen maken met en zware sleepwagen , en schat dat het vermogen rond de 10 pk komt te liggen.

Een wielspin van 120km/h zou dan geen probleem moeten zijn.

Heb onder tussen een mooi compressor wiel gevonden , de kp35 van borg warner.

Ik hou jullie op de hoogte , en het zal zweten worden om voor het nieuwe seizoen de 3 motoren af te hebben.
Eerst heb ik nog een Ek waar ik volgende week vrijdag en zaterdag aan deelneem , dus dat word ook nog even spannend of ik de Europese titel kan behouden.

jullie horen het wel ,

Mvg,

Martin.

Mart,
Ik heb inderdaad nog wat vingerhoedjes gevonden in het naai kissie. Hoef je niet verder te zoeken naar de behuizingen. :yes: :yes: :yes:

Ik denk er inmiddels over om niet de Stingray te verkleinen, maar de dubbelstaarter. Ik ben onlangs de originele tekeningen/schetsen weer tegengekomen , kan ik dan mooi verkleinen en om het torretje heen bouwen. ( senseo padjesbus maatgeving ). Waar de Hema al niet goed voor is....

groet,
Jacques.

Nu zal je vragen ,waarom niet in Nederland? simpel, ze besteden iets meer tijd voor me in Belgie ,en toen ik daar binnen kwam ,viel ik bijna achter over ,zoveel mooie compressor wieltjes hebben ze daar

Hoi Martin, diezelfde ervaring van Turbo's Hoet Nederland heb ik ook, los van de astronomische prijzen die ze daar vroegen 8O . Onlangs nog voor de wren navraag gedaan voor de compressor..........160 euries!!!!!!! Laat maar :!: Heb hem uiteindelijk in engeland besteld alwaar ik er 90 euro voor betaald heb incl. verzend kosten, klein verschil.....

Ben erg benieuwd naar vorderingen van je kleine turbine.

Groet,
Gerald

Hallo Gerald.

Heb jij toevallig nog adressen in Engeland waar ik eventueel compressor wieltjes kan bestellen.

Ik hou je op de hoogte van de vorderingen.

Trouwens ,ik weet niet of je in Duitsland geweest bent op jetpower , maar daar had wren wel een hele mooie stand, heb ik gehoord , ze hadden namelijk de 44er compleet uit elkaar liggen .

Raar waarom ze dat deden .

Je kon precies zien wat voor diffusor ze gebruikten , en de verbrandings kamer .

Hallo Jacques.

Weer terug van vakantie .

Je motortje draait nu bijna 200.000 tpm , en ik heb hem omgebouwd op meng smering.
3 kg stuwdruk geen probleem , conus kan ook nog geknepen worden.

Ik moet alleen alles nog op papier zetten , zodat ,als ik zin heb nog en 44 er voor me zelf erbij kan maken .

groetjes,

Martin.

Hallo Martin,

Je tijd nog goed kunnen besteden deze week.
Leuk he dat je het misschien toch nog van belgie moet hebben.
Vandaag m'n eerste stuk gedraaid op de draaibank, dus begin is gemaakt.

Groetjes,
Richard Jochems

even :offtopic: hier wat fotos van de colibri

en hier wat van de wren44

en gerald gaat lekker nu al met de mw54 bezig wil ik ook gaan bouwen als mijn vliegtuig af is en dan nog een 8kg turbine en dan is het wel tijd voor 2x mw54 ik al 2x ngv ik wil even weten waar jij die compressor wiel vandaan heb
groetes Limme

ik wil even weten waar jij die compressor wiel vandaan heb

Sorry, vraagje effe gemist, ik bestel ze in engeland, vééél goedkoper (inclusief verzend kosten!) dan het nederlandse Turbo's hoet.
http://www.helptoday.co.uk/company/contact.asp

Ik mail meestal naar barry Clements, hij krijgt al die modelknutsel mailing op zijn tafel en weet nu wel zo'n beetje wat wij bedoelen :)
Wel juiste partnummers vragen, hij heefd geen verstand van de diverse merken. Ook effe vragen of ze van jou onderdeel een namaak/imitatie hebben. Deze moeten aan dezelfde specificaties voldoen en kunnen dus veilig dezelfde toeren draaien maar zijn nóg goedkoper. Heb ze nog niet gebruikt maar wil deze de volgende keer bestellen.

Groet,
Gerald

Turbinedruk meter

Vandaag afgemaakt drukt nu eigen gewicht , ik heb geijkt met keuken weegschaal en geeft exact druk aan gelijk weegschaal.
rscn0619.jpg

By rmt at 2012-01-16

groet Rene.

Mooi spul he.

Melvin heeft als het goed is voor mij er ook weer 1 besteld, mijne was ter ziele.
Gebruik hem amper maar voor die 6 euries wil ik er wel weer 1 hebben.

Grt,
Berto.

Back