Onbalans 10S accu

Ik heb een vraagje over een 10S Lipo, deze heb ik vorig jaar gekocht en telkens op opslagpanning bewaard.
Nu ik 'm wil gaan gebruiken blijkt er enorme onbalans in het pakket te zitten.

full

Cell 6 is leeg, net als 12 maar die zit je niet.

De lader is nu met 300mah aan het balanceren, ik verwacht dat dit wel even gaat duren bij een 5800mah pakket.

Wat doe ik hier het beste aan om dit te voorkomen?
Kan ik cell 9 ontladen om de rest van de cellen sneller te kunnen laden?
Dit schiet natuurlijk niet op zo :mrgreen:

Laatst bewerkt door een moderator:
Vorig jaar al gekocht?:eek:
Dat is jammer want lipos slijten ook als ze in de kast liggen.
Koop liever geen lipos die je nog niet nodig hebt.
De zelf ontlading is gering maar na lange tijd niet balanceren of niet gebruiken kan er wel onbalans ontstaan.
Eerst het balanceren maar eens af wachten en dan kijken hoe hij presteert.
Een cel met een wat hogere spanning kan je iets ontladen om hem daarna wat sneller met de andere te kunnen opladen.
Wel uitkijken voor kortsluiting.
Die verschillen zijn niet groot genoeg om schade op te lopen maar na een paar keer laden en goed balanceren zou het wel moeten verbeteren.;)

Je lader zal bezig zijn om door te balanceren de celspanningen gelijk te krijgen, maar dat zal met een stroomsterkte van 300 mA ( geen 300 mAh zoals je schrijft, dat is een aanduiding voor capaciteit). Dat zal inderdaad lang gaan duren. Reken op maximaal zo'n 20 uur afhankelijk van de ladingstoestand.

Vreemd is dat je het over een 10S pakket hebt, maar er worden 11 cellen aangegeven en er zou een cel 12 zijn. Hier klopt iets niet.

Over het algemeen is het zo als er een dergelijke grote onbalans ontstaat er iets grondig mis is. Herstellen van defecte cellen is niet mogelijk.

Vreemd is dat je het over een 10S pakket hebt, maar er worden 11 cellen aangegeven en er zou een cel 12 zijn. Hier klopt iets niet.
Er zijn maar 10 kolommen dus elke cel een.
Cel 6 en 12 bestaan dus niet.
Type foutje en een beetje vreemde verklaring werken een beetje verwarrend.;)

Ik had geplanned om mijn electrische biglift eerder klaar te hebben, maar dat lukte niet helemaal.
Daarom is de accu in de kast blijven liggen, les geleerd zullen we maar zeggen.

10S pakket, maar programma laat cel 6 wel zien terwijl die niet is aangesloten.
Logischer was geweest om cel 11 en 12 niet te tonen, maar ja.

Alvast bedankt voor jullie info

Laatst bewerkt:
Net even de multimeter erbij gepakt, maar die geeft hele andere waarden aan dan de lader hoe kan dit?
Wanneer ik de 2 balanceer aansluitingen verwissel verandert er wel wat, maar niet 1:1 :confused:

Ik krijg de safety timer er niet af, de stappen zoals ze in de handleiding staan zijn er niet.

Welk type lader is dat?
En zijn de batterijen vol van de multimeter?
Schemaatje hoe je het hebt aangesloten?
Zonder betrouwbare meting weet je nog niets.
De timer werkt toch wel een paar uur en nog langer heeft weinig zin bovendien moet je er eigenlijk bij blijven.;)
ps Ik kan deze week even niet meer reageren.:(

Is het misschien een Hyperion Li-Po? Op de balanceraansluiting wordt dan ergens één pin overgeslagen. Dat een 10S accu als een 12S wordt weergegeven is erg vreemd. Kan je een foto plaatsen van de balancerconnector?

Begrijp dat er twee balancerconnectoren op de Li-Po zitten. Als dat zo is kan je die niet verwisselen. Er ontstaat dan een keiharde kortsluiting. Die gemakkelijk de bedrading naar de balanceraansluiting in rook kan doen opgaan. De volgorde voor het aansluiten van de twee balancerconnectoren ligt dus vast. Kijk even wat de handleiding van lader en/of Li-Po hiervan zeggen.

full

Ik kan geen plaatje maken, maar het gaat om een ultramat 18 van graupner, die heeft 2x een 6cel balancer aansluiting.

edit: Foto kan wel

y2a6upy9.jpg

Ps. Ben een lood accu laden dus daarom niet aangesloten

Groeten,
Sander

Je hebt deze Li-Po ooit geladen met deze lader? Waarschijnlijk niet.

Ik ken deze lader verder niet, maar het probleem zit in het gebruik van de twee balancerpoorten. Die zijn beide voor 6 cellen, maar per balancerconnector worden er nu slechts 5 cellen aangesloten. De ingang van de eerste balancerpoort mist cel 6. Die zit aangesloten op de ingang voor cel 7 op de tweede connector.

Op bladzijde 8 van de handleiding staat welke cellen op welke pin van de balancerpoorten moet worden aangesloten.

Balancers willen een aaneensluitende serie cellen zien, en dat is hier niet het geval.

Omdat ik de lader verder niet ken, denk ik dat je een verloopconnector nodig hebt die de 2 maal 5 cellen herverdeeld over de twee balancerpoorten. Zes cellen op de eerste poort en en 4 op de andere. Of de twee connectoren voor vijf cellen vervangen door een connector voor zes cellen en een voor 4 cellen. Zo ontstaat er een aaneengesloten serie van cellen.

Maar wees voorzichtig. Zoals al aangegeven bestaat er bij verkeerd aansluiten het gevaar van kortsluiting. Dat dit bij het omwisselen van de balancerconnectoren niet is gebeurd is meer geluk dan wijsheid omdat er maar 5 cellen op een ingang voor 6 cellen zijn aangesloten, is er geen kortsluiting over de balancerbedrading ontstaan.

Ook als je een verloopset maakt of de connectoren vervangt moet je heel goed weten waar je mee bezig bent. Li-Po's zijn geen speelgoed en kunnen ernstige brandwonden veroorzaken. Als je jezelf niet vertrouwt met dit soort zaken zoek dan hulp bij een deskundige.

Laatst bewerkt:
Je hebt deze Li-Po ooit geladen met deze lader? Waarschijnlijk niet.

Ik ken deze lader verder niet, maar het probleem zit in het gebruik van de twee balancerpoorten. Die zijn beide voor 6 cellen, maar per balancerconnector worden er nu slechts 5 cellen aangesloten. De ingang van de eerste balancerpoort mist cel 6. Die zit aangesloten op de ingang voor cel 7 op de tweede connector.

Op bladzijde 8 van de handleiding staat welke cellen op welke pin van de balancerpoorten moet worden aangesloten.

Balancers willen een aaneensluitende serie cellen zien, en dat is hier niet het geval.

Omdat ik de lader verder niet ken, denk ik dat je een verloopconnector nodig hebt die de 2 maal 5 cellen herverdeeld over de twee balancerpoorten. Zes cellen op de eerste poort en en 4 op de andere. Of de twee connectoren voor vijf cellen vervangen door een connector voor zes cellen en een voor 4 cellen. Zo ontstaat er een aaneengesloten serie van cellen.

Maar wees voorzichtig. Zoals al aangegeven bestaat er bij verkeerd aansluiten het gevaar van kortsluiting. Dat dit bij het omwisselen van de balancerconnectoren niet is gebeurd is meer geluk dan wijsheid omdat er maar 5 cellen op een ingang voor 6 cellen zijn aangesloten, is er geen kortsluiting over de balancerbedrading ontstaan.

Ook als je een verloopset maakt of de connectoren vervangt moet je heel goed weten waar je mee bezig bent. Li-Po's zijn geen speelgoed en kunnen ernstige brandwonden veroorzaken. Als je jezelf niet vertrouwt met dit soort zaken zoek dan hulp bij een deskundige.

Omdat de lader twee balanceraansluitingen van 6 cellen heeft is het logisch dat cel 6 en cel 12 niet worden gezien. Zo staat het ook op pagina 41 van de handleiding.

Ik neem aan dat de lader bij een juiste instelling zelf weet hoe hij 2 x 5 cellen moet balanceren.

Als je andere verloopstekkers wil gaan maken zou ik dit eerst even overleggen met de leverancier en evt vragen of er een speciaal extern balancerbordje is voor 2x5S of dat de lader dit zelf allemaal regelt.

Horen de balancerboardjes die op de foto staan bij de lader?

Bert

Ja ik heb de accu geladen met deze lader, mijn andere een ultramat 14+ kan dat helemaal niet, die gaat tot 6S.

Ja de lader werd compleet geleverd, ik heb er vast overheen gelezen. fijn niets aan de hand dus.
Gisteren voor het eerst met de accu gevlogen en daarna op opslagspanning gezet, hierbij ging alles zoals je mag verwachten.
Ik vrees dat een jaartje in de kast liggen een accu inderdaad geen goed doet, dit had ik eigenlijk niet verwacht.

Wat ik wel vreemd blijf vinden is dat je de balancerkabels niet moet omwisselen,
dan krijg je hele rare waardes (4.48V bijvoorbeeld, gemeten zit je dan nog onder de 4.2)

Dus gewoon even een markering aanbrengen zodat het altijd goed zit.

... Als je andere verloopstekkers wil gaan maken ...
Uitleg, schema's, voor gewone en Hyperion connectors, met trucje om door N.P.S. geschetste kortsluiting te voorkomen
www.scriptasylum.com
-> RC calculations
full

-> electrical menu
-> LiPo pack wiring -> select battery configuration (ongeveer halverwege de pagina
en
-> System wiring
Zeer handige site voor e-volk, loop maar eens door de diverse menu-items. Toevoegen aan favorieten?

Gisteren voor het eerst met de accu gevlogen en daarna op opslagspanning gezet, hierbij ging alles zoals je mag verwachten.

Wat ik wel vreemd blijf vinden is dat je de balancerkabels niet moet omwisselen,
dan krijg je hele rare waardes (4.48V bijvoorbeeld, gemeten zit je dan nog onder de 4.2)

De cellen zijn dus nu weer in balans?

Balancerkabels inderdaad goed merken want als je ze verkeerd om doet kan er een kortsluiting ontstaan.

Back