Hoi allemaal, onlangs zelf een electronisch weegschaaltje omgebouwd naar portable stuwdruk meter en werkt zeer goed
Ombouw is erg simpel en het ding is betrouwbaarder dan ik dacht, altijd handig om zo'n ding in je startbox te hebben, vooral voor de zelfbouwers onder ons :wink:
Het gaat als volgt:
Bij de plaatselijke vissport winkel heb ik een portable visweger gekocht bij http://www.vlemmix.nl/nl/product/witvis/1809_wegers_wegen/jvs/jvs_digitale_weger/ravjvs073/
!
Deze is bedoeld om een zakje met vis aan te hangen dus hij zal omgebouwd moeten worden naar duwen in plaats van trekken.
Thuis gekomen kwam ik er achter dat hij ook negatief in de min kon wegen en wel net zoveel. Vraag is echter of dan dezelfde waardes gemeten wordt indien dat ding gecalibreerd is op trekken. Proef op de som, heb baksteen aan een koord gehangen en een waarde van 5.75 gemeten. Daarna weger omgedraaid en de balksteen erop laten balanceren.......precies 5.75!!!
dat zit dus wel snor. Effe checken hoe betrouwbaar deze waarde is op een duurdere weegschaal.....5.77....voor mij perfect hoor!
Apperaatje opengeschroefd en ik zag al meteen dat het een snelle modificatie zou worden. Op het aluminium rekblokje zitten metalen plaatjes waar het weeghaakje aan zit. Na verwijderen van het weeghaakje door het metalen lusje door te knippen blijft er een gat over van 5mm. Hierin heb ik M6 schroefdraad getapt zodat er een lange bout van M6 in past. Voor de andere kant heb ik van nylon een bus gedraaid met aan de ene kant ook M6 getapt en de andere kant een conus vorm. Deze vorm kun je op bijna alle neuzen van jets duwen, anders is een alternatieve vorm zó gemaakt natuurlijk.
Nu het zaakje in elkaar geschroefd en klaar!!!!
Hier reeds in gemodificeerde toestand, met een mooi tassie erbij:
Weger open geschroefd, oude haakje ligt er ook nog bij:
Close-up van het aluminium rekblokje en de meet kop:
Hier het zaakje weer in elkaar. Let hier op dat bij het dicht duwen de rode draad niet geplet word, deze kan over de verkeerde kant van de meetpen lopen:
Hier het meet display, je kunt hem nullen, van eenheid veranderen naar pound en is afleesbaar tot op de gram. (Hoewel ze de nauwkeurigheid per 10 gram stellen) Daarnaast zit er een "hold" functie op die vanzelf inkomt als de waarde constant blijft, handig om hem naderhand uit te lezen.
Lijkt me duidelijk: Weger in de hand (voor de sterkere turbines beter met twee handen..... :wink: ), nylon busje op de neus, volgas geven en uitlezen. Natuurlijk is het wegen vanaf het model niet dé nauwkeurigste manier, de wielen geven wel wat weerstand en je zult de krachtmeter tijdens volgas meting wel effe een beetje naar voor en achter duwen voor het beste gemiddelde maar het is zéker tot 100 gram nauwkeurig op deze manier. Je kunt er in ieder geval wél erg mooi mee zien hoeveel de turbine inbouw met jetpijp aan vermogen verliest. Vaak hoor ik op het veld dat "hun" inbouw géén vermogen verliest....dat kan onder de juiste omstandigheden maar als ik het model vervolgens maar nét los zie komen weet je dat er gebrabbeld wordt...... :? .....met deze meter is de stoere praat zó voorbij.
Heb hem afgelopen week op het veld aan mijn Rafale gehangen. De motor geeft bij 120K 8.7kg op de bok, deze kract meter gaf volgas op de neus 8.61kg aan, niet slecht lijkt me. Binnenkort mijn F15 eens proberen, daar zit die broekspijp uitlaat in en ben benieuwd wat deze in het model geeft......
Groetjes,
Gerald
Edit; je hebt meerdere types in de markt, heb er nu eentje gevonden die tot 40kg gaat, zéker voldoende voor grote motoren! http://www.duduta.com/mini-portable...gital-scale-with-weighting-hook-40kg-10g.html

Ombouw is erg simpel en het ding is betrouwbaarder dan ik dacht, altijd handig om zo'n ding in je startbox te hebben, vooral voor de zelfbouwers onder ons :wink:
Het gaat als volgt:
Bij de plaatselijke vissport winkel heb ik een portable visweger gekocht bij http://www.vlemmix.nl/nl/product/witvis/1809_wegers_wegen/jvs/jvs_digitale_weger/ravjvs073/
!

Deze is bedoeld om een zakje met vis aan te hangen dus hij zal omgebouwd moeten worden naar duwen in plaats van trekken.
Thuis gekomen kwam ik er achter dat hij ook negatief in de min kon wegen en wel net zoveel. Vraag is echter of dan dezelfde waardes gemeten wordt indien dat ding gecalibreerd is op trekken. Proef op de som, heb baksteen aan een koord gehangen en een waarde van 5.75 gemeten. Daarna weger omgedraaid en de balksteen erop laten balanceren.......precies 5.75!!!

Apperaatje opengeschroefd en ik zag al meteen dat het een snelle modificatie zou worden. Op het aluminium rekblokje zitten metalen plaatjes waar het weeghaakje aan zit. Na verwijderen van het weeghaakje door het metalen lusje door te knippen blijft er een gat over van 5mm. Hierin heb ik M6 schroefdraad getapt zodat er een lange bout van M6 in past. Voor de andere kant heb ik van nylon een bus gedraaid met aan de ene kant ook M6 getapt en de andere kant een conus vorm. Deze vorm kun je op bijna alle neuzen van jets duwen, anders is een alternatieve vorm zó gemaakt natuurlijk.
Nu het zaakje in elkaar geschroefd en klaar!!!!
Hier reeds in gemodificeerde toestand, met een mooi tassie erbij:

Weger open geschroefd, oude haakje ligt er ook nog bij:

Close-up van het aluminium rekblokje en de meet kop:

Hier het zaakje weer in elkaar. Let hier op dat bij het dicht duwen de rode draad niet geplet word, deze kan over de verkeerde kant van de meetpen lopen:

Hier het meet display, je kunt hem nullen, van eenheid veranderen naar pound en is afleesbaar tot op de gram. (Hoewel ze de nauwkeurigheid per 10 gram stellen) Daarnaast zit er een "hold" functie op die vanzelf inkomt als de waarde constant blijft, handig om hem naderhand uit te lezen.

Lijkt me duidelijk: Weger in de hand (voor de sterkere turbines beter met twee handen..... :wink: ), nylon busje op de neus, volgas geven en uitlezen. Natuurlijk is het wegen vanaf het model niet dé nauwkeurigste manier, de wielen geven wel wat weerstand en je zult de krachtmeter tijdens volgas meting wel effe een beetje naar voor en achter duwen voor het beste gemiddelde maar het is zéker tot 100 gram nauwkeurig op deze manier. Je kunt er in ieder geval wél erg mooi mee zien hoeveel de turbine inbouw met jetpijp aan vermogen verliest. Vaak hoor ik op het veld dat "hun" inbouw géén vermogen verliest....dat kan onder de juiste omstandigheden maar als ik het model vervolgens maar nét los zie komen weet je dat er gebrabbeld wordt...... :? .....met deze meter is de stoere praat zó voorbij.
Heb hem afgelopen week op het veld aan mijn Rafale gehangen. De motor geeft bij 120K 8.7kg op de bok, deze kract meter gaf volgas op de neus 8.61kg aan, niet slecht lijkt me. Binnenkort mijn F15 eens proberen, daar zit die broekspijp uitlaat in en ben benieuwd wat deze in het model geeft......
Groetjes,
Gerald
Edit; je hebt meerdere types in de markt, heb er nu eentje gevonden die tot 40kg gaat, zéker voldoende voor grote motoren! http://www.duduta.com/mini-portable...gital-scale-with-weighting-hook-40kg-10g.html

Laatst bewerkt: