Onbekende 2-Asser V-Tail

Een clubmaat heeft zijn oude zwever van zolder geplukt om vandaag mee te vliegen. Vliegt werkelijk fantastisch. Hij is alleen vergeten wat het merk/type is. Weet iemand hier hoe de kist heet?

Volgens mij zag ik iemand tijdens het vintage glider treffen bij zcnop ook ermee vliegen?

54547a50-b235-1363.jpg

54547a50-b246-1ca7.jpg

Derschug Brillant-V of een Robbe Nova (edit: denk ik toch niet, heeft amder snoetje vlgns mij)? Dat schiet me zo te binnen als ik je foto zie.. Maar ben geen kenner!

----------------------
Sent from iPhone.

De Nova heeft een iets andere snoet ja. Maar bij briljant ging er een lampje bij hem branden, dus dat zal hem dan wel zijn.

helemaal een brilliant V... fantastisch ding... geniet er van! het toestel zweeft als een veertje.

Ik heb de grote broer .En bij juist ingesteld zwaartepunt is deze stapvoets te vliegen waardoor je elke belletje kunt benutten .

Dat zou zo maar kunnen. De stickers van Delta zitten er nog op. Het toestel vliegt nu bij Sander van Velsen, tijdens het wintertreffen van de Vintage Glider Group heeft hij er nog wat vluchtjes mee gemaakt. Echt een heel mooi en fijn toestel. Als het zwaartepunt goed ligt is het één van de best sturende twee-assers die ik ooit heb mogen besturen en het thermiekt onvoorstelbaar goed.

Het is nu wel duidelijk dat het een Brillant V is. Thermiekte vandaag als een bezetene! De eigenaar is vandaag zo enthousiast geworden dan hij de rest van de vintage modellen ook van zolder plukt.

Na het lezen van het document van PH_AJH vraag ik me alleen af of iemand ooit die optionele rem parachute heeft ingebouwd? Dat lijkt mij geweldig om te zien.

Het is nu wel duidelijk dat het een Brillant V is. Thermiekte vandaag als een bezetene! De eigenaar is vandaag zo enthousiast geworden dan hij de rest van de vintage modellen ook van zolder plukt.

Na het lezen van het document van PH_AJH vraag ik me alleen af of iemand ooit die optionele rem parachute heeft ingebouwd? Dat lijkt mij geweldig om te zien.

dan hoop ik dat al die toestellen het MBF nog passeren! ;)

remparachute op een brillant??? niet vintage ;)

de flapjes op de achterziijde van de vleugel zoals bij arjan's toestel dan weer wel.

echt wel. Staat zelfs op de bouwtekening. De remkleppen zaten pas op de laatste variant.

ow, dan leer ik weer iets bij... maar ik doelde op DIT model... en bij mijn weten zitten er enkel remklepjes op?

Nee, voorzover ik kan zien heeft die van Justin juist geen remkleppen. Dat had die van mij wel (en dat is dus een iets latere versie).
Als je op de eerder gegeven link klikt kun je een testverslag lezen, daar staat ook de parachute beschreven en op de tekening (die er ook bij staat) zie je hoe de parachute gemaakt moet worden en hoe hij bedient wordt.

Deze brillant heeft de remkleppen, al lijkt me de versie met remparachute brilliant!

Er kwam vandaag nog wat bij hem van zolder, hij wilt ook met de vgg meedoen. Hij heeft de smaak te pakken:

54547a50-0d7e-db1f.jpg

54547a50-0dc7-bc76.jpg

54547a50-0dd4-20d2.jpg

De tweede foto lijkt wel een Hegi Kalif, tenminste de tippen lijken er wel heel erg op.

Heb je hier nog meer foto's van?

groet

Terence

Die tweede, wat het ook mag zijn, heeft wel een heel mooi kleurenschema. Blijft leuk om dat oude spul weer voorbij te zien komen. Hier is dan weer sprake van een "dachbodenfund" maar jongens wat zal er her en der nog voor moois op de zolder liggen te verstoffen?
Ik heb voor de liefhebber trouwens nog een Cirrus en een Dandy in de aanbieding....... Dan heb ik weer ruimte om uit mijn voorraad weer ander oud spul op te knappen :D

Beetje laat, maar ik kwam dit draadje toevallig via google tegen.

De brillant is nu in mijn bezit, dit is laatste versie. De Brillant-Vz met de genoemde remkleppen aan de achterkant van de vleugels.

Laatst bewerkt:
Deze heeft pvdoord (topicstarter via mij) ook. vliegt als een tiet!

Toch ben ik geïntrigeerd door het remparachute systeem zoals in het document van ph-ajh. Ik ga deze eens in een van mijn moeilijk te remmen/dalen kisten uitproberen. (waarschijnlijk de cirrus omdat ik die niet kan laten slippen)
Niet omdat het effectief of makkelijk is, maar omdat het kan! ;)

Back