onbekende EDF

Discussie in 'EDF forum' gestart door Frits37, 10 mei 2021.

  1. Frits37

    Frits37 The First Aviators

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    971
    Locatie:
    Noordwest Veluwe
    Ik heb een tweedehands Vampire gekocht, vermoedelijk een vroege versie van de Duitse firma Aeronaut. De vorige eigenaar is overleden dus ik heb er verder geen informatie over. Aeronaut leverde (en levert) het model zonder motor. Er zit een voor mij onbekende 90mm 6-blads EDF in mijn exemplaar. De motor is ingebouwd zonder motorluik en van buitenaf is geen typenummer o.i.d. zichtbaar. Dat geldt ook voor de regelaar. Zonder structureel sloopwerk kan ik er niet bij. Voor mij is de grote vraag hoeveel cellen ik kan toepassen. Het hoeft geen racer te worden. Zou 6S een veilige keus zijn?
     
  2. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    5.934
    Locatie:
    Hell
    Heel lastig..
    ik zou het eerst op 4S proberen. Lijkt het in toerental nergens op, dan door naar 5 of 6S. Of wellicht nog meer.
    Kun je eventueel de temperatuur van de motor en of regelaar in de gaten houden?
     
  3. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.575
    Locatie:
    Velserbroek
    En stroom meten!
    Als het inderdaad de Aeronaut fan is, moet je een beetje uitkijken voor teveel toeren. De fanbladen zitten maar met een klein pinnetje vast op de hub gelijmd.
    Deze fans waren uit de tijd dat je met NiCad vloog, dus relatief weinig vermogen en korte vluchten. Als het ook een motor uit die tijd is, heb je kans dat je met 3S (grofweg 10 cellen nicad) al aardig aan stroom en toeren zit
     
  4. Frits37

    Frits37 The First Aviators

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    971
    Locatie:
    Noordwest Veluwe
    Inmiddels heb ik iets destructief onderzoek gedaan: toen ik een 3S lipo aansloot, hoorde ik geen piepjes, maar een zacht knetterend geluid. De regelaar vrijgemaakt: die blijkt te zijn overleden. 2 tot 5S staat erop, dus 6 was inderdaad wat over de top. Eerst maar eens met een nieuwe regelaar en 3S proberen.
     
  5. Arjan B

    Arjan B

    Lid geworden:
    13 okt 2020
    Berichten:
    39
    Locatie:
    Rucphen
  6. Frits37

    Frits37 The First Aviators

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    971
    Locatie:
    Noordwest Veluwe
    Die had ik al gevonden, maar bedankt voor het meedenken.
     
  7. Frits37

    Frits37 The First Aviators

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    971
    Locatie:
    Noordwest Veluwe
    Intussen de eerste tests gedaan. De regelaar had vermoedelijk de geest gegeven als gevolg van een servo die kortsluiting gaf (ca. 0 ohm, gemeten over plus en min). Nieuwe regelaar erin, 80A, en een nieuwe servo. Alles werkt.

    De eerste test was met 3S. Dit was de uitkomst:
    IMG_20210528_171000.jpg

    Toen op 4S:
    IMG_20210528_171123.jpg

    Het lijkt me dat 4S het maximale is, gelet op het Ampèrage.

    Vervolgens de thrust gemeten, zo goed en zo kwaad als dat kan: toestel op schuimrolletjes en verbonden met een digitale unster. Dat kwam niet boven de halve kilo uit en dat vond ik toch erg weinig voor een toestel van bijna 2kg. vlieggewicht. N.b. Ik weet dat deze methode niet ideaal is. Wat zou wijsheid zijn? Bungee launch en hopen dat het goed komt?
     
  8. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    5.934
    Locatie:
    Hell
    Ik denk dat dat niet goed gaat komen.
    Je hoeft echt geen 100% (de 2kg) stuwdruk te hebben, maar 25% is wel te weinig.

    Toch eerst 5S proberen. En ik zou voor een 150A regelaar gaan.
     
  9. Frits37

    Frits37 The First Aviators

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    971
    Locatie:
    Noordwest Veluwe
    Er zat een 70A regelaar in. En het toestel had redelijk wat gebruikssporen, geen schade. Dus er is mee gevlogen.. Op 5S trekt hij nog meer stroom, toch?
     
  10. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    5.934
    Locatie:
    Hell
    Dan gaat de EDF zeker meer stroom trekken.

    Misschien lukt het vanaf een harde baan. Van gras denk ik van niet.
    Als je heel veel ruimte voor je hebt, om direct na de start weer te landen, zou je het met een bungee kunnen proberen.
    Eenmaal op snelheid zou je moeten kunnen vliegen met 25%, maar je moet de snelheid wel eerst hebben.

    Als je zeker weet dat het toestel gevlogen heeft met deze edf en regelaar, gewoon proberen.
    Maar dan dus op 4S. Op 5S trek je te veel stroom voor deze regelaar.
     
  11. Frits37

    Frits37 The First Aviators

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    971
    Locatie:
    Noordwest Veluwe
    Ok, bedankt. Ik laat wel weten wat het resultaat is.
     
  12. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.096
    Locatie:
    Almere
    Mijn 6S EDF jet met retracts vliegt probleemloos vanaf gras.
    De verhouding gewicht model / trekkracht is 1:1. Wil je probleemloos vliegen en ook nog wat over hebben dan is dit wel nodig.

    Waarschijnlijk lukt verhouding gewicht model / trekkracht is 1:0,75 nog net maar dat houdt niet over voor een grasstart met landingsgestel.

    Grt,

    Arnoud.
     
    timmybeetle vindt dit leuk.
  13. timmybeetle

    timmybeetle

    Lid geworden:
    3 sep 2010
    Berichten:
    308
    Locatie:
    Helden
    Dan gaat de EDF zeker meer stroom trekken.

    Piloten:

    Volgens mijn bescheiden kennis zou hier de wet van Ohm om de hoek komen kijken.
    In ieder geval deze afgeleide ervan.
    P=U x I, dus bij gelijk blijvend vermogen in deze formule wordt de stroom kleiner naarmate de spanning hoger wordt.
    P= watt, U = Volt en I = Ampere
    Doe je voordeel ermee.

    Groet Hans
     
  14. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    5.934
    Locatie:
    Hell
    Je maakt hier een kleine denkfout.

    Het vermogen is een uitkomst van het product van spanning(U) en stroom (I) P=U x I, en geen vast gegeven.
    Het is de spanning die veranderd. De weerstand blijft gelijk(zeggen we nu maar even voor het gemak, immers de motor is ook een spoel). Dus de stroom wordt hoger als de spanning hoger wordt.
     
  15. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Waalwijk
    Zet het toestel eens met z'n neus op een weegschaal en meet dan de trust eens. Ik denk dat je al een stuk hoger uitkomt. Die oude EDF-jes zijn niet gemaakt voor 1:1 thrust/gewicht, maar voor veel minder. Het hoefde maar net te vliegen. Ik vermoed dat hij het op 4s echt wel gaat doen, beter dan vroeger op NiCd's omdat je een stuk lichter bent met LiPo. Bungy launch geeft je dan in ieder geval een goede start.
     
  16. timmybeetle

    timmybeetle

    Lid geworden:
    3 sep 2010
    Berichten:
    308
    Locatie:
    Helden
    Hoi luitjes.

    Vlieg een Freewing T33 vanaf gras, in de aanloop gebruik ik dik 110 Ampère om los te komen.
    Tijdens de vlucht kan ik al op 15 Ampère vliegen.
    Ik vlieg deze kist met een 6S5000 LIPO.
    Deze kist zal wel vliegen maar dan zul je dit met een bungy moeten doen.

    Groet Hans
     

Deel Deze Pagina