Onbalans bij hoog toerental.

Betreft een Trex600 (vloog zeer goed en strak).

Na een crach opnieuw in elkaar gezet
Hoofdas, Bladas, tandwiel, frame vervangen.
Vanmiddag geprobeerd en ging goed alleen wanneer ik ongeveer boven de 1600 toeren kom,
dan heeft de heli een lichte trilling.
Dus de hoofdrotor eraf en kijken wat er dan gebeurt.
De staart staat als een huis zo stil, dus daar komt het niet vandaan.
Voor de zekerheid weer een nieuwe as en tandwiel er op, maar nog steeds het zelfde.
dan maar andere bladen erop die voor die tijd goed en strak vlogen maar nog steeds het zelfde.
Wat kan er nu nog bij hoge toeren in onbalans zijn??

Iemand een suggestie?

Even je paddles goed nameten dat die precies in het midden zitten, en uiteraard kan het ook aan je bladen liggen.
Probeer eens een stukje tape om 1 blad te doen, dit plak je in het midden van het blad. Als het dan erger wordt plak je hem om het andere blad.

De bladen zijn op zeker goed, deze hebben voor de crash ook zeer strak gevlogen,
Ook voor de zekerheid nog nagewogen en het zwaartepunt gecheckt, die zijn het dus op zeker niet,
Overigens met een ander stel bladen was het precies hetzelfde.
Ik vermoed dat mogelijk het hoofd rotor huis iets krom is, ik zou het anders ook niet meer weten.

Iemand eventueel nog andere suggesties, zijn van harte welkom.

PS. Ik zie net dat één van mijn mixing arms iets krom is,
zou dat werkelijk een lichte onbalans kunnen geven?

Daar is het inderdaad juist ik denk zo'n halve centimeter.
Heel raar bij een toerental van rond de 1400 á 1600 is er niets en daarboven begint het.

hoe heb je dit gedaan. :oops:
heb je de heli wel goed nagekeken,
dat je er nu pas achter komt dat de stangetjes krom zijn.
kijk even alles goed na en laat hem invliegen door iemand die er verstand van heeft.
en laat hem ook goed nakijken door een ander,
2 zien meer dan 1.
ik heb er geen tijd voor,
maar dat weet je.

Hé Herman,

Ja, ja dat weet ik.
Daarom val ik je ook niet al te vaak lastig.

We vliegen momenteel altijd in bolnes, daar zijn een aantal redelijk goede helivliegers, onder ander Marcel Peters.
Met hem ben ik ook in het begin aan de kabel geweest, en daarna een aantal keren zelf gevlogen, tot een keer ik al te enthousiast was.

Alles is goed na gekeken, en er zijn geen stangetjes krom, maar ik zie dat één SF mixing arm iets (0,2mm) naar buiten krom is.
Kan me niet voor stellen dat daardoor de onbalans is. Maar morgen heb ik nieuwe en we zullen zien.
Het onbalans is er ook alleen maar wanneer het toerental hoog is, zeg maar boven de 1500 á 1600.
De bladen en pendels zijn goed in balans, ook nog andere bladen geprobeerd maar geen verschil.
Marcel heeft het steeds vliegend gecheckt. Ook de staart zit geen trilling in,
we hebben dit ook nog met de hoofdrotor getest met laag en hoog toerental.
Ook nog voor de zekerheid een nieuwe as en tandwiel erop gezet, maar steeds hetzelfde.
Ook de bladas is vernieuwd, Ik heb nu ook maar een nieuw hoofd rotor huis besteld, misschien dat daar een paar honderdste in zit.

Voor de rest vliegt hij goed.

Ik neem aan dat het de motor of de gyro het niet kunnen zijn, het moet bijna wel iets zijn in de hoofdaandrijving.
Maar blijf stug doorzoeken, zal het uiteindelijk toch wel een keer vinden.

Wanneer je in ieder geval een keer gaat vliegen, kom ik graag mee.
Maar daar zal het waarschijnlijk nog niet naar uitzien.
Wens je wel veel sterkte toe.

Fred,

Goede tip, wanneer ik de as eruit haalt en deze in het bovenste lager rond draait, dan voel ik duidelijk haperingen.
Zou hierdoor inderdaad de lichte onbalans kunnen komen?
En kan zo'n lager in één keer stuk zijn na een crash?

Herman,

We vliegen meestal 's avonds na het eten rond een uur of zeven á half acht.
Wanneer je de rijksweg naar Rdderkerk/Bolnes neemt, dan kom je op een groot kruispunt.
(Linksaf naar IJsselmonde, Rechtdoor naar Bolnes, en rechtsaf naar Ridderkerk) Weet je welk kruispunt ik bedoel?
Je ziet wanneer je voor de stoplichten staat, rechts die loods van seleckvracht staan.
wanneer je nu die parallelweg langs die loods rijd heb je een haakse bocht rechts,
ongeveer 200 á 500 meter verder aan de linkerkant zie je dan een zwarte Mercedes bus staan, en mogelijk nog een paar auto's,
daar vliegen we praktisch elke avond. Soms ook woensdag middag en in het weekend.
Je kunt het beste even bellen om zeker te weten dat we vliegen.

Ik kan niet spreken uit eigen ervaring, maar ik heb al meer gehoord dat de lagers na een crash toch ook een tik hadden gehad.
Ik zou voor de zekerheid beide lagers van de hoofdas vervangen en weer proberen. Ik ben benieuwd naar het resultaat.

Fred,

Ik heb dinsdag de drie lagers binnen, ik zal laten weten als dit het euvel is,
zoniet dan ga ik toch aan de motor zelf twijfelen.

Herman,

De meeste zelfs met brandstof, allemaal RAPTORS en een paar TREX 450

Mijn (meerdere malen) eigen ervaring;
Een trilling die accuut vanaf een bepaald toerental begint duidt op versleten/kapotte lagers!
Ik had de afgelopen paar dagen steeds erger wordende trilling in de staart (ook vanaf bepaald toerental), zonder dat ik gecrasht was. De lagers bleken versleten te zijn en na vervanging is het probleem geheel opgelost.

Ja, hij vliegt weer als van oudst.

Uiteindelijk ontstond het probleem uit twee dingen.

ten eerste bleek één van de Flybar control rod iets krom te zijn,
je weet wel dat is die beugel waardoor de flybar paddles gestuurd worden.
Het was op het eerste gezicht bijna niet te zien,
pas toen ik hem uit elkaar geschroefd had kon je door het rollen van de twee stangetjes het zien,
er zat in één van de twee stangetjes een knikje precies na de verdikking waar het boutje in zit.
Het was toen al een stuk minder maar nog niet helemaal weg.
Na een tip heb ik toen ook mijn Tail drive belt een stuk losser gezet,
en toen was het inderdaad helemaal weg.

TIP, Dus bij een Trex moet de hekrotorriem echt niet te strak staan,
in principe moet hij erg los staan voor je gevoel.
Wanneer je riem te strak staat, kun je dus een soort onbalans simuleren,
Je ziet dat heel erg op je landingsgestel.

NOG EEN TIP, Het afstellen van je hoofdtandwiel tegen de motor pignion.
Om de juiste afstand tussen deze twee te maken,
Zet je motor zo vast/los zodat je hem met enige moeite kan bewegen (niet te strak).
draai er dan een vloeitje (je weet wel waar je sigaretten van draait) tussen,
Druk lichtjes tegen de motor richting tandwiel, en zet hem dan vast, (vergeet geen loctide aan de boutjes te doen).

Ik vlieg het meest indoor in Delft. Bij mij in de buurt een geschikt veld vinden is lastig, dus buiten vliegen komt er vaak niet van.

Back