ompool relais

Hallo mensen.
Ik ben op zoek naar ompool relais die ik direct op mijn ontvanger kan aansluiten.
Ik kan ze niet vinden (denk dat ik de juiste naam niet ken) zoek me gek.
Wie weet het wel of heeft een link voor mij?
grt Peter

Iedere schakelaar met een 2 polig wisselcontact is tot een ompoler te bedraden. Je zult dus op zoek moeten naar een RC switch en een los relais.

Met een klein beetje ombouwen is DEZE schakeling prima te gebruiken. Er is wel één belangrijke voorwaarde en dat is dat de relais die op de foto staan er ook daadwerkelijk op zitten. Op de foto staan relais met CL op het einde van het typenummer. Als er AL of BL op staat zijn die relais niet bruikbaar
Het probleem is namelijk dat er voor elk relais maar twee contacten op de aansluitblokjes beschikbaar zijn. Je heb echter alle 3 de contacten nodig van beide relais. De AL en BL relais hebben elk maar één contact de AL een NO en de BL een NC. Het CL relais heeft beide, het NO en NC contact.
Met een klein beetje ombouwen is deze schakeling dus bruikbaar. De werking zal dan als volgt zijn: Knuppel (of schakelaar) in de middenstand is stop. Bijvoorbeeld de knuppel naar de ene kant bewegen is rechtsom draaien en de knuppel naar de andere kant is linksom draaien.

P.S.
Net toen ik mijn reactie plaatste had Henk ook al gereageerd. Zijn voorbeeld is nog beter bruikbaar, ombouwen is niet nodig.

Met een klein beetje ombouwen is DEZE schakeling prima te gebruiken. Er is wel één belangrijke voorwaarde en dat is dat de relais die op de foto staan er ook daadwerkelijk op zitten. Op de foto staan relais met CL op het einde van het typenummer. Als er AL of BL op staat zijn die relais niet bruikbaar
Het probleem is namelijk dat er voor elk relais maar twee contacten op de aansluitblokjes beschikbaar zijn. Je heb echter alle 3 de contacten nodig van beide relais. De AL en BL relais hebben elk maar één contact de AL een NO en de BL een NC. Het CL relais heeft beide, het NO en NC contact.
Met een klein beetje ombouwen is deze schakeling dus bruikbaar. De werking zal dan als volgt zijn: Knuppel (of schakelaar) in de middenstand is stop. Bijvoorbeeld de knuppel naar de ene kant bewegen is rechtsom draaien en de knuppel naar de andere kant is linksom draaien.

P.S.
Net toen ik mijn reactie plaatste had Henk ook al gereageerd. Zijn voorbeeld is nog beter bruikbaar, ombouwen is niet nodig.
Die is zo te koop bij aliexpress, zie de link van Henk.

Peter, Wat wil je er mee regelen of schakelen? Heeft je zender een 3 standen schakelaar om daarmee te sturen? Dan zou een klein motorregelaartje het toch ook kunnen doen? Eindstand schakelaar vooruit of achteruit en middenstand stop. Moet de 3 standenschakelaar in de zender wel een 1000-1500-2000 milliseconde signaal genereren. Gr. Klaas.
https://www.modellbau-regler.de/shop/product_info.php?products_id=70

Laatst bewerkt:
Je hebt niet verder gelezen in de specificatie. Het relais heeft wissel kontakt, zie de tekening voor aansluiting van een lamp of pomp.

Volgens dit schemaatje maak je een ompool schakeling.

Omkeerschakeling.png

Back