Omkeren van de draairichting van de stoommachine van een stoomsloep

Ik ben in het bezit gekomen van een stoom sloep ....maar.... Hij kan alleen maar 1 richting uit ...
Wat ik nu weet is dat er een omkeer ding moet komen en dat kan ik evt. Zelf maken of kopen .is er iemand die me daar mee of aan kan helpen
ik zal er een foto bij doen van de sloep
bedankt alvast voor de info
PXL_20230518_152730541.jpg
PXL_20230518_152736388.jpg

Laatst bewerkt:
Oei... hoewel "alles kan", denk ik dat een omkeerinrichting achteraf aanbrengen een behoorlijk tijdrovende en arbijdsintensieve klus gaat worden: Er moeten twee excentrieken bij, twee schuifstangen, en een Stevenson-schaar, en dat doet denk ik zelfs een goede machinebankwerker niet "zo maar even"...

Ik denk dat het makkelijker is om een verstelbare schroef op te duikelen. Hoewel dat ook een enorme hoop werk is, is dat wel makkelijker te doen voor de meeste mensen.

Wel een heel mooie boot en een mooi machientje.

Zoals @brutus schrijft is het achteraf aanbrengen van een omkeerbeweging niet eenvoudig.
Je hebt een schuiven machine, dus je kunt niet zoals bij een oscillerende machine de voedingsstoom op de uitlaat zetten om de draairichting om te keren.
Indien je bij een schuivenmachine de stoom op de uitlaat zet, dan wordt de stoomschuif weggeblazen van de spiegel.
Je machine heeft nu alleen nokken voor vooruit en als je achteruit wilt moet je ook nokken hebben voor deze richting.
Om een indruk te geven van het benodigde stangen stelsel:

SAM_3998 verkleind.jpg

Onder de liniaal zijn de benodigde delen te zien.
Verder, wat ook nog een probleem is, is dat de tappen van de krukas lang genoeg moeten zijn voor de 2 extra nokken.
Indien niet, dan moet er een nieuwe krukas gemaakt worden.
Buiten een verstelbare schroef, kan ik alleen een keer- of omkeerkast kast bedenken.
Wijlen Teus Visser had in zijn stoomsleepboot deze omkeer beweging en in een van zijn boeken heeft hij deze beschreven.
Overigens, differentieel werkt niet, net getest.
Succes met je project.
Henk.

Bijlagen

Ja er bestaat een tekening, eigenlijk principe tekening, die je aan de hand van de eigen machine moet aanpassen.
In het bijgevoegde artikel vindt je alles, wat ik heb moeten doen en ook de gemaakte fouten met oplossing.
Voor een indruk van mijn schip zie: https://www.modelbouwforum.nl/threads/modelstoomsleepboot-dockyard-v.253639/page-42#post-4248120
Succes met je project.
heb ik toch nog een vraagje de tekening kan ik die ergens op ware grootte krijgen ?

Oei... hoewel "alles kan", denk ik dat een omkeerinrichting achteraf aanbrengen een behoorlijk tijdrovende en arbijdsintensieve klus gaat worden: Er moeten twee excentrieken bij, twee schuifstangen, en een Stevenson-schaar, en dat doet denk ik zelfs een goede machinebankwerker niet "zo maar even"...

Ik denk dat het makkelijker is om een verstelbare schroef op te duikelen. Hoewel dat ook een enorme hoop werk is, is dat wel makkelijker te doen voor de meeste mensen.

Wel een heel mooie boot en een mooi machientje.
Waar vind ik een verstelbare schroef?

John, Google eens op Marx Verstellpropeller. In 2017 heeft forumlid Brutus er eentje in zijn Pokkebootje gebouwd. Gr. Klaas.

Ik had geschreven:
Overigens, differentieel werkt niet, net getest.

Daarop kwam onderstaand antwoord.
Een differentieel kan volgens mij wel werken, maar dan moet je kans zien om de planeetwiel-drager afwisselend vast te houden aan de "omgeving" (de boot dus) of aan één van de assen.

Dit intrigeerde mij en heeft wat denkwerk gekost.
In principe ben ik er uit, morgen kijken of ik iets kan bouwen uit mecano en een filmpje maken.
De kegeltandwielen zijn standaard bij Conrad te koop en de rest is op de draaibank te maken.

Een differentieel kan volgens mij wel werken, maar dan moet je kans zien om de planeetwiel-drager afwisselend vast te houden aan de "omgeving" (de boot dus) of aan één van de assen.
Sterker nog, het WERKT, want begin vorige eeuw, de tijd van de kleine 1 cylinder opduwertjes was dat hoe eenvoudige keerkoppelingen werkten, ik heb ze met eigen ogen gezien. En inderdaad, een klauw met spline vertanding die het planeetwiel aan de as koppelt, en een pal die het planeetwiel in het huis blokkeert.

Omkeerinrichting werkt, met verschuifbare klauw op as met groef, mecano.
Morgen koppelen aan elektro motortje voor de video.

Omkeerinrichting werkt, met verschuifbare klauw op as met groef, mecano.
Morgen koppelen aan elektro motortje voor de video.
Voor de leut: de draairichting waarbij het grote wiel vaststaat aan het huis is de vooruit stand, de draairichting waarbij het grote wiel aan de as gekoppeld is, is de achteruit stand.
Dit om het stampen van de aandrijfmachine op altijd dezelfde tanden van de planeetwielen zo veel mogelijk te minimaliseren.

Houd wel in, dat John een schroef voor een andere draairichting moet kopen.
Huis vast is omgekeerde draairichting van uitgaande as ten opzichte van ingaande as.

Back